tamaramt schreef:terwijl ik vind dat een hond natuurlijk niet mag bijten maar dat je ook wel naar de achterliggende situatie moet kijken maar tja dat zal waarschijnlijk wel niet gedaan worden
Niet? Ik vind dat een hond wel mag bijten, weliswaar niet zomaar eendert wanneer en waar natuurlijk..
Ik heb met onze hond trouwens bijna net dezelfde situatie voorgehad als jij. Onze jongste border is heel onderdanig, super met kinderen, echt top. Op wedstrijd is er een kindje dat altijd naar onze hond komt, kind is een jaar of 6 en vind'm super leuk... Zo leuk dat het kind op die gegeven wedstrijd de hond zag, er meteen naartoe liep en hem rond zijn nek vloog om te knuffelen. Hond wordt dus langst boven 'gegrepen', schrikt zich half dood en bijt uit reflex naar het kind. Wel, jammer dat dat gebeurt is, maar onze hond is daar niet voor bestraft. Kind was fout, kind heeft uitleg gekregen waarom het gebeurt is en wat ze anders had moeten doen, kind doet zoiets nooit meer. Waarom zou je je hond voor zoiets moeten straffen? Toch meer dan normaal dat't beest bijt, het is en blijft namelijk een beest. Beter het kind straffen dan de hond, zodat het kind leert hoe ze met de hond moet omgaan...
Mijn hond mag bv op wandeling van mij ook gerust 'agressief' zijn naar mensen toe als ik ga wandelen, is al voorgevallen ook.. Bij alletwee de honden. Bij onze oudste, nogal dominante, border omdat een man erg vervelend begon te doen tegen mij.. Zolang hij op een afstand bleef was het oke, maar op een gegeven moment pakte hij mijn arm vast (met het nodige geroep van mij erbij), en mijn hond had zijn arm even snel vast. DANK U hond zeg ik dan. Bij de jongste, onderdanige, border omdat ik in een heel afgelegen gebied aan het wandelen was, en twee mannen me tegemoet kwamen die ik absoluut niet vertrouwde.. Hondlief kwam braaf naast mij lopen, weliswaar luid grommend en met zijn tanden bloot.
Voor mij mag een hond dus gerust bijten, als mensen er (zoals in het eerste geval) op een totaal foute manier mee omgaan. Het is en blijft een hond, geen knuffelbeer. Daarnaast mogen mijn honden ook bijten ter bescherming van hun baas... Maar dat valt natuurlijk allemaal onder 'agressie', ben dus HEEL benieuwd hoe ze dat gaan duidelijk krijgen.
Die MAG test vind ik trouwens ook raanste bullshit
Dit bv:
"Een andere testhelper als bij vorig onderdeel loopt op een sluipende manier naar de hond toe en kijkt daarbij de hond strak aan. Hij blijft net voor de 2 m cirkel van de hond staan en kijkt 20 seconden de hond strak aan (dreigen door fixeren). Als de hond met kop en/of lijf wegdraait, loopt de helper met de hond mee. Na 20 seconden stapt hij naar achter, draait zich om en gaat weg. Totale testduur 20 seconden."
Ik vraag me af wat ze hiermee willen bereiken.. Gaat namelijk tegen elk gezond 'hondenverstand' in. Je hond moet gehoorzaam zijn en opgevoed zijn, maar zelfs een héél goed opgevoede hond met een tikkeltje dominant karakter kan hier makkelijk bij beginnen grommen. Stempeltje agressief er dan maar op?