boete voor ongeluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: boete voor ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:23

Vippie schreef:
KiWiKo schreef:
ongelovelijk, de BV Nederland moet zelfs geld verdienen aan andermans ellende..............

Die elende veroorzaakt diegene zelf en als er politie bijkomt moet die ook betaald worden Knipoog Zonder politie bemoeienis krijg je ook geen boete.

Maar je maakt een ongeluk toch niet expres?

Ik vind een ongeluk maken echt wat anders als de boel vernielen of inbreken of welke dingen je ook allemaal expres doet.
Als het nu met drank op is, is het weer anders..maar zo, het kan ons allemaal gebeuren.
Laagstaande zon kan genoeg zijn.
En dan vind je het allemaal erg genoeg (voor de ander en jezelf) zonder daarbij nog eens bekeurd te worden... je bent geen crimineel, maar iemand die perongeluk wat over het hoofd heeft gezien

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:27

Liezel1 schreef:
kaatjemuts schreef:
zowiezo moet je, als je bezwaar maakt tegen de boete (altijd doen!!), moet je de boete eerst betalen, anders wordt het bedrag elke maand groter.
je moet eerst binnen 4 weken schriftelijk bezwaar maken, daarna kun je t evt voor laten komen.
omschrijf je probleem duidelijk en in gewone taal en controleer of de straat waar de boete op is uitgeschreven wel de juiste is. alleen daarop kan de boete al vernietigd worden.
hetzelfde geldt voor de 'cautie' (je mag antwoorden, maar bent niet verplicht), moet wel zijn gevraagd en aangetekend zijn op de bon. is dit niet gebeurd dan is de bon ook niet geldig (geldt alleen voor n staandehoudingsbon). zo zijn er heel veel dingen om onde bonnen uit te komen.... Knipoog

Dit is echt niet waar!!!
Als je beroeps aantekent in een Mulderzaak moet je een brief naar de Officier van Justitie (CVOM) in Utrecht schrijven. Dat moet binnen 6 weken na dagtekening van je beschikking. Dan hoef je nog NIET te betalen. Pas als je na de OvJ nog naar de kantonrechter gaat, moet je zekerheid stellen.
"Voor laten komen" is bij een Mulderzaak al helemaal niet aan de orde, alles gaat per brief! Je kunt alleen op verzoek telefonisch gehoord worden.

zoals ik al eerder aangaf is t n tijdje geleden dat ik ermee heb gewerkt, maar mij is altijd geleerd; altijd eerst betalen, later, als je in je gelijk bent gesteld, dan krijg je je geld terug....
en bij mij zijn wel boetes die ik heb geschreven, voorgekomen... trouwens bij onze mulderbonnen (pakeer- verkeersovertredingen) wordt een persoon (ook niet telefonisch) gehoord.
als je iemand een staandehoudingsbon uitschrijft vraag je m de cautie, maar meestal schrijf je m op kenteken (als er geen bestuurder is)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:30

Ik werk op dit moment bij het CJIB, Mulderboetes vooraf niet betalen, je krijgt een hoop rompslomp als je je geld daarna weer terug krijgt.
Transacties moet je al helemaal niet betalen. Betalen = erkennen namelijk en dan kun je niet eens meer in beroep.

Ja, de persoon die staande wordt gehouden mag een verklaring geven, maar mulder komt gewoonlijk niet voor!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:31

Liezel1 schreef:
Ik werk op dit moment bij het CJIB, Mulderboetes vooraf niet betalen, je krijgt een hoop rompslomp als je je geld daarna weer terug krijgt.
Transacties moet je al helemaal niet betalen. Betalen = erkennen namelijk en dan kun je niet eens meer in beroep.

Ja, de persoon die staande wordt gehouden mag een verklaring geven, maar mulder komt gewoonlijk niet voor!

oeps.... heb ik t altijd verkeerd aangegeven, was bij ons een voorwaarde... Bloos

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:33

Bij ons wordt ook meegegeven dat we moeten meededelen dat ze eerst moeten betalen en dan in beroep kunnen gaan. Ook bij de mulder feiten,

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:34

En dat is dus niet zo. Als je in beroep gaat bij het CVOM hoef je helemaal niet te betalen. Het kan wel, maar als je in je gelijk wordt gesteld, kan het nog zomaar 2 maanden duren voor je het geld weer terug hebt. (tenzij je belt naar het CJIB, dan gaat het sneller Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:34

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:35

runningkawa schreef:
Maar je maakt een ongeluk toch niet expres?

Nee maar je krijgt wel vaker bekeuringen voor zaken die je niet expres doet. Zo ben ik eens vergeten mijn parkeervergunning op het dashboard te leggen. Lag in t handschoenenvakje. Heb ik echt niet expres gedaan maar ik kreeg wel een bekeuring van 50 euro. Naar maar waar.

Neemt niet weg dat het knap rot is voor TS. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:37

dat vind ik een heel andere voorbeeld...Niet te vergelijken eigenlijk
Je maakt er overigens ook geen ongeluk mee Lachen

Als ik vergeet een parkeerbonnetje te kopen heb ik ook een prent...maarja..iedereen zegt dat ze dat vergeten en anders altijd wel doen Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:38

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:39

@RK: Waarom is het niet te vergelijken? Ik doe het toch niet expres? Je kunt het dom noemen (mag Haha! ) maar dat zou je ook kunnen vinden van het niet voorrang verlenen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:40

Hier wordt wel gezegd "boete", maar in hoeverre dat terecht is, is mij nog niet duidelijk.
Het kan zijn dat de TS een boete heeft gekregen voor het niet verlenen van de voorrang. In dat geval zal het waarschijnlijk een Mulderboete zijn. In beroep bij het CVOM dus.

Het kan ook zijn dat er een schadevergoedingsmaatregel is opgelegd, een zogenaamde Terwee-zaak. Die acceptgiro's komen ook van het CJIB en worden dus nogal snel "boete" genoemd, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Voor deze zaken kun je een betalingsregeling aanvragen, voor de Mulderzaken niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:40

Jeanine84 schreef:
runningkawa schreef:
http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/r ... eroep.html

hier staat ook dat je niet moet betalen

Waar zie jij dat staan dan? Ik zie dat namelijk nergens staan..kun je een stukje citeren?

Bij mulderboete-bezwaar

Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, hoeft u de boete (nog) niet te betalen. Kijk voor alle stappen bij bezwaar:

transactievoorstel

Het kan natuurlijk zo zijn dat u het niet eens bent met het transactievoorstel. Er zijn bij een transactievoorstel geen mogelijkheden tot bezwaar of beroep. Als u niet accoord gaat met de transactie moet u niet betalen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:41

Jeanine84 schreef:
runningkawa schreef:
http://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/r ... eroep.html

hier staat ook dat je niet moet betalen

Waar zie jij dat staan dan? Ik zie dat namelijk nergens staan..kun je een stukje citeren?

2e alinea:

Citaat:
Bezwaar
U kunt binnen zes weken na verzenddatum van de acceptgirokaart in bezwaar gaan tegen de boete bij de Officier van Justitie. Hoe dit in zijn werk gaat, staat achter op de beschikking. Het adres van de betreffende officier van justitie staat voor op de beschikking. U kunt daarvoor de 'modelbrief bezwaarschrift officier van justitie' gebruiken die u moet invullen en ondertekenen. Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, hoeft u de boete (nog) niet te betalen.

Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:42

niemand rijd voor de fun tegen een ander aan, geeft de ander en zichzelf schade...met het risico van letsel er ook nog bij

Een parkeerkaartje ofzo vergeten is altijd wel een gokje waard..vinden sommige dan.
Dat is voor een agent niet te bepalen of dat echt vergeten is of expres vergeten Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:43

Oooh oke! Je bedoelde dat! Ik ben weer bij, thnx! Haha!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:44

Even een aanvulling op RK: een transactievoorstel is een voorstel tot betaling. Dit wordt gedaan om een rechtzaak te voorkomen. Ben je het niet eens met het transactievoorstel, dan moet je niet betalen, je wordt dan vanzelf opgeroepen voor een zitting. Dat komt dus wel "voor" bij de rechter.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:53

Haha! Het kan inderdaad lang duren voordat je je betaalde boete weer terug krijgt. Maar ja kan ook niet anders bij ambtenaren. Voor een bekeuring van juli 2007 heb ik nu mijn geld al terug Clown

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 14:07

jemig wat een reacties, ik heb nog niet alles doorgelezen, maar hier vast een reactie op wat vragen.

Ik lees hier iemand die hetzelfde heeft mee gemaakt, maar dan andersom. Ik begrijp dat het heel vervelend is, dat jij nu met littekens loopt, maar probeer het ook van de ander in te zien. De gene die mij hebben aangereden, hadden een kind in de auto, meisje heeft ook een behoorlijke klap gehad en haar ribben gekneusd. Ik vind dit verschrikkelijk dat het door mij 'onoplettendheid" zo is. mensen doen het echt niet voor hun lol. Als de persoon die jou heeft aangereden, een beetje menselijk is, kan ik me niet voorstellen dat hij of zij zich daar verschrikkelijk rot over voelt...

Met polderblindheid bedoelt men (dat is wat de politie mij vertelde) dat je zo ver zicht hebt bij het oversteken van die polderweg, dat men vaak niet meer goed dichtbij kijkt...

goed, mijn bon, heb hem er even bij gepakt....rechtsboven staat een T verder staat er 'u wordt verdacht van een of meerdere strafbare feiten waarvan de gegevens onderaan deze kennisgeving zijn vermeld

Omschrijving strafbaar feit: gevaar/hinder veroorzaken - aanrijding-geen voorrang verleend. Verder staat er nog boven Transactievoorstel

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 14:10

knooopje schreef:
denk dat ze blij mag wezen dat ze er met 250 euro boete afkomt,het had allemaal veel erger af kunnen lopen zowel voor jou als de tegenpartij.
degene die mij aanreed kreeg ook een boete en daarme klaar,ik loop met littekens in mijn gezicht!

het is niet zo dat ik er alleen maar met 250 euro van af kom kan ik je wel vertellen, ik heb geen auto meer, durf niet goed meer te rijden, was helemaal bont en blauw, tegenpartij ook, voel me schuldig, het is al een behoorlijke straf op zich, gaat je echt niet in de koude kleren zitten..en tuurlijk ben ik blij dat zowel de tegenpartij en ik geen breuken of erger hebben, maar hebben, maar het is niet zo dat het ff 250 euro is en klaar. en als je al zo veel ellende hebt met dat ongeluk, is dat best balen als er dan nog 250 euro boven op komt..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:13

Dan is het inderdaad een transactievoorstel, zoals de bon zelf al vermeld.
Als je die bon betaald, erken je schuld en is de zaak afgedaan. Ben je het er niet mee eens, betaal hem dan niet, je zult vanzelf een brief/dagvaarding in de bus krijgen, met een datum en tijdstip van de zitting en dan moet je naar de rechtbank die in die brief staat vermeld. Je kunt dan tegenover de rechter je verhaal doen en die zal oordelen of je een boete krijgt en zoja, hoe hoog die zal worden.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 14:15

Ludora schreef:
@ knooopje, natuurlijk had het erger kunnen zijn, en natuurlijk is het voor het slachtoffer allemaal nog erger, vooral als je er iets aan overhoudt Ach gut

Maar er is geen opzet in het spel. Als je niet bewust iets doet wat niet mag, dus bellen cd verwisselen ed. Het kan ook gewoon een menselijke fout zijn. Dat daar iemand ander de dupe van is is heel vervelend, maar dat kan via verzekering ed allemaal (iig financieel) geregeld worden. (ben overigens zelf ook een slachtoffer van een verkeersongeval, echter de bestuurder van de andere auto is doorgereden en had mij voor dood achter gelaten, dus dat je niet denk dat ik vindt dat je je aansteld ofzo)

Maar waarom moet de overheid geld vangen van een ONGELUK, dat het slachtoffer krijgt waar hij/zij recht op heeft vindt ik natuurlijk anders !!

precies, daar ben ik dus zo boos over, de tegenpartij en ik hebben het verder heel goed opgelost, en nu wil de overheid er ook nog een slaatje uit slaan, daar kan ik niet bij...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:18

Ach gut het is net of je nog een trap na krijgt. Je moet dit denk ook niet te persoonlijk aan trekken deze boete. De tegenpartij heeft hier niet om verzocht dit is puur ambtelijk lijkt me.

Of de overheid hier een slaatje uit wil slaan vind ik niet helemaal waar. Wanneer je een overtreding begaat die een ongeluk veroorzaakt dan moet de overheid toch ook iets doen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 14:18

Vippie schreef:
En waarom zou je niet betalen. Heb je enig idee wat je die andere automobilist hebt aangedaan? Schade aan jezelf/auto heb je aan jezelf te danken, daar heb ik geen medelij mee, sorry.

Geen voorrang verlenen en daarna/daardoor een ongeluk veroorzaken gaat altijd via de officier van justitie en is altijd hoger dan geen voorrang verlenen zonder schade.

Gewoon betalen dus. Een rechtzaak ga je niet winnen en dan zijn je kosten vele malen hoger dan deze boete dus wil je dat risico nemen?

daar heb ik zeker wel een idee van! het was ook niet zo dat ik dacht ik ga even lekker voorrang pakken of hem ervoor knallen.. Ik rijd al 12 jaar auto en nog nooit een ongeluk o.i.d. gehad, maar heb nu ook ondervonden dat het gewoon kan gebeuren, hoe goed je ook op let..ongelukje zit in een klein hoekje. Ik vind deze reactie wel erg kortzichtig, dat is makkelijk zeggen als je niet die bon in de bus hebt..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 14:26

Liezel1 schreef:
Dan is het inderdaad een transactievoorstel, zoals de bon zelf al vermeld.
Als je die bon betaald, erken je schuld en is de zaak afgedaan. Ben je het er niet mee eens, betaal hem dan niet, je zult vanzelf een brief/dagvaarding in de bus krijgen, met een datum en tijdstip van de zitting en dan moet je naar de rechtbank die in die brief staat vermeld. Je kunt dan tegenover de rechter je verhaal doen en die zal oordelen of je een boete krijgt en zoja, hoe hoog die zal worden.

Bedankt, hier heb ik iets aan!

Ik zit er dus over te denken om niet te betalen, ik vind het best een behoorlijk bedrag. Alleen ben ik bang dat als ik het voor laat komen, ik straks een boete kan krijgen van 500 euro of hoger, dat is dus even de "gok" die ik moet nemen..ga hier nog even over nadenken en wat meer info proberen in te winnen over hoeveel kans ik heb dat het wordt vrijgesproken..