Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:32

claud1 schreef:
als we niet oppassen kunnen we alleen nog maar importeren.

Ik zie daar het probleem niet van. Zeker van buiten europa zouden ze dat wel willen. Is voor de consument nog een stuk goedkoper ook...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:43

Lekker vlees van koeien uit USA die behandeld zijn met BST, Zuid Amerika idem plus nog wat andere hormonen.
Vlees komt in vrieshuizen terecht, wordt ontdooit om verder verwerkt te worden, wordt weer ingevroren en komt dan pas een keer bij de consument terecht.

Eet smakelijk!!

Zullen trouwens die produkten ook niet duurder worden door de hogere transportkosten?

Hoe is de naleving van dierwelzijn en verwerking/slacht van die dieren in die landen geregeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:43

importeren...dat wil je niet hoor Lachen
Hier zijn de regels betreft wat er in de melk mag zitten erg streng... in het buitenland kennen ze amper regels...dan vreet jij allemaal rotzooi
En dat is ook zo voor fruit en vlees.
Ik kijk altijd of een product uit NL komt..anders hoef ik het niet

En dan gaan we het niet over welzijn hebben...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:47

Ik haal ook alleen maar Nederlandse produkten of Duits.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:50

Net alsof het in NL zo goed met dierenwelzijn gesteld is? Of voedselveiligheid? De regels zijn er, maar niemand kan ook van Nederlands vlees bijvoorbeeld nagaan waar het precies vandaan komt. Dus of het allemaal nageleefd wordt is de vraag.

Let's face it: de sector heeft gewoon geen bestaansrecht meer hier. De productie kan de concurrentie van over de grens niet aan en wordt kunstmatig in stand gehouden. Iedereen klaagt dat NL zo vol is, maar dat gevoel en beeld wordt vooral veroorzaakt door een oneerlijke verdeling van de ruimte. Dus grond is duur en dat is een van de oorzaken van de stijgende kosten.
En de consument: die betaalt dubbel: voor het product en voor de subsidies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:54

beter als in het buitenland...heel wat beter

Het heeft wel bestaanrecht...het word alleen kapot gemaakt...dat is wat anders.

En ook al is de grond al in bezit redden boeren en tuinders het niet...
Door bijv de hoge gas prijs...
Daar waar ze in een warm land geen last van hebben... en de regering niet op alles trekt
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-05-08 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:54

Ik vond het jammer dat ik gisteren om die tijd niet aan het werk was, had het wel willen meemaken. Maar ik begin pas om 16.30 en toen waren de weg en de ingangen alweer vrij Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 13:56

Wendy schreef:
Net alsof het in NL zo goed met dierenwelzijn gesteld is? Of voedselveiligheid? De regels zijn er, maar niemand kan ook van Nederlands vlees bijvoorbeeld nagaan waar het precies vandaan komt. Dus of het allemaal nageleefd wordt is de vraag.

Let's face it: de sector heeft gewoon geen bestaansrecht meer hier. De productie kan de concurrentie van over de grens niet aan en wordt kunstmatig in stand gehouden. Iedereen klaagt dat NL zo vol is, maar dat gevoel en beeld wordt vooral veroorzaakt door een oneerlijke verdeling van de ruimte. Dus grond is duur en dat is een van de oorzaken van de stijgende kosten.

Dat is kul!
Bij de zelfslachtende slager staat het bedrijf met naam en toenaam genoemd plus het diernummer wordt genoemd, de herkomst is dus duidelijk!!
Blijkbaar haal jij vlees bij de super, dier afkomstig uit Verweggistan, geslacht in buurland van Verweggistan en verwerkt in als je geluk hebt Nederland, eet smakelijk. Staat allemaal op de verpakking.
De boer is ook consument, die krijgt geen korting hoor in de supermarkt, van de aannemer, bij de benzinepomp omdat hij boer is en dat hij moeite heeft om de boel draaiende te houden.
Boer betaalt net zo veel voor zijn aardappels, boter, kaas en eieren als iedere consument.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:59

runningkawa schreef:
Het heeft wel bestaanrecht...het word alleen kapot gemaakt...dat is wat anders.

En ook al is de grond al in bezit redden boeren en tuinders het niet...
Door bijv de hoge gas prijs...
Daar waar ze in een warm land geen last van hebben...

En dat bedoel ik met geen bestaansrecht.
Als ze er in een warm land geen last van hebben, moet je hier dan nog wel tomaten willen telen? Er komen zoveel extra kosten bij kijken dat je op je vingers na kunt tellen dat dat echt niet uit kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:00

als BV NL niet alles omhoog schroefde incl BTW had het wel bestaansrecht...
WE hebben in nL een grote gasbel..maar dokken het meeste ter wereld...en een vat olie is NL ook duurder dan dat een ander land het koopt zeker?? Vreemd.... ergens klopt er iets niet...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:01

In die landen worden weer veel meer bestrijdingsmiddelen gebruikt, bovendien heb je te maken met de kosten van transport.
Het meest vervuilde groente en fruit is afkomstig uit Spanje.
Al die gebruikte bestrijdingsmiddelen was je er echt niet meer af.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:01

tienus63 schreef:
Dat is kul!
Bij de zelfslachtende slager staat het bedrijf met naam en toenaam genoemd plus het diernummer wordt genoemd, de herkomst is dus duidelijk!!

Nee dat is geen kul. Mijn vlees komt trouwens van de koe van mijn schoonouders.
Welke slager slacht tegenwoordig nog zelf dan? Dat zijn de enigen die het echt kunnen nagaan. De rest niet. Ook de keurslager bij ons op het winkelcentrum niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:02

idd...daarom hebben die producten ook zo'n overdreven glans...brrr
Mensen vinden dat zelfs mooi...ik vind het goor en nep er uit zien...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:04

@ Wendy,
Bij ons in de buurt zijn er nog zat! En blijkbaar de slager van je schoonouders ook.
In het slachthuis is de herkomst van ieder aangevoerd dier te achterhalen, RVV ziet daar op toe.

En ja, de DDB aangesloten boeren, sproeien hier de melk over het land.
Zonde, maar je moet een statement maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:29

ik vindt het goed van die boeren.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:47

Wendy schreef:

De controle op Nederlandse producten is erg groot
over de schouder van iedere boer kijken vijf ambtenaren mee of hij wel goed bezig is
Geen bestaansrecht is grote onzin; juist de Nederlandse grond en het klimaat lenen zich voor een evenwichtige productie
eigenlijk zou alle industrie verplaatst moeten worden naar landen waar droogte en een rotsachtige bodem landbouw bijna onmogelijk maken Haha!
nu wordt kostbare landbouwgrond volgebouwd met zaken waarvan je helaas niet eten kunt
de subsidie is er juist de reden van dat voedsel na de jaren zestig goed is geworden
vrije markt-prijzen liggen ten tijde van overschotten laag, maar vliegen bij tekorten ontstaan door bijvoorbeeld droogte en andere ellende de pan uit
Net na de tweede wereldoorlog was het besteedbare inkomen van de gemiddelde Nederlander te verdelen in 80 % kosten voor voedsel en 20 % voor andere zaken
tegenwoordig is dat omgedraaid, hierdoor heeft de industrie een enorme ontwikkeling kunnen doormaken
Twintig jaar geleden beurden wij ruim een gulden voor een liter melk
nu is alles drie keer zo duur geworden en krijgen wij 30 cent; toch wel een beetje vreemd

hier in de buurt stopt al weer een agrarische school omdat er te weinig boerenzonen aanmelden
boer wordt je meestal alleen van vader op zoon, het is namelijk niet iets wat je kunt leren in een paar jaar
het is net als mensen met paarden en paardenmensen

en dan mijn laatste vraag; hoe kwetsbaar ben je als land als je qua voedselproduktie geheel afhankelijk bent van een ander land
kijk eens over de wereld heen, er is geen land ter wereld waar het goed gaat, zonder dat ze een florerende landbouw hebben

die gezondheidsdiscussies hebben nog steeds geen uitsluitsel kunnen geven;
natuurlijk zijn er mensen die niet goed tegen melk kunnen
net zo goed als je mensen hebt die niet tegen pinda's en aardbeien kunnen
toch zijn er hele generaties mensen gezond mee groot geworden, met melk bedoel ik dus Vingers aflikken

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 14:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:54

Citaat:
en dan mijn laatste vraag; hoe kwetsbaar ben je als land als je qua voedselproduktie geheel afhankelijk bent van een ander land

idd...Vooral doorgaan zoals we nu doen en de boeren en tuinders eruit werken en dan moet hier moet de pleuris maar eens goed uitbreken...
Dan mag je niet zeggen...jij, jij en jij waren geen voorstanders van het hier kunnen blijven bestaan...dus nu krijgen jullie ook alleen maar buitenlands eten...oooh..de grenzen dicht en noodhulp al geplunderd voor het NL binnen is..tja. jammer...

Mijn oma woonde op een boerderij in de oorlog...men had honger.
Maar oma niet, die hadden hun eigen eten... wat kwamen er veel mensen vragen om eten...
Moet je nu de steden eens gaan voeden....

En niet zeggen, dat gebeurd niet...dat weet je nooit

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:56

Niet alleen melkveehouders maar ook varkensboeren pluimveehouders allemaal moeten ze momenteel hun vlees eieren wat dan ook tegen of onder kostprijs wegdoen ...

Tis echt hopeloos voor veel van deze mensen ....

Er gaat ergens iets goed fout in Nederland ...

No farmers no food ...zegt een logo wat ik regelmatig tegen kom ... Ach gut

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:04

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:20

In mijn ogen moet een land zich zelf kunnen bedruppen wat eten betreft. Ook ik heb voorkeur voor vlees, melk uit eigen land.
Ik hou er niet van als er geknoeid word met eten.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:25

Ik ben blij dat mijn ouders gestopt zijn met hun varkensbedrijf, al die ellende en het wordt alleen maar erger!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:27

http://www.ad.nl/groenehart/2291221/Koe ... _mode.html

Mijn oom heeft zijn tuin vol staan met gekleurde nepkoeien om aandacht op te vragen voor het "melkprobleem". Als ik hier al kijk in de omgeving is ca. 60% gestopt met melkkoeien of zijn verhuist, omdat het niet rendabel meer is. Daarbij komt uiteraard ook kijken dat er geen opvolgers zijn voor het bedrijf.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:33

Tja geen opvolger wil niet zeggen dat er geen kinderen zijn maar meestal dat het voor de kinderen niet haalbaar meer is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:36

Ik geef de boeren groot gelijk. Ik ga wel morgen even een doosje houdbare melk halen voor de kinderen Knipoog