Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:25

missmiekie schreef:
katiavl schreef:
Niet alle fysiologische en genetische aandoeningen komen ook overal voor, dus wat je aanhaalt is echt onzin.

Ik vraag me af waarom mensen zo hard aan vastklampen dat ze maar minder moeten eten, en mensen fysiologie en dieren is niet te vergelijken Lachen

Het is bewezen dat er een biochemisch fysiologisch genetisch probleem tussen de mensen zit, wat moet je meer hebben om overtuigt te geraken. Ik snap het echt niet hoor

Het is nou eenmaal een bewezen feit dat mensen met overgewicht/obesitas meer kcal innemen dan ze verbruiken. Dus om toch gewicht weg te halen, zal men minder kcal moeten gaan innemen dan dat ze verbruiken. Kan op 2 manieren; evenveel blijven bewegen en minder eten. of Hetzelfde eten en veel meer gaan bewegen.
Er zijn veel mensen met een 'fout' qua chromosoom hebben, maar die hebben echt niet allemaal obesitas. Er kúnnen fysiologische aspecten meespelen, maar dat hoeft absoluut niet!

Het is aangetoond dat bijna alle obese peronen een fysiologisch verschil hebben.

Als je leptine je vetcellen stimuleren, en je genetische biochemie je hersennen zeggen

eten eten eten eten eten dan is het gewoon niet zo makkelijk om te zeggen stop gewoon met eten, doen we toch ook niet bij andere ziekte die met voeding te maken hebben. Waarom word er bij obesitas wel zo gemakkelijk overgegaan

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:26

Suzanne F. schreef:
En toch ben ik ervan overtuigd dat als mensen de wilskracht hebben om hun honger te overwinnen en gewoon weinig en gezond eten, ze geen overgewicht hoeven te hebben.
Als paarden overgewicht hebben zetten we ze toch ook op dieet? Hup half rantsoen en rijden maar.... Het paard kan niet zeggen dat hij zo'n honger heeft en er naar van wordt...

En obesitas komt niet voor in derde wereld landen waar bijna geen voedsel is. Het is een luxe-ziekte, een consumptiemaatschappij-verschijnsel.

Tuurlijk zijn er vast mensen waar medische oorzaken een rol spelen maar elk pondje gaat nog steeds door het mondje.

Ben ik met je eens. Ik kom uit een familie waarbij al mijn oma's en hun zussen minimaal maatje 50 hadden. Mijn moeder heeft haar hele leven gevochten tegen dik worden. Ik kan ook nooit eten wat anderen eten, en ja ik heb wel op een dag opgeteld wat ik eet. Ik moet wel sporten en veel ook, anders kom ik aan. Ieder pondje gaat door mijn mondje, alleen gaat dat wat sneller dan bij anderen. Nu heb ik een moeder gehad, die veel wilskracht had en heb dit beeld meegekregen. Was ik bij een ander soort moeder opgegroeid was ik waarschijnlijk behoorlijk zwaar.
Natuurlijk spelen de genen een stuk mee. Echter als je de vakliteratuur erop naslaat wel wat minder dan jij aangeeft. Maar ook de opvoeding, de maatschappij, de persoon zelf spelen een duidelijke rol. Hoe verklaar je bijvoorbeeld anders dat adipositas bijvoorbeeld meer voorkomt bij lager geschoolden?
Overigens verdient ieder mens respect ongeacht wat dan ook. De verharding ten aanzien van dikke mensen is een cultureel bepaald iets. In sommige landen is het bijvoorbeeld weer een teken van rijkdom.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:30

katiavl schreef:
Het is aangetoond dat bijna alle obese peronen een fysiologisch verschil hebben.

Als je leptine je vetcellen stimuleren, en je genetische biochemie je hersennen zeggen

eten eten eten eten eten dan is het gewoon niet zo makkelijk om te zeggen stop gewoon met eten, doen we toch ook niet bij andere ziekte die met voeding te maken hebben. Waarom word er bij obesitas wel zo gemakkelijk overgegaan

Maar het is ook aangetoond dat mensen met een 'normaal' gewicht prima diezelfde afwijking kunnen hebben, neem nou het voorbeeld van chromosoom 16. Dit komt veel vaker voor, dan het aantal obesen in Nederland.
Daarom zeg ik; je kan niet 1 oorzaak van obesitas aanwijzen, als je zo ver bent dat je obesitas hebt, dan zijn er vaak velen redenen! Zowel medisch, fysiologisch als psychisch(en vooral die laatste niet te vergeten)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:34

Voor wat betreft het meer voorkomen bij lager geschoolde heb ik ook nog een theorie.
Ze verdienen vaak minder, kopen daardoor goedkopere producten die meer vet en suiker bevatten.
Gemengd gehakt is goedkoper dan een biefstuk bv, een zak chips tov een goed stuk fruit ook.
Gezonde producten zijn duurder, als je dan niet veel hebt koop je eerder een pak koekjes van een euro dan druiven voor 3-4 euro.
Geen idee of het waarheid is hoor maar kwam toch bij me op dat het een oorzaak kan zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:37

coydog schreef:
Voor wat betreft het meer voorkomen bij lager geschoolde heb ik ook nog een theorie.
Ze verdienen vaak minder, kopen daardoor goedkopere producten die meer vet en suiker bevatten.
Gemengd gehakt is goedkoper dan een biefstuk bv, een zak chips tov een goed stuk fruit ook.
Gezonde producten zijn duurder, als je dan niet veel hebt koop je eerder een pak koekjes van een euro dan druiven voor 3-4 euro.
Geen idee of het waarheid is hoor maar kwam toch bij me op dat het een oorzaak kan zijn.

Ja maar bij echte armoede (bijna geen eten), komt geen overgewicht voor. Ze hebben namelijk niks te eten.
Dus...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:37

Ik heb een paar jaar geleden een mooi voorbeeld gezien van vastberadenheid. Een persson uit mijn omgeveing was gevaarlijk obese, dusdanig dat de arts hem waarschuwde voor grote kans op hart problemen e.d. Deze 40+ persoon heeft het leefpatroon radikaal veranderd. Niet meet snacken, voldoende rauwe groenten, voldoende vitamine intake en afwisseling in het eten. Vis ipv vlees, geen aardappels bij de maaltijd. Niet meer eten in de 2 uur voor het slapen gaan, netjes ontbijten en nog belangrijker een individueel trainingshema aan laten meten bij de sportschool. Een jaar later is deze van gevaarlijk obesen naar een zeer slanke persoon gegaan die halve maratons kon lopen. Pure wilskracht in combinatie met goed advies. Zelf aanmodderen met slecht gebalanceerde dieeten is vragen om meer problemen.
Ik zal de laatste zijn die zegt dat het makkelijk is, maar door alles maar een ziekte te noemen berusten mensen er ook snel te veel in ipv de mouwen op te stropen, een afspraak te maken bij de psycholoog en naar je werk te fietsen ipv met de bus.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:38

coydog schreef:

Klopt en heeft verder ook te maken met minder kennis van goede voeding, stukje opvoeding. Het enige punt wat ik wil maken, is dat het niet louter genetisch is.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:48

Wat ik dan niet versta is dat sommige mensen wel slagen om van +100 naar bv: 70 te geraken, tegen alle zogenaamde genetische en medische oorzaken in. Dat valt toch niet te rijmen met elkaar?

Ik wil zeker niet beweren dat alle mensen expres overgewicht hebben ofzo, maar velen zouden er wel iets kunnen aan doen denk ik. Daarvoor moeten ze geen maatje 34 hebben, maar gewoon gezond gewicht moet toch doenbaar zijn?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 12:49

BraveSpots schreef:
Wat ik dan niet versta is dat sommige mensen wel slagen om van +100 naar bv: 70 te geraken, tegen alle zogenaamde genetische en medische oorzaken in. Dat valt toch niet te rijmen met elkaar?

Ik wil zeker niet beweren dat alle mensen expres overgewicht hebben ofzo, maar velen zouden er wel iets kunnen aan doen denk ik. Daarvoor moeten ze geen maatje 34 hebben, maar gewoon gezond gewicht moet toch doenbaar zijn?

Omdat niet iedereen een genetisch medische oorzaak heeft, maar veel wel Lachen

Maar goed of je nu aantoont dat er een fysiologische pathologie is of niet, mensen gaan toch blijven vastklampen aan hun oorspronkelijk gedacht. Dat vertelde de internist/prof toen ik om info vroeg, en het is nog waar ook Lachen

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:53

Klopt Suzanne, dat is voor mij ook geen discussiepunt.
Maar de mensen die net wel wat hebben kopen regelmatig het "verkeerde" eten, niet allemaal maar soms kan het niet anders vanwege je budget.

Zelf heb ik ook flink overgewicht gehad en ben blij dat ik er een stuk af kan blijven houden.
Om op gewicht te blijven moet ik standaard minder eten dan ik verbruik, ik val daarbij geen gram af.
Schildklier problemen zitten bij ons in de familie dus ik krijg toch het idee dat het er wel aan mee kan werken.

A2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:21

coydog schreef:
Klopt Suzanne, dat is voor mij ook geen discussiepunt.
Maar de mensen die net wel wat hebben kopen regelmatig het "verkeerde" eten, niet allemaal maar soms kan het niet anders vanwege je budget.

Hier ben ik het echt niet mee eens. Een gezonde maaltijd hoeft niet duur te zijn. Mijn moeder gaat ook naar de Aldi of Lidl voor groenten en fruit. Dat ze misschien minder kennis van goed voedsel hebben kan ik me voorstellen, maar dan nog weet iedereen dat een appel beter is dan een zak chips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:26

mmm, maar de afkomst van het fruit bij de lidl is vaak het buitenland...die hebben daar niet zulke geweldige regels betreft de troep die er in mag zitten....

Een tijd terug las ik ergens een artikel over dat mensen die snel dik worden een bepaalde bacterie in het bloed hadden die er ook voor zorgde dat alles gewoon opgenomen werd uit het voedsel.
En dan heb ik het niet over de mensen die echt veel eten, maar die gewoon maar toch zwaarder zijn dan een persoon die net zoveel eet.
Bij muizen was nu al bewezen dat het zo wel was...nu ging er nog onderzoek op mensen plaats vinden

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:32

Heb een periode gehad, alleen maar eten na het eten , eten eten en eten maakte niet uit wat...
Was bij de reformwinkel en daar eens geinformeerd en die rade L-Carnitine aan , dat gebruiken ze bij
verslavingen(via een test) oa roken en drinken maar heeft ook positieve werking bij eten.......en het werkte.
Of het suggestie was of is, ben er wel van af.........

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:36

De meeste mensen met overgewicht eten toch meer dan ze denken.

Ik ken verschillende mensen die een eetboekje moesten bij houden, en dan kwamen ze echt op te veel calorieen.
Ook weet ik dat enkele van die mensen bewust tussendoortjes niet opschreven (en dus ook weten dat dat te veel was).

Obesitas is in pricipe niet erfelijk, maar als je ouders hebt met verkeerde eetgewoontes (die zelf ook wat dikker zijn) neem je deze verkeerde eetgewoontes over en dus word je zelf ook snel dikker.

Ook bewegen mensen met overgewicht minder omdat ze sneller moe zijn, en dus eigenlijk minder calorieen nodig hebben, maar het zelfde blijven eten, en dus weer dikker worden, minder bewegen ...... enz.

en ja ik ben zelf ook te dik geweest... Ik ben van 90kilo nu naar de 67 kilo gegaan (omdat ik op mijn arabiertje wilde kunnen rijden.)
Ik mocht van mezelf 1x per week gaan rijden als ik onder de 70 was. Nu stel ik de grens op 65 (bijna!!) om vaker te kunnen rijden.
Zo heb ik een goede stimulans om door te zetten en op het goede gewicht te blijven. Ik ben van maat 46 naar 40 gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:40

Ik heb zelf voedingswijzer tabel ingevuld...
Daar stond bijna elke dag dat ik te weinig callorien had gegegeten, maar dat was goed voor me omdat ik dan te dik was...alleen was dat zoals ik wel al jaren eet...

Ik heb eens een crasch dieet gedaan (slecht weet het) maar ik viel niet af... vond het ook niet weinig eten. had soms zelfs moeite alles wel op te eten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:41

russel schreef:
Ik ben van mening dat ons voedsel in de supermarkt van slechte kwaliteit aan het worden is. Zoveel toevoegingen om iets te creëren, als je kritisch bent en het eens leest, eet je kunstvoedsel. Volgens mij wordt je daar gewoon dik van. Is het ook nog eens heel ongezond. Puur voedsel is voor de meeste mensen onbetaalbaar.

Juist het goedkopere spul zoals brood bij de supermarkt, vleeswaren waar van alles in zit om het wat te laten lijken en zo min mogelijk echt vlees in is gebruikt. Kijk maar eens op het etiket, tenminsten zoveel % vleesprodukten staat er dan, hoezo niet 100%? Is toch vlees wat je koopt voor op je brood??? De toetjes, allemaal nep, verdikkingsmiddelen, meel, allerlei zooi om het mooi dik en romig te laten zijn.

Vlees bij je bloemkooltje, kijk eens wat er allemaal in zit, soms smaakt het gewoon zoet, zit er gewoon een lading suiker in om het een prettige smaak te geven omdat het anders naar alle rotzooi smaakt of gewoon niet smaakt omdat het geen 100% stukje blindevink is.

Zoveel soorten chips, koekjes, snoep, gebak wordt er aan geboden. Zoveel soorten kant en klare maaltijden waar ook nog eens zoveel toevoegingen in zitten, maar dat weten mensen niet. Daar kiezen ze niet voor.

Als kinderen al worden opgevoed zonder frisdranken, snoep en chips dan scheelt dat mega!! Maar dikke ouders hebben dikke kinderen en gommes hoe komt dat toch. Die arme kinderen worden nooit meer mooi slank.

De McDonalds zit in het weekend en woensdagavond altijd bomvol met kinderen. Leuk toch? Maar zo leer je ze zo te eten. Daar begint het.

Sneu, maar de producent leeft daarvan.

ik ben het helemaal met je eens...de verleiding is erg groot en uni lever lacht zich rot...
verbieden al die troep,en maak die appel en die verse groenten maar eens betaalbaar...
ik was laatst in de super 2,50 euro voor een bloemkooltje? zo stimuleer je gezond eten ook niet...
ik denk dat obesitas een welvaartsziekte is,in de aziatische landen zie je het nog niet...het zal niet lang duren,want mc.donalds is daar ook al lang en breed neergestreken.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:03

Nederland begint steeds meer op een land als amerika te lijken, waar overgewicht de normaalst zaak van de wereld is.

Ik word er werkelijk bijna verdrietig van als ik jonge kinderen zie die zwaar overgewicht hebben. Ouders die de hele dag werken, en hun kinderen 's avonds voor het gemak maar een bord frietjes voorschuiven, of een 1 of andere calorierijke maaltijd.
kinderen drinken frisdrank bij het leven, gooien hun boterhammen weg op school en eten alleen nog maar snoep en vette troep.
zo steekt de maatschappij nu in elkaar, en dat zal alleen nog maar verergeren. mensen zijn de makkelijk met het innemen van allerlei troep, wat je helemaal niet nodig hebt.

niet alleen bij jonge kinderen vind ik dik zijn erg, maar ik denk dat als je een jaar of 25 bent dik zijn ook zwaar overbodig is.
als je een ziekte hebt, ala...
maar de mensen die door een ziekte heel dik worden, zijn bijna op 1 hand te tellen.

te dik zijn, hoeft helemaal niet. (muv ziektes en door medicijnen) wanneer men gezond eet en veel sport, is dik zijn totaal niet nodig.

maarja, de meesten die dik zijn zitten de hele dag te eten, drinken een hoop frisdrank of andere producten die bomvol met suikers zitten, en bewegen doorgaans niet al te veel.

ik word er niet blij van als ik dikke mensen zie.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:05

Ik word er ook niet blij van en al helemaal niet als ik aan het bijbehorende prijskaartje voor de gezondheidszorg denk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:05

Maar die prijskaartjes heb je met wel meer dingen Knipoog

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:06

ik denk dat mensen met overgewicht meer zorgpremie moeten betalen.. dus niet alleen wij betalen ervor, maar zij zelf ook.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:07

@ RK Klopt,maar gezien het feit dat obesitas echt endemisch begint te worden, gaat dit echt een probleem op termijn worden.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 14:09

rosanne1988 schreef:
Nederland begint steeds meer op een land als amerika te lijken, waar overgewicht de normaalst zaak van de wereld is.

Ik word er werkelijk bijna verdrietig van als ik jonge kinderen zie die zwaar overgewicht hebben. Ouders die de hele dag werken, en hun kinderen 's avonds voor het gemak maar een bord frietjes voorschuiven, of een 1 of andere calorierijke maaltijd.
kinderen drinken frisdrank bij het leven, gooien hun boterhammen weg op school en eten alleen nog maar snoep en vette troep.
zo steekt de maatschappij nu in elkaar, en dat zal alleen nog maar verergeren. mensen zijn de makkelijk met het innemen van allerlei troep, wat je helemaal niet nodig hebt.

niet alleen bij jonge kinderen vind ik dik zijn erg, maar ik denk dat als je een jaar of 25 bent dik zijn ook zwaar overbodig is.
als je een ziekte hebt, ala...
maar de mensen die door een ziekte heel dik worden, zijn bijna op 1 hand te tellen.

te dik zijn, hoeft helemaal niet. (muv ziektes en door medicijnen) wanneer men gezond eet en veel sport, is dik zijn totaal niet nodig.

maarja, de meesten die dik zijn zitten de hele dag te eten, drinken een hoop frisdrank of andere producten die bomvol met suikers zitten, en bewegen doorgaans niet al te veel.

ik word er niet blij van als ik dikke mensen zie.

Ze zijn niet op één hand te tellen, daar is meer bewijs van.
Ze zitten heel de dag te eten, en een verminderde beweging met reden. Muizen met dezelfde fysiologisch verandering stoppen ook spontaan met bewegen, en bewegen spontaan als het proces is omgekeerd

Dat bedoel ik dus, je mag op je kop staan en salto's draaien mensen luisteren niet.

En mensen in china hebben ook last van vergroeide tenen meer dan hier, genetica/ pathologische fysiologie kan geografisch zijn Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 01-06-08 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:10

Klopt...maar tot nu toe hebben flnke rokers of drinkers ook niet meer hoeven betalen
Zou raar zijn als mensen met overgewicht dat dan wel moeten gaan doen Lachen

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:11

runningkawa schreef:
Maar die prijskaartjes heb je met wel meer dingen Knipoog

tuurlijk..
maar er mag wel gezegd worden hoe slecht roken is, en dat er een rookverbod moet komen.
er mag ook gezegd worden hoe slecht drugs en al die zooi is..

maar dat mensen te dik zijn, en teveel eten mag doorgaans niet gezegd worden omdat het zo pijnlijk is.
aan rokers etc zit ook een prijskaartje..
het aantal mensen met overgewicht blijft groeien, en daar doen ze niets aan.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 14:11

runningkawa schreef:
Klopt...maar tot nu toe hebben flnke rokers of drinkers ook niet meer hoeven betalen
Zou raar zijn als mensen met overgewicht dat dan wel moeten gaan doen Lachen

rokers betalen wel degelijk meer premie