Psychiatrie en hun stoornissen zijn uitgevonden?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Re: Psychiatrie en hun stoornissen zijn uitgevonden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 15:50

Apple schreef:
Het punt is dat de DSM ooit is opgezet met de bedoeling om gewoon bepaalde gedragingen te kunnen benoemen/classificeren zodat het voor alle betrokkenen helder was waar het over ging. Vooral ook dat iedereen het over hetzelfde had. Enkel opgezet om orde te scheppen in de chaos die er op dat moment was aangaande benamingen.

Dit doel is echter enigzins uit het oog verloren, waardoor het nu een doel op zich lijkt om mensen in een hokje te proberen te stoppen.

Inderdaad, de DSM is een handleiding, een leidraad en aan verandering onderhevig.. Dat blijkt ook wel uit het feit dat tot 1973 homosexualiteit als stoornis opgenomen was in de DSM III (en dus in 1974 niet meer in de DSM IV).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:13

Even terugkomend op ritalin: het is een feit dat het mechanisme achter de werking van methylphenidate niet bekend is. Er wordt wel degelijk veel onderzoek naar gedaan, maar helaas is er niet simpel te meten hoe het gesteld is met de balans van de neurotransmitters in de hersenen. Dus een simpele test om een psychiatrische stoornis vast te stellen, zal naar mijn mening de eerst komende honderd jaar nog niet uitgevonden worden en misschien wel helemaal nooit. Het komt er op neer dat ze methylphenidate getest hebben op dieren en daaruit bleek dat het werkte tegen ADHD.

Wat ik al zei, er wordt veel onderzoek gedaan naar de gevolgen en bijwerkingen van ADHD, in de hoop dat het werkingsmechanisme ontrafeld kan worden. Als willekeurig voorbeeldje van Pubmed geplukt:

Vanderschuren LJ, Trezza V, Griffioen-Roose S, Schiepers OJ, Van Leeuwen N, De Vries TJ, Schoffelmeer AN.

Methylphenidate Disrupts Social Play Behavior in Adolescent Rats.
Neuropsychopharmacology. 2008 Feb 27.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:32

mlvanmelle schreef:
Even terugkomend op ritalin: het is een feit dat het mechanisme achter de werking van methylphenidate niet bekend is. Er wordt wel degelijk veel onderzoek naar gedaan, maar helaas is er niet simpel te meten hoe het gesteld is met de balans van de neurotransmitters in de hersenen.

Inderdaad is er (nog) niet tot op alle niveau's exact vast te stellen hoe het werkt. Maar dat er niets over bekend is, is ook niet waar: ritalin werkt op het dopamine-niveau in de hersenen, en bij adhd-patienten is wel degelijk een onbalans van de dopamine vast te stellen. NIET op een manier dat je er een test aan vast hangt, en dan je diagnose er uit krijgt, maar er is wel degelijk sprake van een wetenschappelijk aantoonbaar verschil.

Citaat:
Dus een simpele test om een psychiatrische stoornis vast te stellen, zal naar mijn mening de eerst komende honderd jaar nog niet uitgevonden worden en misschien wel helemaal nooit. Het komt er op neer dat ze methylphenidate getest hebben op dieren en daaruit bleek dat het werkte tegen ADHD.

Volgens mij is dat niet hoe ritalin is 'uitgevonden' maar dat zou ik even op moeten zoeken. Voor zover ik me kan herinneren is ritalin in eerste instantie in het leger ontwikkeld en getest en is pas later het positieve effect op kinderen met adhd ontdekt, wat vervolgens het onderzoek richting de neurotransmitters heeft gestuurd.
Maar nogmaals, de details moet ik uitzoeken...

Citaat:
al zei, er wordt veel onderzoek gedaan naar de gevolgen en bijwerkingen van ADHD, in de hoop dat het werkingsmechanisme ontrafeld kan worden. Als willekeurig voorbeeldje van Pubmed geplukt:

Eh, adhd heeft gevolgen noch bijwerkingen he Knipoog Adhd is de aandoening, geen medicijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:08

Sorry, bedoelde de gevolgen & bijwerkingen van Ritalin Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 21:28

TS, wat bedoel je nou eigenlijk?

Als je bedoelt dat je de DSMIV geen goed systeem vindt om psychiatrische ziekten te classificeren, kan ik me daar wel in vinden. Het is op theoretische basis gemaakt en heeft misschien weinig raakpunten met de praktijk.

Als je bedoelt dat volgens jou psychiatrische ziekten niet bestaan en uitingen zijn van 'normaal gedrag' die onderdrukt worden door machtsgeile dokters met de verdovingsspuit paraat, dan weet ik wel héél zeker dat jij nog nooit een voet in een psychiatrisch ziekenhuis hebt gezet.

Je hebt er in de verste verte geen idee van waar je het over hebt.

Heb jij ooit een patient gezien die op het suicidale af depressief was, of iemand met een echte psychose? Ik denk het echt niet want anders zou je hier écht niet staan te vertellen dat dat normaal gedrag is.

Dat zijn héle zieke mensen die medische hulp nodig hebben. En de medicijnen die in de psychiatrie worden gebruikt, zoals antidepressiva en antipsychotica redden echt het leven van deze patienten. Ze stellen hen in staat om weer een normaal leven te leiden.

Dus kom eens uit je studeerkamertje, ga naar een psychiatrisch ziekenhuis en stap eens in de praktijk. Je zal héél snel van idee veranderen...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:17

Logisch dat ritalin psychoses kán veroorzaken. Die stof werkt namelijk in op dopamine. Te weinig aan dopamine resulteert in chaos, teveel dopamine in psychoses. Even grofgezegd Knipoog

Ik denk dat men de DSM niet zo zwartwit moet nemen. Ik zie het als niets meer dan een classificatie middel, waarmee je mensen in kan delen in een bepaalde richting en aan de hand daarvan de meest passende behandeling kan geven. Je bént de stoornis/diagnose niet, je valt slechts in een bepaald hokje waarin een groepje mensen zit met dezelfde klachten.

Verder denk ik dat veel van de beschrijvingen in de DSM inderdaad normale gedragingen zijn, als je ze één voor één bekijkt. Maar het is het hem nou juist net dat men niet een enkele trek heeft maar een serie van.

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:52

Klara16 schreef:
TS, wat bedoel je nou eigenlijk?
Als je bedoelt dat volgens jou psychiatrische ziekten niet bestaan en uitingen zijn van 'normaal gedrag' die onderdrukt worden door machtsgeile dokters met de verdovingsspuit paraat, dan weet ik wel héél zeker dat jij nog nooit een voet in een psychiatrisch ziekenhuis hebt gezet.

Je hebt er in de verste verte geen idee van waar je het over hebt.

Heb jij ooit een patient gezien die op het suicidale af depressief was, of iemand met een echte psychose? Ik denk het echt niet want anders zou je hier écht niet staan te vertellen dat dat normaal gedrag is.

Dus kom eens uit je studeerkamertje, ga naar een psychiatrisch ziekenhuis en stap eens in de praktijk. Je zal héél snel van idee veranderen...

Hoi Klara, wederom bedankt voor je 2de persoonlijke aanval rond dit onderwerp.

Ik heb 16 stages gedaan van elk 5 weken. In totaal 80 weken stage gelopen waarvan 12 tot 15 weken op volgende psychiatrische diensten:
- Psychogeriatrie (oudere mensen in de psychiatrie - meestal depressief, manisch en heel erg dwangmatig.)
- ECT (Elektro Convulsie Therapie waar ik enorm voorstander van ben voor gebruik bij mensen met schizofrenie en depressies)
- Slaap - waak centrum (mensen met psychoses die 's nachts hun slaappatroon kwamen onderzoeken)
- Medisch Centrum.

Ik zal een voorbeeld geven van een volgpatiënt van mij op het medisch centrum.

Meisje van 12 jaar, werd vanaf haar 5 jaar misbruikt door haar vader maar niemand wist dit.
Ouders waren gescheiden, ze was enig kind en ze woonde bij haar vader. De moeder is spoorloos verdwenen.

Meisje is op haar 10 jaar opgenomen in een psychiatrisch Centrum.
Daar kreeg ze heel intensieve therapie. Ze had 4 zelfmoordpogingen achter de rug en automutuleerde op een manier die je niet voor mogelijk houdt.

Ze had een gapende wonde in haar been, ik heb een arts geassisteerd bij het dichtdoen van de wonde.
De dag nadien had ze de draadjes eruit gehaald en zagen we dat het opeens zo dik was, het was volledig ontstoken.
Alle geluk hadden we in dat medisch centrum een RX - toestel (waar ook mensen extern die niets met psychiatrie te maken hebben, foto's kunnen laten maken bij het vermoeden van een barst of een beenbreuk ofzo.)
Daarin kwam aan het licht dat ze er een vijs had ingestoken. Nadien bleek dat ze van de eet-tafel een vijs had uitgedraaid en die in die wonde had geduwd.
Ze werd naar een ziekenhuis gebracht en daar werd de schroef eruit gehaald en gehecht.
De volgende dag waren de hechtingen er al weer uit gehaald en had ze er de vullingen van een vulpotlood ingestoken.
Onder lokale verdoving hebben zowel de arts als ik geprobeerd om die stukken eruit te krijgen met een pincet (kocher zorgde voor teveel druk op de vullingen, die braken heel snel) maar ook dit lukte niet omdat je echt honderden kleine stukjes vulling kreeg.

Ze moest terug naar het ziekenhuis waar ze de wonde opnieuw helemaal openhaalden en alle stukjes eruit haalden.

De oorspronkelijke wonde werd gemaakt met het deksel van een conservenblik dat ze had gebruikt bij haar 'kooktherapie'.
Ze had het deksel verstopt zei ze ons nadien en in haar kamer had ze haar been opengehaald.

Het is vreselijk om te zien hoe een meisje van 12 jaar dit bij zichzelf doet.
Ze schaamt er zich enorm voor, maar het deed haar zoveel 'deugd' om geen pijn meer te hebben. Ze voelde enkel lichamelijke pijn en dat was zo'n verlichting voor haar.

Ga dus niet zeggen dat ik geen ervaring heb met psychiatrische patiënten. Ik heb erbij gestaan toen mensen zeiden dat ze zelfmoord zouden plegen, heb mensen opgesloten zien worden in een prikkel-arme kamer. Heb mensen geschokt zien worden op ECT. Ik weet heel goed waarover ik het heb.

DSM IV is NIET wetenschappelijk bewezen en er is ook geen enkele geneeskundige basis op dat boek.
Daarover had ik het. De mensen worden door die DSM IV teveel in een hoekje gedrukt en er wordt een nummer op geplakt afhankelijk van welke aandoening ze hebben.

Ik ga NOOIT zeggen dat iemand niet depressief is, dat het uitgevonden is. Ik heb genoeg ervaring met psychiatrische patiënten, waarschijnlijk zelfs meer dan de meesten hier op bokt.
Ik heb genoeg gezien om mij een duidelijk beeld te maken van psychiatrie en mensen met psychische aandoeningen.

Ik vind je persoonlijke aanval erg laag en ik moet me niet altijd bewijzen.

Mensen met psychische stoornissen hebben inderdaad hulp nodig en medicamenteuze hulp gecombineerd met therapieën.
Hun symptomen worden onder 1 noemer gebracht terwijl er geen duidelijke testen zijn over welke symptomen daadwerkelijk de oorzaak zouden zijn van iets. Daar heb ik het over.

Ze zouden tests moeten ontwikkelen om ervoor te zorgen dat ze 200% zeker zijn van iemands diagnose.
Nu worden er symptomen opgezocht in de DSM IV en wordt er gezegd ' ah ja u hebt deze aandoening '.

Er gebeuren teveel fouten gebaseerd op een boek waar veel mensen van denken dat het een wetenschappelijke basis heeft.
Hierdoor gebeuren fouten op medicamenteus vlak en dus ook op lichamelijk vlak door de effecten er van.

Ik hoop dat hier een paar dingen duidelijker uit zijn geworden Klara.
Laatst bijgewerkt door phaser op 13-06-08 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:07

ehm, blijkbaar toch nog niet geheimhoudingsplicht ten volle begrepen. Je voorbeeld hoort niet echt op een openbaar forum.

*gaat even aan haar oorspronkelijke antwoord werken*

phaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 10:13

Ik heb geen namen genoemd. Geen jaren en er zijn talloze patiënten.

Ik mag ziekenhuizen zeggen en ik mag casusvoorbeelden geven.
Dit voorval kan al even geleden zijn. De identiteit van de patiënt kan niet achterhaald worden op deze manier.

*heb het aangepast, maar blijf bij mijn mening dat ik zo het beroepsgeheim nooit heb geschaadt.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:05

Sorry, ik vind het een rand geval. Ik zou als stom studentje, zonder dat ik er zaken mee heb, met wat moeite zo kunnen achterhalen. Toch ben ik geen behandelend arts, nog verantwoordelijke, familie of betrokkende zelf. We zitten hier niet in onderwijs met meneer of mevrouw X, maar op het internet. Waar familie of vrienden het in uitzonderlijk omstandigheden 'de casus' zouden kunnen herkennen.

Fijn dat je het aangepast hebt al is het nog steeds herkenbaar voor betrokkenen.

Zeg niet dat het niet gebeurt, want ik heb het al zien gebeuren met een klasgenoot van me. Die jongen kon daar echt niet mee lachen.
Laatst bijgewerkt door wizewo op 13-06-08 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:18

Dus na even snel, diagonaal te lezen, kort samenvatten wat ik wil zeggen en een beetje doorelkaar:

Je vindt DSM-IV maar onzin. Voor iets wat nog niet allemaal wetenschappelijk verklaart kan worden, heb je andere mannier nodig. Klinische blik van 100-en artsen zijn tot de conclusie gekomen dat er wel vaak dingen gelijkaardig zijn. DSM-IV en vele andere wijzes zoals bijvoorbeeld een ICD-10 zijn niet volledig en absoluut, maar geven wel de mogelijkheid dat mensen die hulp nodig hebben, deze ook kunnen krijgen en dat deze betaalbaar blijft. Een ongediagnosticeerde mag toch alles zelf ophoesten, wil hij behandeld worden.
Overigens is zoals bij zoveel dat er veel zijn die het etiquette verdienen en het niet krijgen en veel die het krijgen het niet verdienen.
Etiquettes kunnen in je voor en nadeel spelen(terugbetalingsregelingen vs. jobmogelijkheden)
Voor de rest is het een middel om te communiceren tussen artsen. Een psychotische doorverwezen patient pak je nu eenmaal heel anders aan dan een depressieve.

Je beweert dat er geen grens is dus tussen deviant en stoornis. Laat ik daar nu net een hele boel discussies over gevolgd hebben. Korte samenvatting is dat de grens er wel degelijk is. Ze ligt niet bij iedereen op hetzelfde moment op de zelfde plek in dezelfde context en ze is inderdaad eerder arbitrair en zeer afhankelijk van wie de grens trekt, maar ze bestaat wel degelijk. Iemand wiens man dood is, is "normaal verdrietig" als ze een tijdje werkonbekwaam, volledig eronderdoor,... is. Blijft dit na twee jaar nog het geval is dat niet meer als normaal deviant te bestempelen.

Stoornis is extreem deviant, te langdurig, functie-beperkend...

Dat er nu veel meer stoornissen erkend worden is ook niet zo gek als je denkt. Vroeger werden er heel wat 'lastige' kinderen, rechtsgericht. Gevangenissen, landlopers, daklozen zaten en zitten nog steeds vol met psychiatrische patienten.

Cocaine, morfine, XTC...allemaal ontwikkeld en zuiver gebruikt en met succes in de geneeskunde. Helaas wordt het ook maar al te veel misbruikt. Maar om daar nu de psychiatrie voor te beschuldigen.
Citaat:
Ja maar het zou in psychiatrische instellingen de kans op psychoses met 6 tot 7x verhoogd hebben.
Altijd een doosje zout meenemen bij (internet) artikels. Geneeskunde en het bijzonder pschiatrie is multifactorieel. Wetenschappelijk bewijs, moet dus wel erg grondig gebeuren eer je daar vanuit mag gaan. Ik vraag me af of de Belgische apotheker de mogelijkheden wel heeft voor zo'n deftig onderzoek.
Prinne er wordt inderdaad onderzoek naar gedaan, maar het is erg moeilijk omdat er met zoveel mogelijkheden rekening gehouden wordt.

Bromfiets; dat is een hele nare ervaring, maar als je aan iemand vraagt welke kleur een bepaalde bloes heeft, heb je veel kans dat 7 mensen ook 7 verschillende antwoorden. De ene kijkt vanuit het donker en ziet een zwarte bloes, de andere in vol daglicht en ziet fuchsia, de ander in de winkel ziet een rode bloes. Nog iemand anders ziet een groene want die is kleurenblind. Toch heeft geen van hen alle ongelijk als je de context meerekent. Het is echt niet vreemd dat men verschillende dingen tegen je zegt, als ze allemaal exact hetzelfde zeggen ben je een tekstboek geval. Heel veel pschiatrische stoornissen lopen in elkaar over. Wat de pschiater dan het meest belangrijk vind of het meest op de voorgrond vind springen of wat je op dat moment zelf het meest ten toon stelt, wordt benoemd en behandeld. Alles tegelijk aanpakken is toch erg lastig.

Citaat:
Er zijn véél te weinig wetenschappelijk onderbouwde behandelingsmethodes en zelfs een echte test bij bloedname is er simpelweg niet.
Men kan er van uit gaan dat er inderdaad bij die persoon te weinig serotonine is, maar in hoeverre is het wetenschappelijk bewezen hoe hoog dat gehalte moet zijn.
Daar stel ik mij vragen over

Lees ook eens iets van HPA_axis bij majeure depressie, Van Eede heet hij geloof ik. Erg intressant.

Zelfmoordrisico is tot op een bepaalde hoogte wel in te schatten. Een vrijgezelle man,werkloos, depressief, zonder sociale steun met al eerdere pogingen heeft statistisch een veel hoger riscico, dan een gelukkig getrouwde vrouw, met wat problemen, een groot sociaal vangnet, goede job en ontspanning en een hoog probleemoplossend vermogen. Wat niet wil zeggen dat de eerste wel blijft leven en de tweede nooit zelfmoord zou plegen. Maar het helpt echt wel wat in te schatten.

Overigens bij ECT zijn er wel heel wat risico's. Ja het werkt sneller, maar het is beperkt in aantal, uiteindelijk niet veel verschil in uitkomst en kans op herval is even groot, dan bij antidepressiva. Bij sommige is mogelijk geheugenverlies echt wel op te wegen tegen de gevolgen van bijv een depressie, maar ik vind dat toch iets zeer riskants voor goed uitgekozen patienten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:33

Een stoornis is een arbitrair benoemd iets... Heel vaak niet eens vanuit het welzijn van de patiënt, maar wél omdat iemand afwijkt van de norm. En dan ben je dus niet normaal en heb je een stoornis. Was de groep anders geweest was je misschien wel 'gezond'. Gezond, normaal, stoornis, ... arbitrair gekozen begrippen! Maar op een gegeven moment kun je niet anders. Want je moet ergens aan de slag...

Ikzelf blijf het meest belang hechten aan het criterium uit de DSM dat stelt dat de cliënt er zélf hinder van ondervindt.

Er is onderzoek geweest dat aantoont dat psychiaters stuk voor stuk een 'stokpaardjestoornis' hebben, de menselijke natuur laat zich niet vangen Knipoog

Verder ligt het ook in onze natuur om te benoemen, dit is gewoon de compleet foute uitgangspositie om therapie te kunnen aanvatten: Ik zeg je wat je hebt en wat je moet doen om beter te worden.
Onzin.
Het gaat helemaal niet om het benoemen, het gaat erom dat de cliënt zich beter gaat voelen.

De DSM kan een leuke houvast zijn. Maar ze is verre van heilig.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:03

poes schreef:
Verder ligt het ook in onze natuur om te benoemen, dit is gewoon de compleet foute uitgangspositie om therapie te kunnen aanvatten: Ik zeg je wat je hebt en wat je moet doen om beter te worden.
Onzin.
Het gaat helemaal niet om het benoemen, het gaat erom dat de cliënt zich beter gaat voelen.

Maar wat is het alternatief?? Alternatief is dat er naar elke cliënt apart gekeken wordt, heel intensief, heel tijdrovend, tot dat diegene helemaal uitgeplozen/uitgepluisd is en men werkelijk de allerbeste behandeling kan aanbieden. Daar is simpelweg geen geld en geen tijd voor. Dus ik vind het niet gek om overeenkomsten te benoemen en op basis van die overeenkomsten een behandeling aan te bieden die waarschijnlijk de meeste kans op succes heeft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:12

Hulp vanuit de Meesterpositie is volgens mij weinig effectief en kost vooral geld, maar het is idd zo dat niet iedereen in staat is om de juiste plek in te nemen in therapie. Het is allemaal zo dubbel altijd. Ik vind dat de therapie volledig vanuit de cliënt moet komen qua initiatief, de therapeut kan enkel zaken faciliteren, uitvergroten, spiegelen, ... Maar dat werkt dus niet voor iedereen.

Op een gegeven moment heb je idd een leidraad nodig en doe je je best.

Ik denk dat het uitermate belangrijk is ook het onderscheid tussen psychiaters en psychologen goed in gedachten te houden. Een psych is een ARTS, studeert 7 jaar algemene geneeskunde en 2 jaar pschiatrie. Een psycholoog studeert 5 jaar zijn vakgebied vanuit een volledig andere invalshoek. Ze zijn niet met elkaar te vergelijken en komen vaak dan ook tot andere conclusies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:19

Tja, maar anderzijds denk ik dat je als patiënt vaak niet het overzicht hebt over wat je nodig hebt aan therapieën, en dan is het wel zo makkelijk als iemand je handvatten kan geven.

Bij GGZ hier wordt er overigens nauw samengewerkt tussen de psychiaters en de psychologen Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:30

Informeren heeft niks te maken met iets benoemen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:32

phaser schreef:
Ik heb geen namen genoemd. Geen jaren en er zijn talloze patiënten.

Ik mag ziekenhuizen zeggen en ik mag casusvoorbeelden geven.
Dit voorval kan al even geleden zijn. De identiteit van de patiënt kan niet achterhaald worden op deze manier.

*heb het aangepast, maar blijf bij mijn mening dat ik zo het beroepsgeheim nooit heb geschaadt.

Goed dat je het aangepast hebt. Toen je de namen van de ziekenhuizen erbij noemde was het een zware schending van het beroepsgeheim. Nu is het nog steeds te gedetailleerd: je geeft geslacht en leeftijd van de patiente en ontzettend veel details over wat er gebeurd is. Iemand die dit meisje zou kennen weet onmiddelijk dat het over haar gaat. En er zitten héél veel Belgen op bokt. Ik vind de manier waarop je dit diet persoonlijk niet kunnen. Je ozu hier echt problemen mee kunnen krijgen. Neem even contact op met een mod om het weg te halen zou ik zeggen.

En ik val je nergens persoonlijk aan. Ik ben radicaal tegen je mening en dat laat ik horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:35

Toch denk ik aan de ene kant van wel... Juist door het een naam te geven kan de patiënt op zoek naar informatie, in de vorm van bijvoorbeeld cursussen, therapiën en lotgenotencontact. Hij kan zo het heft meer zelf in handen nemen, zelf ideeën aandragen, en zelf actiever meewerken aan zijn behandeling.

Heb je geen naam voor je problemen, dan is het veel moeilijker om in te schatten waar je zwakke plekken liggen (omdat een referentiekader vaak moeilijk is als het je persoonlijke situatie betreft) en hierdoor kan het zijn dat bepaalde punten die jij hebt geaccepteerd als een gegeven, niet worden ondersteund terwijl het zoveel beter kan.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:47

Das een hele typische uitspraak die een cliënt zou doen: Benoem me en maak me beter.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar eigenlijk behoort therapie dus niet daarvan uit te gaan. Het moet idd persoonlijk worden aangepakt met dingen die voor de cliënt helpen. Heft in eigen handen nemen begint al bij het leren kennen van de eigen problemen, therapeut faciliteert maar mag dit dus niet doen voor de cliënt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:51

Dat is niet wat ik zeg! Ik zeg puur dat als je er een naam voor hebt, voor de verzameling van jouw klachten, je kan gaan onderzoeken wat bij anderen geholpen heeft, en daar verder mee gaan!

Ja, ik ben zelf een patiënt... Op mij is het stickertje ADHD geplakt, zoals op zoveel mensen. En misschien is dat een mode-hype, maar het feit blijft dat door te praten met andere mensen met datzelfde stickertje, ik nieuwe ideeën kan opdoen voor mijn eigen herstel.

Probeer maar eens puur te zoeken op 'concentratieproblemen' of 'chaos' en je krijgt te horen dat je gewoon beter je best moet doen en je niet zo moet laten afleiden. Daar heb je bar weinig aan kan ik je vertellen.

Juist door contact te leggen met mensen die dezelfde problematiek hebben (en dat vinden gaat makkelijker met een label) kan je er aan werken op een heel ander vlak dan het standaard wat er aangeboden zou kunnen worden door de psychiatrische hulpverlening.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:57

Inderdaad Rock: pas als iets een naam heeft en gedefinieerd kan worden kan er op een wetenschappelijke manier over gesproken worden.

Dat geldt ook en vooral voor de ernstiger psychiatrische ziekten (waarmee ik niet bedoel dat ADHD niet ernstig kan zijn).

Phaser: hoe stel jij dan voor dat artsen gaan beslissen om zware behandelingen als antipsychotica of electroshocks te gaan voorschrijven, als ze de woorden 'schizofrenie' of 'depressie' niet eens mogen gebruiken?
Want als je een naam op een ziekte wil plakken moet er een precieze definitie gemaakt worden van wat die ziekte inhoudt. En dat mag niet van jou.
Er zou dan zomaar wat in het wilde weg gedaan worden, elke arts zoals het hem goeddunkt. Dat zou de kwaliteit van de gezondheidszorrg er pas op vooruithelpen (Not!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:05

poes schreef:
Ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar eigenlijk behoort therapie dus niet daarvan uit te gaan. Het moet idd persoonlijk worden aangepakt met dingen die voor de cliënt helpen. Heft in eigen handen nemen begint al bij het leren kennen van de eigen problemen, therapeut faciliteert maar mag dit dus niet doen voor de cliënt.

Waarom 'moet' dat? En waarom zou je altijd het heft in eigen handen moeten nemen - dat verwachten we op lichamelijk gebied toch ook niet? Waarom zou de psychiatrie zo afwijken van wat in de overige medische wetenschap gemeengoed is?

(En waarom oh waarom is het allemaal zo of-of? Terwijl het me lijkt dat het en-en is. Mensen hebben klachten en kunnen veel hebben aan een aanduiding van die klachten en artsen trouwens ook. Zodat ze behandelingen, tips, ervaringen van anderen kunnen gebruiken. Tegelijkertijd zijn mensen niet alleen maar die klachten, en is het iets in een persoonlijk leven. Waarom is het vaak zo moeilijk om beide aspecten mee te nemen?)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:16

Sja das mijn visie op wanneer therapie werkt (evidence based psychoanalyse dus). Als een bepaalde therapie werkt voor mensen, dan is dit idd maar prima. Onderzoek toont trouwens aan dat het niet zozeer gaat om welke therapie je geeft, maar om het vertrouwen dat de cliënt stelt in de therapie.

Maar het pure benoemen zoals de DSM doet (we kunnen niet eens het begrip STOORNIS deftig definiëren, laat staan dat je kunt zeggen dat schizofrenie vb. altijd hetzelfde is) is vaak gevaarlijk. Uiteraard, das wat er gebeurt als je gaat coderen en classeren: de informatie is beter te verwerken maar je verliest ook veel. Ik blijf erbij: handige houvast maar niet meer dan dat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:19

poes schreef:
Sja das mijn visie op wanneer therapie werkt (evidence based psychoanalyse dus).

Hoe kun je evidence vergaren als je op geen enkele manier iets kunt indelen?

Citaat:
Maar het pure benoemen zoals de DSM doet (we kunnen niet eens het begrip STOORNIS deftig definiëren, laat staan dat je kunt zeggen dat schizofrenie vb. altijd hetzelfde is) is vaak gevaarlijk.

Het benoemen op zich is niet gevaarlijk. Het is de manier waarop het vervolgtraject gekozen wordt en het besef van de mogelijkheden en beperkingen van zo'n instrument als de DSM-IV die het gevaarlijk kan maken. Maar niet gevaarlijker dan jouw ideeen over psychoanalyse. Ook dat is een instrument waar goed mee gedaan kan worden, maar wat ook kan leiden tot enge uitwassen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:20

poes schreef:
Sja das mijn visie op wanneer therapie werkt (evidence based psychoanalyse dus). Als een bepaalde therapie werkt voor mensen, dan is dit idd maar prima. Onderzoek toont trouwens aan dat het niet zozeer gaat om welke therapie je geeft, maar om het vertrouwen dat de cliënt stelt in de therapie.

Maar het pure benoemen zoals de DSM doet (we kunnen niet eens het begrip STOORNIS deftig definiëren, laat staan dat je kunt zeggen dat schizofrenie vb. altijd hetzelfde is) is vaak gevaarlijk. Uiteraard, das wat er gebeurt als je gaat coderen en classeren: de informatie is beter te verwerken maar je verliest ook veel. Ik blijf erbij: handige houvast maar niet meer dan dat.

Tuurlijk, het is geen ideaal systeem. Het blijft neerkomen op ziekten die elk op zich uniek zijn in hokjes proberen te stoppen.

Maar als je geen houvast hebt van een vast systeem dan kan je ook geen systeem brengen in behandelingen. En voor gesprekstherapie is dat niet zo erg maar als het om zware medicijnen en shocks gaat moet dat er wel zijn. Je kan dat niet overlaten aan de willekeur van de behandelende arts.