Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jaantsje schreef:Het doet pijn om je zoon, dochter, vriend, vriendin of familie te verliezen. Echter er word 1 ding vergeten.
In de tweede wereldoorlog werden ook wij geholpen door het buitenland. Amerikanen , Polen, Engelsen enz. Ook die familie's raakten hun zoon, dochter, vriend, vriendin of familie kwijt.
jaantsje schreef:Als soldaat heb je geen keuze en weet je dat er ten alle tijden risico's zijn.
jaantsje schreef:De achterblijvers kunnen alleen maar afwachten.
Firedancer schreef:Dat was voor de dienstplichtige soldaat helemaal waar, maar het Nederlandse leger kent geen dienstplicht meer en hebben uitsluitend personeel wat daar (vrijwillig) in dienst gegaan is. Een gewone werkgever/werknemer verhouding dus. Als je dus als soldaat niet achter zo'n missie staat, ben je gewoon vrij om andere keuzes te maken en een andere werkgever te zoeken. Simpel, keuzes genoeg.
fallenangel3 schreef:Dit is niet waar. Als militair heb je de missies niet voor het kiezen, je moet doen wat ze van je vragen. Je kan niet zeggen van 'oh, nou achter die missie sta ik niet' en dan zomaar even een andere werknemer zoeken. Dus die keuze is er niet, tenzij je strafrechtelijk vervolgd wil worden.
nicci88 schreef:Firedancer:
Je kiest voor een man/jongen. niet voor zijn beroep.
Ik vind het ook moeilijk. alleen al de gedachten dat hij ook mss zou moeten. Maar ik kies voor hem en dat beroep moet je dan maar voor lief nemen
MarliesR schreef:Ik persoonlijk ben tegen de missie in Afganistan. In mijn ogen heeft het werk wat er nu gedaan wordt te weinig zin om de risico's te verantwoorden. Zodra er 1 gebied vrij is, komen de taliban wel weer in een ander gebied.
MarliesR schreef:Echter, de groep van mijn broertje (hij is 20) is wel ontzettend gemotiveerd. Zij zien wel het nut in van wat ze doen en het eerste wat ze met z'n allen riepen toen ze hoorden dat er weer doden waren gevallen dat ze direct terug zouden gaan als ze dat gevraagd werd...
jaantsje schreef:Mensen kiezen niet voor oorlog, het overkomt je.
Het is in mijn ogen een machtsspel.
Ik denk dat een groot deel van Afghanistan graag in vrede wil leven, zonder coruptie en zonder de verschillende groepen die de bevolking onderdrukken.
De insteek om mensen te willen helpen ( het leger) is goed maar of dit te verwezenlijken is dat is vraag twee.