Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Re: Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:55

Nadya schreef:
Het is inderdaad ook zo dat er aan de docenten ook vaak wat ontbreekt. Man, als ik nog denk aan wat voor ongemotiveerde leerkrachten ik vroeger zelf gehad heb. Haha!
En dat lag niet altijd aan de leerlingen, hoor...... Knipoog

Ik denk dat dit soort problemen meerdere oorzaken hebben. De maatschappij, het extreem dure leven, de mensen zelf (ouders en leerkrachten enzovoort), de media zelfs, noem maar op..... Het is een gecompliceerd probleem, vrees ik..... Waar je niet alleen maar de ouders voor aan kunt wijzen. Het is meer een wisselwerking en dan is de vraag wat er het eerst fout is gegaan.....

ik ben dus niet de enige die er zo over denkt gelukkig.
ja, echt erg vind ik het als ik afgeblaft word terwijl ik gewoon netjes zonder brutaal te doen.
en ze dan als een gek op je gaan foeteren zonder goede reden en je er niét tussen kan komen je zoiets hebt van: nou als ik niet normaal met u kan praten, ga dan maar fietsen.
en weet je wat ze er toen van heeft gemaakt? ik had haar uitgescholden voor kankerwijf....
iets wat ik nóóit zou doen, wat was ik kwaad zeg.
mijn moeder hadden ze al ingelicht en die zei zonder dat ze mij gesproken had, dat doet ze niet dat heeft ze van veel te dichtbij meegemaakt, dat zal ze nooit doen.
dit is dus een voorbeeld van de vele die ik meegemaakt heb, en dat blijft niet bij 3 akkefietjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:19

Maar Moonfish, dit soort ruzies komen ook voor bij volwassenen onderling. Knipoog
De ellende is dat als je er niet bij geweest bent, je niet altijd weet hoe jouw kind reageert natuurlijk. Ik ken ook kinderen die volgens hun ouders nooit iets verkeerds doen, maar wat zijn die ouders blind. Dat komt natuurlijk ook voor.

Als ik als volwassene in de auto rij en ik zie al hoe asociaal automobilisten onder elkaar zijn, dan vind ik het niet gek dat ik dat terug zie in de kinderen van deze tijd. Het is ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Bij ouders, maar ook bij kinderloze mensen. Dat kinderen egocentrisch kunnen zijn, tja, daar zijn het nog kinderen voor, he. Knipoog
Al hoewel dat na een bepaalde leeftijd ook afgelopen moet zijn, anders klopt er ook iets niet natuurlijk......

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:46

Karin_88 schreef:
Zoals de titel zegt...
Ik had vandaag met mijn schoonvader een kleine discussie wat me aan het denken zette.
Discipline bij kinderen is over het algemeen bijna niet meer terug te vinden. Aanzien, respect voor een leerkracht, maar ook überhaupt voor een ouder iemand.

Ik ben erg benieuwd waarom je dat vindt, want ik ervaar dat zelf voor de klas (middelbaar, voor het 'saaie vak geschiedenis Nors opkijken ' heel anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:50

mensen hebben tegenwoordig teveel rechten en te weinig plichten.............

ik kan het wel met je schoonvader eens zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:52

idd kim..
Ook ik kan het met je schoonvader eens zijn.
En diensplicht mag van mij ook weer terug Ja
Uitlevering naar buitenland alleen bij die dat willen...
Veel mensen leggen de taak van het opvoeden voortaan bij een ander neer...dus lijkt me wel Ja

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 19:10

@ Urielle, ik had het misschien een beetje verkeerd/verwarrend neergezet, maar dit waren de woorden van mijn schoonpa.. Nou moet ik zeggen dat ik het erg verschillend vind, en dat ik denk dat het ook sterk kan liggen aan degene die voor de klas staat.
Wel vind ik *buiten schooltijd* dat kinderen veel en veel minder aanzien/respect tonen voor een ouder iemand, maar ik vind dat eigenlijk bijna alles wat daar mee te maken heeft, ligt bij de ouder.
Ik vind nog steeds dat een school de plek is waar kinderen ook normen en waarden meekrijgen, en hier mee om leren te gaan, maar dat een groter deel nog steeds bij de ouders liggen.
Natuurlijk zijn de kinderen een langer deel van de dag op school dan thuis, maar je bent wel ouder van een kind. Je staat ergens voor en geeft dit ook aan je kinderen door Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:14

als mijn kind gedisciplineerd wordt op school dan heeft ze het daarnaar gemaakt...... PUNT.

mensen gaan niet het onderwijs in omdat ze een hekel hebben aan kinderen, en het liefst de hele dag door straf uitdelen.

Ik ben ook van mening dat een school een grote opvoedkundige waarde heeft daar mijn kind dagelijks meer uren doorbrengt met de leraar dan met mij. In veel meer sociale situaties op school terecht komt dan in het leven thuis.

dus ja........ ik vind dat een leraar op school mijn kind best mag corrigeren.......

slaan gaat niet goedkomen, maar corrigeren absoluut wel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:56

Ben echt benieuwd naar concrete dingen Haha!

Van die stoere volop puberende jongens en meiden die desondanks beleefd vragen of je het zwangerschapsbelletje op je buik nog eens wil laten rinkelen, die zich bij een schoolbarbecue uit de naad werken en je een bordje eten maken want 'u moet toch ook eten juf?!', die met zijn allen als een groepje kleuters een strip of tekening zitten te maken met het puntje van hun tong uit de mond van inspanning, die van hun fiets afvallen omdat ze zo uitbundig naar je zwaaien en *katoenk*, die na de les naar je toekomen met hun priveprobleempjes en noem maar op.... daar smelt je toch van?
Ja, er zitten er ook tussen die liegen, die stelen, die drinken, die drugs dealen, die elkaar de vernieling inslaan... maar is dat niet van alle tijden? Wisten we vroegah ook al niet dat Jantje van de bakker een rotjong was en dat Nel van de groenteboer een stuk klein geniep was?

Is het niet gewoon een stukje typisch nieuwetijdsgezeik? De paarden zijn zo lastig, de kinderen onhandelbaar en de bejaarden zo asociaal? Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:13

... En laten we het niet over die vervelende mannen hebben. Haha!

Maar is het met leerkrachten niet net zo als met kinderen? Er zijn nou eenmaal leerkrachten die met een vrolijk gezicht een klas enthousiast kunnen krijgen, die een natuurlijk vermogen hebben om aan te voelen welk kind een 'douw' nodig heeft, en welk kind juist wat meer tijd om iets onder de knie te krijgen, die orde weten te houden maar wel het gevoel van eigenwaarde van kinderen respecteren - ook als ze hen corrigeren.

Maar je hebt ook botte, die kinderen vernederen in plaats van eerlijk terechtwijzen, die gewoon niet zo goed kunnen uitleggen maar dat op de kinderen schuiven, die heel chagrijnig zijn een paar dagen per week. Knipoog
Ik kende er een die iedere laatste week van de grote vakantie alweer begon te zuchten en steunen omdat ze de pest had weer naar haar werk te moeten.
Ben blij dat mijn kind niet bij haar in de klas zit.

Om kinderen rechtvaardigheid en respect bij te brengen, moeten ze het ook krijgen.
Wat je niet gekegen hebt, kun je ook niet geven. Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:28

Geen idee ,men klaagt altijd over de jongeren die geen disipline meer hebben enzo, maar heb je de volwassenen al eens bezig gezien? Oorlog, moorden en weet ik veel wat. De grootste ellende komt niet van jongeren hoor.

Dus ik stel voor dat men de volwassenen op disiplineklas sturen, met die jongeren komt het voor het grootste deel wel goed Knipoog.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 22:37

ik ben me laatst echt rotgeschrokken.. voor de vakantie kwam ik uit school, en dan kom ik altijd langs mijn ouwe basisschool. Onwijs leuke tijd gehad daar, super leuke leraren en er werd amper/niet gepest! We respecteerden elkaar zoals we waren. Maar toen fietste ik dus bij de kant van het schoolplein waar de kleuters altijd in de zandbak spelen. Daar zag ik een meisje een kluit zand naar een jongentje toe gooien, en dat jongentje schreeuwde ongecheneerd ''k*nker wijf'' naar dat meisje! Ik kon er niet bij met m'n gedachten, als wij elkaar bij wijze van spreken al boos aankeken dan kwam de juffrouw of meester er al bij om te vragen wat er aan de hand was! En de juffrouw bleef hier gewoon staan toekijken! Be-lach-e-lijk! Het is natuurlijk ook grotendeels de opvoeding denk ik, maar ik vind dat een bèetje juffrouw of meester hier toch wel in moet grijpen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:14

Bij zulke scheldwoorden grijp ik in, wiens kind het ook is. Knipoog
Maar vroegah werd er ook gepest, gescholden en gevochten, hoor. Toen waren er ook asociale kinderen, kan het me nog goed herinneren. Clown

Alleen spreekt men nu wellicht een iets andere taal en zijn de scheldwoorden van toen 'uit'. Clown

Maar toen hoorde ik ook niet anders, als dat wij jongeren verwend waren, noem maar op. Ik vind wel dat veel mensen doorgeslagen zijn in het individuele, in het materiele, ja, zeker. Maar ik merk ook een tegengolf die steeds meer op komt, dus........

En nu ben ik zelf moeder en mijn god, wat is het moeilijk. En wat kan ik een hekel hebben aan anderman's kinderen soms. Clown
Maar dat geldt ook voor volwassen mensen, met of zonder kids. Ik vind zoveel mensen asociaal en geen toevoeging voor een betere wereld. Moet zeggen dat sinds ik in een dorp ben gaan wonen, ik het wel positiever ben gaan ervaren, maar destijds in de 'stad'.... Scheve mond
Ben er eigenlijk voor weggevlucht, wilde echt geen gezin in de stad hebben.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:27

Hoewel het respect bij veel kinderen inderdaad ontbreekt, kan ik ook wel inzien waarom dat is. niet over de extreme dingen gesproken, zoals schelden etc

Kinderen zien hoe de vorige generaties om zijn gegaan met de planeet waar hun nog oud op moeten worden. Ze leren over de klimmaat problemen, voedselprijzen, piraterij, plunderij, oorlog, genocide, dieren die uitsterven en nog veel meer onrecht. Vroeger was het individualisme nog niet zo door geslagen, en ook was scheiden toen nog teboe. Ik denk het door die combi komt dat veel kinderen tegenwoordig overal 'scheit' aan hebben.

ik zag laatst een docu over een leraar in amsterdam, die kreeg echt wel respect van alle kinders. http://www.documentaire.nl/doc.asp?oId=4600
Respect moet je verdienen, dat kun je niet afdwingen door meer regels. ze hebben er toch scheit an.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:34

Respect moet je inderdaad verdienen. Afdwingen is de manier niet. Ook bij paarden niet, trouwens. Knipoog

Overigens hou ik er niet van om met U aangesproken te worden. Dan voel ik me stokoud. Ik zie ook niet in wat dat zo zeer met respect te maken heeft. Ik voel me gerespecteerd op andere manieren.
Wil ik er nog wel bij zeggen dat ik wel U tegen oude mensen, zeg, hoor, tenzij ze aangeven het niet te willen e.d. Knipoog

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:37

Het oude systeem was hard. Kinderen hadden een hekel aan school en aan alle leraren. Ik geloof (en spreek uit eigen ervaring) dat als je een leraar leuk vind, je er ook hard voor wil werken (zelfde als bij paarden, positieve beloning etc). Ik vind inderdaad dat kinderen minder vrij gelaten moeten worden, maar het moet wel leuk blijven en niet met zo veel straf, maar positief belonen. En ik vind het BELACHELIJK dat sommige leraren aangesproken worden met 'je' en een voornaam. Het is meneer/mevrouw en u. Vroeger was leraar een hoogaanziend beroep, daar is niets meer van over, dus daarin ben ik het met je eens dat dát terug moet komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:40

U of je/jij maakt me niet zo uit, daarin ga ik mee met de schoolcultuur. Ik bedoel: ik weet collega's die 'Jan' waren en met het grootste respect behandeld werden en collega's waar tegen geschreeuwd werd 'Wat bent u een ongelofelijk kolerewijf'. Respect zit voor mij niet in het woord maar in de houding en de daad. Overigens heeft de eerste leerling die op die manier tegen mij zou schelden een major probleem met me.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:44

Urielle schreef:
Karin_88 schreef:
Zoals de titel zegt...
Ik had vandaag met mijn schoonvader een kleine discussie wat me aan het denken zette.
Discipline bij kinderen is over het algemeen bijna niet meer terug te vinden. Aanzien, respect voor een leerkracht, maar ook überhaupt voor een ouder iemand.

Ik ben erg benieuwd waarom je dat vindt, want ik ervaar dat zelf voor de klas (middelbaar, voor het 'saaie vak geschiedenis Nors opkijken ' heel anders.

Beetje off topic: Wat leuk, geschiedenis was/is echt mijn "lievelingsvak" wilde er eerst ook docent in worden Haha!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:47

ik vind niet dat het oude systeem terug moet komen als dat betekent dat leerlingen geen plezier meer hebben in leren.
Ik ben een jonge docent die al 6 jaar met plezier in het vmbo werkt. Het is een zware baan, maar het contact met mijn leerlingen maakt het net minstens zo leuk als zwaar.
natuurlijk zijn er docenten die er niet veel zin in hebben, maar er zijn er echt veel die hun uiterste best doen!
De motivatie van mijn leerlingen is soms deprimerend, maar als ik ze door mijn passie voor mijn vak of het persoonlijk contact toch tot leren krijg (in welk opzicht dan ook) dan brengt mij dat zeker werkplezier en een goed gevoel.
Wat ik moeilijk vind, is dat sommige ouders geen goed gevoel bij school en leraren hebben en dat meegeven aan de kinderen. Dan kunnen wij niet veel meer "opvoeden" als het kind weet dat het thuis gelijk krijgt en wel even naar school belt om dat boos mee te delen.
Maar de stelling: een beetje meer respect voor het beroep leraar zou ik wel leuk vinden, ook van de leerlingen. Maar het zit nu eenmaal niet echt in de pubers om zo'n houding aan te nemen. Over hoe het vroeger was kan ik niet echt oordelen want ik ben niet zo oud. toen ik op de havo zat had ik maar bijster weinig leuke leraren weet ik. Misschien omdat de meeste op mijn school werken??

oja, Het respect zit m zeker niet in het zeggen van u of jij. Maar ervaring heeft mij geleerd dat het zeggen van je en jij wat meer werk is. het wordt al snel "hee" en dat vind ik niet gepast. Nu werk ik op een u-school en dat is wel makkelijk. Ik voel me er niet oud door want ik ben eraan gewend.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:51

Maar ik ben geen lerares, maar gewoon een moeder met een jonge geest en een jong kind. Ik kom uit de muziekbizz, waar je nooit 'u' tegen iemand zegt. Knipoog

Ik heb er geen problemen mee als mijn kind op school 'u' tegen de leraren moet zeggen. Maar ook niet als er getutoyeerd wordt. Knipoog
Ik heb vroeger beide systemen meegemaakt en ben er echt niet slechter door geworden, hoor. Ik vond het juist wel fijn om die leraren bij de voornaam te noemen, eigenlijk. Clown

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:52

Hmmm, kunnen we niet gewoon beginnen met het vervangen van bepaalde leraren?
Het soort dat roept: Doe dit of dat, en dan zelf een spelletje op de pc gaat spelen, of msnen.
Daar word ik nou pislink van. Leraren die op zo'n manier voor de klas staan, zullen mijn respect als leerling/mens nooit verdienen.
Laat staan dat ik iets voor je zal doen.

Ik bedoel, als ik het huiswerk van een ander klasgenootje laat zien, en er mee wegkom, denk je echt dat ik dat dan niet zal doen? Clown Leraren moet je scherp houden, vind ik. (LET OP, DIT IS EEN MENING!) Een leraar die zomaar wat in een stoel hangt en niet bepaald gemotiveerd is, gaat een leerling echt niets leren hoor.

Dus, laat ze daar eerst maar mee beginnen!

@ Rakni: Voor een leraar die gemotiveerd voor de klas staat, met een houding van: En vandaag gaan we SAMEN iets leren, daar heb ik dus respect voor. Maak me maar nieuwsgierig, dan werk ik graag mee. Maar voor het soort dat zegt: Lees dit en dat, en maak dan die en die opdracht... Nee...
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 08-08-08 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:55

Ik kan me zo weinig voorstellen bij ouders die hun kinderen niet opvoeden en die het niets interesseert. De meeste ouders zijn toch echt trots op hun kinderen, willen het beste voor ze, willen graag dat hun kinderen een goede indruk maken en noem maar op.

Natuurlijk krijgen de meeste kinderen gewoon een goede opvoeding mee en worden normale nette mensen die hard hun best gaan doen iets in hun leven te bereiken. Als ik hier soms lees, krijg ik het gevoel dat minstens 80% van de kinderen minstens een onopgevoede misdadiger wordt, die zich nergens iets van aantrekt.

Maar dat zeiden ze ook al toen mijn opa (geboren in de 19e eeuw) een kind was.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:00

Enerzijds doe ik erg mijn best om leerlingen te motiveren en leuke werkvormen te bedenken, anderzijds denk ik wel: helloooo het is JOUW diploma, JOUW carrière, JOUW leven! Ik ben er om te helpen, maar IK ben er niet verantwoordelijk voor! Als jij lekker tot je 70e frieten wil staan bakken in de Mac dan moet je dat lekker doen. We spreken elkaar dan wel weer op je 25e als je zo enorm baalt dat je niet wat meer je best hebt gedaan voor dat o zo belangrijke papiertje.
Bovendien ben ik nog steeds van mening dat leren niet louter leuk hoeft te zijn. Het helpt mee als leerlingen gemotiveerd zijn hoor, maar als je voor een baas werkt is het ook niet alleen maar leuk. Ik ben ook niet blij met wekelijks drie vergaderingen en ik zit ook liever bij mijn paard dan op een ouderavond Knipoog Kinderen mogen ook al best leren dat sommige dingen gewoon moeten, dat niet alle klussen leuk zijn en dat er soms geen betere reden voor is dan 'omdat ik het zeg.' Dat is nl. ook een belangrijke waarheid in het leven Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:02

Karl66 schreef:
Ik kan me zo weinig voorstellen bij ouders die hun kinderen niet opvoeden en die het niets interesseert. De meeste ouders zijn toch echt trots op hun kinderen, willen het beste voor ze, willen graag dat hun kinderen een goede indruk maken en noem maar op.

Natuurlijk krijgen de meeste kinderen gewoon een goede opvoeding mee en worden normale nette mensen die hard hun best gaan doen iets in hun leven te bereiken. Als ik hier soms lees, krijg ik het gevoel dat minstens 80% van de kinderen minstens een onopgevoede misdadiger wordt, die zich nergens iets van aantrekt.

Maar dat zeiden ze ook al toen mijn opa (geboren in de 19e eeuw) een kind was.

Precies, zo ervaar ik dat ook. Gelukkig valt het in de praktijk allemaal nog wel mee. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:19

Discipline wat mijn moeder heeft meegemaakt mag wegblijven, zo een hardheid resulteert alleen maar in trauma's.
Als ik die verhalen hoor soms....
Verder is gedrag van de leerkracht voor mij de voornaamste oorzaak, sommige zijn gewoon niet dominant in hun houding.
En dan gaan zelfs de braafste opgevoede kinderen testen. Laat staan de moeilijke van aard, dat niet altijd afhankelijk van opvoeding is.

Verder denk ik dat misdadiger worden niet samenhangt van de opvoeding, geweldsdelinquent min of meer wel. Al dan niet gepaard met een pathologie of predispositie

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:24

Heeey katiavl, lang niet 'gezien'. Knipoog
Ben je op vakantie geweest ofzo?

Jongens, dat kinderen in de pubertijd wat uittesten op school, is van alle tijden, volgens mij. Een leraar valt wel of niet goed, dat bestond vroeger ook al, hoor. Clown

Ik denk dat de basis van het opvoeden duurt tot ergens het 12e levensjaar. Daarna kan een kind nog alle kanten uit vliegen (hele enge periode vind ik dat als moeder Bloos en ik weet nog goed hoe ik zelf was Haha! ), maar daarna komt het als de basis goed zit, wel weer goed. Knipoog