voor / tegen doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: voor / tegen doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:09

Juul schreef:
Maanling schreef:

Neehoor, als de daden té gruwelijk zijn, en iemand is gewoon in en in slecht, dan verdiend die zeker geen kans meer imo.

Jou gedachte. Lachen Níemand wordt geboren als slecht wezen, níemand. Het is altijd ergens door gekomen dat iemand tot vreselijke daden komt, en niemand is in en in slecht. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Daar zijn ze nog niet uit hoor, en vreselijke daden moeten niet altijd triggers hebben laat ik dit even rechtzetten.
Er zijn kinderen geweest die de ene moment aan het tekenen zijn, en de andere plannen om moorden te plegen zonder problemen in het gezin Knipoog

Je kan gepredisponeerd geboren zijn, en dan heb je gewoon meer kans Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 23-04-08 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:09

Citaat:
Neehoor, als de daden té gruwelijk zijn, en iemand is gewoon in en in slecht, dan verdiend die zeker geen kans meer imo.

Citaat:
Jou gedachte. Lachen Níemand wordt geboren als slecht wezen, níemand. Het is altijd ergens door gekomen dat iemand tot vreselijke daden komt, en niemand is in en in slecht. Dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Beetje naieve gedachte. Hitler had vast een heule slechte jeugd gehad dan. Het was ook allemaal niet zijn schuld... arme kerel... Rolleyes

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:10

Ik ben voor, in gevallen zoals DuTroux dan.
Bij dat soort mensen heb ik echt zoiets van "dan kunnen ze het in ieder geval nooit meer doen. Ik maak mij dan meer druk om de maatschappij, dan om het feit dat deze man zou horen te lijden.

Als je soms ziet, sommige criminelen weten te ontsnappen, bijv. vanuit Belgie en starten dan in Nederland een nieuw leven op waardoor ze gewoon weer kunnen verder gaan met hun daden.

Bovendien kost het de regering té veel geld, als er geen kans is op terugkeer in de samenleving, vind ik het toch een goede oplossing.

Maar inderdaad, aan de andere kant, eigenlijk vind ik dat niemand het recht heeft het leven van iemand te nemen.
Dus het is heel lastig, je moet ook goed opletten dat er geen "grijze" gebieden ontstaan, want wie bepaald de grens?
Voor een moeder van een kind dat verkracht&vermoord is is de moordenaar voor haar gevoel ook een DuTroux, maar hier in Nederland zou die persoon wel weer op vrije voeten komen, en misschien ook wel genezen. Dus die kan je dan weer niet de doodstraf geven. Lastig.

Lovely1: Dwangarbeid, dat vind ik ook wel weer een goede. Maar dan niet voor iedereen die in de bak belandt, maar voor de zwaardere (20 jaar of meer) vergrijpen. Jongens die 2 jaar oid in de bak zitten voelen zich inderdaad al verschrikkelijk genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:11

@ maanling: ? Wat is dat nou weer voor een opmerking. Hoe kan jij bewijzen dat iemand in en in slecht is?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:12

Juul schreef:
@ katia: ? Wat is dat nou weer voor een opmerking. Hoe kan jij bewijzen dat iemand in en in slecht is?

Ik bewijs dat niet de wetenschap bewijst dat Lachen met name gerechtspsychiaters.

Ik zeg gewoon dat je stelling verkeerd is dat is al Lachen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 23-04-08 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:12

Bewijzen? Lees de geschiedenisboeken er eens op na? Voorbeelden en bewijzen genoeg van mensen die gewoon echt slecht zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:14

katiavl schreef:
[naam] schreef:
@ katia: ? Wat is dat nou weer voor een opmerking. Hoe kan jij bewijzen dat iemand in en in slecht is?

Ik bewijs dat niet de wetenschap bewijst dat Lachen met name gerechtspsychiaters.

Ik zeg gewoon dat je stelling verkeerd is dat is al Lachen

Was niet op jou gericht, heb al ge-edit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:15

Maanling schreef:
Bewijzen? Lees de geschiedenisboeken er eens op na? Voorbeelden en bewijzen genoeg van mensen die gewoon echt slecht zijn.

Geloof je graag. Maar hoe zijn die mensen zo slecht geworden?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:17

Ik denk niet dat het erom gaat hoe ze zo zijn geworden, het lijkt mij dat van belang is of ze nog kunnen veranderen Knipoog

Anoniem

Ik denk dat het belangrijkste als je iemand gaat behandelen is dat je weet hoe het zo ver gekomen is.

Vjestagirl

De 'slechtheid van de mens' word door een paar dingen veroorzaakt.

1) karakter is erfelijk, je krijgt bepaalde eigenschappen van je ouders mee, die zitten er bij je geboorte al in.
2) karakter wordt gevormd, in de loop van je leven, vooral in je eerste levensjaren, door je ouders en je omgeving
en
3) er zijn mutaties in karakter, een soort evolutie in het klein, een speling van de natuur, vooral om te zien hoe en of het werkt.

En deze 3 factoren samen maken een mens...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:18

madelief88 schreef:
Ik denk niet dat het erom gaat hoe ze zo zijn geworden, het lijkt mij dat van belang is of ze nog kunnen veranderen Knipoog

Ja, maar in hoevere kun je daar op steunen. Kijk fourniret die is ook zo vrijgelaten, en wat hij daarna heeft gedaan. Maar het is natuurlijk al even geleden

Is zo iets moeilijk, iedereen verdiend een tweede kans. Maar in hoevere is het veilig naar de maatschapij moeilijk moeilijk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:22

Maanling schreef:
Als de schuld onherroepelijk vaststaat (zoals bijv in een zaak als Dutroux) dan ben ik voor.

Kun je wel zeggen: verlagen wij ons niet tot hetzelfde niveau als de dader? Neuh, vind ik niet. De dader roept het over zichzelf af. Hij had tenslotte ook de keus kunnen maken niet te moorden.

Het is een stukje genoegdoening voor de nabestaanden/slachtoffers en de zekerheid dat hij het nooit meer kan doen. En het gevangen houden van zoiemand kost inderdaad gewoon heel veel geld. Iets dat ik gewoon niet terecht vindt. Ik wil daar niet voor betalen.

Als bekend is dat je voor een daad de doodstraf kunt krijgen, en je doet de daad toch, dan is er maar één iemand verantwoordelijk voor die doodstraf. Namelijk de dader.

Mee eens!
Wanneer het gaat om een ziekelijk persoon, ben ik het er mee eens.
Wanneer iemand uit wraak (kind verkracht) of uit eigen bescherming (stalker - huiselijk geweld)
een moord pleegt, dan is die persoon geen gevaar voor de rest van de maatschappij.
Die mensen kunnen een straf verdienen, omdat ze iemand vermoord hebben, maar zeker niet de doodstraf. Echter degene die wel een gevaar kunnen vormen voor onze maatschappij, mogen niet meer vrij komen en dan vind ik de doodstraf misschien milder, maar ook verstandiger ivm de kosten van het onderhouden van zo'n persoon.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:53

Juul schreef:
Ik denk dat het belangrijkste als je iemand gaat behandelen is dat je weet hoe het zo ver gekomen is.

Als hij nog verdient om behandelt te worden wel ja.
Anders kan het alleen nog belangrijk zijn om meerdere "gevallen" te voorkomen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:44

Maanling schreef:
Citaat:

Citaat:

Beetje naieve gedachte. Hitler had vast een heule slechte jeugd gehad dan. Het was ook allemaal niet zijn schuld... arme kerel... Rolleyes

Citaat:
@ maanling: ? Wat is dat nou weer voor een opmerking. Hoe kan jij bewijzen dat iemand in en in slecht is?

Verward
Ik mag toch hopen dat we het er allemaal over eens zijn dat hitler gewoon heel simpel wel een in- en inslecht persoon was......

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:46

die arme hitler, die beste man had best een 2e kans kunnen krijgen Rolleyes sorry hoor maar zulk soort mensen verdienen in mijn ogen geen 2e kans! hitler zingt zijn levenslang uit wat 32 jaar is? want levenslang is immers niet tot je dood gaat in je celletje. en meneer komt weer op vrije voeten, sorry maar je maakt mij niet wijs dat zo'n man niet in zijn oude fouten valt.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:49

Aan de ene kant ben ik vóór de doodstraf, maar aan de andere kant.. Wij verlagen ons inderdaad dan wel tot hun niveau.

Aan de andere kant ben ik dus tegen, maar ik vind de straffen hier in Nederland wel veel te laag. Je vermoord of verkracht iemand, krijgt een paar jaar en bent weer vrij.. En nee, ik vind niet dat die mensen een 2e kans verdienen, als je zoiets doet is er sowieso al iets niet goed Levenslang, daar ben ik dan weer wel voor! Schijnheilig En dan niet met een xbox of whatever, nee.. Laat ze dan maar lekker lijden!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:52

Vind een spuitje eigenlijk helemaal niet op niveau van een seriemoordenaar. Hadden hun slachtoffers maar een spuitje Lachen

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:53

Naja, ze mogen er ook wel eens goed over nadenken wat ze anderen hebben aangedaan. Daarom ben ik dus voor levenslang Knipoog

Met de doodstraf komen ze er nog mooi van af. Scheve mond

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:53

hoe zou jij je voelen als ouder als dutroux je kind had vermoord en nog meer kinderen. dat hij ontoerekeningsvatbaar word verklaard? of vrij rondloopt. nou ik zou wóest zijn!
en dan zit ie nog met zijn x-box in de cel! Boos!

ik ben voor de doodstraf als het 100% zeker is dat iemand het gedaan heeft.
dan kunnen ze ook niet zeggen over 50 jaar dat je veranderd bent en bla bla, of goed gedrag o.i.d.
ik vind niet dat je je verlaagd tot hun niveau. ze hebben het er zelf naar gemaakt. en zekers het gevalletje Dutroux.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:56

Ja dat ze na een jaar weer vrij rondlopen is inderdaad belachelijk! Zo'n iemand verandert misschien wel iets, maar ik blijf er bij dat er geestelijk gewoon iets mis is.. Anders doe je zoiets gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:33

Goof schreef:
Maanling schreef:

Citaat:

Verward
Ik mag toch hopen dat we het er allemaal over eens zijn dat hitler gewoon heel simpel wel een in- en inslecht persoon was......

Hitler kán een heel slechte jeugd gehad hebben ja. Je bent het toch hopelijk met me eens dat er wat aan vooraf is gegaan als iemand zulke dingen gaat doen. Of hij is geestesziek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:36

Er worden zelfs mensen vrijgelaten die zéggen dat ze weer zullen terugvallen in hun oude gedrag (bijv verkrachten van vrouwen/kinderen) Ze weten dat ze hun drang niet kunnen stoppen en toch wanneer hun staf klaar is, worden zij vrij gelaten, WANT ZIJ HEBBEN HUN STAF UITGEZETEN EN VERDIENEN EEN 2E KANS. Hij gaat wonen op een plek waar niemand "hem" kent en kan weer "rustig" verder gaan met waar hij gebleven was.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:39

Misselijk Ziek Misselijk Ziek Gestoord Lips are sealed Hamer Koe

zo erg he.... kan zoiemand nog meer leed aanbrengen!! voor dat er weer bewijs is etc...
weer mensenlevens naar de klóte!! Boos!

en als iemand het aangeeft dat hij niet kan stoppen, gooi iemand dan niet voor de leeuwen en help iemand. therapie weet ik wat er allemaal mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 23-04-08 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:40

Juul schreef:
Hitler kán een heel slechte jeugd gehad hebben ja. Je bent het toch hopelijk met me eens dat er wat aan vooraf is gegaan als iemand zulke dingen gaat doen. Of hij is geestesziek.

geloof dat hitler geen raar verleden had.Geen "strafblad" om het zo maar te zeggen. Ook had hij een normale opleiding en een goede baan.
( nu weet ik dat niet meer 100% zeker, maar zoiets is blijven hangen, omdat je dat niet verwacht van zo'n persoon. Geen zin om het op te zoeken)

Of het nu komt daar een slechte jeugd of doordat hij geestelijk ziek was/is, dat hij geen 2e kans verdiend mag toch logich zijn?