OV-jaarkaart voor mbo'ers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sporter

Re: OV-jaarkaart voor mbo'ers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:58

Slecht idee
Als je na je mbo naar het hbo gaat krijg je ook gewoon nog 4 jaar studiefinanciering dan krijg je dat dus in het totaal 8 jaar, terwijl als je na je hbo naar de uiversiteit wil heb je kwa studiefinanciering gewoon pech.
Verder worden de meeste mbo opleidingen overal wel gegeven terwijl dat voor universiteiten en hbo scholen niet het geval is.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:00

Zou wel mooi zijn, ben over de 150 euro in de maand kwijt aan trein+bus abo.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:00

Marieke_K schreef:
Toevoeging: waar ze alleen een fout hebben gemaakt is om de doorstroom van het vmbo naar de HAVO zo moeilijk te maken. Vroeger kon je van de MAVO heel makkelijk door naar de HAVO en dan door naar het MBO of HBO, dan was je al 18 als je daar terecht kwam. Nu gaat dat gewoon haast niet meer. Beetje jammer.nl

Dat kan nu allemaal nog steeds hoor alleen zul je er iets harder voor moeten werken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:04

Shiloh schreef:
dat is wel het argument dat je probeert te maken.

Ik denk dat ik het misverstand wel begrijp inmiddels. Ergens wel begrijpelijk, maar zo bedoelde ik het niet. De ov is in eerste instantie in het leven geroepen om hboscholen en uni's die minder verspreid in het land staan bereikbaarder te maken voor alle lagen van de bevolking en om te stimuleren om hier naar toe te gaan als deze verder weg liggen van huis. Zonder deze ov (voor hbo/uni) zouden mensen eerder geneigd zijn om naar een mbo te gaan, omdat deze dichterbij huis zijn. Deze scholen zijn dan ook in die zin qua reistijd en schoolgeld goedkoper. (voor de meeste), maarrrrr (en daar is vermoedelijk het misverstand) MET deze ov kiezen mensen die het niveau aankunnen wél voor de hbo.
Dát is de stimulering.
En ja, ergens verwacht ik wel dat mensen eerder voor een mbo opleiding kiezen als het ov daar ook wordt ingevoerd. Nu is er toch nog een groep dat na het vmbo/mavo de havo gaat doen of ná het mbo alsnog voor het hbo kiezen, omdat ze dan alsnog extra ov en stufi krijgen.

De leeftijd van 18 jaar zou ik trouwens niet weten. Vermoedelijk omdat je in havo 5 17 jaar wordt?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:07

Sammie, hoezo woorden verdraaien, hier zeg je het letterlijk...

Sammie schreef:
Het oorspronkelijke idee achter de ov kaart voor hbo's/uni (die ook een bepaalde leeftijd moeten hebben om deze te krijgen) was om de jeugd te stimuleren om voor het hogere onderwijs te kiezen. Ga je een ov kaart ook geven aan mbo'ers die 17 en 16 zijn dan is die hele stimulering weg. Alleen al om die reden ben ik er tegen.

Wat overigens deels niet eens klopt. Als je hbo of wo studeert krijg je een OV jaarkaart vanaf oktober van het startende schooljaar als je nog geen 18 jaar bent...
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 08-05-08 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:09

ik betaal elke maand 80 euro aan een maandkaart.. pff, ben 18 maar die ov-kaart krijg ik pas in de zomervakantie, en ja dan issie eerst niet geldig.. Ik vind het een goed idee, had mij veel geld kunnen schelen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:10

ow wacht, lees nu je tweede reactie pas...

ok, misverstand dus inderdaad. Maar nog ben ik het niet met je eens... Ik zie namelijk een OV kaart niet als een stimulans, ik zie het als het mogelijk maken van het doen van een hbo of wo studie naar keuze...

Overigens zie ik dus niet waarom mbo'ers daar niet ook recht op hebben. Jah, mbo opleidingen zijn in bijna elke stad wel te vinden, maar niet alle opleidingen... zie het voorbeeld van een poster hier in het topic over haar broer die alleen anar amsterdam of groningen kan voor zijn of haar studie.

En waarom mbo'ers van 18 jaar wel, en van 16 en 17 niet. Dat vind ik gewoon krom. Mijn mening is dus gewoon. OV jaar kaart voor iedereen die vervolgonderwijs volgt. mbo, hbo wo whatever... als je studeert, heb je recht op een kaart... basta... maar goed, dat vind ik...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:11

(reactie op eerdere post)
Tja, sorry maar dat zijn geen woorden verdraaien. Dat ligt er dus maar net aan vanaf welke kant je het bekijkt. Haha! En dat is dus iets wat ik moeilijk kan uitleggen. Jij ziet dit alsof de stimulering wegvalt om naar het hbo te gaan en dus voor het mbo te kiezen (als de kaart globaal wordt ingevoerd).
Ik zie het als de stimulering die wegvalt waar het ov oorspronkelijk voor bedoeld was. (maw. doel van het ov is weg dus kun je het ov net zo goed afschaffen) Clown

En 8 jarigen krijgen geen ov, je bedoeld natuurlijk 18 jaar. Maar wat je daarmee bedoeld dat er iets in mijn tekst daar niet overklopt zie ik niet.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:12

Sammie schreef:
De leeftijd van 18 jaar zou ik trouwens niet weten.

Dat heeft Marieke_K op de vorige pagina goed uitgelegd volgens mij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:13

Nou dat lijkt mij dan idd duidelijk Haha!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:15

Sammie schreef:
En 8 jarigen krijgen geen ov, je bedoeld natuurlijk 18 jaar. Maar wat je daarmee bedoeld dat er iets in mijn tekst daar niet overklopt zie ik niet.

Het oorspronkelijke idee achter de ov kaart voor hbo's/uni (die ook een bepaalde leeftijd moeten hebben om deze te krijgen) was om de jeugd te stimuleren om voor het hogere onderwijs te kiezen. Ga je een ov kaart ook geven aan mbo'ers die 17 en 16 zijn dan is die hele stimulering weg. Alleen al om die reden ben ik er tegen.

Daar wees ik eigenlijk op. Als je 17 bent en hbo studeert krijg je de kaart al wel vanaf oktober dus, dus ik zie niet in waarom dan niet ook voor mbo.... Knipoog

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:20

Ik betaal me elke maand scheel aan reiskosten.
Ik loop stage, maar krijg géén vergoeding.
Mijn boeken voor het 1e jaar zijn behoorlijk prijzig.
Mag iemand me even uitleggen, waarom ik als 17 jarige géén recht heb op een ov, terwijl een 17 jarige HBO'er wel!
Dus; Ik vind dat Mbo'ers ook gewoon een OV moeten krijgen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:21

^^Ik vermoed omdat je dan in het eerste jaar van het hbo zit en het dan raar is als je het eerste jaar geen ov zijn hebben. Al blijft het dan wel vreemd dat je in september niks krijgt. Een mbo'er zit dan in het 3(?) jaar waarschijnlijk en dan is het weer raar om het laatste jaar of de laatste 2 jaren wel een ov te geven. Een mbo'er krijgt vanaf 18 jaar wel een ov. Is dat niet een beetje de leeftijd dat ze in het laatste jaar zitten of klaar zijn met school? En anders is dat idd een beetje vreemd.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:23

Nikki_ : als jij ná je MBO een HBO opleiding gaat doen, dan krijg je nog 4 jaar éxtra stufi... Als ík na mijn HBO nog een HBO studie wil doen of naar de uni wil, mag ik het zelf betalen... €2000 per jaar...

en wat die boeken betreft: ik ben elk jaar €750 kwijt...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:23

De stimulering die Sammie omschrijft snap ik en kan ik mij ook wel in vinden. Al denk ik dat je veel eerder moet beginnen met stimuleren van doorstuderen en op een andere manier, maar dat is een andere discussie. Het 'probleem' nu is dat er zo veel mensen naar het MBO gaan vanwege de startkwalificatie dat de OV geen stimulans meer is voor hen, studeren tot je 18e is verplicht!

Citaat:
Daar wees ik eigenlijk op. Als je 17 bent en hbo studeert krijg je de kaart al wel vanaf oktober dus, dus ik zie niet in waarom dan niet ook voor mbo....

Ben ik het niet mee eens, zie mijn vorige post, dan moet je ook nog 4 of 6 jaar OV en stufi geven aan mensen die na het HBO naar de Uni gaan.

OV wordt overigens pas gegeven aan het begin van het kwartaal nadat je 18 bent geworden. Als je dus in januari 18 wordt dan krijg pas per april je OV.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:26

Liezel1 schreef:
Nikki_ : als jij ná je MBO een HBO opleiding gaat doen, dan krijg je nog 4 jaar éxtra stufi... Als ík na mijn HBO nog een HBO studie wil doen of naar de uni wil, mag ik het zelf betalen... €2000 per jaar...
Ik was in het eerste jaar iets van €800 aan boeken kwijt.

De overheid heeft liever hbo/uni mensen, die betekenen meer voor de economie, dat zal wrs ook wel de reden zijn dan 17 jarige hbo'ers wel ov krijgen (vanaf okt) en 17 jarige mbo'ers niet. En onderwijs is tot 18 jaar verplicht mbo'ers zijn dan al bijna klaar.

edit: Volgens mij heeft marieke gelijk wat betreft ov en 18 jaar worden. Ik was in juli 18 en kreeg in oktober mijn ov, iemand die in november 18 wordt zou het dan in jan/feb krijgen? Dan hangt het dus wel aan de leeftijd van 18 jaar en niet aan 17 jaar en okt.

En idd als de mbo'ers graag 4 jaar ov willen, dan leveren ze die 4 jaar extra stufi maar in Haha! Dan haalt de overheid daar het geld maar vandaan Knipoog Haha!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:32

Dat laatste vind ik nou een prima plan of ze moeten ook stufi gaan geven als je na je hbo naar de uni gaat

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:44

Liezel1 schreef:

Het gaat mij niet om mn stufi. Het gaat mij om die OV. Dat is oneerlijk geregeld.
Daar ging het topic toch ook over? En toch niet over wie er meer of minder stufi krijgt als hij/zij een vervolg op leiding zou doen.
750 aan school? Mocht wenzen dat we het daarmee haalden!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 18:49

Als je het idee achter de ov begrijpt, vind ik het dus níet oneerlijk geregeld Haha!

maar als de mbo'ers een baltje op mogen gooien aan ov, mogen wij dat als hbo'ers toch ook doen. Ookal ben ik net afgestudeerd Clown
Een mbo'er krijgt stufi, een hbo krijgt dit 4 jaar. En geen jaar meer, doe je er 5 jaar over heb je pech. (gezien de regels die hangen aan de prestatiebeurs logisch. Wil je na het hbo een andere hbo of uni doen heb je ook pech. Je 4 jaren zijn gebruikt. Reden: Een hbo'er zou meer kans hebben op een goed betaalde baan, dus als zij zich voor deze extra onkosten (ze hebben immers al een goede opleiding) in de schulden steken kunnen ze later makkelijker af betalen. (en vanuit de overheid is het voor mbo'ers dus een stimulans om via mbo-hbo door te leren)

Als de mbo'ers dus ook ov willen, prima, maar dan in alles gelijke monniken gelijke kappen. 4 jaar stufi en that's it. Haha! Haha!

Trouwens ,schoolboeken zijn duur en of de een nu €750 en de ander €700 moet betalen maakt voor de discussie denk ik vrij weinig uit. Boeken zijn duur. Simpel..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:10

Sammie schreef:
Als de mbo'ers dus ook ov willen, prima, maar dan in alles gelijke monniken gelijke kappen. 4 jaar stufi en that's it. Haha! Haha!

Maar dat zal de overheid niet doen want dan verklein je de doorstroom waarmee je ook automatisch je kenniseconomie om zeep helpt op de lange termijn. Er is geen geld voor de OV voor het MBO, mede doordat als mensen stoppen voor dat de startkwalificatie binnen de overheid geld kwijt is wat niet terug te krijgen is en er een persoon rondloopt met een zeer minimaal niveau. Soort bodemloze put.

Ik snap dat het nu veel geld is wat je kwijt bent aan reiskosten, maar het is toch voor een goed doel? Je toekomst! Je investeert daar nu in en over een paar jaar kan je er de vruchten van plukkken! Zo moet je naar onderwijs kijken en niet als een geldvragend iets.

Paardrijden is ook veel geld en tijd, doe je toch ook met een doel, investeer je in (tijd en geld) en pluk je vruchten van (winstpunten, plezier, ontspanning).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:19

Sammie schreef:
Mbo'ers van 16 en 17 jaar willen ook een ov, leveren ze dan die 4 jaar extra studiefinanciering ook in als ze van het mbo naar het hbo gaan? Dit is nl. ook een regeling die in het leven is geroepen om het doorleren te stimuleren!

Het zou ook fijn zijn dat je na je 30e niet meer als een fossiel beschouwd wordt die toch niet interessant is om te laten studeren No Cheer

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:28

Ik heb eerst 4 jaar MBO gedaan en ben nu bezig met m'n HBO opleiding. Kreeg ook pas toen ik 18 was voor het eerst m'n OV en dus ook 3 jaar lang op het MBO reiskosten betaald.

Tuurlijk is het mooi meegenomen voor toekomstige MBO studenten dat het er komt, bedoel daar zal geen één MBO student over klagen als ze een OV krijgen Haha!

Alleen daarmee is zoals al eerder is aangegeven het doel van de OV gewoon weg. Daarbij hoe willen ze het dan met de studiefinanciering gaan doen want nu krijg je vanaf je 18 op het MBO en OV en stufi stroom je door naar HBO heb je nog recht op je OV en 4 jaar stufi.

Als je dan al vanaf eerste MBO stufi krijgt en OV dan klopt dat ook al van geen kant want dan zou je wel door kunnen stromen en gewoon OV en stufi behouden terwijl als je door wil stromen van HBO naar andere HBO of Universiteit mag je dat zelf gaan bekostigen.

Nee zitten veel haken en ogen aan daarom vind ik het nog geen goed idee.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 20:34

Marieke_K schreef:
OV wordt overigens pas gegeven aan het begin van het kwartaal nadat je 18 bent geworden. Als je dus in januari 18 wordt dan krijg pas per april je OV.

Mag jij mij uitleggen waarom mijn beste vriendin in haar eerste jaar HBO in oktober een OV kreeg terwijl ze pas in mei daarop 18 jaar werd...hbo krijg je je ov in oktober van je startjaar, of je nou 18 bent of niet...

Overigens vind ik idd ook dat je na je hbo recht heb op stufie als je doorstudeert. MITS je omhoog gaat in niveau, dus niet nog een HBO en niet bij 1ste jaar WO starten. Maar gewoon DOORstuderen, dus master WO, en dan dus 1, 2 of 3 jaar stufie, afhankelijk van de duur van je master.

Overigens is het niet altijd maar 4 jaar stufie hoor. Mijn studie duurt 5 jaar en ik ontvang dan ook 5 jaar stufie. Iemand die geneeskunde studeert ontvangt 6 jaar stufie.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 21:01

Ja als je op het MBO zit dan krijg je hem als je 18 bent en dan inderdaad per ingang per kwartaal dus kan gunstig en ongunstig uitpakken. Meestal ongunstig Clown

Omdat je voor je HBO onder de prestatiebeurs valt en dus studifinanciering krijgt en dus ook OV als je er aan begint.

Je hebt net zo lang recht op studiefinanciering als de duur van je studie. Staat er 4 jaar voor dan krijg je 4 jaar duurt hij 5 dan 5 enz Knipoog. De meeste HBO studies duren 4 jaar vandaar Lachen

In mijn geval ik doe verkorte opleiding ipv 4 jaar doe ik er 'als het goed is' 3 jaar over. Mocht ik vertraging op lopen dus een extra jaar nodig hebben krijg ik gewoon studifinanciering en OV omdat mijn 4 jaar, die voor de opleiding staat, nog niet voorbij is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 22:02

vergeet niet dat je OV geen "cadeautje" is he....
het hoort bij de prestatiebeurs....