PhiaBink
De mentaliteit is hier anders, het weer is hier beter dan waar we gewoond hebben, de cultuur, het leven is rustiger en weinig stress. Kortom, we hadden het 20 jaar eerder moeten doen! Nooit meer terug naar NL.
[/quote]
[quote="joostvangestel schreef:Hier wel een redelijke rij oneigenlijke argumenten, die wel heel gemakkelijk te weerleggen zijn.
Mentaliteit: De Limburgse mentaliteit is ook heel anders dan de groningse. Een herindeling zou daar niets aan veranderen volgens mij.
Cultuur: er zijn ook levensgrote cultuurverschillen binnen Nederland, ik zie dus ook niet hoe dat een herindeling dat zou veranderen.
Rustiger leven: in Limburg is het leven ook heel wat rustiger dan in pakweg Rotterdam. weinig te maken met herindeling.
Weinig stress: ook dat heeft weinig te maken met waar de landsgrenzen liggen.
Kortom, je bent verhuisd naar een andere regio. De invloed van de politiek daarop moet je niet teveel overschatten.
Een groter probleem is nou eenmaal de enorme kosten die zo'n operatie met zich meebrengen. E die wegen simpelweg niet op tegen de baten, waarvan ik me afvraag of die eigenlijk wel bestaan.
We wonen hier bijna 2 jaar. We zijn hier in Belgie nog niet iets tegengekomen om te zeggen mmmm dat valt tegen. We komen oorspronkelijk uit Z-H en we hebben 9 jaar in NH gewoond. Mentaliteits verschil tussen de Z-H en de N-H is ook zeer groot.
We wonen net over de grens en het verschil van mentaliteit een dorp verder op in NL is al erg groot. Dat horen we van zowel de Nederlanders als van de Belgen. De mantaliteit van de Roermonders is ook anders dan van de Kessenichers. Verschil is 20 km. Tussen de Neeritters en Kessenichers is ook veen verschil en dat is maar 4 km. Je merkt meteen het verschil van NL en B als je hier de grens overgaat.
We hebben een winkel in NL, dus betalen we net als iedere Nederlander belasting en hebben net zoveel recht op toeslagen en teruggaves als Nederlanders. We zijn tenslotte Nederlanders. Hypotheek rente blijft aftrekbaar en je bent zowel in NL als in B verzekerd voor ziektekosten. Je kan kiezen waar je geholpen wilt worden. In Belgie heb je geen wachtlijsten en je kan zonder afspraak op bepaalde tijden naar de dokter. Dat is hier allemaal super goed geregelt. Je betaald net zoals je buren gemeentebelasting. Die zijn een heel stuk lager dan in NL.
Stress kennen ze hier niet. Als het vandaag niet kan, dan maar morgen. Ik ken hier niemand met een maagzweer of een burn-out. Alles gaat rustig. We hebben hier nog nooit in een file gestaan, dat is ook een stress factor. Je past je aan en je wordt geaccepteerd. Het verschil is 3 stappen langzamer lopen

We woonde hier net een maand en we hadden al een buurtfeest. En feesten kunnen ze hier

De kosten om van NL naar B te gaan vallen mee. De meeste kosten waren de notariskosten voor de overdracht van het huis. Die zijn in Belgie erg hoog vergeleken bij NL. Verder moet je aantonen dat je inkomsten heb. Je bent dan welkom.