Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:59

dat vind ik echt wel anders. De meeste mensen met dyslectie kan je er zo uitpikken, het zijn vaak echt standaard dingen die fout gaan. Bepaalde grammaticaregels die je door elkaar haalt e.d. Ik heb al meerdere malen hier bij een "slecht" bericht gekeken in het profiel van de bokker gekeken en elke keer dat ik dacht "goh misschien is deze persoon dyslectisch", was dit ook het geval. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen maar over het algemeen is het verschil wel te zien, helemaal aangezien de meeste dyslectische mensen erg hard hun best doen en je dit duidelijk terugziet in het stukje (bijv op de vorige pagina)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:00

dorientjuh schreef:
Met domme spelfouten bedoel ik de basis spelling, zoals het zetten van een 't' achter een werkwoordsvorm in de ik-vorm of in de verleden tijd. Bijvoorbeeld: 'ik vindt' of 'ik reedt'.

Zwerte schreef:
Ik lees hier (net als in alle andere topics hierover) mensen die gelijk overdreven reageren, dat is toch niet nodig? We kunnen hier toch wel een normale discussie over houden? We hebben het over grove, domme foutEN en niet over een stuk met een klein foutje. Groot verschil lijkt mij!

Volgens mij gaat het hier óók om kleine foutjes als de 't's achter woorden... Bij dingen als 'ligt' en 'licht' krijg ik ook zwaar mijn twijfels of die mensen nou echt niet weten hoe je het schrijft of dat het gemakzucht is (t'is weer een lettertje minder typen he).

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:11

Iemand die spelfouten maakt serieus nemen?

Het ligt eraan wie die persoon is en grof de fouten zijn. Iemand van 14 (zonder dyslectie of geboren in een ander land) zou toch een redelijk niveau nederlands moeten kunnen schrijven. Maar als ik daar dan een tekst van lees die vol zit met fouten dan heb ik ook even moeite om die persoon serieus te nemen. Maar als die zelfde persoon een tekst schrijft met maar 1 of 2 foutjes dan denk ik, typefout kan gebeuren.
Van bedrijven verwacht ik gewoon brieven zonder fouten en zelfs geen typefouten.
Mar as ik un tekst ziet gevoldt met vouten, krijgt ik kipefel. Snappie? Pling

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:12

Tja, eigenlijk wel over beide. Kijk als er op een pagina tekst een keer ''ik vindt'' staat en er wordt voor de rest wel goed geschreven, dan doe ik daar niet moeilijk over. Maar ''ligt'' en ''licht'' fouten vind ik toch wel nog een stuk erger.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:13

Ja, inderdaad Mandy. Dat vind ik ook. Ja

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:16

tja de d/t discussie bemoei ik me liever niet mee, zoals gezegd maak ik die fouten zelf ook. En ik geef eerlijk toe dat dit luiheid is, en op een of andere manier doe ik dit toch vaak fout. Maar in een serieus stuk (verslag/sollicitatiebrief of wat dan ook) denk ik er wel eventjes bij na hoor! En veel mensen vinden d/t fouten ook grove fouten. Maar grove vauten zijn gewoon uitermate storend...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:17

Nu heb ik geen zin om alle profielen te gaan lezen. Maar, ik heb het idee dat iedereen die klaagt over spelfouten, Nederlandse les heeft gehad in de periode dat er nog geen computers thuis en op school werden gebruikt.........

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:19

computers op school: nee idd die hadden we niet. Computer thuis wel degelijk. Maar ik snap niet goed wat dat met spelfouten te maken heeft? Kunnen mensen niet meer nadenken als je veel achter de computer zit?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:21

nickyu schreef:
tja humm tja .. uhhh .. hoe ga ik eens beginnen .. mmmm..

ik heb best wel zwaar dyslectie
niet alleen gramaticaal maar ook waar wel geen punt van de zin
leestekens ed en dus ook hoofdletters

Maar punten zetten aan het einde van een zin is dan toch niet zo moeilijk lijkt mij?
Ik merk het ook steeds vaker dat ik stukken met excessieve taalfouten over sla. Daar begin ik niet meer aan met lezen.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:27

Hmm ik moet zeggen dat ik mensen die veel spelfouten maken inderdaad minder snel serieus neem. Hangt natuurlijk van de leeftijd af, maar ik kan me behoorlijk storen aan het 'me paard, me hond' wat je hier op Bokt veel ziet. De d/t discussie maakt me weinig uit, maar als het stelselmatig fout wordt gedaan vind ik het wel kwalijk ja...

Ik heb wel het idee dat mensen makkelijker worden met spelling juist door de computer ja Ja Omdat in Word al kringeltjes onder woorden komen te staan die niet kloppen, je er een spellingscontrole overheen kan halen als je klaar bent, hoef je zelf veel minder na te denken natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen Niet dat dat de bedoeling is, maar het gebeurt wel denk ik Lachen Natuurlijk schieten er dan nog wel eens dingen doorheen maar echt grove fouten haalt Word er over het algemeen wel uit. Dan zijn de regels een stuk minder van belang...

Feit blijft wel dat ik iemand die niet een béétje netjes ABN kan typen, geen hoofdletters of leestekens gebruikt, automatisch jonger schat en minder serieus neem. Kan er niks aan doen maar ik probeer zelf mijn best te doen om zo goed mogelijk te typen overal, maar dat komt misschien ook omdat ik juf ben Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:29

in een van de andere topics hierover (er zijn al veel langsgekomen geloof ik) verteld ook een docente van het vmbo dat de leerlingen er op het examen niet eens op afgerekend worden! Ja hallo, dan is het niet gek dat het hard achteruit gaat met de Nederlandse taal! En dit vind ik een zeer kwalijke zaak...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:29

Zwerte schreef:
computers op school: nee idd die hadden we niet. Computer thuis wel degelijk. Maar ik snap niet goed wat dat met spelfouten te maken heeft? Kunnen mensen niet meer nadenken als je veel achter de computer zit?

Ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft. Tegenwoordig wordt er veel met computers gedaan. Stukje schrijven, spellingscontrole erover heen en klaar. En als ze dan in eens iets moeten schrijven zonder de mogelijkheid van zo'n programmatje dan gaat het mis. Ik zeg niet dat dit voor iedereen zo is maar door de komst van de computer zijn een aantal mensen wel luier geworden.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 20:32

MandyR schreef:
Zwerte schreef:

Ik denk dat het wel met elkaar te maken heeft. Tegenwoordig wordt er veel met computers gedaan. Stukje schrijven, spellingscontrole erover heen en klaar. En als ze dan in eens iets moeten schrijven zonder de mogelijkheid van zo'n programmatje dan gaat het mis. Ik zeg niet dat dit voor iedereen zo is maar door de komst van de computer zijn een aantal mensen wel luier geworden.

Ik denk dat het er ook wel mee te maken heeft, maar dan nog vind ik het geen excuus.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:36

Er is een paar maanden geleden een topic geweest dat zo bol stond van de spelfouten en slechte zinsopbouw dat iemand het heeft moeten vertalen. Mensen van welke leeftijd dan ook neem ik niet serieus als het echt de spuigaten uitloopt. Een klein schrijffoutje of spellingsfoutje is tot daar aan toe en gebeurd ons allemaal af en toe maar ik vraag mij soms weleens af of men wel de moeite neemt een begrijpelijk verhaal zonder fouten te schrijven. Het valt mij ook op dat de "ch" nogal eens door "g" vervangen wordt, dat is naar mijn bescheiden mening toch echt een gebrek aan interesse en makkelijk te voorkomen door even het abc-icoontje in Word aan te klikken. Hetzelfde geldt voor kennen en kunnen en liggen en leggen, zijn compleet verschillende acties die deze werkwoorden verwoorden.

Sollicitatiebrieven en andere zakelijke correspondentie laat ik altijd voor de zekerheid na een spellingscontrole nog even door een collega of de directeur nalezen afhankelijk van de ontvanger en het type brief.

Overigens vind ik het een beetje struisvogelpolitiek om de computer de schuld te geven van de diverse fouten. Leestekengebruik en spelling veranderen echt niet omdat de pen is ingeruild voor een toetsenbord. Einde zin blijft einde zin en een nieuwe zin begin je altijd met een hoofdletter.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:37

idd, het zal er zeker mee te maken hebben. Ook met dingen als msn/hyves heeft het volgens mij te maken. Het verschil tussen spreektaal en ABN is een beetje verdwenen bij veel jongeren, je typt immers spreektaal op msn? Tenminste, dit is de indruk die ik ervan krijg. Maar dit is zeker geen excuus.
Het ergste vind ik nog dat heel veel mensen het belang van spelling niet inzien en alleen de redenatie "je begrijpt het toch?" gebruiken. Als iedereen de regels niet meer kent en het niet nodig vind, begrijpen we elkaar over een aantal jaar niet meer.... De regels zijn er om de taal duidelijker te maken en niet om je te pesten.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:39

Ja, msn taal is ook leuk.
ff w88 brb

kjoetieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:42

Ach, een dtje of tje her en der mis, of een woord verkeerd geschreven, dat maakt me weinig uit, maar mensen die posten en zelf compleet nieuwe woorden verzinnen en kennelijk denken dat witregels, punten en komma´s er voor de sier zijn, die neem ik inderdaad niet serieus sterker nog, die posts sla ik over, veel te vermoeiend Haha! Soms zie ik hier posts op bokt voorbij komen waar echt geen touw aan vast te knopen is. Dyslectie is een heel ander verhaal, maar dat heeft niks met leestekens en alinea´s te maken. Vind het ook jammer dat er op scholen zo weinig aandacht voor is.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:46

ik ben het er niet mee eens.

Ik heb geen dyslecsie (al weet ik ook niet hoe je dat schrijft Clown )

Maar met werkwoordsvormen ben ik echt heel slecht en moet ik er echt heel goed over na gaan denken hoe je het precies schrijft.
Wanneer ik dan op een forum als dit iets aan het typen ben ga ik er echt niet over nadenken of ik nou iets met of zonder de T erachter moet schrijven dan heb ik zo iets van je snapd (:)...grapje) toch wat er staat.

wanneer ik nou echt een serieuse brief naar iemand moet typen dan let ik er wel goed op en laat ik hem het liefst nog controleren door iemand anders.

Maar ik vind niet dat je dan iemand niet serieus kan/moet nemen want niet iedereen is goed in de nederlandse (werkwoord)taal

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:50

Cayenne schreef:
nickyu schreef:
tja humm tja .. uhhh .. hoe ga ik eens beginnen .. mmmm..

ik heb best wel zwaar dyslectie
niet alleen gramaticaal maar ook waar wel geen punt van de zin
leestekens ed en dus ook hoofdletters

maar dat heeft niks met leestekens en alinea´s te maken.

kjoetie schreef:
Maar punten zetten aan het einde van een zin is dan toch niet zo moeilijk lijkt mij?
Ik merk het ook steeds vaker dat ik stukken met excessieve taalfouten over sla. Daar begin ik niet meer aan met lezen.

ROFL ROFL gaan we weer Huilen van het lachen

voor jullie waarschijnlijk niet nee Haha!
voor mij dus wel Bloos

overal waar ik een enter geef zie IK een punt Bloos

zou zeggen zoek eens een paar berichten van mij op
ben erg benieuwd hoe je het vind lezen met die gedachten

als ik praat plak ik alles aan elkaar
met schrijven zou ik dat ok zo weer doen
daar ik dat dus niet hoor en of zie
waar een punt of een komma hoort
uit veiligheid zou ik dus overal waar ik enter
een punt zetten

heb in 2006
toen bokt nog een boktje was
was er een soort gelijk topic
iemand die viel over taal
schrijfvouten
msn en ander taal dingen

2 hele dagen
geschreven zoals ik dacht dat het moest Haha!
na 1 dag klreeg ik al pbs mails prive telefoon en in het topic
of ik aub weer "gewoon"op zijn nickys wilde typen
het scheen niet te volgen te zijn Bloos

dat mensen moeite hebben met dt
dat snap ik weer niet
zal het vast wel eens fout doen
maar daar is een simpel regeltje voor Vork
waar het einde van de zin is niet Bloos
snap er geen hol van

echt niet ..

ach ja weetje zo heeft iedereen wel iets waar die goed in is
en iets waar die niet zo goed in is Knipoog

als er msn
of weet ik veel wat voor taal in is tegenwoordig
geschreven woord
is een heel ander verhaal
heb geen msn
zou ook me god niet weten wat daar geschreven word
ben al helemaal trots wat ik
ffw88 ken Haha!

verder kom ik denk ik in msn ook echt niet Bloos

[/quote="Tamara"], maar dat komt misschien ook omdat ik juf ben Knipoog[/quote]
dan zou jij toch MOETEN weten
dat dyslectie en luiheid
echt 2 verschuillende dingen zijn
en dat dyslectie
zich niet alleen uit in slecht in gramatica zijn ..
Laatst bijgewerkt door nickyu op 10-08-08 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:52

Iemand die spelfouten maakt serieus nemen?
Kort antwoord; nee.
Niet dat ik nooit een foutje maak, maar ik irriteer me er ook aan.
Misschien heb ik makkelijk praten met mijn VWO, maar ik ben 12, en als ik erop let, maak ik dit soort fouten echt niet! Ik vind het ook moeilijk om iemand serieus te nemen als hij of zij veel spelfouten maakt.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:55

whitje schreef:
ik ben het er niet mee eens.

Ik heb geen dyslecsie (al weet ik ook niet hoe je dat schrijft Clown )

Maar met werkwoordsvormen ben ik echt heel slecht en moet ik er echt heel goed over na gaan denken hoe je het precies schrijft.
Wanneer ik dan op een forum als dit iets aan het typen ben ga ik er echt niet over nadenken of ik nou iets met of zonder de T erachter moet schrijven dan heb ik zo iets van je snapd (:)...grapje) toch wat er staat.

wanneer ik nou echt een serieuse brief naar iemand moet typen dan let ik er wel goed op en laat ik hem het liefst nog controleren door iemand anders.

Maar ik vind niet dat je dan iemand niet serieus kan/moet nemen want niet iedereen is goed in de nederlandse (werkwoord)taal

maar jouw stuk ziet er toch echt wel netjes uit hoor! Persoonlijk erger ik me alleen echt aan fouten die door iedereen te voorkomen zijn, ook door mensen die het moeilijk vinden. Ok, ook aan als/dan fouten, maar dat komt omdat die regels ook vrij simpel zijn en veel mensen deze fouten niet belangrijk vinden terwijl het onderscheid essentieel is voor de betekenis.

(carmenn: het is ergeren aan, irriteren aan is ook fout Tong uitsteken )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 20:59

carmenn .. heb ook mijn vwo .. + + en +
en nu ?

Citaat:

kiek dat doe / deed ik nu ook
als ik een sollicitatie brief moest schrijven
schreef ik de opzet
iemand schreef deze in het correct nederland over
en vervolgens was ik 2 dagen 40 a4tjes verder
om dat briefje letterlijk foutloos over te schrijven ..
zoals eerder gemeld had ik sledhts baantjes waar
of de taal niet belangrijk was
of je een secretaresse had
met de juiste papieren hoeft dat ook niet

kunnen schrijven Bloos
een huisarts hoeft ook niet foutloos te kunnen schrijven
heeft toch echt vwo + + +

laatst had ik ook een woord
waarvan ik echt even geen flauw idee meer had hoe je het schreef
en kwam zo snel niet op een 'makkelijker'synoniem
zelfs word spelling
spelling checker
kwam er niet uit
tja .. wat moet je dan ?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:07

dorientjuh schreef:
Hier even een discussiepunt / stelling: wanneer iemand veel ''domme'' spelfouten maakt (en deze is niet dyslectisch) is het moeilijk om diegene op papier serieus te nemen.

Met domme spelfouten bedoel ik de basis spelling, zoals het zetten van een 't' achter een werkwoordsvorm in de ik-vorm of in de verleden tijd. Bijvoorbeeld: 'ik vindt' of 'ik reedt'.

Ik ben het met deze stelling eens. Ik erger me sowieso al aan al deze spelfouten hier op bokt, dan vind ik het al moeilijk om iemand serieus te nemen, maar ik zie het zelfs in rapporten op HBO-niveau terug komen. Dat vind ik dus echt niet kunnen en ik snap ook niet dat veel mensen er zo weinig aandacht aan besteden. Wat vinden jullie?

wat ben jij kort door de bocht. Heb je er wel eens aangedacht dat mensen die deze fouten maken zich daar ook voor kunnen schamen.
Ik heb er zelf ook moeite mee. Werk in de zorg. En durf bijna niet in de rapportage te schrijven bang voor schrijf fouten. Heb jij er wel eens aan gedacht dat jij met deze actie. Het probleem nog erger maakt. Ik kan echt heel boos maken op mensen als jij. Verder maak ik hier geen woorden aan vuil.

kjoetieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:07

ja maar nicky, jij maakt wél alineas, bouwt witregels in en wat je schrijft is toch prima leesbaar.. jouw stukken vind ik ook geen probleem om te lezen hoor. maar sommige bokkers plaatsen dan zo´n massieve bonk tekst zonder leestekens, lijkt net een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange zin, en dan ook nog heel warrig geschreven.. dan haak ik af. Jouw posts vallen imo niet onder de ´niet serieus te nemen posts´hoor...

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:15

kimmy1985 schreef:
dorientjuh schreef:
Hier even een discussiepunt / stelling: wanneer iemand veel ''domme'' spelfouten maakt (en deze is niet dyslectisch) is het moeilijk om diegene op papier serieus te nemen.

Ik ben het met deze stelling eens. Ik erger me sowieso al aan al deze spelfouten hier op bokt, dan vind ik het al moeilijk om iemand serieus te nemen, maar ik zie het zelfs in rapporten op HBO-niveau terug komen. Dat vind ik dus echt niet kunnen en ik snap ook niet dat veel mensen er zo weinig aandacht aan besteden. Wat vinden jullie?

wat ben jij kort door de bocht. Heb je er wel eens aangedacht dat mensen die deze fouten maken zich daar ook voor kunnen schamen.
Ik heb er zelf ook moeite mee. Werk in de zorg. En durf bijna niet in de rapportage te schrijven bang voor schrijf fouten. Heb jij er wel eens aan gedacht dat jij met deze actie. Het probleem nog erger maakt. Ik kan echt heel boos maken op mensen als jij. Verder maak ik hier geen woorden aan vuil.

Nou, jeetje dit is ook wel een beetje rare reactie.
Er wordt gewoon om mening van de anderen gevraagd, dat is toch niet zo raar?
Zo te horen heb jij wel duidelijk een andere mening dan de TS.

Maar wat ik me alleen afvraag als jij je schaamt voor fouten die je maakt waarom schrijf je dan niet gewoon in zo'n rapportage en vraag je vervolgens aan iemand of hij/zij het wilt controleren voor je? Op die manier kan hij/zij je vertellen wat je fout doet en een volgende keer kun je dat dan zelf goed doen. Fouten maken is toch niet erg! Maar je kunt er niet van leren als je de fouten niet eerst maakt. Dus ik zou zeggen gewoon opschrijven en vragen of iemand je daarna wil controleren Knipoog

En dat ze het probleem nog erger zou maken vind ik wel een beetje rare reactie waarom zou ze met dit topic het probleem erger maken??

@ nickyu : Dat is inderdaad wel erg vervelend dat je ook met leestekens de fout in gaat. Ik denk dat het voor mensen die dat niet hebben erg moeilijk voor te stellen is dat je een punt vergeet aan het einde van een zin.
Maar wat ik me afvraag heb je problemen met het bepalen wat precies het einde van de zin is of 'vergeet' je ze gewoon echt?