Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sarabande schreef:Deze vorm biedt geen kans op overleven
Shadow0 schreef:DeniseES schreef:Inderdaadik geloof niet dat het ongeboren kind het erg leuk vind om bewust geboren te worden met zo'n erfelijke ziekte... Daar is zo'n kind ook niet bij gebaat toch?
Is dat zo? Vinden alle overlevenden van kanker dat ze beter maar helemaal niet geboren hadden kunnen worden? Of vinden de meesten toch dat het leven de moeite waard is, ondanks de tegenslag, soms zelfs dankzij de tegenslag?
Citaat:"dokter nu u toch op de gen controleerd .. we hebben liever een jongetje .."
Citaat:wat als je perongeluk zwanger word ?
Citaat:okee nog iets dit zal dus NIET onder het ziekenfonds vallen
zker niet als je de huidige trend bekijkt
je krijgt dan dus erfelijke K als armoede ziekte
DeniseES schreef:Nee, zo wil ik het niet stellen, maar als je nooit geboren ben, had je het ook nooit mee kunnen maken zeg maar
Citaat:Maar ik persoonlijk zou het fijn vinden te weten of mijn zoon/dochter bijv. het syndroom van down zouden hebben, of het turner syndroom, het leven van die mensen lijkt me echt niet zo 'simpel' als dat van een 'gewoon' mens, en ook voor de ouders etc. Zo ook met de kans op een erfelijke ziekte, beter voorkomen dan genezen vind ik, maar dat is mijn mening. En jah, ik zou het zelf ook weg laten halen mocht er iets echt fout zitten oid
BrittKitt schreef:'Hadden je ouders maar beter moeten weten dan je 'zo' op de wereld te laten komen' krijg je dan
Krijgen we straks een soort übermens... En gaan we weer terug naar de middeleeuwen, iedereen waar 'iets mis mee is' wordt aangekeken als een mislukt persoon en wordt in een gesticht gestopt
HBVisser schreef:BrittKitt schreef:'Hadden je ouders maar beter moeten weten dan je 'zo' op de wereld te laten komen' krijg je dan
Krijgen we straks een soort übermens... En gaan we weer terug naar de middeleeuwen, iedereen waar 'iets mis mee is' wordt aangekeken als een mislukt persoon en wordt in een gesticht gestopt
Zo en die hakt er wel in! Toevallig ben ik waarschijnlijk drager van zo'n gen. Zoals ik al zei durfde ik niet aan kinderen te beginnen. Terwijl ik dat wel heel graag zou willen.
Heb jij enig idee hoe ongelukkig je dat kan maken?? Je durft je niet voor te planten omdat je misschien een verschrikkelijke ziekte door geeft.
Ik wil geen ubermensch, ik zou gewoon graag een kindje zonder dat enge gen willen. Ik ben blij dat ze dat nu kunnen uitzoeken en ik ben er helemaal voor.
Stel je voor dat ze op deze manier ikweetniet hoeveel kankerpatienten kunnen voorkomen. Hebben jullie wel eens iemand die jong is zien sterven aan kanker? Als ze dat toch in de toekomst kunnen voorkomen begrijp ik niet hoe iemand erop tegen kan zijn.
Citaat:Betekent dat dat je dus in feite alles kunt doen omdat een niet-geboren persoon dat toch niet meemaakt? Als je dat als uitgangspunt neemt, zouden ouders in China bijvoorbeeld hun kinderen uit kunnen zoeken dat ze alleen maar jongetjes krijgen? Zou je dat wel of niet goed vinden, en vooral: waarom dan?
Citaat:Toch zijn er veel mensen met Syndroom van Down die een gelukkig, waardevol leven leiden en die veel liefde en vrolijkheid geven aan hun omgeving. Het is zwaar om ouder te zijn van een kind met een beperking, dat absoluut. Maar in veel situaties is het ook heel waardevol. Het is dus zeker geen eenvoudig antwoord... ik durf in alle oprechtheid niet te zeggen dat kinderen met Down-syndroom meer lijden dan andere kinderen en dat je dus met een abortus of selectie een kind ondraaglijk leed bespaart. Dat is niet iets wat je vantevoren met absolute zekerheid kunt zeggen.
Citaat:Citaat:
Betekent dat dat je dus in feite alles kunt doen omdat een niet-geboren persoon dat toch niet meemaakt? Als je dat als uitgangspunt neemt, zouden ouders in China bijvoorbeeld hun kinderen uit kunnen zoeken dat ze alleen maar jongetjes krijgen? Zou je dat wel of niet goed vinden, en vooral: waarom dan?
In china is dat dus nu al zo, en zonder gentechnologie. Gewoon, ouderwets met de echografie kijken en dan een abortus doen als er geen piemeltje te zien is. Ik vind het moreel verwerpelijk maar het is realiteit. Toch roept er niemand dat we dan de echografie maar moeten afschaffen.
Citaat:(en ik vind het fijn voor je dat je blij bent dat je deze keuze niet gehad hebt als dit jou gelukkig maakt, waarom niet? Ookal kies je er niet voor)
Klara16 schreef:In china is dat dus nu al zo, en zonder gentechnologie. Gewoon, ouderwets met de echografie kijken en dan een abortus doen als er geen piemeltje te zien is. Ik vind het moreel verwerpelijk maar het is realiteit. Toch roept er niemand dat we dan de echografie maar moeten afschaffen.
Citaat:Het beeld van mensen met down als schattige gelukkige kindertjes wil ik wel even nuanceren. Met de betere zorg van tegenwoordig worden die mensen vaak 50 tot 60 jaar oud. met als gevolg dat ze hun ouders overleven en alleen op de wereld komen te staan. Vaak zijn dat tragische gevallen. Zolang de ouders leven hebben die kinderen het goed, maar wat daarna?
Citaat:Ik denk dat met dit onderzoek de kans op abortus nihil is. Volgens mij gaan ze meteen na de eerste celdeling onderzoek doen en voordat het embryo terug geplaatst wordt weet men dus of hier een gemuteerd gen in zit of niet.
Citaat:Zo maakt het dus niet uit of het een jongentje of een meisje zou worden. De genen van het kind zijn gezond
Citaat:Bij ons zijn die schaartjes niet helemaal goed. Dit houdt in dat als ik drager ben, ik 60% kans heb op baarmoederkanker en 40% kans heb op darmkanker.