Meer premie betalen omdat je te zwaar bent

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Re: Meer premie betalen omdat je te zwaar bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:59

Chevano schreef:
ben ik het niet mee eens. er is onderozek geweest dat mensen met overgewicht over het algemeen gezonder zijn dan mensen die dat niet hebben maar wel onderhuids vet hebben en dat is veel slechter voor hart en vaatziekte en dergelijke . En mensen met overgewicht hebben geen onderhuids vet en blijken dus minder risico te zijn. En hoe vaak je lees je wel neit dat mensen die sporten een hataanval heeft gehad en zomaar dood neervallen? Moeten die dan ook meer gaan betalen omdat ze veel sporten en dus een verhoogd risico zijn?

Ehm.. Al het vet is toch onderhuids?? Of denk ik nu gewoon blondT? Blond

Verder ben ik het er wel mee eens. Inderdaad een goede stok achter de deur voor deze mensen. Dat je geen tijd hebt om te koken wil trouwens nog niet zeggen dat je dan maar ongezond moet gaan eten. Je hebt zo'n programma op tv en daarin wordt uitgerekend dat gezond voedsel even duur is als ongezond voedsel.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:18

Ik vind het goed!
Maar dan moeten ze het ook toepassen op de rokers en verslaafde drinkers. Zij kunnen immers ook allerlei complicatie's krijgen door hun gedrag
Laat ze maar lekker betalen voor hun ongezonde gewoontes! Mischien dat ze er dan van leren Duivel

dorientjuh schreef:
Ehm.. Al het vet is toch onderhuids?? Of denk ik nu gewoon blondT? Blond

Je hebt ook vet dat tussen/bij je organen ligt. En als je daar veel vet hebt, is het niet goed. Gooit alles in de verdrukking enzo..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:57

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:11

Ik vind het ook te idioot voor woorden!
Een sociaal systeem betekent dat je voor elkaar zorgt, en dus niet lekker met het vingertje naar elkaar gaat wijzen wanneer die iets doet wat schijnbaar niet gezond is. Mensen schijnen niet te begrijpen dat wanneer je dit soort regels gaat toepassen, de hele kern van het systeem verdwijnt, of tenminste verandert naar Amerikaans systeem. En dan kan het dus gebeuren dat wanneer je in de wachtkamer zit, je terplekke doodvalt en niemand daar wat aan doet. Of dat je onderop de wachtlijst komt voor een nieuwe lever als dat het gevolg zou kunnen zijn van alcohol.
Vrijheid heet dat, dat jij met je lichaam kan doen wat je wil.

We kunnen dan ook nog een stapje verder gaan, ik woon in een buitengebied met lekkere schone lucht.
Iedereen die in de stad woont moet ook maar meer premie gaan betalen, aangezien je vrijwillig in vervuilde lucht woont. Of niet vrijwillig, maar dan moet je maar iets harder werken, kun je ook in de schone lucht gaan wonen, niet mijn probleem.
En als je fietst/voetbalt/paardrijdt gaat voor jou de premie ook omhoog door al die mogelijke blessures. Een combinatie van deze 2 (fietsen in de stad) staat natuurlijk helemaal garant voor een forse premiestijging.

Ik vind dat makkelijk wijzen met de vinger, een beetje voor God spelen en bepalen wie er wel en niet geholpen kan worden wel zo walgelijk.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:16

Nou, buiten de dikke mensen kunnen ze ook de mensen gaan straffen die drinken, roken, niet sporten, een afwijking hebben of gewoon af en toe ziek zijn..

Ik denk dat als men hier mee begint, het einde zoek is, en men zich op ten duur helemaal niet meer kan verzekeren..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:25

Aan een kant denk ik dat het wel een goed idee is maar aan de andere kant denk ik weer van niet. Want idd waar trek je de grens.
Dat er in amerika wat moet gebeuren is mij wel meer dan duidelijk. Ik werk op schiphol en schrik gewoon hoe dik de amerikanen vaak zijn en het ergste vind ik nog de kinderen. 80% van de obesitas zijn amerikaan, je pikt ze er zo uit.
De mensen kunnen vaak niet goed lopen, hebben een stok en moeten zelfs in een rolstoel naar het vliegtuig gebracht worden.

Er zijn gerust mensen met een serieuse aandoening en het lijkt mij dat deze mensen buiten de premie regeling zullen vallen. Maar ik ben er heilig van overtuigd dat 95% gewoon te veel en vooral verkeerd eet.

Verder noemde iemand op dat mensen veel werken en daardoor niet kunnen koken dus automatisch vet gaan eten.
Ik werk zelf onregelmatig en er bestaan genoeg gezonde alternatieven voor aardappels en groenten.

Citaat:
Een sociaal systeem betekent dat je voor elkaar zorgt, en dus niet lekker met het vingertje naar elkaar gaat wijzen wanneer die iets doet wat schijnbaar niet gezond is.

Je kan het ook anders opvatten namelijk als een serieuse waarschuwing dat je jezelf in gevaar brengt. je dus meer premie moet betalen omdat je door je overgewicht meer zorg nodig hebt. Wat denk je dat al die speciale bedden en ambulances kosten!

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:50

Dat er wat moet worden gedaan aan overgewicht is weer een hele andere discussie.
M.i. los je dat niet op door ze meer premie te laten betalen, ik ben daar principieel op tegen omdat je op die manier het systeem onderuit haalt.

En die andere discussie is volgens mij in hoeverre de overheid zich met de voeding van mensen moet bemoeien.
Licht je ze alleen voor of ga je verder daarin door het aantal snackbars en Mac's te beperken bijv.
Maar dat vind ik dus totaal los staan van deze discussie en los je dat niet op door ze meer premie te laten betalen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 10:06

idioot idee,dan moet je zoiets ook instellen voor rokers,drinkers,extreme sporters,mensen die helemaal niet sporten,enz enz

waarom nu weer alleen de dikkerts?
maarja weer typisch amerika

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:13

danneke80 schreef:
Ik ben er geen voorstander van.
Daarbij vind ik het nogal eenzijdig om alleen mensen met overgewicht te "bestraffen" en niet iedereen die een ongezonde levensstijl er op na houdt.
Daarbij ben ik absoluut geen fan van betutteling door wie dan ook. Ik vind dat je verantwoordelijk bent voor je eigen leven, je eigen keuzes en dus ook je eigen gezondheid.

Neem je dan ook de verantwoordelijkheden om die extra centen van je ziektekostenverzekering te betalen? Doordat er overgewicht is zijn er vele extra risico's op ziektes als diabetes, hart en vaatziekten noem maar op. Moet je zien wat het kost als deze mensen doordat ze overgewicht hebben ziek worden.

Overigens ben ik wel van mening dat ze het dan goed moeten doen, niet de ene doelgroep wel aanpakken en de andere niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:14

Snoevie schreef:
idioot idee,dan moet je zoiets ook instellen voor rokers,drinkers,extreme sporters,mensen die helemaal niet sporten,enz enz

waarom nu weer alleen de dikkerts?
maarja weer typisch amerika

In Amerika is dit natuurlijk wel een erg groot probleem. Als je het dikzijn aanpakt kun je een hele hoop aandoeningen voorkomen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:17

ìk had overgewicht, ben vier jaar geleden erg ziek geworden en toen lukte niks meer. Plots twintig kilo op geen maand aankomen was eigenlijk normaal. Dokters stonden voor een ?, diëtisten nog meer.
Ik vecht er nu nog elke dag tegen, soms weeg ik ineens drie kilo meer. Ik sport een uur en heb een kleine maag.

Ik ga geen extra centen betalen voor ziektekostenverzekering, mijn leven is al zwaar en hard genoeg. Moet je zien wat het kost kan me eigenlijk weinig schelen... Lachen

Ik verdien het net zoals een ander, of ik nu meer vetjes heb of minder. Een chronische ziekte is het nu eenmaal en die moet niet anders behandeld worden. Doet de maatschappij al genoeg imo

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:19

Maar laten we wel wezen neem de no claime. Dat is toch ook kort door de bocht maar daar hoor je niemand over. Wie vraagt er om ziek te worden? Niemand maar je moet wel 150 euro betalen als er iets gebeurd. Dat is toch ook kort door de bocht maar hier vallen mensen wel over?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:20

Wat is de no claime Blond

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:21

Nee ik omschrijf het verkeerd, we hadden de no claime maar wat ik omschrijf is het eigen risico

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:22

No claim kon je aan het eind van het jaar terug vragen als je geen gebruik gemaakt had van je ziektekosten verzekering dus ook de no claime is kort door de bocht. Dit krijg je dus alleen terug wanneer je niet ziek geweest bent. Nu betaal je ongeacht 150 euro eigen risico per jaar.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:30

Tja ik kan het van beide kanten bekijken eigenlijk..

Het is een goede zet om mensen te stimuleren om af te vallen, want ja, geld is belangrijk Ja Verder is ook gewoon waar dat mensen die echt te dik zijn (lees obesitas) toch echt vaker naar de dokter moeten gaan omdat ze eerder van die 'kwaaltjes' krijgen. Daar kun je niet om heen. Dan kan ik begrijppen dat je als ziekteverzekeraar toch ziets hebt van 'dan mag je wel bijbetalen'.

En wat reacties op een paar dingen die hier tussen zaten, als je een gevaarlijke sport/baan hebt betaal je ook vaak MEER verzekering dan normaal. Tenminste hier in Amerika wel.

En iemand zei iets over de reden waarom iemand overgewicht zou hebben, weinig geld en fast food is cheap..klopt, maar vaak hebben die mensen, die echt zo weinig geld hebben, geen eens verzekering. Tenzij het hun aangeboden wordt door hun baan. Dan vraag ik me dus af of het dan niet alleen om prive verzekering gaat..?

Verder ben ik het ook eens met Bravespots. Alles zelf aangedaan die evt. problemen met je gezondheid toe kan brengen mag je IMO inderdaad wel betalen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:32

Aan de andere kant kost dik zijn wel een hoop geld voor jezelf, en als mensen dan gaan bijbetalen gaat het nodige geld in de pot.
Ik zie dat liever gaan naar een oplossing. Want bv gewichtsoperatie op zich is nog heel kostelijk voor de dikke persoon.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:34

katiavl schreef:
Aan de andere kant kost dik zijn wel een hoop geld voor jezelf, en als mensen dan gaan bijbetalen gaat het nodige geld in de pot.
Ik zie dat liever gaan naar een oplossing. Want bv gewichtsoperatie op zich is nog heel kostelijk voor de dikke persoon.

Maar met een gewichtsoperatie los je naar mijn idee het probleem niet mee op. Als je uitgaat van iemand die gewoon niet gezond wil eten zal deze na een operatie niet ineens veranderen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:39

MISTRAL94 schreef:
katiavl schreef:

Maar met een gewichtsoperatie los je naar mijn idee het probleem niet mee op. Als je uitgaat van iemand die gewoon niet gezond wil eten zal deze na een operatie niet ineens veranderen.

Ooh jawel, probeer maar eens een hamburger te eten. Clown Dat gaat geen mac meer worden hoor. Al van dumping gehoord Vork

Er zijn uitzonderingen maar die kun je op een hand tellen afhankelijk van de lengte van de lis (maar de chirurg weet ook wel wat voor vet hij in de kuip heeft) enigste wat je kan is meer eten na een tijd. Maar dan zit je nog onder het normaal voedingspatroon.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:40

Sorry ik begrijp niet goed wat je nu bedoeld Katiavl?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:41

Zoolgangster schreef:
Pfft, laten ze eerst maar standaard mensen met overgewicht kontroleren op ziekte van Cushing en schildklier afwijkingen, en wat je nog meer voor stofwisselingsafwijkingen kunt hebben. Er worden mensen met stofwisselingsziekten voor veelvraat uitgemaakt, terwijl ze pas na jaren ellende en vooroordelen bij een goeie arts terecht komen en ontdekken dat er wel degelijk een afwijking is.

Ik ben toch echt voor, alleen wel op een verandwoorde manier.
Dus mensen naar dokters sturen, diatistes (op kosten van de verzekering)
Er achter komen waarom mensen te dik zijn, mensen behandelen.

Kijk als mensen een stofwisseling ziekte ofzo hebben dan is het logisch dat ze niet afvallen, maar een goede begleiding kan het levensduur wel aanzienlijk verlengen en misschien makkelijker maken.

Dat houd in dat mensen met een ziekte gewoon dezelfde premie betalen, maar wel bezig moeten zijn met hun gezondheid.
En dan zouden ze van mij niet eens echt af hoeven te vallen.

En alleen voor mensen die dus niks aan hun gezondheid doen, die meer premie laten betalen.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:49

In een examentekst Nederlands gaat het over dit systeem, dat in de VS iig mentaal al lange tijd in zwang is. De dikkerd is daar de loser, kort samengevat. Het gevolg is echter dat mensen snel teleurgesteld raken in zichzelf (als ze niet aan het ideaalbeeld voldoen of zelfs maar voor korte tijd afwijken van het ideale gedrag) en zichzelf nog meer als loser gaan beschouwen. Negatief zelfbeeld; ook niet echt gezond

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:50

MISTRAL94 schreef:
Sorry ik begrijp niet goed wat je nu bedoeld Katiavl?

Mijn fout slecht uitgelegd

Iemand die niet gezond eet krijgt bv gastric bypass, d switch, scopinario (maagband is alleen voor volume eters)
Wanneer deze persoon iets ongezond met veel suikers opeet, of veel vet krijgt het lichaam een schok omdat het ineens in de dunne darm komt. Lichaam straft je als het ware met : zware misselijk, kramp, zweten, diarree hartkloppingen.
En de lis is hoe veel ze bypassen, bij minder dikke personen 80 tot 100 dan valt de dumping nog mee, bij de echte dikkertjes door stout eten is die 150 en meer dan ben je toch een uur doodziek.

Neem het van een ervaringsdeskundige aan, één keer zul je proberen, misschien twee keer als je doorzetter bent. Er zullen altijd uitzonderingen zijn maar algemeen zijn die op een hand te tellen. Natuurlijk geen hulpmiddel maar wel een serieuze beperking.

En anderzijds is er sowieso heel strenge begeleiding door de dietist, psycholoog en dokter Whoosh!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 23:56

Oh zo bedoel je dat! Maar daar is geen operatie voor nodig hoor, zulke opties zijn er ook in tabletvorm Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 00:01

MISTRAL94 schreef:
Oh zo bedoel je dat! Maar daar is geen operatie voor nodig hoor, zulke opties zijn er ook in tabletvorm Haha!

Welke zijn dat dan, best benieuwd Ja