NS schrapt toilet in treinen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: NS schrapt toilet in treinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:13

Intercity is wat anders dan een sneltrein. Een sneltrein is wat anders dan een stoptrein. En daar worden toch echt dezelfde treinstellen voor gebruikt.
En als je goed leest gaan ze treinstellen maken ZONDER toilet. Omdat dat 4 plaatsen scheelt.

Op het moment dat er geen toilet meer aan boord is, en er geen toilet meer is op het station, heb je dus ECHT een probleem als je hoge nood hebt.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:14

en wat doen ze bij pompstations? geld vragen voor de toiletten. Misschien is dat ook wel een optie Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:14

Net of die 4 plaatsen voldoende ruimte verschaffen in de spits Clown

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:15

Silviabol schreef:
en wat doen ze bij pompstations? geld vragen voor de toiletten. Misschien is dat ook wel een optie Ja

Wat denk je dat ze doen op stations? Kost je ook 50 ct hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:17

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:17

als er een toilet op stations is dan kun je daar toch ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:18

Marije_jiplover schreef:
Ik reis niet met de stoptrein van Rotterdam naar Groningen, maar op zulke lange trajecten rijden wel vaak dubbeldekkertreinen. In dit stuk staat al dat de toiletten in zulke treinen vaak afgesloten zijn.
Daarnaast gaf het nieuwsbericht op de radio gisteren aan dat ze in nieuwe dubbeldekkertreinen ook geen toiletten meer willen, omdat het 4 plaatsen scheelt.

En ik reis de laatste tijd regelmatig met de trein dat ik wel blij ben dat er een toilet is. Het valt mij heel erg mee met hoe het toilet eruit ziet, lang zo smerig niet als hier nu beweerd wordt. (ok ik ga niet op de bril zitten, maar dat doe ik sowieso zelden bij een openbaar toilet).

Klopt, laatst had ik zo'n nieuwe dubbeldekker, met paarse stoelen, en ik moest dus naar de wc. Alle wc's mooi afgesloten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:18

Niet dat ik graag naar de WC ga in de trein (vind het een gore bedoeling) maar als je een lange rit maakt dan zou het toch wel erg onhandig zijn als er geen WC aanwezig is Verward Als je op het station gaat is je trein alweer weg als je terugkomt. Maarja, we hebben het toch echt te danken aan onze medemensen die het zo geweldig leuk vinden om andermans spullen te slopen...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:20

Silviabol schreef:

dat is het probleem ook juist.. op nieuwe stations komen geen wc's

Britt

Euh ja, als ik volgende week naar Schiphol ga om te vliegen kan ik een rechtstreekse trein nemen zonder overstap, dat is dus 1.5 uur in de trein. Die treinen wachten echt niet op de stations tot ik klaar ben met plassen hoor Haha!

Daarnaast, als je wel moet overstappen en je gaat naar de wc is de rij altijd behoorlijk lang. Waardoor je je aansluiting mist en je weer een half uur extra moet wachten?
Of lassen ze tegenwoordig op elk station een kwartier plaspauze in? Lijkt mij persoonlijk geen ideale oplossing Clown

Anoniem

Silviabol schreef:

Gaat lekker als je bijv van A'dam naar Maastricht moet en de trein nog geen 5 minuten wacht bij ieder station Clown

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:20

Silviabol schreef:

Dat kan dan alleen als de trein voldoende lange tijd stil staat. Of je moet het alsnog je hele reis ophouden, en dat kan ik sommige gevallen best een eind zijn.
Bovendien gaan ze op een aantal (nieuwe) stations ook geen toiletten meer maken, volgens het artikel.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:21

ik ga mijn kortingskaart maar inleven denk ik.. vraag gewoon geld terug.. Tong uitsteken

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:22

Miss_Montana schreef:
Silviabol schreef:

Gaat lekker als je bijv van A'dam naar Maastricht moet en de trein nog geen 5 minuten wacht bij ieder station Clown

er gaan 4 keer in het uur treinen van a'dam naar maastricht. Je hebt dan dus een kwartiertje vertraging. Dat heb je ook als je met je auto van de weg afgaat

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:23

Silviabol; ik heb niet het idee dat jij vaak met de trein gaat, of wel Clown

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:23

Wat dachten jullie van kinderen? Die kunnen het doorgaands ook niet lang ophouden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:25

Silviabol schreef:
er gaan 4 keer in het uur treinen van a'dam naar maastricht. Je hebt dan dus een kwartiertje vertraging. Dat heb je ook als je met je auto van de weg afgaat

Tot de volgende trein vertraging heeft. Zit je dan op het station... Met de auto stop je bij een tankstation en ga je met 5 minuten weer verder. Maar om helemaal uit de trein te moeten en de volgende te pakken vind ik een mijl op 7. Wat als je om een bepaalde tijd ergens moet zijn? Dan moet je dus maar nog vroeger omdat je mss naar de WC moet? Da's wel erg onhandig hoor...

SillyB

in het verleden wel altijd (ben ook student geweest) maar de afgelopen tijd niet nee. maar vanuit mijn bedrijfskundige inzicht Knipoog zie ik wel dat de NS in een spagaat zit en het nooit goed zal doen

Anoniem

WC wordt bij elk eindpunt (mits groot station) schoongemaakt. Groningen - Rotterdam wordt zowel op Rotterdam als Groningen schoongemaakt Knipoog

Er is inderdaad verschil tussen Sneltrein, stoptrein en intercity.
Stoptrein zijn doorgaands die oude gele treinen met dikke neus, zogenaamde Plan T en Plan V. Hier zitten WC's in. Dan heb je de Sprinter, (geel met wit en blauw) voorzien van 1 wc. De citypendel (geen wc) deze worden omgebouwd naar sprinter. En daarin zou weer een WC komen. En de oude dubbeldekker (varianten met groene en rode bankjes) deze hebben ook een WC. De nieuwe sprinter (lightrail achtig, bij Amersfoort momenteel aanwezig) bevat geen WC. Net als de Lightrail bij Gouda, en de Syntustreinen en Arrivatreinen van het type LINT en SPURT.

Sneltreinen zijn treinen die op minder stations stoppen dan de stoptrein, maar op meer dan de intercity. Sneltreinen zijn vaak die oude dubbeldekkers(met de groene / rode stoelen) en dus met WC. Soms gebruiken ze ook de moderne dubbeldekkers, ook met WC.

Intercity's zijn de treinen die alleen op de grote stations stoppen. Dit zijn vaak de koplopers, welke doorgaands 2 of 3 wc's bevatten. De nieuwe koplopers (gereviseerde) hebben nog maar 1 wc. Dat moet opzich al genoeg zijn.
Dan zijn er de zogenaamde beneluxintercity's, getrokken door een locomotief voorzien van gele stoelen. Deze luxe treinen bevatten ook wc's. Deze rijden voornamelijk op maastricht - Amsterdam, den haag - arnhem.
Dan hebben we nog de kabinetjestreinen, de voormalige duitse treinen. Waar je met 6 mensen in een hokje zit. Deze bevatten ook toiletten.
De moderne dubbeldekkers, en de PLAN V en T stoptreinen rijden ook als intercity, en deze bevatten ook toiletten.

Het zou geen goede zet zijn van de NS om de toiletten weg te halen, maar er zijn nu ook al genoeg stations zonder toiletten. Als het een 2 sporig station is, zoals Nieuwerkerk a/d IJssel is een toilet ook niet echt zinvol. Op overstapstations is een toilet veel zinvoller.

NS zou op korte trajecten, van stoptrein een toilet niet perse hoeven in te bouwen, maar dan vind ik dat er een voorwaarde aan moet hangen dat het traject niet langer is dan een half uur, en dat er op een van de eindstations een toilet aanwezig moet zijn. Bijvoorbeeld traject Rotterdam - Gouda Goverwelle.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:26

Miss_Montana schreef:
Silviabol schreef:

Tot de volgende trein vertraging heeft. Zit je dan op het station... Met de auto stop je bij een tankstation en ga je met 5 minuten weer verder. Maar om helemaal uit de trein te moeten en de volgende te pakken vind ik een mijl op 7. Wat als je om een bepaalde tijd ergens moet zijn? Dan moet je dus maar nog vroeger omdat je mss naar de WC moet? Da's wel erg onhandig hoor...

Wat dacht je van naar de wc gaan met 2 koffers en een weekendtas wanneer je in het weekend naar huis gaat van je studentenkamer? Haha!

ROMANxBEAUTY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:27

Ik vind het ook zo irritant als er geen wc op stations zijn.
Zoals op station barendrecht (waar ik altijd op stap) hartstikke mooi nieuwbouw station maar een wc helaas die hebben we niet.
Op dordrecht zuid (wara ik altijd uitstap) is maar een heel klein perronnetje oke dan is het niet zo erg, maar een groter station zoals Barendrecht zou toch fijn zijn als er een wc is.
Ik maka bijna geen gebruik van wc in de trein, maar ik wete hoe vervelend het is als er geen wc in de buurt is.
Toen ik de eerste paar keren met de trein gingen moest ik altijd onzettend nodig, maar mooi dat er geen wc is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:27

BrittKitt schreef:
Wat dacht je van naar de wc gaan met 2 koffers en een weekendtas wanneer je in het weekend naar huis gaat van je studentenkamer? Haha!

Ach, dan vraag je toch even aan de dichtstbijzijnde junk of hij even op je spullen wil letten? ROFL

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:28

Mystica schreef:
Wat dachten jullie van kinderen? Die kunnen het doorgaands ook niet lang ophouden...

Mijn zus heeft 2 kinderen en vertelde me over het noodtoilet. Dat zou iedere ouder eigenlijk bij zich moeten hebben.

http://www.medicalcareproducts.nl/site/ ... b0d0c8ab2f

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:29

Ik ga toch liever niet mn broek laten zakken in een volle trein Nagelbijten / Gniffelen

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:30

uberhaupt moet je altijd een kwartiertje eerder ter plaatste zijn ivm onvoorziene omstandigheden, ook met de auto.

jongens jullie zien mijn punt niet helemaal geloof ik, ik wil zeggen dat een beetje zelfredzaamheid wel zou helpen. De trein heeft altijd een aantal nadelen tegenover de auto, maar ook voordelen. Als je dat allemaal voor een schappelijke prijs wil doen moet je ergens in de kosten snijden snappen jullie dat dan niet?
Daarnaast, de NS gaat heus niet alle toiletten verwijderen, alleen die uit de stoptreinen zoals meer mensen hebben verteld. Jullie verhaal voor wat betreft amsterdam maastricht, dat zijn dus intercitys.

Er is geméten dat er weinig gebruik gemaakt wordt van die toiletten, de praktijk heeft het dus al uitgewezen.