Embryoselectie bij erfelijke kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Embryoselectie bij erfelijke kanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:47

Deze vorm biedt geen kans op overleven

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:48

Tja zo kan je alles dubbel bekijken natuurlijk.
Iedereen die leeft is daar dankbaar voor denk ik, maar wanneer je nooit tot leven komt weet je dat niet dus kan je daar weinig over zeggen denk ik...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:50

sarabande schreef:
Deze vorm biedt geen kans op overleven

Zelfs dan, zijn de tientallen jaren daarvoor niet waard om geleefd te worden?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:51

Er is natuurlijk het 'recht op niet weten'

Dat is een heel belangrijk principe imo. Niemand mag tegen zijn wil getest worden op genetische afwijkinegn. Dat houdt dus in dat eens een kind geboren is er geen genetische tests gedaan worden totdat het kind 18 is en daar zelf om kan vragen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:52

Wat op dat moment dus niet meer aan de orde is, wanneer dit voor de geboorte al gedaan is.
Dan ben je dus eigenlijk je zelfbeschikkingsrecht en je privacyrecht kwijt. Maargoed er zijn natuurlijk meerdere ziektes die al (kunnen) worden geconstateerd als je nog jong bent.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:53

Brittkitt: maar je weet toch zeker dat je een embryo zonder afwijking inplant? Wat moet er dan na de geboorte nog getest worden?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:59

ben toch wel heel erg blij dat ik deze keuze niet had .
ondanks dat hij absoluut niet gepland was
ben ik veel te blij dat ik uberhaubt kind heb gekregen
(heb eerder miskramen gehad )

door de kanker heb ik ook geen kans meer gehad
om een kind te krijgen

als ik een dochter had gekregen en deze had gekozen
om na een 1e kind borst preventief te laten amputeren
(meer nut hebben die dingen niet .. borstvoeding geven)
so be it ..

nog iets .. niet het gen dragen betekend niet
dat je het niet krijgt.. gaan we geen valse hoop creeeren ?
oh ik hoef niet te controleren mijn embrio is al gecontroleerd ?

"dokter nu u toch op de gen controleerd .. we hebben liever een jongetje .."

kinderen worden steeds meer gepland
gepland tot het uiterste
vd week schreef iemand "ik wil jong kinderen krijgen .. op mijn 37ste .."
sorrie maar boven de 30 1e kind begint het al risico voller te worden voor
moeder en kind

ligt daar ook niet een probleem ..
dat mensen steeds ouder kinderen willen hebben

en wat als ALLE embrios dat gen blijken te hebben
dan maar geen kind
en wat als de ouders dan toch de keuze maken wel kind
gaat dat gevolgen hebben op de verrzekering ivm evt krijgen
van evt behandeling mits het kind het krijgt
(het gen hebben betekend imo niet dat je het ook krijgt)

of er te laat achterkomen dat ze zwanger zijn
niet gepland en dan ..
worden ze dan gestraft ?? in welke vorm dan ook
zf muv die en die behandeling want je had het kunnen weten ??

daarbij gaan ze hier stoppen ??
dan ook nog ff checken op afwijkingen .. geslacht geur en kleur
iq me god weet wat ..
wat als je perongeluk zwanger word ?
gaat de regering dat in de toekomst ook regelen ?
nog meer regeltjes en wetjes ??
waar gaat het stoppen ??

nee wat ik heb gun ik niemand ..echt niemand , zeker mijn eigen kind niet
ik word niet meer beter .. maar misschien word ik wel 80
wachten tot het fout gaat..afwachten wat er eerder begeeft
maar als de gezondheid zorg goed had gewerkt
was het optijd ontdekt en had ik nu deze zorg niet gehad ..

ondanks alle ellende welke door deze ziekte veroorzaakt is
ben ik blij dat ik er geweest ben ..

en ja in sommige gevallen .. maar daar vind ik borstkanker dus niet onder vallen
kan het erg fijn zijn om een kind bepaalde ellende te kunnen besparen
hoe heet die ziekte dat je heel snel oud word
of klein blijft met zware misvormingen

okee nog iets dit zal dus NIET onder het ziekenfonds vallen
zker niet als je de huidige trend bekijkt
je krijgt dan dus erfelijke K als armoede ziekte

ha we zijn er eindelijk achter
al die acties vd afgelopen jaren vh kabinet heeft tot doel
"uitroeien der armen"
gaan ze weer buitenlanders importeren en is het cirkeltje weer rond Vork

neh sorrie bepaalde gevallen wel .. dan kan ik me der iets bij voorstellen
maar in veel gevallen ook niet zeker niet als standaard

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:05

Shadow0 schreef:
DeniseES schreef:
Inderdaad Ja ik geloof niet dat het ongeboren kind het erg leuk vind om bewust geboren te worden met zo'n erfelijke ziekte... Daar is zo'n kind ook niet bij gebaat toch?

Is dat zo? Vinden alle overlevenden van kanker dat ze beter maar helemaal niet geboren hadden kunnen worden? Of vinden de meesten toch dat het leven de moeite waard is, ondanks de tegenslag, soms zelfs dankzij de tegenslag?

Nee, zo wil ik het niet stellen, maar als je nooit geboren ben, had je het ook nooit mee kunnen maken zeg maar Knipoog het is heel tegengesteld. De één vind het goed en de ander niet, omdat je er 'aanstaande mensen' mee vermoord. Maar ik persoonlijk zou het fijn vinden te weten of mijn zoon/dochter bijv. het syndroom van down zouden hebben, of het turner syndroom, het leven van die mensen lijkt me echt niet zo 'simpel' als dat van een 'gewoon' mens, en ook voor de ouders etc. Zo ook met de kans op een erfelijke ziekte, beter voorkomen dan genezen vind ik, maar dat is mijn mening. En jah, ik zou het zelf ook weg laten halen mocht er iets echt fout zitten oid

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:10

Nickyu: ik vind het heel erg voor je dat je dit moet doormaken.

Er zijn veel verschillende soorten borstkanker. erfelijke en niet erfelijke.

Er zijn families waarin de erfelijkheid al bepaald heeft dat alle vrouwen borstkanker zullen krijgen op jonge leeftijd. Mannen geven het risico door aan hun dochters. In zo'n geval kan de techniek van embryoselectie deze kankers voorkomen en de overerving ervan stop zetten.

Dat wil niet zeggen dat deze vrouwen dan beschermd zouden zijn tegen niet-erfelijke vormen van borstkanker. Er is nog steeds een kans dat ze dat dus toch krijgen. Maar die is maar evenveel als bij de rest van de bevolking en dus véél lager dan bij een embryo met het kankergen.

Citaat:
"dokter nu u toch op de gen controleerd .. we hebben liever een jongetje .."

Wat betreft selectie van jongetje of meisje heb je gelijk. Als we dat gaan toelaten kgijgen bepaalde bevolkingsgroepen alleen nog zonen en ontstaat er een enorm onevenwicht. dat is nu al zo in china en india, waar sommigen na een echografie de meisjes gewoon aborteren en een nieuwe zwangerschap beginnen tot ze een jongen hebben.

Citaat:
wat als je perongeluk zwanger word ?

Mensen met zware erfelijke ziekten in de familie denken hopelijk wel 2 keer na voor ze zwanger worden. De rest van de bevolking hoeft zich hier niks van aan te trekken.

Citaat:
okee nog iets dit zal dus NIET onder het ziekenfonds vallen
zker niet als je de huidige trend bekijkt
je krijgt dan dus erfelijke K als armoede ziekte

Hier heb je gelijk. Dit moet voor iedereen beschikbaar zijn, of voor niemand.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:17

Dat je wel drager kan zijn, maar het gen niet tot uiting kan komen kan kloppen, maar je weet als ouder wel dat het kind een verhoogd risico heeft deze ziekte op te lopen, uiteindelijk zijn het nog de ouders die beslissen wat er gebeurd. Neem je dat risico of liever niet? Die keuze is ook voor iedereen anders

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:18

weet dat er verschillende vormen bestaan
heb er 2 gehad
eerst niet erfelijke op 18 jarige leeftijd
later na de geboorte van mijn kleine
naar alle waarschijnlijkheid dus wel erfelijke ..

als ik als jonkie was overleden aan mijn nier afwijking
de chronische ontstekingen met weken lang 41 graden koorts
of een der hartaanvallen hadden we dit niet eens geweten ..

heb mijn zwanger schap niet gepland
ben zwanger geworden met pil en condoom ..
(op een moment dat ik EINDELIJK gezond was .. helaas voor korte (2jr) duur
als ik eerder of later zwanger was geworen had ik aan abortus gedaan indien mogelijk
puur om zelf te overleven )
heb het vaker om me heen gezien ook met spiraal
en werd pas met 16 weken bevestigd ..

toen ik k kreeg en niet zwanger mocht worden
en geen pil of andere homonen meer mocht krijgen
dus maar geheel onthouding
durfeden nergens op te vertrouwen

ze hebben bij ons niet kunnen beqwijzen dat het erfelijk is
maar weten bijna zeker (door de hoeveelheid mensen en leeftijd en soort k die ze gehad hebben ) dat het dus wel erfelijk is

ter info .. al zijn de kansen kleiner een jongen kan ook borstkanker krijgen
zeker als het dus in de familie zit ..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:20

DeniseES schreef:
Nee, zo wil ik het niet stellen, maar als je nooit geboren ben, had je het ook nooit mee kunnen maken zeg maar Knipoog

Betekent dat dat je dus in feite alles kunt doen omdat een niet-geboren persoon dat toch niet meemaakt? Als je dat als uitgangspunt neemt, zouden ouders in China bijvoorbeeld hun kinderen uit kunnen zoeken dat ze alleen maar jongetjes krijgen? Zou je dat wel of niet goed vinden, en vooral: waarom dan?

Citaat:
Maar ik persoonlijk zou het fijn vinden te weten of mijn zoon/dochter bijv. het syndroom van down zouden hebben, of het turner syndroom, het leven van die mensen lijkt me echt niet zo 'simpel' als dat van een 'gewoon' mens, en ook voor de ouders etc. Zo ook met de kans op een erfelijke ziekte, beter voorkomen dan genezen vind ik, maar dat is mijn mening. En jah, ik zou het zelf ook weg laten halen mocht er iets echt fout zitten oid

Toch zijn er veel mensen met Syndroom van Down die een gelukkig, waardevol leven leiden en die veel liefde en vrolijkheid geven aan hun omgeving. Het is zwaar om ouder te zijn van een kind met een beperking, dat absoluut. Maar in veel situaties is het ook heel waardevol. Het is dus zeker geen eenvoudig antwoord... ik durf in alle oprechtheid niet te zeggen dat kinderen met Down-syndroom meer lijden dan andere kinderen en dat je dus met een abortus of selectie een kind ondraaglijk leed bespaart. Dat is niet iets wat je vantevoren met absolute zekerheid kunt zeggen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:22

ter verduidelijking
ze kunnen momenteel wel bewijzen als iets erfelijks is
niet bewijzen dat het niet erfelijk is

daar mijn oma en lading tantes en paar ooms
alle aan bepaalde soort k zijn overleden
vermoed men dat het dus idd erfelijk is
men weet alleen nog niet zeker bij welke gen die afwijking dan ligt

weten dat je drager bent geeft je de kans
om jezelf goed in de gaten te houden
en dus er op tijd bij te zijn ..

aan de andere kant
blessed are the ones who do not know..

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:23

BrittKitt schreef:
'Hadden je ouders maar beter moeten weten dan je 'zo' op de wereld te laten komen' krijg je dan Nagelbijten / Gniffelen

Krijgen we straks een soort übermens... En gaan we weer terug naar de middeleeuwen, iedereen waar 'iets mis mee is' wordt aangekeken als een mislukt persoon en wordt in een gesticht gestopt

Zo en die hakt er wel in! Toevallig ben ik waarschijnlijk drager van zo'n gen. Zoals ik al zei durfde ik niet aan kinderen te beginnen. Terwijl ik dat wel heel graag zou willen.

Heb jij enig idee hoe ongelukkig je dat kan maken?? Je durft je niet voor te planten omdat je misschien een verschrikkelijke ziekte door geeft.

Ik wil geen ubermensch, ik zou gewoon graag een kindje zonder dat enge gen willen. Ik ben blij dat ze dat nu kunnen uitzoeken en ik ben er helemaal voor.

Stel je voor dat ze op deze manier ikweetniet hoeveel kankerpatienten kunnen voorkomen. Hebben jullie wel eens iemand die jong is zien sterven aan kanker? Als ze dat toch in de toekomst kunnen voorkomen begrijp ik niet hoe iemand erop tegen kan zijn.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:24

Ja dat is zeker een lastig pakket om in te zitten, ongetwijfeld een zware tijd (en misschien nu nog steeds?)

Maar nog even een vraag, als je het eerder had geweten, had je dan hetzelfde gedaan? Ik zou het absoluut niet kunnen hebben van mezelf dat ik een kind krijg, hier bewust voor kies, terwijl ik weet dat het goed fout zou kunnen gaan. Zou je willen dat je eigen kind ook dezelfde problemen zou krijgen?

Ik weet dat het een lastige vraag is, ik wil hier ook niemand mee beoordelen, ethiek blijft een lastig punt Knipoog

(en ik vind het fijn voor je dat je blij bent dat je deze keuze niet gehad hebt Knipoog als dit jou gelukkig maakt, waarom niet? Ookal kies je er niet voor)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:25

HBVisser schreef:
BrittKitt schreef:
'Hadden je ouders maar beter moeten weten dan je 'zo' op de wereld te laten komen' krijg je dan Nagelbijten / Gniffelen

Krijgen we straks een soort übermens... En gaan we weer terug naar de middeleeuwen, iedereen waar 'iets mis mee is' wordt aangekeken als een mislukt persoon en wordt in een gesticht gestopt

Zo en die hakt er wel in! Toevallig ben ik waarschijnlijk drager van zo'n gen. Zoals ik al zei durfde ik niet aan kinderen te beginnen. Terwijl ik dat wel heel graag zou willen.

Heb jij enig idee hoe ongelukkig je dat kan maken?? Je durft je niet voor te planten omdat je misschien een verschrikkelijke ziekte door geeft.

Ik wil geen ubermensch, ik zou gewoon graag een kindje zonder dat enge gen willen. Ik ben blij dat ze dat nu kunnen uitzoeken en ik ben er helemaal voor.

Stel je voor dat ze op deze manier ikweetniet hoeveel kankerpatienten kunnen voorkomen. Hebben jullie wel eens iemand die jong is zien sterven aan kanker? Als ze dat toch in de toekomst kunnen voorkomen begrijp ik niet hoe iemand erop tegen kan zijn.

Het zou toch ideaal zijn om dat ene gen eruit te kunnen pikken, zodat je zeker weet dat het niet doorgeeft aan je eigen kinderen?

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:26

Citaat:
Betekent dat dat je dus in feite alles kunt doen omdat een niet-geboren persoon dat toch niet meemaakt? Als je dat als uitgangspunt neemt, zouden ouders in China bijvoorbeeld hun kinderen uit kunnen zoeken dat ze alleen maar jongetjes krijgen? Zou je dat wel of niet goed vinden, en vooral: waarom dan?

In china is dat dus nu al zo, en zonder gentechnologie. Gewoon, ouderwets met de echografie kijken en dan een abortus doen als er geen piemeltje te zien is. Ik vind het moreel verwerpelijk maar het is realiteit. Toch roept er niemand dat we dan de echografie maar moeten afschaffen.

Citaat:
Toch zijn er veel mensen met Syndroom van Down die een gelukkig, waardevol leven leiden en die veel liefde en vrolijkheid geven aan hun omgeving. Het is zwaar om ouder te zijn van een kind met een beperking, dat absoluut. Maar in veel situaties is het ook heel waardevol. Het is dus zeker geen eenvoudig antwoord... ik durf in alle oprechtheid niet te zeggen dat kinderen met Down-syndroom meer lijden dan andere kinderen en dat je dus met een abortus of selectie een kind ondraaglijk leed bespaart. Dat is niet iets wat je vantevoren met absolute zekerheid kunt zeggen.

Dit is een heel complex probleem. Enerzijds kun je zeggen dat elke ouder dit maar zelf moet beslissen voor zijn kind. Anderzijds legt dit een enorme last op ouders die hun Down-kindje wel houden. het is dan immers hun 'eigen schuld'.
Het beeld van mensen met down als schattige gelukkige kindertjes wil ik wel even nuanceren. Met de betere zorg van tegenwoordig worden die mensen vaak 50 tot 60 jaar oud. met als gevolg dat ze hun ouders overleven en alleen op de wereld komen te staan. Vaak zijn dat tragische gevallen. Zolang de ouders leven hebben die kinderen het goed, maar wat daarna?
Laatst bijgewerkt door Klara16 op 29-05-08 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:27

ik denk dat het voor de ouders van een kind met down zwaarder kan zijn dan voor het kind zelf

@hb ik denk dat het voor bijvoorbeeld mensen waarvan de erfelijke vorm van
op kinder leeftijd leukemie bv het idd een zegen zal zijn!
en zo wel meer dingen

maar ben erg bang voor de mits en donts die hier aan kunnen gaan hangen ..

vind dat we heel heeel krietisch moeten zijn over hoe ver wat mag gaan
en als je ziet hoe de regering het volk nu negeerd
denk ik niet dat ze dan wel luisteren ..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:30

Citaat:
Citaat:

In china is dat dus nu al zo, en zonder gentechnologie. Gewoon, ouderwets met de echografie kijken en dan een abortus doen als er geen piemeltje te zien is. Ik vind het moreel verwerpelijk maar het is realiteit. Toch roept er niemand dat we dan de echografie maar moeten afschaffen.

dit ligt ook niet aan de echo grafie
heb het meegemaakt dat die er niet ws
en ook erg blij dat die er kwam

dit ligt aan de regering aldaar ..
imo ook niet in elke provincie
probleem is iets complexer
maar vind het zeker een verwerpelijke situatie

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:34

Citaat:
(en ik vind het fijn voor je dat je blij bent dat je deze keuze niet gehad hebt als dit jou gelukkig maakt, waarom niet? Ookal kies je er niet voor)

ik wist pas zeker met 16 weken dat ik zwanger was
bij en interne echo
vorrheen testen negatief ..echo negatief

wist van het bestaan van de mogelijkheid van evt belast zijn met nog niet af

wat als ik had geweten dat ik erfelijk belast was
zonder hier om gevraagd te hebben ..
wat dan .. levens lange schuldvraag ?
of ik me kind iets aangedaan had ?
misschien wel misschien niet
wat als die andere vorm krijgt
terwijl hij gen niet draagt of juist wel
willen we het wel weten en dan op welke leeftijd ?
is die wel of geen drager .. krijgt die het wel of niet
paniek iedere keer als er misschien iets zou kunnen zijn
"lekker onbezorgd leven"//
boos kind .. je wist dat ik het krijgen kon ? waarom heb je me laten komen
of me god weet wat ..

wijzende vinger van de verzekring of regering
ja joh jammer dan maar ..

vertel .. hoe had het dan geweest ...
Laatst bijgewerkt door nickyu op 29-05-08 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:35

Klara16 schreef:

Nee, en dat is ook de reden dat ik niet zou roepen om de gentechnologie af te schaffen. Maar wel om er heel zorgvuldig mee om te gaan. Er zijn ethische bezwaren en het zijn terechte bezwaren, dus hoewel ik verschillende meningen op dit gebied kan begrijpen is het nooit een simpel antwoord. Wat ik vooral bedoelde te zeggen: dat een niet-geboren kind het niet meemaakt, maakt nog niet dat het moreel gezien wel ok is.

Citaat:
Het beeld van mensen met down als schattige gelukkige kindertjes wil ik wel even nuanceren. Met de betere zorg van tegenwoordig worden die mensen vaak 50 tot 60 jaar oud. met als gevolg dat ze hun ouders overleven en alleen op de wereld komen te staan. Vaak zijn dat tragische gevallen. Zolang de ouders leven hebben die kinderen het goed, maar wat daarna?

Klopt, van de andere kant kun je je afvragen of het te verantwoorden is dat we mensen die in principe een leven kunnen leiden zonder al te veel leed, toch zo laten vallen. En of het dan een aanvaardbare oplossing is om te zorgen dat ze niet geboren worden - omdat wij het probleem niet willen oplossen. Ook daar zitten meerdere kanten aan, maar een eenduidig goed of fout durf ik er niet van te maken.
Complex is wel het goede woord ja.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:38

@ Nickyu; het was maar een vraag hoor Knipoog maar ik wilde even duidelijk maken dat het bij jou gewoon op deze manier gegaan is, daar heb je niet zoveel meer over te zeggen gehad en daarbij komt dat je dus de hele keuze niet hebt hoeven maken. Dat is niet jouw fout of die van een ander, het is nu eenmaal zo gegaan. Dan kan je toch niet anders dan het accepteren en kijken hoe het zich ontwikkeld?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:38

Ik denk dat met dit onderzoek de kans op abortus nihil is. Volgens mij gaan ze meteen na de eerste celdeling onderzoek doen en voordat het embryo terug geplaatst wordt weet men dus of hier een gemuteerd gen in zit of niet.

Zo maakt het dus niet uit of het een jongentje of een meisje zou worden. De genen van het kind zijn gezond.

Bij ons zit de afwijking in de "schaartjes" van onze genen.
Genen "knippen" zichzelf tot de goede lengte waardoor je geen gekke celdeling krijgt.

Bij ons zijn die schaartjes niet helemaal goed. Dit houdt in dat als ik drager ben, ik 60% kans heb op baarmoederkanker en 40% kans heb op darmkanker.

Zolang de onderzoeken lopen bij ons in de familie durf ik dus niet aan kinderen te beginnen.

Dit nieuwe onderzoek biedt perspectieven en een toekomstvisie.
Ik ga dit ook zeker voorleggen aan onze genetische specialist.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:51

Ik vind de individuele keuzevrijheid het belangrijkste. Iedereen moet voor zichzelf kunnen beslissen wat hij doet met de mogelijkheiden die er zijn. Het is aan de regering om ervoor te zorgen dat de keus echt vrij blijft, dwz dat er geen financiele straffen worden opgelegd aan mensen met deze ziektes.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:54

Citaat:
Ik denk dat met dit onderzoek de kans op abortus nihil is. Volgens mij gaan ze meteen na de eerste celdeling onderzoek doen en voordat het embryo terug geplaatst wordt weet men dus of hier een gemuteerd gen in zit of niet.

als je dus kind pland ..
wat als je net als ik en heeel veel andere mensen perongeluk / pech zwanger word ..

Citaat:
Zo maakt het dus niet uit of het een jongentje of een meisje zou worden. De genen van het kind zijn gezond

ja .. toch kunnen ze dit dan ook zien en tja .. als ze dan toch het ene testen ...
waarom niet gelijk het andere
het ene mens zal tevreden zijn met een gezond kind
het andere zal ook geur kleur en smaakstoffen willen bepalen
(en die keuze kunnen betalen)

Citaat:
Bij ons zijn die schaartjes niet helemaal goed. Dit houdt in dat als ik drager ben, ik 60% kans heb op baarmoederkanker en 40% kans heb op darmkanker.

jij zou ds op voorhand al een voorkeur kunnen hebben voor een jongen
als bv alleen de darmkanker te bepalen valt ..
kan dus zijn dat ze dat toestaan dat te bepalen
maar waarom dan niet bij een ander voor andere reden ..