Kinderen buiten spelen? levensgevaarlijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kinderen buiten spelen? levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:54

Haha! Begon me al af te vragen of ik de enige moeder was die d'r kinderen geen bodyprotector aan liet trekken....

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:56

Zelf woon ik op een flat, een nadeel vind ik met kids ( 7 en twee van 4) de tweeling gaat sinds dit jaar "alleen" naar buiten ( speelplaatst naast de flat) kan zo kijken vanaf het balkon, maar je wilt niet weten wat die kids doen daar, Stenen naar elkaar gooien stokken slaan, klooien op de gallerij, vind het doodeng, en hou ze dan ook af en toe binnen als ik zie welke kids er buiten spelen...

Verder wil je niet weten met wat voor taal ze thuis komen, en nu ook die meiden, zal de woorden niet hier neerzetten, maar kan me niet herinneren toen ik zo jong was zulke taal nietgebruikte...

Toen die tijd hadden we nog geen pc of spelcomputer, die zijn pas later gekomen, nu met internet en al die stoere ( gevechts) games waarom buiten spelen kan toch net zogoed binnen, denken de kids...
Zelfde geld voor de TV, de programma's zijn zoveel agresiever geworden, en laatst keken we naar een kinderprogramma voor de kleintjes en er werd gerust een niet zo'n netjes woord gebruikt Boos!

Verder hoor je zoveel dingen wat er gebeurd met kinderen die alleen buiten lopen,
Geheid dat het vroeger ook gebeurde maar ik denk dat je er nu meer bewust van bent dan toen die tijd...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:04

Wij zijn destijds verhuisd omdat de kinderen dan buiten konden spelen. Dat hebben ze veel en vaak gedaan, maar ik heb er nooit een probleem mee gehad als ze voor de tv hingen of achter de computer zaten. Af en toe hebben ze die verveling gewoon nodig, ff bijtanken en niksdoen.
Ik heb ook niks met dat geforceerde opvoeden van dit is goed voor je en dat niet. Net zoals mijn kinderen niks hoefden te eten wat ze niet lustten, ik eet ook geen dingen die ik niet lekker vind. Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:17

nu was en heb ik een buitenspeel kind

maar heb je enig idee hoe moeilijk school ,
het bureau en arts doen als je kind onder de blauwe plekken zit van het lekker
buitenspeeljongenkind zijn ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:20

Pffff, mijn dochter zit ook onder de blauwe plekken van het buiten spelen. Knipoog
Heb nog nooit last gehad van een instantie, hoor. En vertrouwen ze het niet, mogen ze gerust langs komen of met haar gaan praten. Dan weten ze zo genoeg. Haha!
Want kwebbelen kan ze, aan 1 stuk door.... Clown

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:23

whahahahah hihihi nou de mijne niet hoor
als op school word gevraagd hoe die aan die blauwe plek komt zegt die ": weet ik nie "en waarschijnlijk spreekt die dan nog de waarheid ook

hij heeft het gedurende een jaartje echt enorm veel gehad
dan vloog die weer tegen een boom op de grond tegen de tafel you name it , de ene was nog niet weg en de volgende zat er reeds weer .. was ook wel heel erg ..

het blijkt mee te vallen maar ik vreesde tijdelijk echt dat die mij kromme poten ge"erfd"had Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:27

Whahahaaaaaa, kromme poten.........

Joh, kinderen die ondernemend zijn leren alles met vallen en opstaan. Zeker op bepaalde leeftijden vind ik dat nog niet zo gek. En je hebt blauwe plekken en BLAUWE plekken. Denk dat een deskundige het verschil best kan zien, meestal......

Maar ze zijn welkom. Onze Nikki weet ook niet altijd meer wat ze uitgespookt heeft, maar dingen die ECHT indruk maken, nou, reken maar dat je het te horen krijgt. Haha!
En dat geldt vaak ook voor wildvreemde mensen op straat. Clown

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:42

jahoor ik heb het wel gemerkt.
Mijn kinderen vallen nog al vaak, de 2ling dan, ze hollen door het huis vallen om en vaak genoeg tegen een tafel of iets aan.

Vorig jaar kwam eerst de 1 met een blauw oog en toen de ander, en ze dachten dat wij ze gewoon hadden gemept Gestoord en volgens hun had ik gezegt dat ze tegen de tafel waren aangelopen Rolleyes
ook zo'n standaard iets.
Toen ik dat hoorde ben ik er helemaal beroerd van geweest echt zwaar verdrietig.

Heb ze toen uitgelegt dat wij een aantal kastjes hebben staan en tja als ze gaan rennen door de kamer ( wat ze niet mogen) en glijden uit dan gebeurd er wel eens wat.

Sindsdien ben ik doodsbang als ze weer eens een blauwe plek ergens hebben, puur omdat andere mensen wel niet wat kunnen gaan denken Verdrietig

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:09

Haha! Klinkt herkenbaar. De oudste van mij was ook tegen de tafel gelopen en had een groot ei op het voorhoofd toen ik voor de laatste keer naar het bureau moest. Toen de arts vroeg aan haar hoe ze d'r aan kwam zei ze ook nog : "Dat is de schuld van mama"

Ja, ik zei net dat ze niet moest racen door het huis waardoor ze niet oplette en tegen de tafel knalde. Clown

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:38

Citaat:
dat is de schuld van mamma

OEPS !!

tja dat soort lui denken vaak gelijk heel anders, zeker als je kind ook nog eens zegt het is de schuld van mamma

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:39

Anne_GTI schreef:
Haha! Begon me al af te vragen of ik de enige moeder was die d'r kinderen geen bodyprotector aan liet trekken....

whahaha ROFL

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:49

marielleaartsen schreef:
Citaat:
dat is de schuld van mamma

OEPS !!

tja dat soort lui denken vaak gelijk heel anders, zeker als je kind ook nog eens zegt het is de schuld van mamma

Ik had het geluk dat ik deze arts al vaker had gehad en de verpleegkundige idem dito.
Had er ook al eens gestaan met een kind met scheenbenen onder de blauwe plekken. Daar keken ze toen ook zo raar naar. Kwam van uit het zwembad klimmen met babyzwemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:02

Mijn dochters hebben ook altijd blauwe benen, maar inderdaad alijd buiten aan het ravotten. Heerlijk toch?
Al kan ik me wel voorstellen als je in een drukke buurt woont met veel verkeer, dat het wel lastiger is. Dat is ook niet met vroeger te vergelijken, toen was er echt veel minder verkeer op straat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:06

Ik ben een watje als mijn dochter pijn heeft, weer eens valt...... Geef ik eerlijk toe, al probeer ik het te onderdrukken (moet natuurlijk rustig reageren als mama, als mijn dochter brullend op de grond ligt of iets dergelijks Clown )
Maar ik geniet dat ze zo heerlijk buiten speelt, energiek is, wil klimmen, klauteren, rennen, gek doen.... Dat is gezond, vind ik. Knipoog

Gisteren is ze een dagje bij oma geweest, waar ze de hele dag buiten heeft gespeeld. Gisteravond bij het afdrogen na haar bad, zag ik haar blauwe benen. Ojee, oma wat heb je toch met haar gedaan??? Haha!
Moet ik nu de Kinderbescherming inschakelen???? Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:07

Nadya schreef:
Lezen stimuleert je fantasie. De WII computer niet echt. Jaaaa, de verkeerde fantasie, als je de verkeerde spelletjes doet. Clown

De WII ken ik niet. Maar voor de pc zijn er voor alle leeftijden zeer interessante, fantasierijke, uitdagende en leuke spelletjes te vinden die bovendien weinig of geen geweld bevatten.
Maar opnieuw kies je hier voor een vooroordeel en dat is jammer.

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:09

Ik was als kind altijd buiten en ben nu nog zoveel mogelijk buiten. Mijn 2 zoontjes van 2 en 4 jaar zijn ook het liefst buiten. Regen maakt ze niet uit, alleen wind vinden ze minder omdat de voetbal dan weg waait Haha! . De oudste mag sinds kort de tuin uit met vriendjes, dan gaan ze naar de speeltuin hierachter of rondjes in de straat fietsen. De jongste mag alleen mee als er wat oudere kinderen bij zijn, die is nog echt te klein. Ze gaan elke dag mee met de hondjes uitlaten en gaan dan op de fiets ofzo. Ik weet niet of het daardoor komt, maar ze lopen allebei motorisch erg voor op buurkinderen van hun leeftijd die ik minder buiten zie spelen. En ja, ze zijn weleens blauw of geschaafd. Dat hoort toch bij lekker spelen, net als vies worden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:12

Shadow0 schreef:
Nadya schreef:
Lezen stimuleert je fantasie. De WII computer niet echt. Jaaaa, de verkeerde fantasie, als je de verkeerde spelletjes doet. Clown

De WII ken ik niet. Maar voor de pc zijn er voor alle leeftijden zeer interessante, fantasierijke, uitdagende en leuke spelletjes te vinden die bovendien weinig of geen geweld bevatten.
Maar opnieuw kies je hier voor een vooroordeel en dat is jammer.

Is geen vooroordeel. Mijn schoonvader heeft een WII aangeschaft voor de kleinkinderen en ik heb een hekel aan dat ding!!! Zelfs onder het eten blijven de neefjes voor dat ding hangen, wat ik niet vind kunnen. Buiten spelen willen ze dan niet en wat dacht je van gewoon aan tafel gezellig met iedereen mee-eten Clown ??? Thuis zitten ze ook altijd achter de computer en TV, wat bij de oudste al voor sociale problemen zorgt. Hij heeft inmiddels gedragsproblemen en wordt ook nog eens te dik. 7 jaar. Waar zal dat aan liggen? En dan noem ik nog maar een voorbeeld, ik heb er meer.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:13

Nadya schreef:
Is geen vooroordeel. Mijn schoonvader heeft een WII aangeschaft voor de kleinkinderen en ik heb een hekel aan dat ding!!!

Ok, dan is het waar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:19

Ik spreek even een zeer concrete ervaring door, maar heb er nog veel meer, hoor. Knipoog

Maar ga jij je kids maar lekker aan de computerspelletjes helpen en niet buiten laten spelen. Spreek ik je over 20 jaar wel weer, ok? Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:26

Nadya schreef:
Ik spreek even een zeer concrete ervaring door, maar heb er nog veel meer, hoor. Knipoog

Je hebt vast helemaal gelijk.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:50

Tja, ik denk dat er nu meer bekend is van wat er allemaal fout kan gaan door onder andere internet. Ook wordt Nederland steeds voller gebouwd waardoor er minder plek is om buiten te spelen. Waar ik woon is gelukkig nog plek genoeg om buiten te spelen, maar bijvoorbeeld in Utrecht waar ik studeer is het al zo veel minder. Shadow, je onderschrift is wel toepasselijk in dit topic Haha!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:47

Half de samenleving is tegenwoordig paranoia geworden...

Is het niet juist de taak van ouders om hun kinderen de gevaren en de risico's van het leven te leren en hen te leren hoe ze daarmee moeten omgaan, inplaats van hun kinderen zoveel mogelijk af te schermen van die risico's? Overal in de samenleving zitten gevaren, gaande van gevaarlijke beesten, gevaarlijke mensen, gevaarlijke natuurelementen, gevaarlijke toestellen,.. Dat is er gewoon en daar moet je mee leren omgaan. Een kind dat al heel zijn leven in bomen geklauwterd heeft, wéét hoe hij naar boven kan raken en hoe hij veilig beneden kan geraken, hij heeft het allemaal al uitgeprobeert, is soms gefaalt, maar heeft daaruit geleert. Een kind dat altijd afgeschermd is geweest van het 'in bomen klimmen' kent het gevaar niet van die dunne takken die kunnen breken, weet niet hoe hij naar beneden kan komen, en zit dan in de problemen.... Toen ik klein was mocht ik zoveel in de bomen spelen als ik wilde, in het begin kwam mijn vader zelfs altijd mee in de bomen spelen, legde me uit wat er gevaarlijk was en hoe ik het beste alles aanpakte, zodat ik leerde om met dat risico om te gaan. Dat is nu alleen op het voorbeeld van spelen, maar ik ben er zeker van dat dat toepasbaar is op elk gebied van je leven.

En die paranoia is niet alleen bij kinderen. Ik ben in Juli naar Roemenië geweest, met een minibusje, met negen vrouwen tussen de 19 en 23jaar, [***] bij Roma-zigeuners. Hoe vaak ik wel niet heb mogen horen: "Met alleen maar meisjes? Weet gij niet hoe gevaarlijk dat is!", "Roemenië? Roma's? Gij wilt verkracht worden of dood gaan zeker?",...
Tuurlijk hangen daar risico's aan vast, net zoals er risico's zijn als je met de fiets naar school rijdt of op een paard stapt. Maar ik heb van thuis uit geleert dat ik die risico's niet moet opzij gaan, want dan mis je héél veel boeiende en leerrijke dingen in het leven. Maar ik heb ook geleerd hoe ik met die risico's moet omgaan... Die reis naar Roemenië is de prachtigste uit mijn leven geweest, maar veel mensen zouden het niet gedaan hebben vanwege "te gevaarlijk". De samenleving gaat een saai leventje tegemoet als het zo blijft verdergaan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:07

Als kind speelde ik heel veel buiten, we woonden op een boerderij, dus altijd iets te doen!
Mijn dochter van 4 speelt graag binnen en buiten, wisselt eigenlijk nogal. De tv gebruiken we voor een rustmomentje en soms betrap ik me erop dat ze toch eigenlijk weer te lang zit te kijken. Stukje gemakzucht is dat soms ook wel.
Ze gaat naar een bso waar ze, zodra het kan qua weer, altijd buiten spelen, daar zijn we wel mee gezegend vind ik. Ik kan me er daar ook altijd over verbazen dat sommige ouders verschrikkelijk kunnen mekkeren als hun kinderen vies van het spelen weer mee naar huis gaan. Die leidsters krijgen heel wat voor hun kiezen wat dat betreft. Mijn man en ik zouden juist verbaasd zijn als ze schoon weer naar huis zou gaan na een droge dag. Lang leve de wasmachine en de douche!
Ik vind het wel moeilijk om te bepalen wanneer ze nu alleen op straat (redelijk rustig, eenrichtingsverkeer' kan spelen, ze weet wel dat ze uit moet kijken, maar doet het lang niet altijd.. loslaten is wel moeilijk. Wil haar ook niet te veel betuttelen, maar ja.

Dat we tegenwoordig zoveel dingen horen over misbruik enzo, ligt volgens mij aan de media, we worden overvoerd met nieuws. Vroeger had je dat ook wel, maar was er alleen krant, radio en 3 tv/zenders en moest men meer keuzes maken in welk nieuws te tonen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:39

Nadya schreef:

Maar ga jij je kids maar lekker aan de computerspelletjes helpen en niet buiten laten spelen. Spreek ik je over 20 jaar wel weer, ok? Haha!

Ik ben dus bijna 20 jaar verder, wat wil je bespreken? Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:48

Betteke schreef:
Nadya schreef:

Ik ben dus bijna 20 jaar verder, wat wil je bespreken? Knipoog

20 jaar geleden was de kindertijd nog heel anders dan die van nu. Knipoog

Ik zie nu al verschil in mijn buitenkind van 3 jaar (+ vele andere buitenkinderen die al veel ouder zijn), die zichzelf goed kan vermaken en de kinderen die van jongsaf aan vooral bezig gehouden worden met computer, tv en teveel speelgoed waar je je fantasie niet bij leert te gebruiken. Ben benieuwd hoe die verschillen straks zijn als we een jaartje of 15 verder zijn. Haha!

In o.a. sociaal, emotioneel, motorisch en intellectueel opzicht. Knipoog