Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Adriana schreef:Eerst alle natuur uitroeien en daarna vrolijk de natuur terug zetten in veranderde omstandigheden.
Silviabol schreef:de wolven komen alleen in de oosvaardersplassen terecht, niet in het bos bij jou om de hoek hoor
Ergens anders staat een voorbeeld uit het Amerikaanse Yellowstone National Park, waarmee de rol van wolven in een ecosysteem wordt verduidelijkt.Citaat:Wat betreft de aantallen grote roofdieren die in een gebied kunnen leven, is op basis van wetenschappelijk onderzoek een vuistregel ontwikkeld. Die houdt in dat op een biomassa van 10.000 kg prooi 90 kg aan biomassa predator kan voorkomen. Voor de Oostvaardersplassen betekent deze vuistregel dat er meer dan 100 wolven kunnen leven.
Adriana schreef:te dun bevolkt?Dan nog, ik denk dat Nederland te klein en te dun bevolkt is voor dit soort experimenten... Wat als het experiment mislukt?
Goldenflower schreef:Ik wil helemaal geen HONDERD wolven hier in nederland! Hoe zit het met wandelen en paardrijden?
xxxmarexxx schreef:waarom bemoeit de mens zich altijd met de natuur? eerst alle mooie wilde dieren afschieten of weg jagen en daarna ze terug gaan zetten in een veel te klein gebied. waar slaat dat op????
oomens schreef:xxxmarexxx schreef:waarom bemoeit de mens zich altijd met de natuur? eerst alle mooie wilde dieren afschieten of weg jagen en daarna ze terug gaan zetten in een veel te klein gebied. waar slaat dat op????
In de meeste gevallen zijn die dieren niet bewust "afgeschoten of weggejaagd" om ze weg te jagen.
Door het ontginnen van "wilde grond" t.b.v. de landbouw is veel van het oorspronkelijke leefgebied verloren gegaan of (te) versnipperd geraakt. Verder is een aantal soorten bejaagd vanwege hun eetbaarheid of bruikbaarheid voor ons.
Hadden we dan maar als jagers-verzamelaars moeten blijven leven, en dan ook maar met een paar duizend man in wat we nu Nederland noemen?
Berdien schreef:Sorry maar ik vind een dierentuin iets heel anders dan de OVP. Een dierentuin heeft vooral een educatieve functie, en is er om uitstervende soorten een handje te helpen dmv fokprogramma's enzo. Ik ben zeker niet pro-dierentuin, vind de meeste maar dierenkwellerij, een hele zut dieren in een miniem verblijf die de hele tijd bekeken en bejoeld worden. Echt lekker is het niet nee.
Dit is gewoon een woest plan van iemand, die daar duidelijk niet over na heeft gedacht.