Het nut van examens...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DorisM

Re: Het nut van examens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 00:00

Ik snap wel dat het landelijk getoetst moet worden enzo, maar op het moment voelt het wel heel nutteloos. Leer me het apelazerus om het over 2 weken allemaal echt compleet vergeten te zijn.. Bovendien is het ook nog eens zo'n momentopname, goede vriendin van mij had vandaag koorts, sja dan wordt het moeilijk om nog goed te kunnen werken. Ik vind dat er wel wat veranderingen mogen komen wat dat betreft.. Misschien wat vaker een landelijke toets ipv maar 1 keer? sja dat wordt ook lastig natuurlijk..

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 15:54

Natasja91 schreef:
Citaat:
Verder kan je zodra je de basiskennis van onderdelen hebt geleerd toch ook niet meer je IQ uitbreiden, je kan dan alleen nog maar kennis opdoen.

HAHA je hebt zeker HAVO examen? *LOL*

ja goed he, gewoon weer tegen ze gaan gebruiken Haha!

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:10

Ik vind de examens nuttig. Ik vond het niveau redelijk hoog op mn middelbare school, de examens waren veel makkelijker dan de proefwerken vond ik.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:15

Als ik kijk naar mijn school, dan zijn de toetsen daar veel moeilijker dan het examen zelf. Ik denk idd dat ze er voor zijn zodat er een landelijk niveau blijft. Misschien ook wel zodat de overheid een beetje een idee heeft hoe het er voor staat? Hoeveel mavo, havo en vwo enz.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:58

Ik vind examens nuttig in die zin dat ze dienen om te evalueren of je voldoende kennis en vaardigheden hebt opgedaan. De manier waarop het gebeurt vind ik dan weer niet goed.
Ik heb bijvoorbeeld faalangst. Op een examen wordt dus niet getest wat ik weet en kan. Er gaat namelijk eerst een week van nachtmerries, slecht eten, slechte concentratie,... aan een examen vooraf. Ik moet dus 10x meer leren om voor examen te slagen. Mochten de docenten mij door het jaar evalueren, dan ben ik er zeker van dat ik goede punten zou halen. Ik krijg dan ook vaak zeer goede commentaar. Maar met de examens blijken ze dan 'ontgoocheld' in mij... en toch kan ik echt niet beter.
En ik kan me nog andere gevallen inbeelden waarbij examens een vertekend beeld geven. Bij ziekte bijvoorbeeld. Of bij mensen met een goed korte-termijngeheugen (hoe dom ze ook zijn, ze slagen met superpunten). Of bij familiale omstandigheden. Of bij...

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:15

Urielle schreef:
Voor de neutraliteit.
Je moet voldoen aan een landelijk gemiddelde en het wordt uniform nagekeken/gerekend.

Inderdaad. Ja

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 14:23

Examens kan je gewoonweg niet schrappen, je moet op de 1 of andere manier kunnen aantonen dat je je leerstof beheerst en begrijpt. Examens lijken mij dan ook de enige manier om dit te toetsen. Alhoewel ik ook grijze haren krijg van Multiple choice tentamens op de uni, de vragen worden zo gesteld dat je het wel verkeerd interpreteert en vervolgens een verkeerde keus maakt. Maar dat is weer iets anders dan een eindexamen op een middelbare school.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:24

Ik heb een jaar op een school gezeten waar geen examens waren. Dat ging best. Leerkrachten kunnen je op voldoende andere manieren ook evalueren.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:29

Kyle schreef:
Ik heb een jaar op een school gezeten waar geen examens waren. Dat ging best. Leerkrachten kunnen je op voldoende andere manieren ook evalueren.

Het gaat wel om de Nederlandse examens en die krijg je alleen in het laatste jaar.
De overige schooljaren wordt je getoetst door proefwerken, verslagen enz.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:02

Dus als ik het goed opvat hebben jullie in Nederland enkel het laatste jaar van het middelbaar écht examens?

Wees dan eens blij dat het enkel dat ene jaar is Haha!. België heeft het systeem dat je elk jaar twee examenperiodes hebt... Kerstmis en juni. Mooi ook maar. Ik vind het een heel goede voorbereiding op het hoger onderwijs. Als je in het middelbaar altijd maar kleine hoeveelheden leerstof hebt moeten verwerken, en je komt dan op unief terecht waar je opeens geen 'toesten' en 'overhoringen' meer hebt van je leerstof maar alles tijdens één examenperiode moet gaan blokken, zonder voorbereiding vanuit het middelbaar, kan je nogal eens vloeken denk ik.

Verder blijft er meer hangen dan je denkt hoor. Anders zou elke opleiding überhaupt zinloos zijn. Juist doordat je die leerstof eens deftig onder handen moet nemen en je er écht mee moet bezig zijn, blijft er veel meer hangen dan bij gewone toetsen van kleine hoeveelheden... Die blok je eventjes vanbuiten, om ze de volgende dag te vergeten. Een cursus van 400blz kan je niet vanbuiten blokken, daar moet je mee bezig geweest zijn, die moet je snappen, daar moet je 'inzitten'.

Wat is trouwens het probleem met die 50%? Het is toch vrij logisch dat er 50% op dagelijks werk staat en 50% op examens? Als het toch enkel en alleen een herhaling is voor jou, zou dat juist volledig in je voordeel zijn!