Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DolceGabbana

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:56

Ik ben absoluut tegen de doodstraf.

Dan zijn wij toch net zo slecht bezig?
Laat ze maar levenslang zitten, dan krijgen ze misschien nog spijt van hun daad!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:57

Kijk, sommige zeggen van, ja maar levenslang is erger. Hier in Nederland, zit je niet levenslang, de meeste krijgen nog geen 25 jaar voor moord. Nou lekker dan als die figuren weer vrij komen. Nee hoor, doe mij dan maar de doodstraf, zijn we er gelijk van af. Als we nou echt levenslang hadden zoals in de VS dan zou ik zeggen, ok, de doodstraf hoeft niet. Maar de gevangenis is hier toch net een hotel als je dat soms hoort.

En death row is er ook voor een reden. Rechtszaken kunnen jaren duren, en als je onschuldig bent, kun je die jaren gebruiken om jezelf nog vrij te krijgen. Als je gelijk wordt dood gemaakt dan heb je dus geen kans om in hoger beroep te gaan. Niet dat ik daarmee goedkeur dat onschuldige mensen worden vermoord, of in de gevangenis moeten zitten enzo hoor! Dat is natuurlijk verschrikkelijk!

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:54

Ik ben zeker tegen de doodstraf.
Niemand mag moorden, dus ook de overheid niet. De straffen voor ernstige zaken moeten gewoon harder aangepakt worden!
Je mag niemand zijn leven afnemen.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:58

Ik denk dat ik voor de doodstraf ben, maar dan alleen voor de mensen die echt in herhaling zullen vallen als deze vrijkomen, en een echt gevaar zijn voor de samenleving.
Je hebt nou eenmaal echt zieke mensen rondlopen die vreselijke dingen doen ( denk aan serie moordenaars bv ).
Uiteraard moet het wel zeker zijn dat de persoon dat gedaan heeft, en ik vind dat het dan ook geen jaren moet duren voordat iemand dan echt die straf krijgt.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:05

higgins schreef:
Ik denk dat ik voor de doodstraf ben, maar dan alleen voor de mensen die echt in herhaling zullen vallen als deze vrijkomen, en een echt gevaar zijn voor de samenleving.
Je hebt nou eenmaal echt zieke mensen rondlopen die vreselijke dingen doen ( denk aan serie moordenaars bv ).
Uiteraard moet het wel zeker zijn dat de persoon dat gedaan heeft, en ik vind dat het dan ook geen jaren moet duren voordat iemand dan echt die straf krijgt.

helemaal mee eens! en als ik dan van die verhalen lees over dierenmishandelingen, oa met een mes in het kruis van een merrie snijden enzo.... dan schieten mij de rillingen over het lijf en denk wat zijn dat voor mensen... heeft het nog nut dat deze mensen er nog zijn...

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 01:50

xx_Horsiex schreef:
Kijk, sommige zeggen van, ja maar levenslang is erger. Hier in Nederland, zit je niet levenslang, de meeste krijgen nog geen 25 jaar voor moord. Nou lekker dan als die figuren weer vrij komen. Nee hoor, doe mij dan maar de doodstraf, zijn we er gelijk van af. Als we nou echt levenslang hadden zoals in de VS dan zou ik zeggen, ok, de doodstraf hoeft niet. Maar de gevangenis is hier toch net een hotel als je dat soms hoort.

En death row is er ook voor een reden. Rechtszaken kunnen jaren duren, en als je onschuldig bent, kun je die jaren gebruiken om jezelf nog vrij te krijgen. Als je gelijk wordt dood gemaakt dan heb je dus geen kans om in hoger beroep te gaan. Niet dat ik daarmee goedkeur dat onschuldige mensen worden vermoord, of in de gevangenis moeten zitten enzo hoor! Dat is natuurlijk verschrikkelijk!

Als je levenslang krijgt heb je ook echt levenslang hoor. De moordenaar van Theo van Gogh zal nooit meer vrij komen.
Ben het er wel mee eens dat er voor moorden te korte straffen gegeven worden. Sommige mensen kunnen beter niet meer in de samenleving worden losgelaten.

Ik vind het van de zotte dat mensen door death row tijd hebben om hun onschuld te bewijzen. Ze hadden imo dan nooit tot de doodstraf veroordeeld mogen worden.

Ik ben tegen de doodstraf. Ik vind dat mensen niet het recht hebben om zoiets te beslissen (ook al doet de dader dat wel, dan nog moeten wij ons niet verlagen) en het is nooit 100% waterdicht.
Kijk maar naar de veroordeling van Kees B of van die 2 mannen die veroordeeld waren voor de verkrachting en moord op Christel Ambrosius.

Lekker als die dan doodstraf gekregen hadden.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 01:56

Doodstraf is jezelf verlagen naar het niveau van de veroordeelde.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:15

Halina, natuurlijk mogen die mensen nooit veroordeeld worden als ze onschuldig zijn, maar het gebeurt wel! En als je mensen dan gelijk ter dood brengt zul je meer onschuldige ter dood brengen dan wanneer ze een paar jaar in death row zitten. Zoals ik al zei, natuurlijk mogen onschuldigen niet veroordeeld worden maar er mankeert zoveel aan het rechtssysteem dat dit wel gebeurt.

Daarbij vind ik de straffen ook wat betreft levenslang hier veel te mild. Je kunt hier gewoon een moord plegen en der feitelijk bijna mee weg komen. En dat is i.m.o fout.

Daarbij vind ik dat iemand die iemand anders het leven afneemt door opzet en moord enzo, zelf niet het recht heeft om te leven. En levenslang maakt voor de echte gestoorde geen ene reet uit want die blijven zichzelf levenslang verheerlijken op hun moorden.

Daarentegen, wij mogen mensen hun levens ook niet afnemen, maar ik weet zeker dat ik veel geruster zou slapen wetend dat die gestoorde gek die mijn dierbare vermoord heeft zelf ook het recht niet meer heeft om te leven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:37

ik ben helemaal niet tegen de doodstraf,maar het gevaar is wel dat onschuldigen het leven laten door een gerechtelijke dwaling,wat nog weleens voorkomt....
Dus alleen de doodstraf toepassen als iets heel zeker is....die gekke fritzel uit zwitserland bijvoorbeeld,of die gek die dat meisje met de camper overreed,moet je die nu terugzetten in de maatschappij?
Levenslang in nederland bestaat niet,ze worden altijd weer vrijgelaten een keer,al is het na 30 jaar,niemand kent die gasten dan nog...
En wat denk je wat een geld het kost om iemand z'n levenlang een(gevangenis)dak boven hun hoofd te geven en voedsel,medische verzorging,therapieen(die niet helpen)en het is er niet 1 die dat krijgt ,maar zo ongeveer iedereen die opgesloten zit....wel een leuke werkverschaffing natuurlijk...
Horsiex@ ik ben het met je eens...iemand die iemand heeft vermoord,heeft zelf ook geen recht om te leven,haal die rotte appels en zieke geesten maar eens uit de samenleving.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:54

Dat is idd de moeilijkheid. Mensen oordelen over andere mensen en zijn daar niet onfeilbaar in, zeker niet met juryrechtspraak zoals in Engeland en de VS. Zeker in de VS zijn nog wel eens mensen uit death row geplukt omdat ze onschuldig bleken te zijn. Zelf met de huidige forensische technieken gaat er nog zoveel mis omdat het uiteindelijk mensenwerk blijft.
Maar ik kan me heeeeeel goed voorstellen dat er figuren zijn waarvoor je graag even een uitzondering zou willen maken en de doodstraf weer in zou voeren. Dan ga ik echter toch met Shagya mee dat je je dan verlaagt tot hetzelfde niveau.

Halina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:07

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:06

Danicque_ schreef:
Natasja91 schreef:
Niemand heeft het recht om over een ander zijn leven te beslissen.
Dus nee, voor mij geen doodstraf.

En diegene die moord gepleegd hebben dan? Die hebben toch precies hetzelfde gedaan, waarom hoeven hun dan alleen maar een x
aantal jaar te zitten terwijl het slachtoffer wel is overleden?

Dus als een ander in de sloot springt.....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:21

Halina schreef:
geerke schreef:
Levenslang in nederland bestaat niet,ze worden altijd weer vrijgelaten een keer,al is het na 30 jaar,niemand kent die gasten dan nog...

Dat is dus niet waar! Levenslang betekend in NL wel degelijk levenslang.
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2005/7/25/250705levenslang.html

alleen in geval van een meervoudige moord wordt levenslang gegeven,en zelden word levenslang gegeven in het geval van een enkelvoudige moord.
Sinds 1954 zijn er 35 mensen tot levenslange gevangenisstraf veroordeelt,dat vind ik niet zo veel eigenlijk....

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:51

De straffen hier in nederland zijn veel en veel te mild!Die mogen srenger en niet zo'n klein beetje ook!
Iemand die 15 jaar lang zijn 2 stief dochters misbruikt en stelselmatig 1 van de 2 verkracht komt ervanaf ibn hoger beroep met 3 maanden zitten!!!!!!en een schadevergoeding van 5000 euro die die niet in 1 keer kan betalen en dat gaat dus via een betalinngsregeling.
Bij de eerste rechtzaak kreeg hij 240 uur taakstraf.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:09

kan hie voor mezelf heel kort over zijn; ja doen!

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:22

Buiten dat de straffen te milt zijn, zitten ze ook nog ( bij wijze van spreken ) in een 4 sterrenhotel.
Ze hebben het veel beter dan de oudjes in een verzorgingshuis/verpleeghuis, en dat is eigenlijk schandalig !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:41

Zwaarder straffen helpt weinig tot niet helaas. De straffen in Amerika zijn fors hoger dan hier, maar de afschrikwekkende werking is vrijwel 0. Of men probeerd met alle macht uit handen van de politie te blijven met alle gevolgen van dien.
De doodstraf invoeren zou misschien goed zijn voor .001% van de terecht veroordeelden, maar dat goed inschatten is heel moeilijk.
Voor steeds meer misdrijven wordt de doodstraf geëist/gegeven. Mede omdat termen als : beestachtig, verschrikkelijk, onnatuurlijk, etc. zoveel gebruikt worden dat hun echte betekenis zwaar aan waarde heeft ingeleverd.

Om even bij de Amerikaanse situatie te blijven : veel gevangenissen daar zijn commercieële instellingen die de gevangen inzetten als goedkope arbeidskrachten. Rechters krijgen daardoor nog wel eens het verzoek om meer gevangenisstraffen uit te spreken ivm tekort aan arbeidskrachten.

Ook in Nederland is de rechtsspraak krom, maar dan inderdaad vaak de andere kant op. De dader wordt slachtoffer. En hoewel een aantal inderdaad hulp nodig heeft (en al veel eerder had moeten krijgen) verminderd dit de pijn van het slachtoffer/nabestaanden geheel niet.

Zolang rechtsspraak mensenwerk blijft van mensen die niet alle feiten kennen en de wetten niet logisch/begrijpelijk/door iedereen als vanzelfsprekend gezien worden hou je aan beide kanten (slachtoffer en dader) ellende.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:12

Ik ben tegen de doodstraf, de persoon zelf heeft zo vrijwel geen tijd om gestraft te worden. Hij hoeft het immers toch niet mee te maken.
Stel het is iemand met kinderen, vrouw of man, dan zou je dus je gezin meer pijn doen, zou eigenlijk de rest van de vrienden en familie gestraft worden en niet de persoon zelf.
Tegen dus.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:20

zwaardere straffen helpen misschien niet,maar dan lopen die gekken tenminste niet meer in de maatschappij rond,dat vind ik al heel wat...

BabsieJana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:59

Aan de ene kant ben ik voor de doodstraf voor in de ergste gevallen..

Maar aan de andere kant.. mensen komen wel 'makkelijk' van hun straf af.. ipv dat ze levenslang oid hebben..

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:28

shagya schreef:
Doodstraf is jezelf verlagen naar het niveau van de veroordeelde.

Juist, naar deze zin was ik opzoek!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:10

Vind ik altijd zo'n flauw argument...
Als iemand de doodstraf krijgt is er niemand die dat beslist in dat geval. Van tevoren worden kriteria bepaald en daar wordt aan vast gehouden. Die beslissing is dus alleen in de handen van de dader zelf.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:47

Hoevaak is het al wel niet gebeurd dat er in de VS iemand geëxecuteerd werd en achteraf bleek dat deze persoon volkomen onschuldig was.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:50

Ik ben voor de doodstraf ik de uiterste duidelijkste gevallen als kerels als dutroux enzo Knipoog
Het "verlagen tot niveau van" kan ik niet meezitten. Ik ben niet gelovig dus citaten uit de bijbel kan ik me ook niet aantrekken Knipoog

Het enige sneue er aan vind ik dan de familie van de dader. Maar als mijn vader 12 mensen zou verkrachten en vermoorden ofzo, is dat ook zijn verantwoording en mag hij daar ook op die manier voor boeten.

ingetarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:52

geen doodstraf
maar ik vind wel dat de straffen in nerderland te laag zijn