'Hert en zwijn niet ontwijken'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jukurensha

Re: 'Hert en zwijn niet ontwijken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:58

Rianne_ schreef:
Het is ook wel zo natuurlijk, beter 1 hert of zo dood dan gewonde mensen of meerdere dode mensen.. Al vind ik het wel een moeilijk punt! Ja Maar doorrijden, nee leg het dier dan wel even aan de kant. Alhoewel ik dat waarschijnlijk niet zou kunnen. Bloos!

Om zo'n dier even aan de kant te leggen, lijkt me ook wel lastig hoor. Hoe wil je dat doen? Gewoon stoppen en midden op de weg dat dier verslepen? Volgens mij als je er een aanrijdt, komt 'ie vanzelf aan de kant te liggen door de klap. Niet altijd natuurlijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:02

volgens mij wijk je automatisch uit... dat doe je in een reflex...

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:03

Hoe gek ik ook ben op beesten, ik hoop dat ik nooit in reflex vol op m'n rem ga staan. Op de snelweg rijd je 120, enig idee hoeveel schade je hebt als je met die snelheid je rem intrapt en er iemand achterop knalt? Dan mag je blij zijn dat je nog in 1 stuk begraven kan worden. Hetzelfde geldt als je in een slip raakt, of uit probeert te wijken en de vangrail / een boom / een sloot / een andere auto raakt.
Het risico dat jij, en alle weggebruikers om je heen, loopt als je remt of uitwijkt is vele malen groter dan wanneer je doorrijd. En ja, dan is het héél zielig voor het hert / zwijn / eend / whatever, maar mensenlevens gaan voor.

Ik heb 1 keer in een reflex uitgeweken voor een eend op de snelweg, en ik mag God op m'n blote knietjes danken dat ik a. op de rechterbaan zat en naar links uitweek, b. dat ik terug naar rechts kon sturen voordat ik in de vangrail zat, en c. dat er niet op dat moment iemand links naast me zat. Ik hoop dat als dit nog een keer gebeurd, dat ik slim genoeg ben om niet uit te wijken.

Uitwijken en plotseling remmen kan levensgevaarlijk zijn. Als je moet kiezen, breng je dan je eigen leven en dat van anderen in gevaar om een dier te redden?

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:10

Hoeveel tijd heb je om erover na te denken? Geen tijd! En automatisch wijk je toch uit...Ik heb ook altijd gezegd dat ik niet voor een dier uit zou wijken als ik op de weg zit (ivm andere weggebruikers). Totdat er een hond de weg overstak en ik vol in de ankers ging en in de berm tegen een boom tot stilstand kwam....Gelukkig niks ernstigs alhoewel ik zo'n 80 reed. De achteropkomende auto's waren gelukkig ver genoeg weg en de eigenaresse van de hond heeft gelijk de schuld voor de overstekende hond overgenomen. Ik heb destijds geluk gehad, maar besef heel goed dat ik op dat moment echt niet meer kon denken wat te doen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:11

Ik heb er helaas ervaring mee (paar jaar Afrika) en ik kan bevestigen dat je die reflex kunt afleren

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:13

Op het moment dat er zo'n beest voor je auto verschijnt dan ben je onmenselijk als je er overheen kunt rijden: als je bij je volle verstand bent dan zal je reflex altijd uitwijken zijn. En als je door kunt rijden van 'oh een hert, na jah..' dan ben je in mijn ogen serieus ziek.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:15

Dat bedoel ik niet. Maar je kunt wel denken "eerst kijken, dan handelen." En soms zul je kunnen uitwijken, en soms niet.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:18

Dat klopt, maar dat zal hard werken zijn om zoiets aan te leren. Want op een schrikmoment schrik je eerst en dán kan je pas helder denken, hoe lang het duurt voordat het denkmoment komt verschilt per persoon. Vandaar dat je vrijwel altijd vanuit een reflex reageert.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:20

En ik denk dat de ANWB op deze manier probeert mensen van die reflex bewust te maken zodat je er tenminste iets mee kunt doen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:25

Tja.. het is maar net waar je voorkeur ligt. Ik wijk liever uit met het risico dat er iets gebeurd met mij of iemand anders dan dat ik een onschuldig dier aanrijd.

Pablo_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:28

Ik heb wel eens een vos/kat onder mijn auto gehad en moet eerlijk bekennen dat ik met 120 km/uur eerder het reflex had om door te rijden ipv remmen of uitwijken. Of ik dit ook nog zo nuchter zou doen als het om een hert of wild zwijn zou gaan......

Overigens ligt het ook wel aan de snelheid, uitwijken of remmen wanneer je 50 km/uur is natuurlijk een stukje veiliger dan op een snelweg en op dit soort wegen probeer ik altijd het dier te laten remmen.

Ben het wel eens met de stelling dat een mensenleven meer waard is dan een dierenleven. Ik zou niet kunnen leven met de wetenschap dat er door mijn ontwijkacties andere mensen het leven laten. Ook niet met het feit dat ik zelf misschien de rest van mijn leven zwaar gehandicapt zal zijn terwijl Bambi nog vrolijk rondhuppelt. Zo egoïstisch ben ik dan ook wel weer, maar betekend niet dat ik het niet ontzettend erg vind dat er daardoor een dier overleden is.
Laatst bijgewerkt door Pablo_9 op 16-04-08 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:28

Redrumfox schreef:
Tja.. het is maar net waar je voorkeur ligt. Ik wijk liever uit met het risico dat er iets gebeurd met mij of iemand anders dan dat ik een onschuldig dier aanrijd.

Dus liever een onschuldig mens dood of gewond dan een onschuldig dier?

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:31

Redrumfox schreef:

En die iemand anders is niet onschuldig? Wil jij echt liever het risico lopen om bijvoorbeeld een vader van twee kinderen dood te rijden, dan dat je niet uitwijkt voor een zwijn? Dat je jezelf in gevaar wil brengen is je eigen keuze, maar andere mensen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:32

dat wilde ik net gaan zeggen.

Pablo_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:35

Redrumfox schreef:
Op het moment dat er zo'n beest voor je auto verschijnt dan ben je onmenselijk als je er overheen kunt rijden: als je bij je volle verstand bent dan zal je reflex altijd uitwijken zijn. En als je door kunt rijden van 'oh een hert, na jah..' dan ben je in mijn ogen serieus ziek.

Redrumfox schreef:

Een "onschuldig" mens (ongeacht welke leeftijd) laten verongelukken om een "onschuldig" dier te redden is niet onmenselijk? Zou je vrolijk verder kunnen leven als je weet dat je het dier hebt kunnen redden met alle gevolgen van dien? Lijkt mij niet dat je nu al kunt zeggen wat je in zo'n situatie zult doen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:35

Wij reden een keer met de trailer met pony erin op de snelweg, en we hadden op de verkeersinformatie al gehoord dat er op de A27 een hond los liep, en uitgerekend kwamen wij hem tegen,terwijl de A 27 zo lang is.
Hij liep over de vluchtstrook.
Mijn man zei bij voorbaat al: als ie oversteekt rijd ik door, en tja ik was het er wel mee eens want anders verongeluk je met pony en al, maar ik heb wel met mijn handen voor mijn ogen en mijn tenen bij elkaar geknepen gezeten tot we hem voorbij waren.
Ik toen 112 gebeld en de lokatie doorgegeven.
In sommige gevallen heb je gewoon geen keus, hoe hard het ook is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:37

Darwin, maar dan zie hem aankomen.. je wéét dat het beestje er loopt en je ziet hem over de vluchtstrook lopen...

ik kan je uit ervaring vertellen dat je een hert in het donker dus níet ziet... die staat gewoon inééns voor je koplampen.. en dan rem je uit reflex..

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:37

Een vriend van mijn vader is overleden door het uitwijken voor een kat. No way dat ik uitwijk, dan er onder maar helaas. Dan ben ik ook zelf over de zeik, maar mijn leven is imo wel iets belangrijker dan van een dier.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:38

Redrumfox schreef:

Dan ben je zeker ook veganist?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 15:43

Nou Redrumfox, ik hoop dat ik jou nooit tegen kom op de weg. Stel je wijkt uit voor een mier en rijdt me overhoop nee bedankt!

Vroeger toen ik nog naief was vond ik het ook dat ik zou uitwijken. Nu ik echter 18 ben en aan het autorijlessen ben besef ik me heel goed dat autorijden geen kinderspel is.

Je kan het wel over een onschuldig dier hebben dat je dood, maar als er een mens gedood wordt in zo'n ongeluk, 'dood' je er meerderen. Denk maar eens aan de emotionele schade die de nabestaanden van het slachtoffer zal hebben.

Ik denk dat als een familielid van jezelf omkomt in zo'n ongeluk je wel anders praat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:33

Het klinkt cru, maar het is wel zo.

Als jij uitwijkt, dan doe je dat zonder te kijken, logisch want je hebt geen tijd om eerst te kijken als er zo'n dier voor je opduikt.
Gevolg van uitwijken, jij ramt iemand die naast je op ongeveer 100 km rijd, die ram jij, de auto naast je verliest het macht over het stuur, jij verliest het macht over het stuur, er is een waarschijnlijkheid dat jullie allebei over de kop vliegen met die snelheid, waardoor aankomend verkeer WEER moet uitwijken op die snelheid, en of ook over de kop zal slaan, of zal gaan spinnen, en alles raken wat er in de buurt is.

1 groot drama dus, en wie weet hoeveel zwaar gewonden, of eventueel doden?
Wat zie je dan liever? 1 dood dier, of 4 (of wel meer) dode mensen?

Er is hier een keer een rechtzaak over geweest een man week ook uit voor een dier op de weg, en raakte iemand anders met de auto, en diegene in die auto is overleden toen. Dood door schuld?

Ik weet niet wat ik zal doen, mijn eerste reactie zou ook zijn uitwijken, maar als ik het voor elkaar krijg, hem te moeten aanrijden, zou ik het doen...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:37

vorig jaar zijn er 4 mensen omgekomen omdat ze uitwijkte voor een eend op de afsluitdijk

4!!!! mensen levens en nog meerdere verwoest door 1 eend

nee sorry, maar ik wijk niet uit voor dieren
tenzij ik echt als enige op de weg ben, rijdt er een ander ook op die weg dan heeft het beestje pech

in dit geval is een mensenleven meer waard dan dat van een dier

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:40

marlies85 schreef:
Ik had het vanmorgen op teletekst gelezen.mijn mond viel ook open van de opmerking : "De ANWB benadrukt dat een mensenleven meer waard is dan een dierenleven."
Waarom denken mensen nou altijd dat ze boven een dier staan...

Euh, sorry maar als ik moet kiezen tussen het leven van mijn kind (of mijn eigen leven) en dat van een zwijn of een hert dan is die keuze heel snel gemaakt. En dan durf ik ook zonder schaamte zeggen: ja een mensenleven staat boven dat van een dier.

En ik ben echt een grote dierenliefhebber!!!!!! Maar soms moet men gewoon realistisch zijn.

Uiteindelijk denk ik ook de relfex te zullen hebben om m'n stuur om te slaan, maar ik vind de opmerking een beetje onrealistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:41

Ik vraag me af hoeveel mensen ook door kunnen rijden...een ree is niet klein...ga maar eens bewust door rijden...

Wij hebben er zelf 1 tegen de auto gehad.
Die kwam uit het donker vanuit het niets de weg op en zat er ook meteen tegen.
Toen heeft mijn vriend idd goed gehandel door rustig te remmen en de auto in de berm te zetten.
Maar ide hadden we ook niet zien aankomen...als je dat wel nog net ziet?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:48

Redrumfox schreef:

Nou dat is fijn voor de tegenligger die net met 3 kinderen op de achterbank naar een kinderfeestje ging...
Sorry hoor, maar ik vind dit echt ondoordacht... Ik rij liever een hert dood, dan iemand's kinderen...