Zoon van opperbevelhebber gedood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaantsje

Re: Zoon van opperbevelhebber gedood

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:23

Het doet pijn om je zoon, dochter, vriend, vriendin of familie te verliezen. Echter er word 1 ding vergeten.
In de tweede wereldoorlog werden ook wij geholpen door het buitenland. Amerikanen , Polen, Engelsen enz. Ook die familie's raakten hun zoon, dochter, vriend, vriendin of familie kwijt.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:37

jaantsje schreef:
Het doet pijn om je zoon, dochter, vriend, vriendin of familie te verliezen. Echter er word 1 ding vergeten.
In de tweede wereldoorlog werden ook wij geholpen door het buitenland. Amerikanen , Polen, Engelsen enz. Ook die familie's raakten hun zoon, dochter, vriend, vriendin of familie kwijt.

En wat wil je daarmee zeggen?

Duitsland heeft toen de oorlog gestart. En daarom werden we geholpen. Het was duitsland tegen ongeveer de rest van de wereld.
Deze oorlog heeft Amerika zo ver laten komen.
Wij zouden ze helpen met een opbouwmissie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:59

Ik vind het erg triest hoor. Met zoveel goede zin een vreemd land gaan beveiligen en dat met je leven bekopen. De vraag is nl nog steeds of het zin heeft daar en of de Nederlanders daar wel worden gewaardeerd. Dat land is een groot bommenveld.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 10:25

Dat ben ik met je eens russel maar dat staat los van het feit dat het altijd pijn doet als je iemand moet missen. Als soldaat heb je geen keuze en weet je dat er ten alle tijden risico's zijn.
De achterblijvers kunnen alleen maar afwachten.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:14

jaantsje schreef:
Als soldaat heb je geen keuze en weet je dat er ten alle tijden risico's zijn.

Dat was voor de dienstplichtige soldaat helemaal waar, maar het Nederlandse leger kent geen dienstplicht meer en hebben uitsluitend personeel wat daar (vrijwillig) in dienst gegaan is. Een gewone werkgever/werknemer verhouding dus. Als je dus als soldaat niet achter zo'n missie staat, ben je gewoon vrij om andere keuzes te maken en een andere werkgever te zoeken. Simpel, keuzes genoeg.

jaantsje schreef:
De achterblijvers kunnen alleen maar afwachten.

Waar, en ik heb medelijden met ze. Mijn vader was militair en ik heb al als klein kind gezworen dat ik NOOIT met een militair zou trouwen. NOOIT en dat meen ik uit mijn tenen, ik zou daar echt niet achter kunnen staan.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:19

Firedancer:
Je kiest voor een man/jongen. niet voor zijn beroep.
Ik vind het ook moeilijk. alleen al de gedachten dat hij ook mss zou moeten. Maar ik kies voor hem en dat beroep moet je dan maar voor lief nemen

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:22

Firedancer schreef:
Dat was voor de dienstplichtige soldaat helemaal waar, maar het Nederlandse leger kent geen dienstplicht meer en hebben uitsluitend personeel wat daar (vrijwillig) in dienst gegaan is. Een gewone werkgever/werknemer verhouding dus. Als je dus als soldaat niet achter zo'n missie staat, ben je gewoon vrij om andere keuzes te maken en een andere werkgever te zoeken. Simpel, keuzes genoeg.

Dit is niet waar. Als militair heb je de missies niet voor het kiezen, je moet doen wat ze van je vragen. Je kan niet zeggen van 'oh, nou achter die missie sta ik niet' en dan zomaar even een andere werknemer zoeken. Dus die keuze is er niet, tenzij je strafrechtelijk vervolgd wil worden.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 12:31

Ik ben erg blij dat mijn broertje net weer terug is in Nederland. Hij is ook een goede vriend kwijt geraakt in zijn bijzijn (Wesley).
Als thuisfront is het erg moeilijk als je daar op dit moment familie hebt zitten om te horen wat er nu allemaal gebeurd.
Ik wil iedereen die 1 van de jongens kende die nu zijn gesneuveld dan ook heel erg veel sterkte wensen!

Ik persoonlijk ben tegen de missie in Afganistan. In mijn ogen heeft het werk wat er nu gedaan wordt te weinig zin om de risico's te verantwoorden. Zodra er 1 gebied vrij is, komen de taliban wel weer in een ander gebied.

Echter, de groep van mijn broertje (hij is 20) is wel ontzettend gemotiveerd. Zij zien wel het nut in van wat ze doen en het eerste wat ze met z'n allen riepen toen ze hoorden dat er weer doden waren gevallen dat ze direct terug zouden gaan als ze dat gevraagd werd...

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 13:25

Dat het de zoon van de opperbevelhebber is maakt het echt niet erger dan bij anderen hoor. Gewoon stom toeval, wel zwaar triest dat die man de dood van zijn eigen zoon moet 'aankondigen'. Het blijft zwaar werk daar in Afganistan maar het brengt dan ook wel veel risico's met zich mee, en waarschijnlijk weten deze mensen vast en zeker waaraan ze beginnen, je loopt altijd het risico, dag en nacht. Maar zeker veel sterkte voor de mensen die hun of de naasten kennen.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 15:59

fallenangel3 schreef:
Dit is niet waar. Als militair heb je de missies niet voor het kiezen, je moet doen wat ze van je vragen. Je kan niet zeggen van 'oh, nou achter die missie sta ik niet' en dan zomaar even een andere werknemer zoeken. Dus die keuze is er niet, tenzij je strafrechtelijk vervolgd wil worden.

Dan zoek je dus een andere baan? Zat die dat allang gedaan hebben hoor.

Hoe velen hebben het leger verlaten omwillen van "Afghanistan"? Of mag daar niet over gesproken worden in militaire kringen?

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:01

nicci88 schreef:
Firedancer:
Je kiest voor een man/jongen. niet voor zijn beroep.
Ik vind het ook moeilijk. alleen al de gedachten dat hij ook mss zou moeten. Maar ik kies voor hem en dat beroep moet je dan maar voor lief nemen

Tuurlijk kies je een man/jongen om wie hij is. Alleen voor mij is een man/jongen die ervoor zou kiezen om militair te zijn per definitie NIET mijn zielsmaatje. Dan zitten wij dus op een compleet andere golflengte en zal ik hem nooit kunnen (laat staan willen) begrijpen.

Als je man/jongen een drugsdealer of zware crimineel was, zou hetgeen je hierboven schrijft dan ook nog van toepassing zijn of is dat "anders"?

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:06

MarliesR schreef:
Ik persoonlijk ben tegen de missie in Afganistan. In mijn ogen heeft het werk wat er nu gedaan wordt te weinig zin om de risico's te verantwoorden. Zodra er 1 gebied vrij is, komen de taliban wel weer in een ander gebied.

offtopic: hopende een discussie te vermijden die in dit topic misschien niet thuis hoort, wil ik hierop nog wel even reageren.

Een revolutie bestendigen in Afghanistan (of Irak, maakt niet uit) kan alleen maar als het vanuit het volk zelf komt. Al stuur je er een miljoen soldatn heen, zolang de mensen die daar moeten wonen, leven en werken ZELF hetgeen "wij" hoegenaamd bestrijden blijven tolereren, dan heeft het dus geen enkele zin.

Waarom is de Taliban zo'n enorme kracht, dat is de vraag. Ik heb nogsteeds geen tekenen gezien van een interne opstand in Afghanistan tegen de Taliban. Daarom ben ook ik van mening dat, afgezien van het feit dat wij er NOOIT heen hadden moeten gaan, deze missie in zijn huidige staat ook geen enkele kans van slagen heeft. Vraag maar aan de Russen.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:58

MarliesR schreef:
Echter, de groep van mijn broertje (hij is 20) is wel ontzettend gemotiveerd. Zij zien wel het nut in van wat ze doen en het eerste wat ze met z'n allen riepen toen ze hoorden dat er weer doden waren gevallen dat ze direct terug zouden gaan als ze dat gevraagd werd...

ze zijn idd gemotiveerd. Een vriend van mij gaat over een paar maanden ook weer terug, dit word nu al zijn 3de keer.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 16:59

erg naar voor de familie..

maar het blijft risico van het vak Knipoog

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:00

ik vind het alleen een beetje jammer dat er nu zoveel aandacht wordt besteed aan de dood van de Dennis van Uhm terwijl er over de andere jongen bijna niet gesproken wordt. De dood van hun zoon is voor zijn ouders toch net zo erg lijkt me.

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:08

Helemaal mee eens, het maakt echt geen verschil of het nou de zoon van de opperbevelhebber is of niet, het is een blijft een mens, en elke die overlijd is een verlies Ja

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:13

Pfff zo'n bom gaat normaal af onder de eerste auto. Kennis van me zat in die eerste auto.

Het is idd risico van het vak maar als je er naar toe gaat ga je niet om gedood te worden. Bovendien hebben de nabestaanden hier al helemaal niet voor gekozen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 17:16

juist
dat was ook het eerste wat ik dacht bij dit bericht.
Hij word genoemd en hoe erg het is.... en die andere jongen daarvan heeft de familie geen verdriet. De familie van andere gesneuvelden ook niet?

Verder vind ik het ook wel risico van het vak, hoe hard het ook klinkt.
En of ik er achter zou kunnen staan als echtgenote?
Denk van niet... net als eerder gezeg werd, hoe leuk de jongen ook is, als hij drugsdealer is ging de relatie toch uit.
Maar ouders hebben minder voor het kiezen.
En natuurlijk gaat niemand om gedood of gewond te raken, maar iedereen weet dat het wel kan.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:59

Ja euh, ga er dan ook weg!
Het is niet gek dat de Afghaanse bevolking [en 'Taliban'] ontzettende wrok heeft ten opzichte van militairen, aangezien zij huizen bombarderen, burgers doden en meer kapot maken dan zogezegd opbouwen.
Heel sneu hoor, maar ik heb meer medelijden met de mensen die er niet voor kiezen om in die oorlog te zitten.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:26

Mensen kiezen niet voor oorlog, het overkomt je.
Het is in mijn ogen een machtsspel.
Ik denk dat een groot deel van Afghanistan graag in vrede wil leven, zonder coruptie en zonder de verschillende groepen die de bevolking onderdrukken.
De insteek om mensen te willen helpen ( het leger) is goed maar of dit te verwezenlijken is dat is vraag twee.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:06

http://www.nu.nl/news/1534910/23/%27Tal ... na%27.html

Van Uhm

Afgelopen vrijdagochtend reed een Nederlands konvooi op een bermbom. Twee militairen werden gedood, onder wie de zoon van de commandant der strijdkrachten, generaal Peter van Uhm

Waarom moet dit nu weer extra vermeld worden?
Ik vind het zo zielig voor die andere jongen en familie van die jongen

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:18

ik wil hier best even op reageren het is heel logisch dat er over de dood van dennis meer gepraat word.
hoge bomen vangen veel wind.
als jij sterft en deelfde dag de minister dat word er over jou niks geegd hoor dat is toch logisch.
pijnlijk ja dat is het wel voor de fam van avn schouwink ja heel pijnlijk.
dus om hier te eggen dat het stom en niet logisch is dat is volkomen onzin.
Ik zal dennis vreselijk missen en doordat hij veel in het nieuws is kan je vertellen dat dat niet leuk is om dat oveel te zien en extra pijnlijk.
geef mij maar anonimiteit inplaats van dat als ik de tv aanzet of radio luister of de krant lees dat ik foto´s en helen verjalen en artikelen lees van dennis,,,nee dat is leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:20

Maar als er 2 ministers dood gaan? preekt men dan ook over de 1 meer dan de ander?

Want nu zijn het ook gewoon 2 soldaten, met dezelfde missie

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:20

Ik zeg ook niet dat het niet logisch is.
Ik zeg alleen dat het niet klopt.
Alsof die ander minder was.
Dit is natuurlijk niet zo en dat bedoelen ze ook niet zo, maar zo komt het wel over.

In ieder geval heel veel sterkte met het verlies!!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 09:22

jaantsje schreef:
Mensen kiezen niet voor oorlog, het overkomt je.
Het is in mijn ogen een machtsspel.
Ik denk dat een groot deel van Afghanistan graag in vrede wil leven, zonder coruptie en zonder de verschillende groepen die de bevolking onderdrukken.
De insteek om mensen te willen helpen ( het leger) is goed maar of dit te verwezenlijken is dat is vraag twee.

Ik denk dat politiekers voor oorlog kiezen en wij gewoon volgen. En alleen ingrijpen waar het economisch voordeel heeft.
Ik wou ook graag in het legen, maar deze dingen hebben me tegengehouden Lachen

Verder is het normaal dat inderdaad hoge mensen meer aandacht krijgen, maar logisch nee vind ze allemaal gelijk. Net als de prins van Engeland zou sterven, vind ik gelijk aan een anonieme soldaat.
Maar dat is de wereld inderdaad, allebei hebben de families nu veel pijn