Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dorientjuh schreef:We zijn nooit individuen geweest en zullen het ook nooit worden. Mensen zijn groepsdieren, en dus doe je wat de rest ook doet.
Citaat:Overigens wil ik hier niemand persoonlijk mee aanvallen, maar ik word altijd een beetje moe van dit soort discussies.
dorientjuh schreef:We zijn nooit individuen geweest en zullen het ook nooit worden. Mensen zijn groepsdieren, en dus doe je wat de rest ook doet. Ik vind het altijd zo'n slap gewauwel dat mensen niet ''aan hokjes doen'' en niet in een hokje willen worden geplaatst. Kom op zeg, that's part of life, het zal ook niet veranderen, dus houd op met erover te zeuren. Iederéén past in een of meerdere hokjes, of je het nou wil of niet. Niemand staat er boven.
Zo, dat was mijn mening.
Overigens wil ik hier niemand persoonlijk mee aanvallen, maar ik word altijd een beetje moe van dit soort discussies.
barbara1970 schreef:Ja ben het helemaal met je eens.
Of we waren nooit individuen of we zullen het nooit worden.
Ik vind ieder mens een eigen persoonlijk heid of hij nou de mening deelt van miljoenen andere of niet.
Je eigen mening hebben, tja dat hebben we volgens mj allemaal.
MirK schreef:Ik denk dat juist in dit land geen zelfde massa is. Als je kijkt naar de geschiedenis, denk ik dat in de tweede wereldoorlog het duitse volk als een massa achter Hitler aanliep. In Nederland zie ik dat niet gebeuren, dat iedereen als een mak schaap iets volgt. Daar zijn nederlanders veel te opstandig voor. Er is hier zoveel behoefte aan discussie, die zou niet zo bestaan als we niet allemaal individuen zijn met een eigen mening die we graag laten horen.
Shadow0 schreef:In de Tweede Wereldoorlog zijn er in Nederland naar verhouding heel veel Joodse mensen en anderen opgepakt omdat uiteindelijk toch veel mensen meewerkten.
MirK schreef:Ik bedoel het niet als optimisme over NL ten opzichte van andere landen, maar meer als een verschil met de situatie in Duitsland in de tweede wereldoorlog. Er zijn zat landen waar juist meer of minder massahysterie te creëren is.
Citaat:Als iedereen een mak schaap was hadden we niet zoveel verschillende partijen in NL en zoveel hypes. Een hype gaat massaal maar verandert ook weer snel.
Citaat:Natuurlijk zijn er genoeg mensen die niet zorgvuldig omgaan met een discussie, maar de behoefte eraan is er wel.
Citaat:En door het neer smijten van je mening gedraag je je weer als individu (als die tenminste echt je eigen mening is).
MirK schreef:Zoals je schreef over "mijn optimisme over NL ten opzichte van andere nationaliteiten ", dat was jouw interpretatie op een vergelijking van mij tussen 2 landen, niet dat ik NL op een troontje zet, vandaar de wink.
Citaat:Jij kunt je geen voordeel van massahysterie voorstellen, mensen die van die hysterie profijt kunnen hebben wel...
Citaat:Ik zie op internet, tv, in mijn directe omgeving veel dicussie over elk mogelijk onderwerp. De discussie zal misschien niet altijd "volgens de regels" verlopen. Ik denk dat een eigen mening jouw gedachte is over een bepaald onderwerp. Die gedachte is gevormd door allerlei informatie.
Citaat:Als je je mening uitspreekt tegenover mensen die er anders over denken, ben je jezelf aan het onderscheiden van de anderen, een eigenschap van een individualist.
joostvangestel schreef:Shadow0 schreef:In de Tweede Wereldoorlog zijn er in Nederland naar verhouding heel veel Joodse mensen en anderen opgepakt omdat uiteindelijk toch veel mensen meewerkten.
Niet helemaal waar. Voor WOII hadden we in Nederland een overijverig ambtenarenappraat dat de hele Nederlandse bevolking in kaart heeft gebracht in een grote database. Van iedereen was bekend wat voor een geloof ze hadden bijvoorbeeld. Dus was het uitermate simpel om de Joden op te pakken in Nederland, nadat de Nazi's die databank onder contrôle hadden
In Frankrijk was het minder goed ge-organiseerd, waardoor er véél minder Franse Joden zijn opgepakt. Redelijk bekend feit.
Dit alles neemt overigens niet weg dat bijna 20% voor de NSB stemde, niet eens zo gek veel minder dan in Duitsland...
Overigens waren er ook in Duitsland legio mensen die het niet eens waren met de Nazi's, maar protest was niet zo praktisch aangezien je leven dan gevaar liep..
Shadow0 schreef:MirK schreef:Als je je mening uitspreekt tegenover mensen die er anders over denken, ben je jezelf aan het onderscheiden van de anderen, een eigenschap van een individualist.
Dat hoeft niet, dat hangt af van de motivatie daarvoor. Het kan ook gewoon de manier zijn waarop je bij 'jouw club' wilt horen. Ook het uitdragen van een programma naar andersdenkenden kan een manier zijn om vooral niet je eigen identiteit te versterken (denk bv aan jehova's getuigen die langs de deur komen die vooral de leer van de jehova's uitdragen, veel minder dan een eigen geindividualiseerde opvatting daarvan.)
MirK schreef:Ik denk dat massahysterie zeker te creëren/te beïnvloeden is.De mensen uit de massa geven geen overwogen reactie, maar iemand buiten de massa kan wel aansturen op de hysterie. Er zijn genoeg politici die hier handig gebruik van maken en er hun voordeel mee denken te doen.
Citaat:Het leuke van een discussie is toch juist mensen die heel vasthoudend zijn in hun punten, proberen een andere kant te laten zien?
MirK schreef:Ik denk dat massahysterie zeker te creëren/te beïnvloeden is. De mensen uit de massa geven geen overwogen reactie, maar iemand buiten de massa kan wel aansturen op de hysterie. Er zijn genoeg politici die hier handig gebruik van maken en er hun voordeel mee denken te doen.
Het leuke van een discussie is toch juist mensen die heel vasthoudend zijn in hun punten, proberen een andere kant te laten zien? Als die mensen niet vasthielden aan hun punten, ben je zo klaar me je discussie. En door een goede discussie hoef je naar mijn idee niet altijd zelf van mening te veranderen, maar kun je soms wel meer begrip opbrengen voor een ander gezichtspunt.
Je mening wordt natuurlijk mede gevormd door de sociale groepen waar je toe behoort. Maar aangezien je meestal toch tot verschillende sociale groepen behoort (bijv. een vrouw kan wel tot dezelfde geloofsgroep horen als een man maar zal nooit een man worden) verschillen die meningen onderling ook weer.
Hoe denken jullie dan over de ene mens die meer een "groepsdier" is en de ander meer een "einzelganger"?