Automatisch een boete bij verlopen APK

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Automatisch een boete bij verlopen APK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:16

Suelza schreef:
En praktijk leert, dat dit dus niet werkt...

Heb menig verzekerd voertuig al aan de kant van de weg gehad, omdat uit RDW melding bleek dat het onverzekerd zou zijn.

Ik had het ook niet over de gegevens van de RDW hoor......De politie heeft hier over het algemeen íets meer inzage in wat vrij waterdicht is.(Kan jij niet weten) En so what...het is je plicht om de groene kaart bij je te hebben, zo niet kan de boete toch wel gesaneerd worden.
Dus ophef hierover is een beetje zinloos.

Overigens gaat dit systeem er wel aankomen, dmv de juiste automatisering zoals ze nu ook de APK aan willen pakken zal het ook met één druk op de knop te regelen zijn dat de verzekering gecheckt zal worden, dit gebeurd al bij bromfietsen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:18

Groene kaart is alleen verplicht in het buitenland...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:28

Ik snap niet dat ze het in nederland niet zoals hier oplossen. Hier krijg je een oproep voor de keuring + 2 herrineringen. Als je dan nog niet gaat en je auto niet hebt afgemeld, komt de politie langs. Deze knipt dan ter plekke je nummerplaat in 2 stukken. Het resultaat is dan dus een boete (meneer agent moet ook zijn loon hebben) en een fors bedrag om weer een nummerplaat op je auto te krijgen. Die je natuurlijk pas kan aanvragen op het moment dat je auto gekeurd is wat ook geld kost. Uiteindelijk dus 3 rekeningen die betaald moeten worden alleen maar omdat je even "vergeten" was om je auto te laten keuren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:28

Nummerplaat in stukken knippen?!!? Whahaha!!! Vind het wel een strak plan... hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:31

MandyR schreef:
Uiteindelijk dus 3 rekeningen die betaald moeten worden alleen maar omdat je even "vergeten" was om je auto te laten keuren

Geweldig wordt je ook nog eens aan het werk gezet als wanbetaler.
Wat mij betrefd een prima regel Ja

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:12

Ja, echt knippen. Ze laten het op tv tijdens die reality shows weleens zien. Grote ijzerschaar en knip weg ermee.
Ik vind het ook een super regel. Zo moeilijk is het toch niet om je auto op tijd te laten keuren?
Je mag zelf kiezen waar en wanneer (natuurlijk wel binnen de aangegeven periode) je het laat doen. Dus of je het in je woonplaats doet of op je vakantie adres maakt niets uit.
En het wanneer is nog nooit zo makkelijk geweest. De meeste keurings hallen zijn van 7 tot 1700 open en dan kan je kiezen om van te voren een afspraak te maken zodat je zeker weet dat je geholpen wordt maar, je kan ook gewoon even langs rijden. Als er dan niemand voor dat tijdstip gepland staat wordt je meteen geholpen. Die hele keuring duurt een kwartier dus je kan het makkelijk in je lunchpause doen.
Je maakt mij dus niet wijs dat, in die 6 weken vanaf de eerste brief, je absoluut geen enkele mogelijkheid hebt om even langs zo'n hal te rijden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:15

Denemarken is niet te vergelijken met nederland natuurlijk qua regels omtrent APK keuring. Klein voorbeeldje, ik ben mijn auto een hele dag kwijt omdat een keuring misschien niet zo lang duurt maar er kunnen ook steekproeven gehouden worden waardoor je auto een bepaalde tijd moet staan daar.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:24

Hier worden ook steekproeven gehouden hoor. Dan loopt er zo'n controleur de hele tijd op de vingers van die keuringsman te kijken. Op die manier mag die keuring misschien iets langer duren maar, veel vertragingen zijn er toch nooit. Een auto kan sowieso niet in een hal blijven staan. Het zijn allemaal drive through hallen. Aan de voorkant erin en aan de achterkant er weer uit en onderweg wordt de auto op verschillende plaatsen voor verschillende dingen gecontroleerd.
Zodra je binnen komt worden je lichten nagekeken, dan wordt de auto een stukje verder gereden om de remmen na te kijken, dan weer een stukje verder op de brug enz. Terwijl mijn auto op de rollenbank staat komt de volgende al binnen. Echt lopende band werk dus voor die mannen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:28

Dit is alleen een voorbeeld. Wat ik ermee bedoel is dat het overal anders is, dus niet te vergelijken met het land waar jij nu woont. Jij zegt een APK keuring is een kwartiertje werk maar dat is hier in nederland dus niet het geval. Qua werkzaamheden misschien wel maar je bent langer je auto kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:31

MISTRAL94 schreef:
Klein voorbeeldje, ik ben mijn auto een hele dag kwijt omdat een keuring misschien niet zo lang duurt maar er kunnen ook steekproeven gehouden worden waardoor je auto een bepaalde tijd moet staan daar.
.

dat klopt niet, als er een steekproef op je auto valt moet hij hooguit 2 uurtjes langer blijven.

En al zou je je auto inclusief reparatie en APK een dag kwijt zijn....dat is toch wel te overzien?

Goed geregeld in Denemarken met die Drive in APK Mandy!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 01:39

Het was ook alleen maar een voorbeeld dat het dus ook anders kan dan in nederland.
Als tijdens zo'n keuring blijkt dat er iets niet goed is, dan moet je een afspraak maken, binnen 5 werkdagen, bij een garage om dat te laten maken. Dan ben je dus wel je auto iets langer kwijt.
Maar, je zorgt er toch voor dat je auto in orde is? Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:37

Chiqa schreef:
MISTRAL94 schreef:
Klein voorbeeldje, ik ben mijn auto een hele dag kwijt omdat een keuring misschien niet zo lang duurt maar er kunnen ook steekproeven gehouden worden waardoor je auto een bepaalde tijd moet staan daar.
.

dat klopt niet, als er een steekproef op je auto valt moet hij hooguit 2 uurtjes langer blijven.

En al zou je je auto inclusief reparatie en APK een dag kwijt zijn....dat is toch wel te overzien?

Goed geregeld in Denemarken met die Drive in APK Mandy!

Voor jou misschien wel voor een ander niet. Overigens ben ik mijn auto de hele dag kwijt, met een beetje geluk kan ik hem na 3 uur ophalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:40

MISTRAL94 schreef:
Voor jou misschien wel voor een ander niet.

Ik werk samen met de controleurs van de RDW...wekelijk.
Als er een steekproef komt tijdens het afmelden, moet je een uiterlijk uur wachten op een controleur,
deze zal dan met één uur je auto herkeuren.
Dus langer dan 2 uur kan het nooit duren!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:42

En al zou je je auto inclusief reparatie en APK een dag kwijt zijn....dat is toch wel te overzien? Hier reageer ik op voor jou misschien wel voor een ander niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:46

O bedoel je dat, verkeerd geinterpreteerd.
Nee dat zou idd wel te overzien moeten zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:49

De auto mag 2 maanden over tijd zijn als er niet mee gereden is.
Dus als je geen bekeuring in die tijd krijgt is het heel moeilijk aan te tonen dat er wel mee gereden is Knipoog .
Dus dat wordt nog een hele klus voor de RDW om al die bezwaarschriften te verwerken, gaat alles nog langer duren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:52

MISTRAL94 schreef:
Overigens vind ik onverzekerd rondrijden nog vele malen erger dan verlopen APK

De meeste mensen beseffen niet dat als je auto geen geldige APK heeft, je officieel niet verzekerd bent!!!

Staat in de voorwaarden van de autoverzekeringen.
Dit word bij een kleine schade niet (vaak) gecontroleerd, maar wel bij een grotere schade,
en dan kun je zelf alsnog het bedrag ophoesten!

Sarabande: elke auto in nederland moet APK gekeurd zijn tenzij je hem hebt afgemeld bij het RDW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:53

sarabande schreef:
Dus als je geen bekeuring in die tijd krijgt is het heel moeilijk aan te tonen dat er wel mee gereden is .

Schorsen staat vermeld hoor Knipoog Dus is gewoon traceerbaar.

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:52

ik vind ook dat je gewoon op tijd de auto moet laten keuren,maar wij hadden de auto in de revisie staan de distributieriem was geklapt op de snelweg en daardoor lag de hele moter in puin en hij moest eigenlijk in januari gekeurd worden maar dat ging niet want de moter lag helemaal uit elkaar toch een bekeuring gehad :s wij in bezwaar gegaan dat dat niet niet kon omdat de moter kapot was enzo maar daar hadden ze niks mee te maken we moesten hem toch laten keuren.
maar nou vraag ik me af hoe ze zich dat hadden voorgesteld moesten wij dan de auto naar het keuringstation brengen en zeggen doe maar keuren waarop de man die dat moest doen zeggen maar dat gaat zo niet ja maar de rdw zegt dat hij gewoon gekeurd moet zijn :s beetje vreemd

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:56

Dan moet je hem schorsen lijkt mij

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:59

ja dat wilden we ook doen maar de gene die hem maakte zei elke keer hij is volgende week klaar. ik bedoel ook niet dat wij geen schuld hebben maar als iemand dat zegt dan heb je daar wel vertrouwen in dat dat gebeurt we hebben toen ook nog gezegd voor die en die datum moet hij klaar zijn want dan moet hij gekeurd worden

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:04

Ik denk dat je aan het kortste eind trekt hiermee. Hoe vervelend dat ook is

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:06

ja weet ik dat was vorig jaar heb de boete gewoon betaald maar vond de reactie een beetje vreemd van het rdw

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:08

Tja dat is nederland Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:52

laura22 schreef:
ja weet ik dat was vorig jaar heb de boete gewoon betaald maar vond de reactie een beetje vreemd van het rdw

Ik niet, ze doen gewoon hun werk.
Jij had de auto moeten schorsen, doe je dat niet is dat echt je eigen probleem.
Je heb 2 maanden!! de tijd om de auto te keuren, als hij dan presies in die tijd
bij die garage staat had je hem moeten schorsen.