Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dorientjuh schreef:Met domme spelfouten bedoel ik de basis spelling, zoals het zetten van een 't' achter een werkwoordsvorm in de ik-vorm of in de verleden tijd. Bijvoorbeeld: 'ik vindt' of 'ik reedt'.
Zwerte schreef:Ik lees hier (net als in alle andere topics hierover) mensen die gelijk overdreven reageren, dat is toch niet nodig? We kunnen hier toch wel een normale discussie over houden? We hebben het over grove, domme foutEN en niet over een stuk met een klein foutje. Groot verschil lijkt mij!
nickyu schreef:tja humm tja .. uhhh .. hoe ga ik eens beginnen .. mmmm..
ik heb best wel zwaar dyslectie
niet alleen gramaticaal maar ook waar wel geen punt van de zin
leestekens ed en dus ook hoofdletters
Zwerte schreef:computers op school: nee idd die hadden we niet. Computer thuis wel degelijk. Maar ik snap niet goed wat dat met spelfouten te maken heeft? Kunnen mensen niet meer nadenken als je veel achter de computer zit?
MandyR schreef:Zwerte schreef:computers op school: nee idd die hadden we niet. Computer thuis wel degelijk. Maar ik snap niet goed wat dat met spelfouten te maken heeft? Kunnen mensen niet meer nadenken als je veel achter de computer zit?
Ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft. Tegenwoordig wordt er veel met computers gedaan. Stukje schrijven, spellingscontrole erover heen en klaar. En als ze dan in eens iets moeten schrijven zonder de mogelijkheid van zo'n programmatje dan gaat het mis. Ik zeg niet dat dit voor iedereen zo is maar door de komst van de computer zijn een aantal mensen wel luier geworden.
Cayenne schreef:nickyu schreef:tja humm tja .. uhhh .. hoe ga ik eens beginnen .. mmmm..
ik heb best wel zwaar dyslectie
niet alleen gramaticaal maar ook waar wel geen punt van de zin
leestekens ed en dus ook hoofdletters
maar dat heeft niks met leestekens en alinea´s te maken.kjoetie schreef:Maar punten zetten aan het einde van een zin is dan toch niet zo moeilijk lijkt mij?
Ik merk het ook steeds vaker dat ik stukken met excessieve taalfouten over sla. Daar begin ik niet meer aan met lezen.
whitje schreef:ik ben het er niet mee eens.
Ik heb geen dyslecsie (al weet ik ook niet hoe je dat schrijft)
Maar met werkwoordsvormen ben ik echt heel slecht en moet ik er echt heel goed over na gaan denken hoe je het precies schrijft.
Wanneer ik dan op een forum als dit iets aan het typen ben ga ik er echt niet over nadenken of ik nou iets met of zonder de T erachter moet schrijven dan heb ik zo iets van je snapd (:)...grapje) toch wat er staat.
wanneer ik nou echt een serieuse brief naar iemand moet typen dan let ik er wel goed op en laat ik hem het liefst nog controleren door iemand anders.
Maar ik vind niet dat je dan iemand niet serieus kan/moet nemen want niet iedereen is goed in de nederlandse (werkwoord)taal
Citaat:wanneer ik nou echt een serieuse brief naar iemand moet typen dan let ik er wel goed op en laat ik hem het liefst nog controleren door iemand anders.
dorientjuh schreef:Hier even een discussiepunt / stelling: wanneer iemand veel ''domme'' spelfouten maakt (en deze is niet dyslectisch) is het moeilijk om diegene op papier serieus te nemen.
Met domme spelfouten bedoel ik de basis spelling, zoals het zetten van een 't' achter een werkwoordsvorm in de ik-vorm of in de verleden tijd. Bijvoorbeeld: 'ik vindt' of 'ik reedt'.
Ik ben het met deze stelling eens. Ik erger me sowieso al aan al deze spelfouten hier op bokt, dan vind ik het al moeilijk om iemand serieus te nemen, maar ik zie het zelfs in rapporten op HBO-niveau terug komen. Dat vind ik dus echt niet kunnen en ik snap ook niet dat veel mensen er zo weinig aandacht aan besteden. Wat vinden jullie?
kimmy1985 schreef:dorientjuh schreef:Hier even een discussiepunt / stelling: wanneer iemand veel ''domme'' spelfouten maakt (en deze is niet dyslectisch) is het moeilijk om diegene op papier serieus te nemen.
Met domme spelfouten bedoel ik de basis spelling, zoals het zetten van een 't' achter een werkwoordsvorm in de ik-vorm of in de verleden tijd. Bijvoorbeeld: 'ik vindt' of 'ik reedt'.
Ik ben het met deze stelling eens. Ik erger me sowieso al aan al deze spelfouten hier op bokt, dan vind ik het al moeilijk om iemand serieus te nemen, maar ik zie het zelfs in rapporten op HBO-niveau terug komen. Dat vind ik dus echt niet kunnen en ik snap ook niet dat veel mensen er zo weinig aandacht aan besteden. Wat vinden jullie?
wat ben jij kort door de bocht. Heb je er wel eens aangedacht dat mensen die deze fouten maken zich daar ook voor kunnen schamen.
Ik heb er zelf ook moeite mee. Werk in de zorg. En durf bijna niet in de rapportage te schrijven bang voor schrijf fouten. Heb jij er wel eens aan gedacht dat jij met deze actie. Het probleem nog erger maakt. Ik kan echt heel boos maken op mensen als jij. Verder maak ik hier geen woorden aan vuil.