voor of tegen het koningshuis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joonsel

Re: voor of tegen het koningshuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:40

Hier heb ik mijn spreekbeurt nog over gedaan (beschouwing). Vork

Hoewel er heel veel zakelijke argumenten zijn, zowel voor als tegen het Koningshuis, blijft een keuze, voor of tegen, vooral een kwestie van gevoel. Het Koningshuis heeft voor heel veel mensen een hoge emotionele waarde.
Voor mij betekent het eigenlijk niet veel.

Voorargumenten:
• Ten eerste hoort in een democratie, wat wij in Nederland toch nastreven, een staatshoofd dat zijn functie krijgt door erfopvolging niet thuis. Nu is het zo dat de koning(in) wordt opgevolgd door zijn/ haar zoon of dochter. Daarnaast staat in de grondwet dat alle Nederlanders gelijk zijn en dat alle Nederlanders op gelijke voet in openbare dienst benoembaar zijn. Dit gaat natuurlijke regelrecht tegen het fenomeen de Monarchie in. Beatrix oudste zoon zal haar binnen afzienbare tijd opvolgen, ongeacht of hij hiertoe in staat is of niet. Hij is nou eenmaal een Oranje, en kan in die hoedanigheid aanspraak doen op de troon.
Waarom erfopvolging? Op alle niveaus worden mensen gekozen vanwege hun kwaliteiten. Of je het goed doet op school, of je hard werkt, en dan krijg je een functie. Overal is het zo, behalve bij het koningshuis. Waar ligt dan de grens?
• Vervolgens kost het koningshuis ook handen met geld, er wordt geschat dat er boven de 45 miljoen euro per jaar aan het koningshuis wordt uitgegeven!
Koningin Beatrix heeft het ‘geluk’ gehad om als prinses te worden geboren. Er wordt elk jaar 3,9 miljoen euro uitgekeerd aan koningin Beatrix. Hiervan is 719.000 euro haar uitkering die ze vrij kan besteden. De rest van dit bedrag is voor overige- en personeelskosten. Van deze 3.9 miljoen euro hoeft geen belasting betaald te worden. De koningin moet echter wel voor haar vermogen belasting betalen. Voor haar onderkomen hoeft ze niet ver in de buidel te tasten, de staat stelt drie huizen voor haar ter beschikking: Paleis Noordeinde (om te werken), Huize den Bosch (om te wonen) en Paleis op de Dam (voor feestjes). In de praktijk komt dit neer op een stelsel waarbij de belastingbetaler flink meebetaalt aan het onderhoud van een familie die het ‘geluk’ heeft gehad uit de juiste hooggeboren ouders geboren te zijn. Door inkomsten uit belastingen en aandelen mag onze koningin zich op dit moment één van de rijkste vrouwen ter wereld noemen.
Het privéjacht van koningin Beatrix kost de belastingbetaler nog meer geld dan al bekend was. Om nog onverklaarbare redenen liepen de onderhoudskosten van De Groene Draeck in 2005 op tot ruim 300.000 euro. Normaal kost het onderhoud jaarlijks een bedrag van gemiddeld één tot anderhalve ton. Premier Balkenende en minister Van Middelkoop van Defensie moeten van de oppositie opnieuw tekst en uitleg geven, nu RTL Nieuws de forse kostenstijging aan het licht heeft gebracht. De premier moest de Tweede Kamer vorig jaar ook al opheldering verschaffen over de onderhoudskosten.
Met name de SP vraagt zich af waarom de belastingbetaler moet opdraaien voor het peperdure onderhoud van De Groene Draeck. De website van het Koninklijk Huis vermeldt immers dat het gebruik van het jacht ‘in de regel (moet) worden gezien als zuivere privé-aangelegenheid’.
• De koning of koningin en leden van haar of zijn directe familie zijn voor de wet onschendbaar. Dat wil zeggen dat de Nederlandse ‘royalty’ niet wettelijk kan worden
aangesproken op daden of uitlatingen. Dit is iets wat totaal niet bij een democratie past.
Prins Willem Alexander zou bijvoorbeeld een winkel leeg kunnen roven zonder verantwoordelijk te zijn voor deze actie. De minister president is hier verantwoordelijk voor, het is storend voor de minister president om zo een verantwoordelijkheid te moeten dragen en je zoveel bezig te moeten houden met een of andere rijke familie. Dit is natuurlijk een heel erg bizarre regeling en past ook helemaal niet in een democratie.
• Ook bestaat ‘een Oranje’ niet. Willem III van Oranje-Nassau (geboren in 1650) stierf aan longontsteking in 1702, als complicatie bij een gebroken sleutelbeen. Hij had geen kinderen.
Over Willem III der Nederlanden (geboren in 1817) zijn er sterke geruchten dat hij vanwege syfilis onvruchtbaar was en dus niet de echte vader van Wilhelmina was.
Daardoor is de afstamming van de oorspronkelijke Willem van Oranje en de aanspraak op de troon op zijn minst twijfelachtig.

Tegenargumenten:
• Afschaffen van het koningshuis zou een groot verlies betekenen voor het Koninkrijk der Nederlanden! Met de euro zijn we onze gulden verloren, met Balkenende onze trots. Het Nederlands elftal is ook al niet meer wat het geweest is. Het koningshuis is naast de Nederlandse taal haast een zeldzame samenbindende factor geworden in de Nederlandse samenleving. En bedenk eens hoe belangrijk de rol van Maxima is voor de integratie en emancipatie van allochtone vrouwen.
• Het Koningshuis heeft een grote waarde bij de representatie van Nederland in het buitenland. Men verwoest het internationale gezicht als het Koningshuis verdwijnt. Beatrix doet heel veel in het buitenland qua bezoeken. Als je het koningshuis afschaft zullen veel landen zich vervreemd van Nederland voelen (en dat is eventueel nadelig voor de economie).
• De koning of koningin staat boven de politieke partijen en is een neutraal persoon bij de aanvang van het proces rond het vormen van een nieuwe regering. Zonder Koningshuis is zo’n neutraal persoon er niet. Een president daarentegen heeft een politieke kleur. In een land waar je vooral coalitieregeringen hebt, bemoeilijkt dat de formatie.
• Als het Koningshuis wordt afgeschaft, gaan er veel tradities, die door heel veel mensen gewaardeerd worden, verloren, zoals Koninginnedag en Prinsjesdag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:42

Citaat:
Koningin Beatrix is sinds haar troonsbestijging in 1980 het belangrijkste lid van de Koninklijke Familie. De Koninklijke Familie wordt gevormd door alle leden van de familie van Oranje-Nassau, ook diegenen die niet in aanmerking komen voor troonsopvolging. De beperkte groep voor wie dat wel geldt, is lid van het Koninklijk Huis en vallen onder ministeriële verantwoordelijkheid. Dat wil zeggen dat de minister-president aanspreekbaar is op het gedrag van de leden van het Koninklijk Huis. Ook krijgen leden van het Koninklijk Huis een toelage uit de staatskas. Leden van het Koninklijk Huis zijn het staatshoofd, het afgetreden staatshoofd en zij, die tot in de tweede graad verwant zijn aan de Koning

kb.nl

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:48

Tenzij iemand zin heeft om de rijksbegroting door te spitten is het dus niet zeker of Constantijn, Margriet en (eh, wie ook alweeer) wel of niet een toelage krijgen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:48

Ik hecht meer waarde aan de site van de kb dan aan die van het koninklijk huis Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:54

Joonsel schreef:
Waarom erfopvolging? Op alle niveaus worden mensen gekozen vanwege hun kwaliteiten. Of je het goed doet op school, of je hard werkt, en dan krijg je een functie. Overal is het zo, behalve bij het koningshuis. Waar ligt dan de grens?

Als tegenargument wilde ik het houden bij 4 letters: 'Bush'.

Ik heb daar niets gezien van kwaliteiten of goed functioneren (op school of wat dan ook). Wel is het familie van een ander ex-staatshoofd en lid van een rijke familie, en het zijn die factoren VEEL meer dan zijn persoonlijke kwaliteiten die hem de macht hebben gegeven. Dus... is dat nou principieel zo anders?

Faye: dat mag, ik niet zonder meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:00

Een goede eerste stap zou zijn om ze belasting te laten betalen. En vanaf 2009 zal er meer inzicht in de uitgaven van het koninklijk huis gegeven worden. Ook een goede zaak.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:01

Shadow0 schreef:

ROFL OK dan!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:24

Tegen!

Ik kan hier hele topics meevullen, waar ik nu niet echt zin in heb, maar het komt er op neer dat het een corrupt zooitje is.

Liever een 'gekozen' president, wat ook niet meer is dan een gemanipuleerd gebeuren. Het geld wat het Koningshuis opslokt is werkelijk om je dood te schamen.

Maar één goede reden, wat al genoeg zou moeten zijn:

- Bilderberg conferenties

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:40

WET van 22 november 1972, houdende regeling van het financieel statuut van het Koninklijk Huis, tekst zoals deze geldt op 19 januari 2008.

Citaat:
De Koning en de na te noemen andere leden van het Koninklijk Huis ontvangen jaarlijks de volgende geldelijke uitkeringen:

-de Koning € 1 225 206,58

-de echtgenote van de Koning € 245 041,32

-de vermoedelijke erfgenaam van de Kroon, te rekenen vanaf de leeftijd van 18 jaar € 281 343,73

-de echtgenote of de echtgenoot van de vermoedelijke erfgenaam van de Kroon € 249 579,12

vermeerderd of verminderd in elk jaar waarover de uitkering wordt genoten:

-voor het gedeelte van de uitkering dat betrekking heeft op personeelskosten, vermeld onder A van de in het vierde lid opgenomen tabel, in de verhouding waarin het ambtelijke inkomen van een ambtenaar in schaal 11 dan wel schaal 3 - zulks naar gelang het betreft een lid van het Koninklijk Huis genoemd onder I en II dan wel onder III en IV van die tabel - in dat jaar afwijkt van dat ambtelijk inkomen in het jaar 1971;

-voor het gedeelte van de uitkering dat betrekking heeft op overige kosten, vermeld onder B van de in het vierde lid opgenomen tabel, in de verhouding waarin het algemeen prijspeil van het gezinsverbruik blijkens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek vastgestelde consumentenprijsindex in de maand juni van dat jaar afwijkt van dat prijspeil in de maand juni van het jaar 1971;

-voor het gedeelte van de uitkering dat betrekking heeft op het inkomensbestanddeel, vermeld onder C van de in het vierde lid opgenomen tabel, in de verhouding waarin het netto-ambtelijk inkomen van de vice-president van de Raad van State in dat jaar afwijkt van dat netto-ambtelijk inkomen in het jaar 1971.

Hieruit zou dus blijken dat de koningin en WA en Maxima een toelage krijgen. De rest zal best wel iets krijgen voor geboden diensten (of je moet het leuk vinden om door iedere idioot toegeschreeuwd en op de foto gezet te worden), maar die krijgen dus niet een uitkering die groot genoeg is om van te leven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:42

Lizzle schreef:

Wat mij betreft is dit zeker niet genoeg reden, want ook veel (gekozen) presidenten en invloedrijke personen buiten koninklijke families om hebben hieraan deelgenomen. Het kan dus niet echt een argument zijn tegen het koninklijk huis (bv ten gunste van een gekozen president).
Maar misschien wel tegen het toekennen van veel macht en invloed aan willekeurig wat voor persoon dan ook.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 25-05-08 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:43

Citaat:
maar die krijgen dus niet een uitkering die groot genoeg is om van te leven

Voor de maatstaven van wie?

Voor hun zal het niet groot genoeg zijn, dat geloof ik direct.
Wij hebben misschien dan wel het 5 dubbele van ons salaris of misschien nog wel meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:44

Bea is niet zuiver in ieder geval. Het is naïef om te denken dat samenzweringen alleen in het buitenland plaatsvinden. Ik vind de Bilderberg conferentie ook geen argument, om dezelfde reden als shadow. ook een gekozen president zal achter de schermen doen die niemand mag weten en die niet helemaal zuiver zijn. macht he?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:34

Shadow0 schreef:

Ik heb daar niets gezien van kwaliteiten of goed functioneren (op school of wat dan ook). Wel is het familie van een ander ex-staatshoofd en lid van een rijke familie, en het zijn die factoren VEEL meer dan zijn persoonlijke kwaliteiten die hem de macht hebben gegeven. Dus... is dat nou principieel zo anders?

Goed tegenargument! OK dan!

Verder weet ik niet wat ik van het koningshuis moet vinden. Tja ze krijgen veel geld, 3 paleizen waar ze niks voor hoeven te betalen. Misschien als dat wat minder zou zijn, dat ik er verder geen problemen mee zou hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:21

runningkawa schreef:
Citaat:
maar die krijgen dus niet een uitkering die groot genoeg is om van te leven

Voor de maatstaven van wie?

Voor hun zal het niet groot genoeg zijn, dat geloof ik direct.
Wij hebben misschien dan wel het 5 dubbele van ons salaris of misschien nog wel meer

Okee. Maar zouden ze er nog zulke banen op na houden als ze echt een behoorlijk bedrag al kregen? Goed, ik ben niet in zulke weelde opgegroeid dus ik leef misschien (nou ja, zeker weten Knipoog) op een andere stand, maar volgens mij is het meer een bedrag waarvan zij niet eens hun hypotheek kunnen betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:27

idd, hun kunnen daarvan vast niet de hypotheek van betalen...maar als ik dat niet kan krijg ik ook geen bijlage maar moet ik gewoon het huis te koop zetten en kleiner gaan wonen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:45

Jij bent ook niet 'prinses RK' Knipoog Zou toch een afgang zijn, zet het paleis te koop en ga kleiner wonen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:50

Maar die rest woont niet in een paleis..alleen maar in grote landhuizen...tja jammer als dat zonder toelage niet kan... Lachen
Het is toch te gek dat onze belasting centen daar heen gaan?
Van als dat geld dat jij aan die onzin betaald kon jij ook groter wonen... Ja
Maar jij werkt ervoor...maar moet toch kleiner wonen...eerlijk hè Lachen

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:56

Nou.... ik geloof niet dat als ik die paar centen belasting minder zou betalen in een jaar, ik daar groter van zou kunnen gaan wonen Knipoog Al krijgen ze plm. 150.000 euro per jaar (een bedrag dat ik ergens tegenkwam), die twee broers, dan kost dat de Nederlandse staat 300.000 euro per jaar. Gedeeld door bijna 17 miljoen...

Nogmaals... het blijft giswerk. Officieel horen ze niks te krijgen, er zijn mensen die zeggen dat ze wel wat krijgen. Ik kan niet op hun bankrekening kijken. Maar ach, ik heb er ook totaal geen moeite mee. Er zijn ook miljoenen mensen die zich regelmatig vermaken met foto's, filmpjes, artikelen, over die mensen (ik hoor daar overigens niet bij, ze zijn best aardig maar hun prive is hun prive). Ik zou dus ook niet met hen willen ruilen! Zelfs niet voor 150.000 euro per jaar.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:56

Ach het systeem is middeleeuws, en zeker nu ze niet meer met andere koningskinderen trouwen, maar met dochters van gangsters of gangstermeisjes etc.
Maar ze halen nog steeds veel goodwil voor ons land binnen zowel zakelijk als promotieeel.
En een groot deel van ons volk heeft wat om tegen op te kijken en liever naar Bea (ik dacht dat ik nooit iets ergers zou kunnen bedenken) dan naar Rita die nog geen 10nde deel van haar inzicht heeft.

Dus van 2 kwades een kiezen, laat ze maar lekker zitten en zich braaf voorplanten, een heleboel mensen genieten ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:09

En ze krijgen nog kinderbijslag ook Haha! Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 22:13

Ik vond het hier in België wel het toppunt toen ik vorige week hoorde dat de dotaties omhoog gaan mt 5%, omdat voor iedereen het leven duurder wordt Verward

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 23:39

Shadow0 schreef:
Lizzle schreef:

Wat mij betreft is dit zeker niet genoeg reden, want ook veel (gekozen) presidenten en invloedrijke personen buiten koninklijke families om hebben hieraan deelgenomen. Het kan dus niet echt een argument zijn tegen het koninklijk huis (bv ten gunste van een gekozen president).
Maar misschien wel tegen het toekennen van veel macht en invloed aan willekeurig wat voor persoon dan ook.

Maar een koningshuis dient mijns inziens volledig neutraal te zijn, ook met een politieke voorkeur. Maar waarom wordt er dan zo geheimzinnig over gedaan?
Ook vind ik het eng en corrupt dat onze lieve Bea hoofdvertegenwoordigster van de Shell is, wat een toeval dat de benzine zo duur is. Dus naast haar fijne inkomen waar ze niets voor hoeft te doen, krijgt ze ook nog eens een dikke vetpot van de Shell.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 08:36

Er zijn vast wel meer mensen die in Shell zitten, dat vind ik geen argument tegen het koningshuis en heeft ook niets te maken met corrupt.
Alles heeft voor en tegen argumenten.
De toestanden die je in Amerika ziet om een president die mogen ze van mij achterwege laten o.a.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 09:19

Ik vind het machtvraagstuk niet van belang bij het koningshuis, zij hebben namelijk bijna geen wettelijke macht! Slechts ceremonieel en symbolisch.

Een president zou je precies dezelfde taken kunnen geven. Het is kort door de bocht om te denken dat in ons land de president een Bush of Poetin zou worden. Zij hebben een heel ander kiesstelsel (presidentieel) waardoor de president zoveel macht heeft. Een gemixt stelsel (zoals Frankrijk) zorgt voor een gelijke verdeling en daar heeft de president vooral een symbolische functie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:44

Lizzle schreef:
Maar een koningshuis dient mijns inziens volledig neutraal te zijn, ook met een politieke voorkeur.

Dat mag je vinden, maar dat is een ander argument. Evenmin haalbaar trouwens, want volgens mij is het niet mogelijk om volledig politiek neutraal te zijn.

Over de geheimzinnigheid en het gekonkel heb je naar mijn mening wel een goed punt, maar het is geen argument tegen een koning(in), omdat het voor alle staatshoofden zou gelden.

Citaat:
Ook vind ik het eng en corrupt dat onze lieve Bea hoofdvertegenwoordigster van de Shell is, wat een toeval dat de benzine zo duur is. Dus naast haar fijne inkomen waar ze niets voor hoeft te doen, krijgt ze ook nog eens een dikke vetpot van de Shell.

Maar Bush zit toch ook tot z'n oren in de oliehandel? En gezien het feit dat Bush nog iets meer acties heeft gedaan die de olieprijs beinvloeden (bv de oorlog in Irak) geloof ik niet dat de gekozen president ook maar enige garantie geeft om dat soort belangenverstrengeling te voorkomen. Het is kwalijk genoeg hoor, daar niet van, maar het probleem is niet de tegenstelling president <-> koning, maar zit meer in de tegenstrijdige belangen van grote maatschappijen (als bv oliemaatschappijen) en het volk.