Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kanelly schreef:Tja in deze reformatorische gemeenten wordt de zondagsrust nou eenmaal streng in ere gehouden.
En tuurlijk zijn de mensen op 4 mei wel keurig 2 minuten stil, dat heeft immers niets met het verstoren van de zondagsrust te maken.
Alleen de plechtigheden, zoals een herdenkingsbijeenkomst, het leggen van kransen e.d. wordt een dag vervroegd.
Geen probleem lijkt me toch? Het merendeel van de inwoners in deze gemeenten is nou eenmaal ( streng ) gereformeerd en hechten veel waarde aan de zondagsrust.
Op deze manier kunnen ze toch hun bijdrage leveren aan de herdenking en komen ze niet in 'strijd' met het geloof.
Zo'n herdenking vergt nogal wat organisatie en ja dat is werk. En dat gebeurt niet op zondag. En het deelnemen aan 'activiteiten' valt daar ook onder. Bedenk wel dat bijv. een groot deel van de Staphorsters ( of Barnevelders etc. ) op zondag ook niet in de tuin werken, niet wassen, niet koken etc. Dus nee, dan gaat een herdenkingsbijeenkomst er ook niet in.
Ieder z'n keuze en leven en laten leven lijkt me.
Miss_Montana schreef:Ik vind het ook werkelijk waar vreselijk en een teken van weinig respect. En dat terwijl het binnen het Christelijke geloof respect juist belangrijk is. Dus je zondagsrust is belangrijker dan al die mensen die hun leven hebben moeten geven voor de vrijheid van ons land? Lekker ondankbaar
RedPassion schreef:Miss_Montana schreef:Ik vind het ook werkelijk waar vreselijk en een teken van weinig respect. En dat terwijl het binnen het Christelijke geloof respect juist belangrijk is. Dus je zondagsrust is belangrijker dan al die mensen die hun leven hebben moeten geven voor de vrijheid van ons land? Lekker ondankbaar
Ik ben het helemaal met je eens.
Wat is dat nou voor een onzin?! Die herdenking hoort op 4 mei. Die streng gelovigen bewijzen weer eens dat respect en naastenliefde alleen bestaan als het in hun straatje past.
Citaat:Ik vind het eigenlijk ook een beetje 'egoïstisch'..... Ze stellen zichzelf lekker voorop en de rest eromheen moet zich maar aanpassen.
oomens schreef:Is 4 mei in al die jaren sinds 1945 dan nooit op een zondag gevallen?
Hoe is het de vorige keren dan opgelost?
Blue_Eyes schreef:Citaat:Ik vind het eigenlijk ook een beetje 'egoïstisch'..... Ze stellen zichzelf lekker voorop en de rest eromheen moet zich maar aanpassen.
Nee, ze stellen God voorop. Ik geloof dat een heleboel mensen dat niet snappen. God gaat boven alles, en dus ook boven Dodenherdenking. Persoonlijk geloof ik dat God er niet mee zit als je op zondag de doden herdenkt, maar die mensen denken daar anders over. Dat is hun goed recht.
Blue_Eyes schreef:Citaat:Ik vind het eigenlijk ook een beetje 'egoïstisch'..... Ze stellen zichzelf lekker voorop en de rest eromheen moet zich maar aanpassen.
Nee, ze stellen God voorop. Ik geloof dat een heleboel mensen dat niet snappen. God gaat boven alles, en dus ook boven Dodenherdenking. Persoonlijk geloof ik dat God er niet mee zit als je op zondag de doden herdenkt, maar die mensen denken daar anders over. Dat is hun goed recht.
Adriana schreef:We hebben er nog niks over gehoord, maar in Dokkum zijn we ook aardig gelovig en schuift het ook zo door naar de zaterdag. Wij vlaggen iig wel op zondag 4 mei uit respect voor alle strijders van dit land.
zap schreef:Die kan lekker rekenenVolgens mij is het nu toch echt 2008
Lianne84 schreef:Ik zie het probleem eigenlijk niet zo..
4 mei is ook ooit maar als datum 'gekozen', de hele oorlog gingen er mensen dood. Waarom zou je ze dan niet op een ander tijdstip kunnen herdenken? Áls ze maar herdacht worden. Om die mensen nou meteen egoistisch te noemen vind ik wel erg ver gaan.
Bovendien kan iedereen die het wél op 4 mei wil herdenken dit toch gewoon doen?
polly2 schreef:Bovendien: 4 mei viel wel vaker op zondag en dan werd het in Staphorst ook gewoon op zondag gehouden. Ik snap dus niet helemaal waarom dat nu ineens niet meer kan.
Nouks schreef:Al in 1945 werd er herdacht (hetzij op 9 mei). Niet veel later is ervoor gekozen de herdeking op 4 mei te doen: eerst herdenken, dan vieren. Mijns inziens een zeer logische keuze/gedachtengang.