Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ikenindi schreef:klopt. ik ben het helemaal met jullie eens, maar ik ben het dan ook niet met het strafstelsel in nederland eens. ik vind dat levenslang weer levenslang moet worden
lies schreef:ikenindi schreef:klopt. ik ben het helemaal met jullie eens, maar ik ben het dan ook niet met het strafstelsel in nederland eens. ik vind dat levenslang weer levenslang moet worden
Levenslang is levenslang in Nederland.
Citaat:Bij Koninklijk Besluit kan eventueel gratie worden verleend. Zo'n verzoek kan worden ingediend nadat 20 jaar van de straf is uitgezeten.
Citaat:In Nederland is het twee keer gebeurd dat gratie werd verleend aan een tot levenslang veroordeelde. In 1975 kwam huisarts John O. na 21 jaar vrij. Hij had twee keer levenslang gekregen voor het vergiftigen van zijn vrouw en een celgenoot. Hans van Z., in 1969 opgesloten voor drie roofmoorden, werd in 1986 op vrije voeten gesteld.
Traiectum schreef:Hij heeft zijn vrouw vermoord, en daar zitten consequenties aan, meer dan alleen een celstraf. Een aantal jaren gevangenis staat in mijn ogen niet in verhouding tot het beeindigen van een leven. Of het terecht is dat een veroordeelde na het uitzitten van een celstraf nog steeds veroordeeld wordt door zijn of haar omgeving kan ik niet over oordelen. Begrijpelijk vind ik het wel.
Mistic schreef:Waar bemoeid die peter zich mee. Als die man zijn straf uitgezeten heeft hoef hij niet nogmaals gestraft te worden.
Wat van O. wel of niet in zijn profiel heeft staan gaat niemand wat aan. Of hij later eerlijk is naar zijn "partner" is ook onze en al helemaal niet peter zijn zaak.
xKatleentjex schreef:Ik ben als Belg helemaal niet bekend met deze zaak, maar is er iemand die ook de hele achtergrond weet, en ook weet wààrom die man zijn vrouw vermoord heeft?