Zijn we eigenlijk nog wel individuen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joostvangestel

Re: Zijn we eigenlijk nog wel individuen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:16

Hmm, interessant. Dus gaan we er per definitie van uit dat een individualist asociaal is?

Persoonlijk dat we op deze wereld met 6 Miljard individuen leven, die allemaal een heel eigen belevingswereld hebben. We kunnen veel met elkaar gemeen hebben, maar op andere punten ook veel met elkaar verschillen. Maar bijvoorbeeld zijn er geen twee mensen op deze planeet die altijd precies hetzelfde denken in dezelfde situatie. Sterker nog, de meeste mensen begrijpen elkaar niet eens.

Als we het dan hebben over het hebben van een individuele mening, dan kunnen we bijvoorbeeld op veel punten eenzelfde mening toegedaan zijn, maar dan toch weer op essentiële punten van elkaar verschillen. Dus zijn we op een punt bijvoorbeeld "kuddedieren", maar op een ander punten weer volledig "einzelgänger".

Dus ja, we zijn individuen, maar natuurlijk zijn er velen onder ons die bezwijken onder sociale druk. En dat is soms moeilijk te onderscheiden. In mijn jeugd had je punkers die punkers wilden zijn om anders te zijn, maar waren er ook wel punkers die juist punker waren om erbij te horen (oei, maar dat mocht je natuurlijk nooit zegen, want dan waren ze behoorlijk op hun teentjes getrapt).

En ja, feitelijk lijkt het zo te zijn dat alles al een keer is bedacht, dus een mening hebben over iets die niemand anders op deze planeet heeft, is feitelijk simpelweg onmogelijk. Er zijn altijd wel mensen die ergens hetzelfde over denken als jij.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:23

Ik denk dat er in het huidige tijdperk juist meer individualisme is waardoor het minder opvalt dan als in de tijd van Socrates. Tevens denk ik dat de reactie op individualisme veranderd is waardoor het beeld van individualiteit ook een andere vorm heeft aangenomen. Hoe er in vroegere tijden mensen om verketterd werden, is er nu vooral onverschilligheid. Wanneer kunstenaars (op alle vlakken genomen) hun individualiteit tonen en de waarnemers het er niet mee eens zijn, halen deze gewoonweg hun schouders op met "hun smaak, niet de mijne". Er zijn ook redelijk wat schrijvers die hun eigen individuele ideeën te kennen geven, maar er niet meer zo om bekritiseerd (of vereerd) worden als in vroegere tijden. Je zou dit eventueel als veranderde vorm van verkettering kunnen zien- door gebrek aan aandacht wordt het individualisme de kop in gedrukt.

Op een ander vlak denk ik dat er juist meer tijd en aandacht aan het individualisme besteed wordt, en dan voornamelijk in de wetenschap. Ik ben een boek aan het lezen over de geschiedenis van de natuurkunde en quantum fysica en wanneer iemand een revolutionair idee had (individualistisch) werd het gewoonweg genegeerd (ze waren de tijd van verkettering immers al voorbij). Nu zou dat revolutionaire idee aandacht krijgen door een poging tot weerlegging alvorens het opzij geschoven zou worden (of misschien zelfs aangenomen). Dit zie je niet alleen in de natuurkunde, maar ook op andere vlakken van de wetenschap. Ofwel, er is meer tijd en ruimte voor individuele ideeën, maar ze worden niet meer als zo opzienbarend gezien, voornamelijk door de reactie erop (desinteresse of poging tot weerlegging vs. verkettering). Misschien is hierdoor het beeld ontstaan dat individualisme niet meer bestaat.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:16

We zijn nooit individuen geweest en zullen het ook nooit worden. Mensen zijn groepsdieren, en dus doe je wat de rest ook doet. Ik vind het altijd zo'n slap gewauwel dat mensen niet ''aan hokjes doen'' en niet in een hokje willen worden geplaatst. Kom op zeg, that's part of life, het zal ook niet veranderen, dus houd op met erover te zeuren. Iederéén past in een of meerdere hokjes, of je het nou wil of niet. Niemand staat er boven.

Zo, dat was mijn mening. Knipoog
Overigens wil ik hier niemand persoonlijk mee aanvallen, maar ik word altijd een beetje moe van dit soort discussies.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:22

dorientjuh schreef:
We zijn nooit individuen geweest en zullen het ook nooit worden. Mensen zijn groepsdieren, en dus doe je wat de rest ook doet.

Wat versta jij onder 'individu' dan? Betekent het 'groepsdier zijn' dat je helemaal laat bepalen door de groep zonder ook maar enige ruimte voor individueel denken of handelen?

Citaat:
Overigens wil ik hier niemand persoonlijk mee aanvallen, maar ik word altijd een beetje moe van dit soort discussies.

In dat geval ben ik wel nieuwsgierig: het was een discussie die al enige tijd niet meer echt actief was. Als je het geen interessant onderwerp vindt, waarom dan toch naar boven gehaald?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:30

We zijn nooit individuen geweest en zullen het ook nooit worden. Mensen zijn groepsdieren, en dus doe je wat de rest ook doet. Ik vind het altijd zo'n slap gewauwel dat mensen niet ''aan hokjes doen'' en niet in een hokje willen worden geplaatst. Kom op zeg, that's part of life, het zal ook niet veranderen, dus houd op met erover te zeuren. Iederéén past in een of meerdere hokjes, of je het nou wil of niet. Niemand staat er boven.Dorientjuh, zo zwart wit gaat het er toch niet aan toe?..

Er zijn zat mensen die controversieel zijn, provoceren en zich afzetten tegen wat maatschappelijk acceptabel is, en niet vanwege het simpele feit om niet in een hokje te willen passen. Gelukkig zijn er genoeg hokloos. Knipoog

Vaak zijn dat mensen die heel bewust stil staan bij hun leven en zich afvragen of het nu werkelijk het leven is zoals het hoort te zijn.

Is toch een boeiender uitgangspunt dan in "De bus des levens"te stappen en uit te stappen bij je graf... Bloos

Ik ben het wel eens met je dat een mens een kuddedier is, maar je afzonderen en je hart volgen kan daar ook een deel van zijn. Dus vwbt zwart wit denken, in dat hokje zou ik jou dus plaatsen gezien je antwoord! Cool

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:01

dorientjuh schreef:
We zijn nooit individuen geweest en zullen het ook nooit worden. Mensen zijn groepsdieren, en dus doe je wat de rest ook doet. Ik vind het altijd zo'n slap gewauwel dat mensen niet ''aan hokjes doen'' en niet in een hokje willen worden geplaatst. Kom op zeg, that's part of life, het zal ook niet veranderen, dus houd op met erover te zeuren. Iederéén past in een of meerdere hokjes, of je het nou wil of niet. Niemand staat er boven.

Zo, dat was mijn mening. Knipoog

Ja ben het helemaal met je eens.
Of we waren nooit individuen of we zullen het nooit worden.
Ik vind ieder mens een eigen persoonlijk heid of hij nou de mening deelt van miljoenen andere of niet.
Je eigen mening hebben, tja dat hebben we volgens mj allemaal.
Als je alleen maar als individue gezien word als je je kop buiten het maaiveld steekt, nou dan maar geen individue

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:04

barbara1970 schreef:
Ja ben het helemaal met je eens.
Of we waren nooit individuen of we zullen het nooit worden.
Ik vind ieder mens een eigen persoonlijk heid of hij nou de mening deelt van miljoenen andere of niet.
Je eigen mening hebben, tja dat hebben we volgens mj allemaal.

Dit is toch iets heel anders dan wat Dorientjuh schrijft? Volgens mij schrijft zij nou juist dat we geen eigen persoonlijkheid hebben, omdat we groepsdieren zijn en dus alleen doen wat de rest ook doet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:41

Ik zeg niet dat we geen eigen persoonlijkheid hebben, maar mensen proberen vaak te doen alsof zij écht anders zijn dan anderen. Het punt is dat ik inderdaad wil zeggen dat het een groot grijs gebied is, waardoor iedereen in een hokje past en sommige wat minder. Hoe harder je roept dat je niet in een hokje past, hoe meer je er wel in past. Want iederéén roept dat. En dus zijn we weer beland bij de kudde. Knipoog Als de mens nou eens doorhad dat hij helemaal niet zo speciaal en anders is dan anderen (en dus anders behandeld mag/ moet worden), dan zouden er heel wat minder problemen in de wereld zijn. Denk aan Bush jr., Hitler, Mao Zedong enzovoorts.

Oftewel: elke mens is wel een klein beetje speciaal, maar voor het overgrote deel zijn we allemaal hetzelfde. Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:19

Okok, de quote kon niet uitblijven natuurlijk, maar ik moet even het briljante stukje uit Life of Brian citeren:

Speaker: "You are all individuals!"
    Crowd: "Yes, we are all individuals!"
    One man: "I'm not."

Haha!

cara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 00:11

Inderdaad een leuke discussie,

Volgens mij kun je vrijheid op vele manieren interpreteren en hoef je niet verplicht ergens aan deel te nemen.Volgens mij ontbreekt bij veel mensen het lef om anders te zijn,omdat ze daar door het gros op afgerekend worden en niet de ruimte krijgen(en durven te nemen) zichzelf te zijn en verbazen steeds meer mensen zich over de exentriekeling,die misschien alleen maar zichzelf is.
Het medium internet en tv werken daar naar mijn idee , goed aan mee, hoe meer plastic , hoe meer fantastic.
Soms moet je ook kunnen ruiken en kunnen voelen , de basis ingredienten van bestaan en die worden zo veel minder door al het virtuele.
Jammer is dat,want ( life) delen is zo leuk en dan wel het delen uit respect en ruimte gevend aan en teruh krijgend van de ander.
Gelukkig mogen we nog steeds zelf bepalen in welke kudde we mee willen doen en gelukkig hebben we de gave als mens, om zelf na te kunnen (Mogen) denken over vrijheid en ruimte.
Misschien moeten we gewoon wat meer gebruik willen maken van die gave en die mogelijkheid ook benutten.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 22:44

interessant...
In plaats van hier op bokt zitten, zou ik eigenlijk een thesis moeten schrijven. Maar toevallig sluit dit topic een beetje aan bij mijn thesisonderwerp (ziezo, ik heb een alibi).

Wat ik me eigenlijk afvraag, is wat jullie zien onder "individualisme"? Want de term wordt hier precies op verschillende manieren gebruikt.

Ik zie als teken van individualisme het ontbreken van gemeenschappelijk goed (en dit dan zeer breed). Voorbeeldje: wanneer ik in de trein zit en ik raas voorbij al die huisjes en tuintjes, dan zie ik in de zomer vaak hele straten waar in ieder tuintje zo'n semi-permanent zwembad staat opgesteld. Dat vind ik een teken van individualisme. Dat we niet meer een zwembad willen delen met iemand, dat we gewoon ons eigen zwembad willen hebben. (euh, met WE bedoel ik ook mezelf hoor, al heb ik nu toevallig zo geen zwembad Knipoog ). Dat niet delen kan op allerlei manieren.

Het andere soort individualisme dat in dit topic aan bod komt (en misschien ook wat Mill gebruikt?) zou ik eerder "autonomie" noemen.

Kortom: we missen autonomie in ons denken en doen, al zijn we er de laatste jaren alleen maar individualistischer geworden.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:58

Ik denk dat juist in dit land geen zelfde massa is. Als je kijkt naar de geschiedenis, denk ik dat in de tweede wereldoorlog het duitse volk als een massa achter Hitler aanliep. In Nederland zie ik dat niet gebeuren, dat iedereen als een mak schaap iets volgt. Daar zijn nederlanders veel te opstandig voor Haha! . Er is hier zoveel behoefte aan discussie, die zou niet zo bestaan als we niet allemaal individuen zijn met een eigen mening die we graag laten horen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 19:17

MirK schreef:
Ik denk dat juist in dit land geen zelfde massa is. Als je kijkt naar de geschiedenis, denk ik dat in de tweede wereldoorlog het duitse volk als een massa achter Hitler aanliep. In Nederland zie ik dat niet gebeuren, dat iedereen als een mak schaap iets volgt. Daar zijn nederlanders veel te opstandig voor Haha! . Er is hier zoveel behoefte aan discussie, die zou niet zo bestaan als we niet allemaal individuen zijn met een eigen mening die we graag laten horen.

Ik ben daar niet zo van overtuigd. Ten eerste is in Nederland vaak inderdaad erg goed in opstandig praten, maar het betekent niet per se dat er ook wat gebeurt. In de Tweede Wereldoorlog zijn er in Nederland naar verhouding heel veel Joodse mensen en anderen opgepakt omdat uiteindelijk toch veel mensen meewerkten. Ook nu merk je dat. Een heel simpel voorbeeldje is het rookverbod: grote woorden overal (
( http://www.nrc.nl/europa/article614072. ... _de_horeca ), maar er zijn 'opvallend weinig overtredingen' (vandaag op de radio.)

En dat gebeurt vaker. Uiteindelijk wordt er weinig ondernomen en gaat men, morrend of niet, toch akkoord.

Daarnaast vind ik dat mensen tegenwoordig heel snel meelopen. Als je bijvoorbeeld ziet hoe snel de publieke opinie is omgeslagen over dingen als zorg, criminaliteit, integratie, acceptatie van homosexualiteit, ingrijpen door militairen... Wat nu zonder problemen wordt geaccepteerd was 10 jaar geleden nog ondenkbaar. (En dan kun je zeggen: ja, maar de mensen dachten het altijd wel, maar ze durfden het toen nog niet te zeggen. Dat kan - maar dat zou dan alleen maar opnieuw illustreren dat ook Nederlanders dus helemaal niet zo makkelijk hun mening uitspreken als die afwijkt van wat 'geaccepteerd' is.)

Over de discussie: het lijkt wel of er veel discussie is, maar eigenlijk is die er helemaal niet veel. Ik heb de indruk dat veel discussies (waarbij je kijkt naar argumenten en een logische opbouw van je verhaal) verworden zijn tot het gewoon neerplempen van je eigen 'mening' - waarbij die mening niet gebaseerd hoeft te zijn op feiten of een overweging. Nee... door het te vinden staat het al snel juist buiten de discussie. Argumenten worden vaak niet meer gegeven, en zijn ook niet meer te weerleggen door bijvoorbeeld feiten te geven, want die worden gewoon niet geaccepteerd of men is er niet in geinteresseerd.

(Het meest schrijnende voorbeeld hiervan vond ik mevr Verdonk, die moest beslissen tussen 2 projecten om minderjarige asielzoekers op te vangen en te helpen. Het ene project was veel effectiever en goedkoper dan het andere, en toch koos ze voor het tweede. Waarom ze daarvoor koos heeft ze niet gezegd, en de argumenten vond ze simpelweg 'niet interessant'. Maar dit is maar 1 voorbeeld waarin mensen gewoon iets doen zonder rekening te houden met de feiten. Er zijn er helaas talloze... in de krant staan ze dagelijks. Die lees ik dan ook maar liever niet...)

Jouw optimisme over Nederland (en dan vooral ten opzichte van andere nationaliteiten) deel ik dus zeker niet.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:57

Ik bedoel het niet als optimisme over NL ten opzichte van andere landen, maar meer als een verschil met de situatie in Duitsland in de tweede wereldoorlog. Er zijn zat landen waar juist meer of minder massahysterie te creëren is Knipoog . En of dat positief of negatief is, daar kun je weer 2 kanten mee uit. Ik denk juist doordat in NL de extremere politici steeds in het nieuws komen, het duidelijk wordt dat er van alles leeft en beweegt in de samenleving. Als iedereen een mak schaap was hadden we niet zoveel verschillende partijen in NL en zoveel hypes. Een hype gaat massaal maar verandert ook weer snel. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die niet zorgvuldig omgaan met een discussie, maar de behoefte eraan is er wel. En door het neer smijten van je mening gedraag je je weer als individu (als die tenminste echt je eigen mening is).

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:29

Shadow0 schreef:
In de Tweede Wereldoorlog zijn er in Nederland naar verhouding heel veel Joodse mensen en anderen opgepakt omdat uiteindelijk toch veel mensen meewerkten.

Niet helemaal waar. Voor WOII hadden we in Nederland een overijverig ambtenarenappraat dat de hele Nederlandse bevolking in kaart heeft gebracht in een grote database. Van iedereen was bekend wat voor een geloof ze hadden bijvoorbeeld. Dus was het uitermate simpel om de Joden op te pakken in Nederland, nadat de Nazi's die databank onder contrôle hadden

In Frankrijk was het minder goed ge-organiseerd, waardoor er véél minder Franse Joden zijn opgepakt. Redelijk bekend feit.

Dit alles neemt overigens niet weg dat bijna 20% voor de NSB stemde, niet eens zo gek veel minder dan in Duitsland...

Overigens waren er ook in Duitsland legio mensen die het niet eens waren met de Nazi's, maar protest was niet zo praktisch aangezien je leven dan gevaar liep..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:40

MirK schreef:
Ik bedoel het niet als optimisme over NL ten opzichte van andere landen, maar meer als een verschil met de situatie in Duitsland in de tweede wereldoorlog. Er zijn zat landen waar juist meer of minder massahysterie te creëren is Knipoog .

Ik snap de knipoog niet helemaal, wat bedoel je daar precies mee?

Verder denk ik dat mensen erg makkelijk denken 'dat overkomt mij/ons niet' maar dat is niet altijd terecht.

Ik kan trouwens geen positieve kanten van massahysterie bedenken...

Citaat:
Als iedereen een mak schaap was hadden we niet zoveel verschillende partijen in NL en zoveel hypes. Een hype gaat massaal maar verandert ook weer snel.

De hypes geven m.i. aan dat mensen erg beinvloedbaar zijn door de omgeving. Hoewel ik het niet zo somber inzie als de TS, denk ik wel degelijk dat veel mensen vrij makkelijk meedoen aan dat soort dingen, zich weinig afvragend over hun eigen individuele rol in het geheel.

Citaat:
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die niet zorgvuldig omgaan met een discussie, maar de behoefte eraan is er wel.

Is dat zo? Hoe merk je dat? Ik merk dat namelijk niet.

Citaat:
En door het neer smijten van je mening gedraag je je weer als individu (als die tenminste echt je eigen mening is).

Wat maakt iets tot een 'eigen' mening? En waarom is het neersmijten van je mening een uiting van je individualiteit?

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 08:30

Zoals je schreef over "mijn optimisme over NL ten opzichte van andere nationaliteiten ", dat was jouw interpretatie op een vergelijking van mij tussen 2 landen, niet dat ik NL op een troontje zet, vandaar de wink.
Jij kunt je geen voordeel van massahysterie voorstellen, mensen die van die hysterie profijt kunnen hebben wel...
Ik zie op internet, tv, in mijn directe omgeving veel dicussie over elk mogelijk onderwerp. De discussie zal misschien niet altijd "volgens de regels" verlopen.
Ik denk dat een eigen mening jouw gedachte is over een bepaald onderwerp. Die gedachte is gevormd door allerlei informatie. Als je je mening uitspreekt tegenover mensen die er anders over denken, ben je jezelf aan het onderscheiden van de anderen, een eigenschap van een individualist.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:14

MirK schreef:
Zoals je schreef over "mijn optimisme over NL ten opzichte van andere nationaliteiten ", dat was jouw interpretatie op een vergelijking van mij tussen 2 landen, niet dat ik NL op een troontje zet, vandaar de wink.

Ok Lachen

Citaat:
Jij kunt je geen voordeel van massahysterie voorstellen, mensen die van die hysterie profijt kunnen hebben wel...

Die redenatie kan ik niet helemaal volgen... Juist omdat het idee van 'hysterie' is dat het niet echt een overwogen reactie is en waarbij dus niet nagedacht is over de voor- of nadelen. Ik zie het dus als iets wat vooral gebeurt (net als paniekreacties) - die ontstaan in bepaalde situaties maar niet omdat het voordeel oplevert.

Citaat:
Ik zie op internet, tv, in mijn directe omgeving veel dicussie over elk mogelijk onderwerp. De discussie zal misschien niet altijd "volgens de regels" verlopen. Ik denk dat een eigen mening jouw gedachte is over een bepaald onderwerp. Die gedachte is gevormd door allerlei informatie.

Dat is waar, maar het hangt er dus erg vanaf wat die 'informatie' is waarop je die mening baseert. Als jij je daarin vooral baseert op hele eenzijdige en gekleurde informatie zonder iets anders te willen weten, vind ik het ten eerste niet zo'n eigen mening, en ten tweede nauwelijks een basis voor discussie.
Wat houdt discussie volgens jou in? Voor mij is dat namelijk echt iets van 'interactie' - waarbij je niet alleen je eigen uitgangspunt belangrijk vindt, maar ook dat van de ander. En als ik kijk wat er vaak door moet gaan voor discussies, dan voldoet dat niet aan die eis.

Citaat:
Als je je mening uitspreekt tegenover mensen die er anders over denken, ben je jezelf aan het onderscheiden van de anderen, een eigenschap van een individualist.

Dat hoeft niet, dat hangt af van de motivatie daarvoor. Het kan ook gewoon de manier zijn waarop je bij 'jouw club' wilt horen. Ook het uitdragen van een programma naar andersdenkenden kan een manier zijn om vooral niet je eigen identiteit te versterken (denk bv aan jehova's getuigen die langs de deur komen die vooral de leer van de jehova's uitdragen, veel minder dan een eigen geindividualiseerde opvatting daarvan.)

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:19

joostvangestel schreef:
Shadow0 schreef:
In de Tweede Wereldoorlog zijn er in Nederland naar verhouding heel veel Joodse mensen en anderen opgepakt omdat uiteindelijk toch veel mensen meewerkten.

Niet helemaal waar. Voor WOII hadden we in Nederland een overijverig ambtenarenappraat dat de hele Nederlandse bevolking in kaart heeft gebracht in een grote database. Van iedereen was bekend wat voor een geloof ze hadden bijvoorbeeld. Dus was het uitermate simpel om de Joden op te pakken in Nederland, nadat de Nazi's die databank onder contrôle hadden

In Frankrijk was het minder goed ge-organiseerd, waardoor er véél minder Franse Joden zijn opgepakt. Redelijk bekend feit.

Dit alles neemt overigens niet weg dat bijna 20% voor de NSB stemde, niet eens zo gek veel minder dan in Duitsland...

Overigens waren er ook in Duitsland legio mensen die het niet eens waren met de Nazi's, maar protest was niet zo praktisch aangezien je leven dan gevaar liep..

Was het ook niet zo dat Nederlanders geld werd aangeboden als ze een aantal Joden konden aangeven die ondergedoken zaten? Er staat me iets daarvan bij...

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 12:44

Shadow0 schreef:
MirK schreef:
Als je je mening uitspreekt tegenover mensen die er anders over denken, ben je jezelf aan het onderscheiden van de anderen, een eigenschap van een individualist.

Dat hoeft niet, dat hangt af van de motivatie daarvoor. Het kan ook gewoon de manier zijn waarop je bij 'jouw club' wilt horen. Ook het uitdragen van een programma naar andersdenkenden kan een manier zijn om vooral niet je eigen identiteit te versterken (denk bv aan jehova's getuigen die langs de deur komen die vooral de leer van de jehova's uitdragen, veel minder dan een eigen geindividualiseerde opvatting daarvan.)

Daar ben ik het zeker mee eens. Ik ga (gebaseerd op de sociale identiteitstheorie van Tajfel en Turner) ervan uit dat de identiteit van mensen uit meerdere componenten bestaat. Naast een persoonlijke identiteit, heeft ieder van ons ook een sociale identiteit. Die identiteit wordt bepaald door de sociale groepen waartoe we behoren. Iedereen behoort tot meerdere sociale groepen (bvb: de Belgen, de arbeiders, de vrouwen, de studenten, de moeders, ...). Door lid te zijn van een sociale groep nemen we bepaalde karakteristieken van de groep over op het moment dat onze sociale identiteit op de voorgrond komt. Op het moment dat we op ons groeplidmaatschap worden aangesproken (bvb wanneer er een betoging voor vrouwenrechten wordt georganiseerd), dan zullen we ons ook meer identificeren met de groepskenmerken. Onze eigen mening is op dat moment sterk onder invloed van de groepsmening.

Ik denk dat massahysterie een ultieme vorm is van opgaan in je groepsidentiteit en daarbij je persoonlijke identiteit (tijdelijk) verliezen.

Kortom: je eigen mening is in je eigen beleving wel steeds jouw persoonlijke mening, maar dat wil niet zeggen dat deze individueel is in de betekenis van "onafhankelijk van wat anderen denken". We worden in onze mening sterk beïnvloed door de groepen waartoe we behoren. Ik denk niet dat we daar onderuit kunnen.

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:38

Ik denk dat massahysterie zeker te creëren/te beïnvloeden is. De mensen uit de massa geven geen overwogen reactie, maar iemand buiten de massa kan wel aansturen op de hysterie. Er zijn genoeg politici die hier handig gebruik van maken en er hun voordeel mee denken te doen.
Het leuke van een discussie is toch juist mensen die heel vasthoudend zijn in hun punten, proberen een andere kant te laten zien? Als die mensen niet vasthielden aan hun punten, ben je zo klaar me je discussie. En door een goede discussie hoef je naar mijn idee niet altijd zelf van mening te veranderen, maar kun je soms wel meer begrip opbrengen voor een ander gezichtspunt.
Je mening wordt natuurlijk mede gevormd door de sociale groepen waar je toe behoort. Maar aangezien je meestal toch tot verschillende sociale groepen behoort (bijv. een vrouw kan wel tot dezelfde geloofsgroep horen als een man maar zal nooit een man worden) verschillen die meningen onderling ook weer.
Hoe denken jullie dan over de ene mens die meer een "groepsdier" is en de ander meer een "einzelganger"?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:26

MirK schreef:
Ik denk dat massahysterie zeker te creëren/te beïnvloeden is.De mensen uit de massa geven geen overwogen reactie, maar iemand buiten de massa kan wel aansturen op de hysterie. Er zijn genoeg politici die hier handig gebruik van maken en er hun voordeel mee denken te doen.

Maar vind jij dan dat massahysterie ook daadwerkelijk voordelen heeft? Inderdaad, massahysterie wordt soms beinvloed en gestuurd, maar dat vind ik, persoonlijk, een behoorlijk kwalijke zaak, en dat mensen er hun voordeel mee doen, vind ik iets heel anders dan dat het ook voordelen heeft. Snap je een beetje welk verschil ik daarmee wil maken?

Citaat:
Het leuke van een discussie is toch juist mensen die heel vasthoudend zijn in hun punten, proberen een andere kant te laten zien?

Nou, nee, dat vind ik dus niet Lachen Het leuke van een discussie vind ik om samen te ontdekken wat de overeenkomsten en verschillen zijn, wat de argumenten zijn, waarom iemand voor een bepaalde kant heeft gekozen, of waarom je voor een bepaalde kant zou kunnen kiezen. Maar het vasthouden aan eigen standpunten heeft daar niet veel mee te maken. En die 'discussies' vind ik volstrekt niet interessant, het is soms alleen maar het herhalen van een eigen mantra, zonder het open te bespreken.
Sommigen noemen dat vasthoudend, maar ik vind het vooral erg jammer, en die 'discussies' leiden ook vaak niet tot meer begrip van beide kanten, maar alleen tot meer irritatie.

Maar ik discussieer ook het liefst met mensen die 'net een beetje anders' over de dingen denken dan ik. Rigoreus anders geeft weinig aansluiting, dan betrekken beide partijen al snel hun stellingen en dat is het dan. Als ik me al in dat soort discussies meng, dan is dat vooral omdat ik min of meer neutrale meelezers de kans wil geven beide kanten te horen. Maar voor mijzelf voegt het dan niet zoveel toe, en voor de andere partij ook niet want die denkt precies zo over mijn standpunten.

Als mensen ergens helemaal hetzelfde over denken kan dat inderdaad saai zijn, maar meestal is het niet precies hetzelfde. Je hebt andere uitgangspunten, andere ervaringen, daardoor breng je net wat anders in...
Je vindt dit bv nog wel eens in opinie-artikelen of in filosofische teksten: "hier en hiermee ben ik het eens want...", "daar zou ik het nog willen uitbreiden naar...", "wat daar werd gezegd kan ook hier worden toegepast want..."

Misschien is men het niet helemaal met elkaar eens, of wordt het net wat anders benaderd, maar het is geen rigoreuze tegenstelling.

Maar deze vorm van discussieren krijgt helaas veel minder aandacht, zeker in de media.

(Ik bedenk me trouwens dat dit maar deels samenhangt met de discussie over individualiteit/autonomie, maar het is wel interessant: wat verstaan mensen onder discussie? Het is me na jaren op Bokt wel duidelijk dat ook hier de meningen erg uiteenlopen Lachen )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:39

MirK schreef:
Ik denk dat massahysterie zeker te creëren/te beïnvloeden is. De mensen uit de massa geven geen overwogen reactie, maar iemand buiten de massa kan wel aansturen op de hysterie. Er zijn genoeg politici die hier handig gebruik van maken en er hun voordeel mee denken te doen.
Het leuke van een discussie is toch juist mensen die heel vasthoudend zijn in hun punten, proberen een andere kant te laten zien? Als die mensen niet vasthielden aan hun punten, ben je zo klaar me je discussie. En door een goede discussie hoef je naar mijn idee niet altijd zelf van mening te veranderen, maar kun je soms wel meer begrip opbrengen voor een ander gezichtspunt.
Je mening wordt natuurlijk mede gevormd door de sociale groepen waar je toe behoort. Maar aangezien je meestal toch tot verschillende sociale groepen behoort (bijv. een vrouw kan wel tot dezelfde geloofsgroep horen als een man maar zal nooit een man worden) verschillen die meningen onderling ook weer.
Hoe denken jullie dan over de ene mens die meer een "groepsdier" is en de ander meer een "einzelganger"?

hier kan ik me helemaal in vinden. Knipoog
Ik denk dat het ene mens idd meer een groepsdier is dan de andere en dat einzelgangers eigenlijk van nature iets meer eenlingen zijn maar dat vooral externe factoren deze personen die richting op doen kiezen.

Zeg maar: Stukje genetische aanleg
verder afhankelijk van cultuur, omgeving, opvoeding, etc..

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:38

Ik persoonlijk vind massahysterie een eng, oncontroleerbaar iets. Maar op het moment dat een volk en masse een vreselijke dictator en zijn gevolg aanvliegt waardoor die mensen nergens meer te bekennen zijn kan ik begrijpen dat mensen die hysterie als een oplossing zien. Over hoe het verhaal daarna verder gaat hebben we het dan maar niet Knipoog meestal komt zo'n volk van de regen in de drup.

Met erg vasthoudend bedoel ik eigenlijk: niet zomaar je argumenten aan de kant schuiven,niet maar toegeven omdat je de discussie moeilijk vind. Snap dat ik dat niet helemaal duidelijk geschreven heb. Echte starheid daar is een discussie zinloos, kun je beter alle 2 tegen een muur gaan praten. Je hebt een zinnetje gequote maar daaronder staat dat het mij ook gaat om begrip voor elkaar kunnen opbrengen. Waarbij het woordje "waarom" om de hoek komt kijken.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 14:45

Bestaat individualisme / autonomie niet meer, of heeft het nooit bestaan?
Zou het niet zo zijn dat we ons gezien onze oorsprong als kuddedier gedragen?