wolven in oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re: wolven in oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:16

Ik denk dat die mensen wel weten waar ze het over hebben. Knipoog

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:04

ik vind het een goed plan.
en over de ruimte....beetje onzin mensen! er is ook een wolvenpark in duitsland en daar zijn 10 wolven ofzo op een veeeel kleinere plek en die zien er ook prima uit.

ik vind het een super plan, hopen dat ze eindelijk niet meer bedreigd worden.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:40

Goed plan??? Men heeft het over 100 wolven!!! Heb je de wolvenlus wel eens gelezen van dezelfde schrijver als van de paardenfluisteraar??? Wolven moeten een beschut eigen territorium hebben, het is niet voor niks dat er bij Hamburg al een wolf onder de auto kwam. Dit deel van Europa is te VOL voor wolven, ik vindt het zeer interessante dieren, maar zet ze wel in een Habitat die eerlijk voor hun en voor ons is. Denkt aan het verhaal van Olifanten afschieten in Zuid Afrika. De mens moet zich en zal zich overal mee bemoeien met vaak zeer rampzalige gevolgen. Eerst alle natuur uitroeien en daarna vrolijk de natuur terug zetten in veranderde omstandigheden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:44

Adriana schreef:
Eerst alle natuur uitroeien en daarna vrolijk de natuur terug zetten in veranderde omstandigheden.

Dat is idd het punt waarop ik altijd een beetje sceptisch ben. De natuur is zo´n mooi en ongelovelijk complex geheel, dat het me heel moeilijk, en misschien praktisch onmogelijk, lijkt om dat ´zomaar´na te bootsen.
Daarbij vind ik 100 wolven ook wel erg veel...Lijkt me niet dat ze er alleen maar mannetjes of vrouwtjes neer gaan zetten en dan blijft het denk ik niet bij 100 wolven...Ik zou het houden op een stuk of tien, hebben die het naar de zin komen er vanzelf wel meer.

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:51

Ik ga elk weekend naar de Oostvaarderplassen (OVP) Daar zitten ook zeearend koppels, welke uit zichzelf zijn teruggekomen. Deze vogelsoort was vroeger ook in NL en dus weer terug gekomen. De OVP is een erg mooi stuk natuur en ik denk inderdaad dat 100 wolven teveel zijn. Maar te beginnen met 1 roedel lijkt mij een goed plan. Er breken een hele enkele keer edelherten uit in de OVP, maar dat is echt minimaal. Je mag in het gebied niet overal wandelen en al zeker niet komen te paard of met een hond.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:56

Silviabol schreef:
de wolven komen alleen in de oosvaardersplassen terecht, niet in het bos bij jou om de hoek hoor

Hoe zit het dan met de plannen om de Oostvaardersplassen (via een aantal tussenliggende natuurgebieden) te verbinden met de Veluwe? Ik zou niet weten met wat voor obstakels je wolven tegen kunt houden, maar tegelijkertijd wel edelherten kunt laten passeren.

In de Ontwikkelingsvisie Oostvaardersplassen van Staatsbosbeheer ( http://staatsbosbeheer.nl/actueel/pers/ ... 5C753FD%7D doorklikken op de link 'nieuwe toekomstvisie') wordt genoemd waar het voorgestelde aantal van 100 wolven voor de Oostvaardersplassen vandaan komt:
Citaat:
Wat betreft de aantallen grote roofdieren die in een gebied kunnen leven, is op basis van wetenschappelijk onderzoek een vuistregel ontwikkeld. Die houdt in dat op een biomassa van 10.000 kg prooi 90 kg aan biomassa predator kan voorkomen. Voor de Oostvaardersplassen betekent deze vuistregel dat er meer dan 100 wolven kunnen leven.
Ergens anders staat een voorbeeld uit het Amerikaanse Yellowstone National Park, waarmee de rol van wolven in een ecosysteem wordt verduidelijkt.
Er staat kortgezegd dat de populatiegrootte van grote grazers (wapitiherten, vergelijkbaar met 'onze' edelherten) voornamelijk wordt bepaald door het voedselaanbod, en in veel mindere mate door de predatiedruk (door wolven). De wolven zorgden echter wel voor een gedragsverandering bij de prooidieren (in het raport 'ecologie van de angst' genoemd) waardoor deze zich minder lang en vaak ophielden op plaatsen waar zij een gemakkelijke prooi zouden zijn (bijvoorbeeld langs oevers). Hierdoor verandert dus ook hun graaspatroon en daardoor de plantengroei en -verspreiding in het gebied.

Volgens mij zijn er wel een aantal kanttekeningen te plaatsen bij dit voorstel. In Yellowstone National Park is de concentratie prooidieren relatief laag, en hun mogelijke verspreidingsgebied vele malen groter dan de Oostvaardersplassen. De Oostvaardersplassen is een relatief klein gebied, waarin óf te veel grote grazers voorkomen, óf wat toevallig zo vruchtbaar is dat er echt een grote, stabiele populatie ondersteund kan worden.
In beide gevallen is er in de Oostvaardersplassen echter sprake van een relatief zeer grote concentratie van prooidieren in een klein, afgebakend gebied.

De genoemde 'ecologie van de angst' en bijbehorend trekgedrag zijn alleen mogelijk in een gebied van voldoende omvang. In de Oostvaardersplassen is het niet of veel minder mogelijk voor de prooidieren om te vluchten of weg te trekken. Daarnaast bestaat het gebied voor een groot deel uit water en oeverland, waardoor de prooidieren er extra kwetsbaar zijn.
Volgens mij gaat de verhouding prooi : predator van 10.000 : 90 daarom niet op in dit gebied. Door gebrek aan vluchtmogelijkheden zal de populatiegrootte van de grote grazers hier wél in belangrijke mate bepaald worden door de (hoge) predatiedruk.

De enige mogelijkheid om hier een goed functionerend ecosysteem van te maken is door het te verbinden met natuurgebieden op het 'oude' land (zoals de Veluwe). Hierdoor kunnen de prooidieren wel vluchten (en de predatoren zullen deels meetrekken). In de Oostvaardersplassen (waar de prooidieren relatief kwetsbaar zijn) zullen dan minder grote grazers zijn dan er op grond van het voedselaanbod te verwachten zijn.

Dit 'openen' van de Oostvaardersplassen terwijl daar wolven leven zal wel op verzet stuiten van een groot deel van de bevolking.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:03

Dan nog, ik denk dat Nederland te klein en te dun bevolkt is voor dit soort experimenten... Wat als het experiment mislukt?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:18

Adriana schreef:
Dan nog, ik denk dat Nederland te klein en te dun bevolkt is voor dit soort experimenten... Wat als het experiment mislukt?
te dun bevolkt?

Tja...
Dat ligt eraan op welke manier het mislukt.

Als de wolf zich uiteindelijk toch niet blijkt te kunnen handhaven in Nederland, dan is dat jammer, maar op zich geen ramp.

Als een aantal soorten een gemakkelijkere prooi blijken te zijn dan grote grazers (denk aan broedende/ruiende vogels) en daardoor ernstig bedreigd worden of zelfs uitsterven, dan kun je het invoeren van wolven zien als een ecologische ramp.

Als de wolf zich zo goed weet te handhaven dat hij sterk in aantal toeneemt, zich verspreidt naar andere gebieden en daar voor overlast of gevaar zorgt voor mensen en (landbouw)huisdieren, dan denk ik dat we een groot probleem hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:23

wij nederlanders vinden 6000 ha enorm groot.
Maar voor een wolf is dat zo groot als een balkonnetje...

wij denken met onze postzegel bosjes dat we heel wat zijn.... het is toch gewoon een lachertje hoe klein dat is...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:42

Te dicht bevolkt moet het zijn Clown oeps...

Ik denk dat er voedsel genoeg is voor de wolf... maar zouden andere roofdieren niet in het gedrang komen zoals de vos en kleinere roofdieren?

Wat vinden de boswachters hiervan?

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:16

Ik wil helemaal geen HONDERD wolven hier in nederland! Hoe zit het met wandelen en paardrijden?

Nederland is niet echt groot in vergelijking met onze buurland Duitsland. Als ze toch willen doen, houd dan bij 10 stuks!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 14:07

Goldenflower schreef:
Ik wil helemaal geen HONDERD wolven hier in nederland! Hoe zit het met wandelen en paardrijden?

Als ze in de Oostvaardersplassen blijven, hoef je je voor alsnog geen zorgen te maken, daar mag je namelijk niet eens met een paard in (toch jammer, want het is daar zo mooi) en ik dacht dat het voor wandelaars en fietsers ook beperkt is...
(en anders gewoon geen rooie petjes gaan dragen, 'roodkapje, roodkapje, waar ga je heen?' Haha! )

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:38

waarom bemoeit de mens zich altijd met de natuur? eerst alle mooie wilde dieren afschieten of weg jagen en daarna ze terug gaan zetten in een veel te klein gebied. waar slaat dat op????

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:28

Nou is Nederland wel íets groter dan Londen of Parijs Clown maar er is inderdaad geen plek voor wolven. Waarom? Heel simpel. Nederland is VOL. Vol wegen, bebouwing en mensen. We willen helemaal geen bossen meer. We willen een ietwat wild aandoend párk, waar we op zondagmiddag als de zon schijnt massaal gaan fietsen, wandelen en paardrijden. Maar oh wee als het te wild wordt! En als de natuur zijn eigen gang kan gaan! Nee, dieren moeten bijgevoerd en afgemaakt worden, hekje hier, wildtunneltje daar..
Dat is geen wild meer, dat is beheerd groen.

Trouwens, over het opeten van alle dieren gesproken.. de natúúr regelt zichzelf heel goed. Bij een overschot aan proodieren stijgt het aantal roofdieren explosief. Is het aantal prooidieren weer op of onder normaal niveau, dan daalt het aantal roofdieren ook vanzelf weer. Kwestie van vraag en aanbod.
Maar ja. Omdat we hier in NL nou eenmaal geen echte roofdieren meer hebben, moeten we wel zelf 'beheren', als er een overschot dreigt.

Natuur in Nederland, laat me niet lachen zeg. Wolven horen waar er nog échte ruimte is, niet hier.

malie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:43

als jullie dat echt zo vinden, dat wolven zoveel ruimte nodig moeten hebben. Wat vinden jullie dan van ouwehands dieren park?? die hebben ook een stuk of 10 wolven (dacht ik) op een piepklein plekje.........

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 01:10

xxxmarexxx schreef:
waarom bemoeit de mens zich altijd met de natuur? eerst alle mooie wilde dieren afschieten of weg jagen en daarna ze terug gaan zetten in een veel te klein gebied. waar slaat dat op????

In de meeste gevallen zijn die dieren niet bewust "afgeschoten of weggejaagd" om ze weg te jagen.
Door het ontginnen van "wilde grond" t.b.v. de landbouw is veel van het oorspronkelijke leefgebied verloren gegaan of (te) versnipperd geraakt. Verder is een aantal soorten bejaagd vanwege hun eetbaarheid of bruikbaarheid voor ons.

Hadden we dan maar als jagers-verzamelaars moeten blijven leven, en dan ook maar met een paar duizend man in wat we nu Nederland noemen?

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 11:45

oomens schreef:
xxxmarexxx schreef:

In de meeste gevallen zijn die dieren niet bewust "afgeschoten of weggejaagd" om ze weg te jagen.
Door het ontginnen van "wilde grond" t.b.v. de landbouw is veel van het oorspronkelijke leefgebied verloren gegaan of (te) versnipperd geraakt. Verder is een aantal soorten bejaagd vanwege hun eetbaarheid of bruikbaarheid voor ons.

Hadden we dan maar als jagers-verzamelaars moeten blijven leven, en dan ook maar met een paar duizend man in wat we nu Nederland noemen?

dat wil ik ook niet zeggen maar zoals we nu met de natuur om gaan vind ik echt schandalig. de dieren die al veel langer wonen op sommige plekke moeten maar wijken voor ons omdat wij zo nodig in overbodige luxe willen wonen... dat klopt toch ook niet.
hoe zou jij het vinden als ze jouw paardewei afpakken omdat daar een huis moet staan. waar jij met je paard heen gaat is dan jou zorg.... dat klopt toch ook niet? waarom mogen ze dit dan wel met wilde dieren doen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:54

Sorry maar ik vind een dierentuin iets heel anders dan de OVP. Een dierentuin heeft vooral een educatieve functie, en is er om uitstervende soorten een handje te helpen dmv fokprogramma's enzo. Ik ben zeker niet pro-dierentuin, vind de meeste maar dierenkwellerij, een hele zut dieren in een miniem verblijf die de hele tijd bekeken en bejoeld worden. Echt lekker is het niet nee.
Dit is gewoon een woest plan van iemand, die daar duidelijk niet over na heeft gedacht.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:00

Berdien schreef:
Sorry maar ik vind een dierentuin iets heel anders dan de OVP. Een dierentuin heeft vooral een educatieve functie, en is er om uitstervende soorten een handje te helpen dmv fokprogramma's enzo. Ik ben zeker niet pro-dierentuin, vind de meeste maar dierenkwellerij, een hele zut dieren in een miniem verblijf die de hele tijd bekeken en bejoeld worden. Echt lekker is het niet nee.
Dit is gewoon een woest plan van iemand, die daar duidelijk niet over na heeft gedacht.

Volgens mij is er wel degelijk over het plan nagedacht. Het staat in ieder geval wel een aantal maal genoemd in de Ontwikkelingsvisie Oostvaardersplassen van Staatsbosbeheer, inclusief een beknopte onderbouwing waarom het plan in de Oostvaardersplassen zou kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast noemt staatsbosbeheer het in verschillende persberichten.

Het is dus niet "zomaar iemand die wat roept zonder na te denken".

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:06

Als ze dit daadwerkelijk gaan doen zou ik me niet lekker voelen als ik daar in de buurt zou wonen...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:07

dit plan is er al zeker een x aantan jaaaaaaren
maar ik zou het super vinden als nederland zijn wolf weer terug krijgt

helemaal super gewoon
al moet ik ook eerlijk zijn dat ik het de eerste 10 jaar niet zo 123 zie gebeuren

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:10

Wat een debiele mansen zeg... Tuurlijk is het leuk als de wolven terug komen.. maar de oostvaardersplassen zijn al overbevolkt. Dan kan je er wel wolven in zetten, maar goed, denk eens terug aan het feit dat ze de paarden en herten enzo niet wilden voeren omdat het de natuur was.. Wat nou als ze die wolven ook zouden moeten voeren en dat dus niet deden omdat het de natuur is? Slaat toch eigenlijk helemaal nergens op...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:13

je moet niet vergeten dat de natuurlijke vijand van de herten en reeën van oorsprong de wolven zijn dus die horen die populatie op peil te houden
en (gaat nog even na zoekken of het wel klopt) voor zover mijn geheugen gaat is het zo dat als het voer schaars word wolven niet paren Knipoog

kan het niet 123 vinden om het te onder bouwen Bloos
Laatst bijgewerkt door rommulus op 11-04-08 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:15

Nee dat klopt, is ook zo. Maar dit is geen natuurlijke situatie meer Lachen Tuurlijk zullen de wolven hier en daar wat eten, maar denk ook aan de veiligheid, en de beelden die het kan opleveren. Veel mensen zullen het niet fijn vinden om een beest verslonden te zien worden. Verder, stel DAT ze uberhaupt gaan paren, en er zijn pups, en er is geen eten meer, of het weer is te nat, zit je daar ook weer mee. Ik snap dat mensen de natuur willen terugplaatsen, maar ik denk niet dat dit de oplossing is...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:24

hoezo geen natuurlijke situatie ?? (dat de populatie reeën en herten, konijnen en al het andere klein gebeuren neer geschoten worden om de populatie niet de pan uit te laten reizen wel ???)
hoezo zou het een gevaar voor mensen op leveren ??? (aanvallen wolf-mens is zeer klein)
de beelden ??? (wolven zullen niet gouw prooidieren eten in iemands achtertuin ze zijn mens schuw en de genen die wel wat zien eh ... de genen die er over zullen klagen zijn de mensen die denken dat melk uit de fabriek komt)
paren zullen ze zeker (van een beetje water gaan ze niet dood Knipoog en dan is er idd een dikke kans dat de pup's verlaten worden en sterven)
vergeet niet dat dit ook een onderdeel zal gaan worden van een wereldwijd fok progamma en dat er dus regelmatig dieren gevangen zullen worden voor export
natuur beheer zal ze zeker in de gaten houden Knipoog

ik denk dat dit zeker een oplossing is vanmij mogen ze vandaag er al lopen Knipoog