Geert Wilders wil fusie met Vlaanderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re: Geert Wilders wil fusie met Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:07

PhiaBink
De mentaliteit is hier anders, het weer is hier beter dan waar we gewoond hebben, de cultuur, het leven is rustiger en weinig stress. Kortom, we hadden het 20 jaar eerder moeten doen! Nooit meer terug naar NL.
[/quote]
[quote="joostvangestel schreef:
Hier wel een redelijke rij oneigenlijke argumenten, die wel heel gemakkelijk te weerleggen zijn.

Mentaliteit: De Limburgse mentaliteit is ook heel anders dan de groningse. Een herindeling zou daar niets aan veranderen volgens mij.

Cultuur: er zijn ook levensgrote cultuurverschillen binnen Nederland, ik zie dus ook niet hoe dat een herindeling dat zou veranderen.

Rustiger leven: in Limburg is het leven ook heel wat rustiger dan in pakweg Rotterdam. weinig te maken met herindeling.

Weinig stress: ook dat heeft weinig te maken met waar de landsgrenzen liggen.

Kortom, je bent verhuisd naar een andere regio. De invloed van de politiek daarop moet je niet teveel overschatten.

Een groter probleem is nou eenmaal de enorme kosten die zo'n operatie met zich meebrengen. E die wegen simpelweg niet op tegen de baten, waarvan ik me afvraag of die eigenlijk wel bestaan.

We wonen hier bijna 2 jaar. We zijn hier in Belgie nog niet iets tegengekomen om te zeggen mmmm dat valt tegen. We komen oorspronkelijk uit Z-H en we hebben 9 jaar in NH gewoond. Mentaliteits verschil tussen de Z-H en de N-H is ook zeer groot.
We wonen net over de grens en het verschil van mentaliteit een dorp verder op in NL is al erg groot. Dat horen we van zowel de Nederlanders als van de Belgen. De mantaliteit van de Roermonders is ook anders dan van de Kessenichers. Verschil is 20 km. Tussen de Neeritters en Kessenichers is ook veen verschil en dat is maar 4 km. Je merkt meteen het verschil van NL en B als je hier de grens overgaat.

We hebben een winkel in NL, dus betalen we net als iedere Nederlander belasting en hebben net zoveel recht op toeslagen en teruggaves als Nederlanders. We zijn tenslotte Nederlanders. Hypotheek rente blijft aftrekbaar en je bent zowel in NL als in B verzekerd voor ziektekosten. Je kan kiezen waar je geholpen wilt worden. In Belgie heb je geen wachtlijsten en je kan zonder afspraak op bepaalde tijden naar de dokter. Dat is hier allemaal super goed geregelt. Je betaald net zoals je buren gemeentebelasting. Die zijn een heel stuk lager dan in NL.

Stress kennen ze hier niet. Als het vandaag niet kan, dan maar morgen. Ik ken hier niemand met een maagzweer of een burn-out. Alles gaat rustig. We hebben hier nog nooit in een file gestaan, dat is ook een stress factor. Je past je aan en je wordt geaccepteerd. Het verschil is 3 stappen langzamer lopen Knipoog .

We woonde hier net een maand en we hadden al een buurtfeest. En feesten kunnen ze hier Haha! Vingers aflikken Vork We hebben al heel wat feesten gehad in de 2 jaar dat we hier wonen. Zelf hebben we vorige maand een feest gegeven. Henk werd 50, we wonen hier bijna 2 jaar en we waren 20 jaar getrouwd. De hele buurt uigenodigt en een man of 60 hebben het reuze naar hun zijn gehad. We zijn van het begin af aan geaccepteerd. Dat moet je altijd afwachten als je gaat verhuizen.

De kosten om van NL naar B te gaan vallen mee. De meeste kosten waren de notariskosten voor de overdracht van het huis. Die zijn in Belgie erg hoog vergeleken bij NL. Verder moet je aantonen dat je inkomsten heb. Je bent dan welkom.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:07

Geert Wilders is af en toe een beetje labiel! Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:24

Beter idee, Limburg laten annexeren door België. Dan is Wilders gelijk geen Nederlander meer en stijgt -in het verlengde daarvan- het IQ hier in Nederland gelijk met een flink aantal punten... Huilen van het lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:26

Sieppus schreef:
Geert Wilders is af en toe een beetje labiel! Vork

Inderdaad onze voorouders hebben gestreden om van jullie af te komen Clown
En nu wil wilders een fusie hahah Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:41

Ffortuna schreef:
Beter idee, Limburg laten annexeren door België. Dan is Wilders gelijk geen Nederlander meer en stijgt -in het verlengde daarvan- het IQ hier in Nederland gelijk met een flink aantal punten... Huilen van het lachen

Wilders woont volgens mij allang in Den Haag en ik zou het IQ van de rest van de Limburgers niet geheel onderschatten Knipoog

PhiaBink: Kessenich ligt in West-Limburg, vrij weinig verschil met Oost-Limburg, zeker cultureel. Kunnen feesten is namelijk een heel erg Limburgs iets. Natuurlijk is er in Oost-Limburg meer import van "Holland", maar goed, daar zijn jullie nu ook mee bezig. Er zijn ook veel samenwerkingsverbanden tussen de twee en er zijn veel stemmen om het meer als een eenheid te behandelen. In Zuid-Holland zou ik pas willen wonen als iemand mij meer dan 200000 Euro per jaar biedt (of als ik gewoon niet meer aan de baan zou kunnen komen) en zelfs dan zou ik op de dag van mijn pensioen terug verhuizen.

Daarnaast heeft ook West-Limburg een heel aparte status binnen het Vlaamse deelgebied. Antwerpen is bijvoorbeeld weer heel anders dan Limburg bijvoorbeeld.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:46

Ik woon in Limburg en ik wil best bij België horen.
Dan wel graag met het Belgische schoolsysteem.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:52

Doe maar hoor, dan krijg ik eindelijk mijn volledige studiefinanciering haha.

Nee, serieus, ik zou er echt geen problemen mee hebben en denk dat de vlamingen beter bij ons passen dan bij de Walen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:06

joostvangestel schreef:
Ffortuna schreef:

Wilders woont volgens mij allang in Den Haag en ik zou het IQ van de rest van de Limburgers niet geheel onderschatten Knipoog

Tja, gezien ik samenwoon met een Limburger kan i kdat niet ontkennen nee Knipoog maar vond het wel een geniale manier om van die relschopper af te zijn Tong uitsteken

Idee! Alleen het huis van Wilders laten annexeren door België je moet toch wat...

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:13

joostvangestel schreef:
Ffortuna schreef:

PhiaBink: Kessenich ligt in West-Limburg, vrij weinig verschil met Oost-Limburg, zeker cultureel. Kunnen feesten is namelijk een heel erg Limburgs iets. Natuurlijk is er in Oost-Limburg meer import van "Holland", maar goed, daar zijn jullie nu ook mee bezig. Er zijn ook veel samenwerkingsverbanden tussen de twee en er zijn veel stemmen om het meer als een eenheid te behandelen. In Zuid-Holland zou ik pas willen wonen als iemand mij meer dan 200000 Euro per jaar biedt (of als ik gewoon niet meer aan de baan zou kunnen komen) en zelfs dan zou ik op de dag van mijn pensioen terug verhuizen.

Daarnaast heeft ook West-Limburg een heel aparte status binnen het Vlaamse deelgebied. Antwerpen is bijvoorbeeld weer heel anders dan Limburg bijvoorbeeld.

Kessenich ligt in Belgisch Limburg Haha! in de Kempen. Vanaf Belgisch grond gebied gezien in het Noord-Oosten.
Import van Nederlanders zie je langs de hele Belgisch-Nederlandse grens en vlak ook de Duitse grens niet uit.

Vrienden en familie vinden het hier gewoon echt Belgie. Zodra je de "grens" over bent, kom je echt in Belgie.
Ik heb 13 jaar in Den Haag gewoond, 20 jaar in Voorschoten en 9 te lange jaren in Noord-Holland. Naar Noord of Zuid-Holland verhuizen, al kreeg ik 10 miljoen, dan nog niet. Lekker in Belgie wonen, veel groen, rust, natuur, ruimte, 300 km ruiterpaden dichtbij, van het boeren bourgondische leven genieten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:20

Laat die Wilders lekker in nederland blijven.Wij zijn hier 25 jaar terug komen wonen.Werken als belgen en leven als belgen.En als nederlandse mag ik zeggen dat we al genoeg last van al die hollandse profiteurs hebben.Die hier de huizen komen in pikken en hun centen in nederland verdienen en uitgeven.
Bovendien is het onderwijs hier beter evenals de gezondsheidszorg.Ik zou absoluut niet willen dat Belgie op nederland gaat lijken.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:42

PhiaBink schreef:
Zodra je de "grens" over bent, kom je echt in Belgie.

Als je de grens over bent van Someren naar Nederweert, ben je ook ineens in een andere wereld. Je bent juist Limburg binnengekomen. Het verschil tussen Nederweeert en Kessenich is kleiner dan tussen Nederweert en Someren. En dan moet je niet op oppervlakkige zaken letten net als telefoonpalen, verkeersbordjes en dergelijke, maar de mensen zelf.

Er is al een tijdje een voorstel uit Hasselt en Maastricht om af te komen van die afhankelijkheidstermen als Belgisch en Nederlands Limburg. Vandaar de term West- en Oost-Limburg, om aan te duiden dat er een eenheid bestaat boven het politiek gekrakeel van de 19e eeuw.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 10:22

Als je lange stukken wilt fietsen kun je toch beter in Nederland zijn. Ook in Belgie heb je mensen met een burnout van het werk.
Moet je eens in Belgie zien hoe een huis gebouwd wordt. Dan heb ik toch liever de regels in Nederland.
Heb dit met eigen ogen mogen aanschouwen vlakbij Waterloo.
Moet je eens kijken wat voor file's er iedere dag zijn bij Antwerpen en niet te vergeten de vele ongelukken die hier gebeuren.
Dan heb je nog de taalstrijd.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Iedere streek heeft zijn eigen gewoontes en eigenaardigheden.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:51

De huizen zijn heel erg varierend en dat maakt het een stuk leuker dan die rijtjes van dezelfde huizen straten vol. Wij wonen in een gerestaureerde hoeve uit 1850 en de huizen naast ons zijn uit de jaren 1970/1980.

In Antwerpen komen we nooit. Uit Antwerpen en brussel komen ze hierheen om te genieten van de mooie natuur en de verschillende landschappen. De Kempen wordt het mooiste gedeelte van Belgie genoemd. Waar ik ook kijk, ik zie hier vanuit de keuken tot achter ons land bossen, akkerbouw, schappen, paarden en koeien. 3 auto's voor een stoplicht is hier al een file Haha!

De taalstrijd is meer in de politiek dan bij de burgers!!! Dit is meerdere malen op TV geweest. De burgers zelf worden er niet goed van.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 11:55

Ik woon in Zeeuws Vlaanderen dus ik ben toch al half Belg voor de meeste Nederlanders.. Clown
Sommigen denken zelfs dat Nederland stopt bij Vlissingen.. Dus ja..
Maar goed, niet dat ik zou willen fusieren..

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:10

Ik woon in Dokkum, ons huis is een oud molenaarshuis en is gebouwd in 1894.
In onze straat is niet 1 huis hetzelfde.
Files kennen we hier niet, het wordt wel steeds drukker met toeristen die uit alle landen komen. Ook liggen hier zomers veel boten. We wonen aan de elfsteden route.

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 13:25

De Vlamingen moeten maar eens stoppen met zich te gedragen als de 'underdog'. Het lijkt bijna alsof ZIJ de slachtoffers zijn terwijl ZIJ in een zéér welvarend gebied wonen met alle voordelen en maar weinig nadelen. Het wordt tijd dat ze de oogkleppen uitdoen en in eigen boezem kijken, de slapjanussen. Wat valt er in godsnaam te klagen voor de modale Vlaming? Géén K.l.o.t.e.n. Echt niets nada, noppes. En dat terwijl er in Myanmar miljoenen mensen tevergeefs wachten op hulp die nooit komt.
Erg erg triestig, en zielig vind ik zelf.
Het klopt dat Vlaanderen geld geeft aan Wallonïe, maar was dat niet precies omgekeerd een eeuw geleden?
In wezen zijn alle mensen dezelfde, het zijn enkel de leiders die de foutieve mentaliteit aanpraten.
Er was geen Vlaams Belang zonder Filip Dewinter.

*ZUCHT*

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:30

wilders wil wel, maar denk niet dat de belgen er heel gecharmeerd van zullen zijn Tong uitsteken

het zal mij verder een worst wezen of Nederland en Vlaanderen bijelkaar gaan horen, voor mij is het allemaal thuis.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:57

Wilders moet echt een keer met pensioen, er komt steeds minder zinnige dingen uit Haha! .

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:04

Oh denkt ie dan dat dat allemaal op 1 2 3 kan?
Ik denk dat er veel meer mensen niét akkoord mee zijn dan wél.
En daarbij ik wil in mijn oude vertrouwde België blijven wonen hoor Tong uitsteken

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:25

PhiaBink schreef:
In Antwerpen komen we nooit. Uit Antwerpen en brussel komen ze hierheen om te genieten van de mooie natuur en de verschillende landschappen. De Kempen wordt het mooiste gedeelte van Belgie genoemd. Waar ik ook kijk, ik zie hier vanuit de keuken tot achter ons land bossen, akkerbouw, schappen, paarden en koeien. 3 auto's voor een stoplicht is hier al een file Haha!

De taalstrijd is meer in de politiek dan bij de burgers!!! Dit is meerdere malen op TV geweest. De burgers zelf worden er niet goed van.

België heeft veel érg positieve punten, daar heb je gelijk in. Ik woon in de Limburgse Kempen, vlak aan een natuurgebied. Je kan hier uren wandelen, fietsen,... Héél erg mooi. Ons onderwijssysteem heeft veel goede dingen (welliswaar ook zijn negatieve punten), gezondheidszorg is een pak beter dan in Nederland,...

Maar volgens mij leef je een beetje met oogkleppen op Lachen. Tijdens de spitsuren staat er in België ook vaak 150/200km file, in België gebeuren er elk jaar dubbel zoveel ongelukken op de baan dan in Nederland (als je met de auto bent, voel je trouwens zelfs met je ogen dicht ofdat je in België of in Nederland aan het rijden bent), België heeft in heel Europa zowat het hoogste zelfmoordcijfer. De taalstrijd leeft inderdaad in de Kempen niet, maar in grensgemeenten en in Brussel leeft die taalstrijd écht wel onder het volk.
Er is een gigantisch verschil tussen wonen in één of ander klein plattelandsgehuchtje in België, of wonen in een Belgische stad als Antwerpen, Gent, Brussel,... Dat verschil zal zonder twijfel ook in Nederland bestaan.

Verder ben ik niet echt voor of tegen een fusie, maar is het wel bijna een onmogelijke klus om dat geklaard te krijgen. Beide politieke systemen zijn heel anders, in België hebben ze er nu zelfs al een jaar voor nodig eer hun politieke draaimolen eindelijk een beetje aan de gang is. Laat staan dat er twee verschillende politieke systemen moeten samengebracht worden... pf Lachen

Edit: eventjes een aanvulling! Als rasechte Vlaamse kan ik het toch niet laten om eventjes te vermelden dat België toch zeker op één punt beter is dan Nederland: BIER!! Clown

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:28

Jeetje.. hij altijd met z'n gekke ideeën.. Hij is gewoon lui; door Vlaanderen en Nederland samen te voegen heeft hij alles in 1 klap voor elkaar: lagere belastingen, beter schoolsysteem (??), etc. etc. Hij is gewoon te lui om het in Nederland door te voeren dus probeert hij het maar op deze manier. Nee dat gaat er bij mij niet in.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:46

Het gaat gewoon niet, snapt ie dat dan niet? Wallonië en Frankrijk zou nog gaan, maar Vlaanderen en Nederland? Het is hier zo anders allemaal. Het schoolsysteem, Loon (Als ik zie wat sommige verdienen t.o.v. mijn zus is dat in Nederland wel érg weinig), Woordenschat en som maar op Nagelbijten / Gniffelen

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:54

Economisch gezien is het een goed idee...

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 14:51

Alleen al omdat het Wilders is die het voortstelt lijkt me dit nogal een domme actie Clown

Maar als je het toch even objectief probeert te zien lijkt het me op zich geen slecht plan, maar of het echt nodig is? We zijn twee landen die het niet slecht doen (behalve onze belgische politiek dan Huilen van het lachen )

Heel duidelijk is dat Wallonië dan in een heel diep gat zal vallen... (mogen ze ook eens werken Nagelbijten / Gniffelen )

Alleen voor de fietspaden, wegeninfrastructuur en ruitermogelijkheden wil ik het nog wel doen Knipoog

Het zou een enorme rompslomp zijn, een oneindige discussie en ... met welk nut?