Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marieke_K schreef:Toevoeging: waar ze alleen een fout hebben gemaakt is om de doorstroom van het vmbo naar de HAVO zo moeilijk te maken. Vroeger kon je van de MAVO heel makkelijk door naar de HAVO en dan door naar het MBO of HBO, dan was je al 18 als je daar terecht kwam. Nu gaat dat gewoon haast niet meer. Beetje jammer.nl
Shiloh schreef:dat is wel het argument dat je probeert te maken.
Sammie schreef:Het oorspronkelijke idee achter de ov kaart voor hbo's/uni (die ook een bepaalde leeftijd moeten hebben om deze te krijgen) was om de jeugd te stimuleren om voor het hogere onderwijs te kiezen. Ga je een ov kaart ook geven aan mbo'ers die 17 en 16 zijn dan is die hele stimulering weg. Alleen al om die reden ben ik er tegen.
Sammie schreef:De leeftijd van 18 jaar zou ik trouwens niet weten.
Sammie schreef:En 8 jarigen krijgen geen ov, je bedoeld natuurlijk 18 jaar. Maar wat je daarmee bedoeld dat er iets in mijn tekst daar niet overklopt zie ik niet.
Citaat:Daar wees ik eigenlijk op. Als je 17 bent en hbo studeert krijg je de kaart al wel vanaf oktober dus, dus ik zie niet in waarom dan niet ook voor mbo....
Liezel1 schreef:Ik was in het eerste jaar iets van €800 aan boeken kwijt.Nikki_ : als jij ná je MBO een HBO opleiding gaat doen, dan krijg je nog 4 jaar éxtra stufi... Als ík na mijn HBO nog een HBO studie wil doen of naar de uni wil, mag ik het zelf betalen... €2000 per jaar...
en wat die boeken betreft: ik ben elk jaar €750 kwijt...
Liezel1 schreef:Nikki_ : als jij ná je MBO een HBO opleiding gaat doen, dan krijg je nog 4 jaar éxtra stufi... Als ík na mijn HBO nog een HBO studie wil doen of naar de uni wil, mag ik het zelf betalen... €2000 per jaar...
en wat die boeken betreft: ik ben elk jaar €750 kwijt...
Sammie schreef:Als de mbo'ers dus ook ov willen, prima, maar dan in alles gelijke monniken gelijke kappen. 4 jaar stufi en that's it.![]()
Sammie schreef:Mbo'ers van 16 en 17 jaar willen ook een ov, leveren ze dan die 4 jaar extra studiefinanciering ook in als ze van het mbo naar het hbo gaan? Dit is nl. ook een regeling die in het leven is geroepen om het doorleren te stimuleren!
Marieke_K schreef:OV wordt overigens pas gegeven aan het begin van het kwartaal nadat je 18 bent geworden. Als je dus in januari 18 wordt dan krijg pas per april je OV.