Zwarte piet rascistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Re: Zwarte piet rascistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:56

Zelfde geneuzel als toen met de negerzoen. Hoe ver wil je gaan zeg Verward Vraag eens aan een willekeurige neger of hij zich gediscrimeerd voelt om 'zwarte'piet en die negerzoen. Zal het gros een worst zijn vermoed ik..
En terecht.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:04

Waarom zou een zwart iemand zich ook gediscrimineerd voelen omdat iemand doet alsof hij zwart van roet uit de schoorsteen is? Verward

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:07

Leliev schreef:
Zwarte piet.. Oke, Lelievision.. Uitleg dus..

Ik zie het zo, dat hele sinterklaasgedoe is een nederlands feest.
Ontleding 1;
Sinterklaas. Dude genaamd klaas met een heiligenkostuum aan. Heilig is sint, dus word sinterklaas.

Zijn hulpje, Piet (ook een gezonde hollandse jongen) kruipt regelmatig door de schoorstenen waardoor hij dus zo zwart als roet is geworden.
Dus nu is t in een keer zwarte piet..

Gij begrijpt?

Kijk heerlijk simpel zo'n leliev-uitleg.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:09

Hier word ik zo misselijk van , Jodenkoeken is rascistisch, Blanke vla is rascistisch KOMOP hoor.
Wat pas rascistisch is is dat op Comedy Central News die verslaggever aan een zwart gekleurde man ging vragen of hij het leuk vond om met de optocht mee gelopen te hebben enzo, dus dat hij een zwarte piet zou zijn.

Wij zijn de énige van de hele wereld met Sinterklaas en dan ineens moeten mensen het weer verkloten voor ons?
Wat wil je tegen die kinderen gaan zeggen "Ja zwarte piet is niet meer zwart omdat..." ?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:10

Ach gele piet en multiculti piet bestaan ook al hoor Rolleyes
Zullen we dan maar echt een getinte piet nemen? Nagelbijten / Gniffelen

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:12

Echt zoo dom.. Rolleyes
hetzelfde idd met de negerzoen

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:17

MelOdYs_Star schreef:
MandyR schreef:
En negerzoenen blijven negerzoenen Tong uitsteken

Even off-topic ; Ik denk dat iedereen die negerzoenen kent als negerzoenen,
ze ook gewoon zo blijft noemen. Dat is er gewoon zo ingebakken. Maar goed,
dat negerzoenen gedoe is weer een andere (onnodige) discussie. Knipoog

Bij ons in de regio kennen we het niet als negerzoenen, wel als negerinnentetten Haha!. Maar dan nog, ik vind daar absoluut niets discriminerend aan... De zwarten die ik ken, maken er ook hélemaal geen punt van. Net als dat ze geen punt maken van het feit dat het nu zwarte piet is of niet. Wat is het dan wel? Politiek gezever... Niet meer en niet minder. De 'man in de straat', ofdat die nu blank/zwart/geel/oranje of groen is, maakt daar algemeen geen problemen van...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:18

Ja jongens, jullie zijn straks het enige land zonder zwarte pieten en negerzoenen.

Ik denk dat jullie je daar eens moeten gaan afvragen hoelang het duurt voor al die 'zwarten' het daar over gaan nemen..

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:24

tantjeuh schreef:
Bij ons in de regio kennen we het niet als negerzoenen, wel als negerinnentetten Haha!. Maar dan nog, ik vind daar absoluut niets discriminerend aan... De zwarten die ik ken, maken er ook hélemaal geen punt van. Net als dat ze geen punt maken van het feit dat het nu zwarte piet is of niet. Wat is het dan wel? Politiek gezever... Niet meer en niet minder. De 'man in de straat', ofdat die nu blank/zwart/geel/oranje of groen is, maakt daar algemeen geen problemen van...

hier zijn dat ook negerinnetette hoor Haha! Knipoog

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:25

Leentje_ schreef:
tantjeuh schreef:

hier zijn dat ook negerinnetette hoor Haha! Knipoog

Ik woon dan ook niet voor niets in jou regio Knipoog (leopoldsburg)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:27

LauEef schreef:
Ja jongens, jullie zijn straks het enige land zonder zwarte pieten en negerzoenen.

Ik denk dat jullie je daar eens moeten gaan afvragen hoelang het duurt voor al die 'zwarten' het daar over gaan nemen..

Ahum, wij zijn zowiezo het enigste land (dacht ik) wat sinterklaas viert, dus wij zijn de enige MET zwarte pieten..
Maar dat even terzijde, ik dacht idd ook dat ze zwart waren omdat ze door de schoorsteen gleden? Bah, dat slaat toch nergens op? Sinterklaas zou Sinterklaas niet zijn zonder zwarte pieten...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:31

Ik vind het echt nergens op slaan. Clown

Nog even en ik ga klagen over witlof...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:32

Pluttersput schreef:
LauEef schreef:

Ahum, wij zijn zowiezo het enigste land (dacht ik) wat sinterklaas viert, dus wij zijn de enige MET zwarte pieten..
Maar dat even terzijde, ik dacht idd ook dat ze zwart waren omdat ze door de schoorsteen gleden? Bah, dat slaat toch nergens op? Sinterklaas zou Sinterklaas niet zijn zonder zwarte pieten...

in Belgie vieren ze het ook
en in Frankrijk ook denk ik op sommige plekken

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:38

In de rest van de wereld heet Sinterklaas Kerstman en heeft hij geen moren als hulpjes, maar elfjes.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:44

Toen ik des tijds in Engeland woonde hebben we het ook een aantal keer gevierd Ja
In België doen ze het ook hoor, maar nergens wordt het zo fel gevierd als in Nederland.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:46

Belachelijk!
En wedden dat zwarte piet straks niet meer bestaat. De negerzoen is ook al verdwenen! Boos!
Maar ik noem ze nog steeds negerzoenen Haha!

Trouwens de meeste donkere mensen hebben dr volgens mij niet eens problemen mee, maar een bepaalde groep... en die moeten zich niet aanstellen.
Anders moeten wij blanken ook maar gaan protesteren tegen de bleekselderij Tong uitsteken

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:47

Kaka schreef:
In de rest van de wereld heet Sinterklaas Kerstman en heeft hij geen moren als hulpjes, maar elfjes.

Kerstman is iets heel anders en heeft ook een heel ander verhaal (:

tantjeuh schreef:
Ik woon dan ook niet voor niets in jou regio Knipoog (Tessenderlo)

Dat is gewoon typisch vlaams, hier in Turnhout zeggen we ook negerinnetetten *LOL*

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:47

Als je even met Google zoekt op "Sinterklaas + geschiedenis" kom je vanzelf een heleboel achtergronden tegen. Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:48

LauEef schreef:
Kaka schreef:

Kerstman is iets heel anders en heeft ook een heel ander verhaal (:

Toch is de naam in de Verenigde Staten niet voor niets 'Santa Claus'. Knipoog

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstman

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 12:50

Nederlandse immigranten hebben in de 16e en 17e eeuw het Sinterklaasfeest meegenomen naar o.a. de VS, waar Sinterklaas langzaam getransformeerd is in de kerstman. De kerstman is vervolgens uitgewaaierd over de hele wereld, maar de basis ligt echt bij ons Sinterklaasverhaal.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:19

Kaka schreef:

Hier zijn het ook geen moren, dus dat komt dan goed uit Haha!
Het zijn hier namelijk nederlanders, net als de talloze sinterklazen die er op 5 dec rondlopen. Daarnaast waren/zijn de moren niet eens zwart Nagelbijten / Gniffelen

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:34

Echt de grootste onzin als een zwarte piet niet meer zo genoemd mag worden. Ik vond het ook al zo'n onzin met de negerzoen, ik noem het nog steeds negerzoen, ik weet nog geneens hoe ze nu heten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:43

Ik vind het ook niet discriminerend, dat vooropgesteld. Maar het is wel ONZE traditie.

Probeer je nou eens voor te stellen dat je de hele traditie niet kent. En iemand probeert je een verhaal uit te leggen van een blank oude vent op een paard (die over daken rijdt), die een stel zwarte mannen achter zich aan heeft lopen om 'm te helpen, en de zware klussen uit te voeren (cadeautjes tillen, zakken dragen enz.).

Als je de traditie niet kent, en niet begrijpt hoe wij er tegenaan kijken, dan is het al snel als racistisch op te vatten. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt, vanuit welke context.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:46

wat een onzin zeg jonge jonge...
ze krijgen het straks nog voor elkaar om geen sinterklaas feest meer te vieren in nederland..

vind t zo een onzin sinterklaas is puur nederlands feest de pieten zijn zwart omdat ze pakjes in de schoenen moeten doen via de schoorsteen.

vroeger zeiden mijn ouders van bij ons komt hij via de voordeur maar omdat hij nog heel veel kadootjes moet brengen kan hij niet douchen dus blijft hij zwart door de roet uit de schoorstenen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:49

Een alternatief:

Afbeelding