mlvanmelle schreef:Even terugkomend op ritalin: het is een feit dat het mechanisme achter de werking van methylphenidate niet bekend is. Er wordt wel degelijk veel onderzoek naar gedaan, maar helaas is er niet simpel te meten hoe het gesteld is met de balans van de neurotransmitters in de hersenen.
Inderdaad is er (nog) niet tot op alle niveau's exact vast te stellen hoe het werkt. Maar dat er niets over bekend is, is ook niet waar: ritalin werkt op het dopamine-niveau in de hersenen, en bij adhd-patienten is wel degelijk een onbalans van de dopamine vast te stellen. NIET op een manier dat je er een test aan vast hangt, en dan je diagnose er uit krijgt, maar er is wel degelijk sprake van een wetenschappelijk aantoonbaar verschil.
Citaat:
Dus een simpele test om een psychiatrische stoornis vast te stellen, zal naar mijn mening de eerst komende honderd jaar nog niet uitgevonden worden en misschien wel helemaal nooit. Het komt er op neer dat ze methylphenidate getest hebben op dieren en daaruit bleek dat het werkte tegen ADHD.
Volgens mij is dat niet hoe ritalin is 'uitgevonden' maar dat zou ik even op moeten zoeken. Voor zover ik me kan herinneren is ritalin in eerste instantie in het leger ontwikkeld en getest en is pas later het positieve effect op kinderen met adhd ontdekt, wat vervolgens het onderzoek richting de neurotransmitters heeft gestuurd.
Maar nogmaals, de details moet ik uitzoeken...
Citaat:
al zei, er wordt veel onderzoek gedaan naar de gevolgen en bijwerkingen van ADHD, in de hoop dat het werkingsmechanisme ontrafeld kan worden. Als willekeurig voorbeeldje van Pubmed geplukt:
Eh, adhd heeft gevolgen noch bijwerkingen he
Adhd is de aandoening, geen medicijn.