Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:48

Nou ja zeg, ik vind dat het niet verzet mag worden. Echt belachelijk!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:52

Tja Staphorst.... Rolleyes
Waarom verbaasd me dit nou niet.... Clown valt me nog mee dat Urk er niet bij staat.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:25

Euhm bij ons in Dokkum gaat het ook zo. We vallen nu over 4 mei, wat ik ook bespottelijk vindt. Alleen dit hebben we ook al met Koninginnedag gehad en met 5 mei dacht ik ook al eens...

Nederland leeft nu eenmaal op de Christelijke grondslag Clown

Ik herdenk wel op 4 mei en we doen de vlag ook halfstok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:31

Ik vind het ook werkelijk waar vreselijk en een teken van weinig respect. En dat terwijl het binnen het Christelijke geloof respect juist belangrijk is. Dus je zondagsrust is belangrijker dan al die mensen die hun leven hebben moeten geven voor de vrijheid van ons land? Lekker ondankbaar

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:35

Kanelly schreef:
Tja in deze reformatorische gemeenten wordt de zondagsrust nou eenmaal streng in ere gehouden.
En tuurlijk zijn de mensen op 4 mei wel keurig 2 minuten stil, dat heeft immers niets met het verstoren van de zondagsrust te maken.

Alleen de plechtigheden, zoals een herdenkingsbijeenkomst, het leggen van kransen e.d. wordt een dag vervroegd.
Geen probleem lijkt me toch? Het merendeel van de inwoners in deze gemeenten is nou eenmaal ( streng ) gereformeerd en hechten veel waarde aan de zondagsrust.
Op deze manier kunnen ze toch hun bijdrage leveren aan de herdenking en komen ze niet in 'strijd' met het geloof.

Zo'n herdenking vergt nogal wat organisatie en ja dat is werk. En dat gebeurt niet op zondag. En het deelnemen aan 'activiteiten' valt daar ook onder. Bedenk wel dat bijv. een groot deel van de Staphorsters ( of Barnevelders etc. ) op zondag ook niet in de tuin werken, niet wassen, niet koken etc. Dus nee, dan gaat een herdenkingsbijeenkomst er ook niet in.

Ieder z'n keuze en leven en laten leven lijkt me.

Helemaal niks meer aan toe te voegen! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:35

Miss_Montana schreef:
Ik vind het ook werkelijk waar vreselijk en een teken van weinig respect. En dat terwijl het binnen het Christelijke geloof respect juist belangrijk is. Dus je zondagsrust is belangrijker dan al die mensen die hun leven hebben moeten geven voor de vrijheid van ons land? Lekker ondankbaar

Ik ben het helemaal met je eens.

Wat is dat nou voor een onzin?! Die herdenking hoort op 4 mei. Die streng gelovigen bewijzen weer eens dat respect en naastenliefde alleen bestaan als het in hun straatje past.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:45

RedPassion schreef:
Miss_Montana schreef:

Ik ben het helemaal met je eens.

Wat is dat nou voor een onzin?! Die herdenking hoort op 4 mei. Die streng gelovigen bewijzen weer eens dat respect en naastenliefde alleen bestaan als het in hun straatje past.

Ik vind het eigenlijk ook een beetje 'egoïstisch' Bloos ..... Ze stellen zichzelf lekker voorop en de rest eromheen moet zich maar aanpassen. Niet werken op zondag.. prima! Als het goed is zijn alle organisatorische dingen vantevoren al vast gesteld en valt er niks te 'werken' op zo'n dag. Kransen leggen en bijeenkomsten is dat werken? Dan vallen de doopdiensten en 'preker' wat mij betreft ook onder werken, en dan mag het ineens wel?

De gelovigen willen dat het niet op zondag valt? En wat vinden de oud-strijders? Hebben die geen enig inspraak meer op 'hun' dag (en de dag van heel Nederland eigenlijk toch?)

4 mei = 4 mei! En 4 mei is nu eenmaal niet 3 mei!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:48

Citaat:
Ik vind het eigenlijk ook een beetje 'egoïstisch' Bloos ..... Ze stellen zichzelf lekker voorop en de rest eromheen moet zich maar aanpassen.

Nee, ze stellen God voorop. Ik geloof dat een heleboel mensen dat niet snappen. God gaat boven alles, en dus ook boven Dodenherdenking. Persoonlijk geloof ik dat God er niet mee zit als je op zondag de doden herdenkt, maar die mensen denken daar anders over. Dat is hun goed recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:54

Ik zal even heel eerlijk zijn in m'n reactie, al ben ik normaal gesproken niet zo van het negatief uitlaten in christelijke begrippen:

"Jeeeeeeezus, het moet niet gekker worden"

oomens schreef:
Is 4 mei in al die jaren sinds 1945 dan nooit op een zondag gevallen?
Hoe is het de vorige keren dan opgelost?

Precies wat ik me afvraag. Tis wel vaker op zondag geweest, maar dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Net als twee jaar terug het verplaatsen van Koninginnedag trouwens. Maar dat is iets; dat kan ik me in ieder geval nog voorstellen gezien de christelijke overtuigingen van het koningshuis en dergelijke. Maar 4 mei verplaatsen.... Nagelbijten / Gniffelen

Dus, iemand die nog weet hoe Staphorst en consorten dit in 2003, 1998 en 1986 hebben opgelost?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:55

God gaat boven alles??? Boven al die mensen die hun leven hebben gegeven in oorlogen uit de naam voor Nederland??? Echt niet te bevatten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:56

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Ik vind het eigenlijk ook een beetje 'egoïstisch' Bloos ..... Ze stellen zichzelf lekker voorop en de rest eromheen moet zich maar aanpassen.

Nee, ze stellen God voorop. Ik geloof dat een heleboel mensen dat niet snappen. God gaat boven alles, en dus ook boven Dodenherdenking. Persoonlijk geloof ik dat God er niet mee zit als je op zondag de doden herdenkt, maar die mensen denken daar anders over. Dat is hun goed recht.

Nu krijg ik waarschijnlijk het halve forum over me heen, maar.... ik kan niet begrijpen dat God (die volgens mij niet bestaat, en wie weet zeker dat hij (of zij?) wel bestaat (het heet niet voor niks geloof) ) boven mensen gaat die verdorie voor dit land, onze vrijheid gestreden hebben! De vrijheid van iedereen, ook de christenen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:56

Blue_Eyes schreef:
Citaat:

Ze stellen misschien wel God voorop, maar daar kiezen de mensen zelf voor! Daarnaast is het maar net hoe je zijn woord en geschrift interpreteerd.... een rustdag is wel een erg 'ruim' begrip, daarbij kan er ergens anders wel gewoon de dodenherdenking op 4 mei plaatsvinden en ook daar zitten gelovigen! Het is prima dat je geloofd en van mij mag je ook streng geloven, maar het is naar mijn idee 'onzin' om te zeggen dat dit soort dingen onder 'werken op zondag' vallen..... Ik vind dit een beetje doorslaan Bloos

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:57

Adriana, zijn ze er serieus in dokkum ook al over aan het morren?
daar heb ik nog niets van gehoord...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:57

[quote="RedPassion
Nu krijg ik waarschijnlijk het halve forum over me heen, maar.... ik kan niet begrijpen dat God (die volgens mij niet bestaat, en wie weet zeker dat hij (of zij?) wel bestaat (het heet niet voor niks geloof) ) boven mensen gaat die verdorie voor dit land, onze vrijheid gestreden hebben! De vrijheid van iedereen, ook de christenen.[/quote]

Ik ben het helemaal met je eens hoor! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:58

Bericht uit 2004: http://www.sgp-staphorst.nl/archief2004pers.htm

SGP: vlag op 3 mei halfstok 'als zondag in het geding is'

STAPHORST - Als 4 mei onverhoopt op een zondag valt? Dan blijft de nationale driekleur keurig opgerold op zolder. Wat de Staatkundig Gereformeerde Partij betreft, vlagt kerkgemeente Staphorst in dat geval halfstok op 3 mei.

Ook wapperende uitbundigheid van 5 mei verhuist - als het moet - maar een dagje verderop, naar de zesde. 'Zodra de zondag in geding komt.'

Een aangepaste vlaginstructie is prima. Voortaan mag er bij plaatselijke verordening ook op de verjaardagen van prins van Oranje Willem Alexander en zijn eega prinses Máxima 'uitgebreid in plaats van beperkt' gevlagd worden.
Maar er zijn grenzen. Data van dodenherdenking en bevrijdingsdag stuiten op morele bezwaren als die mijlpalen ooit op een zondag vallen. Pas in mei 2009 doet dat dilemma zich voor en Arie den Ouden (SGP) wil er naar eigen zeggen 'nu ook geen principiële discussie' aan wijden in de commissie Middelen en Ruimtelijke Ordening. Maar hij moet het toch even kwijt. 'De dag des Heeren gaat bóven dodenherdenking.'

Met die opmerking haalde Den Ouden zich deze week de woede op de hals van de PvdA. Gerard Doornbos vreest 'geschiedvervalsing' als aan die twee voor Nederland zo historisch belangrijke data wordt getornd. '5 mei mag nog eens 6 mei worden. Vooruit dan. Maar 4 mei stáát. Die datum mag niet verloederd worden, daar hechten wij zeer aan.' Doornbos vindt het onbegrijpelijk dat voor de SGP een combinatie van dodenherdenking en heilige zondagsrust kennelijk niet mogelijk is. 'Heel veel christenen gedenken vier mei. Ook in Staphorst. U kunt het geloof en zo'n datum niet uit elkaar rukken.'

Het college houdt zich op de vlakte, stelt alvast wat 5 mei betreft: niet vlaggen als het een zondag is. En 4 mei? 'Dat hangt er nog vanaf', meldt burgemeester Joop Alssema diplomatiek. Als er sprake is van een (lokale) plechtigheid rondom Dodenherdenking op zondag mag de vlag bij huis en kerktorens wèl halfstok, anders niet. 'Er moet wel een koppeling zijn.' De discussie wordt vervolgd rond 2009.

----

'Dag des Heeren boven herdenking'

STAPHORST - Als het aan de SGP in de gemeente Staphorst ligt, wordt er op 5 mei niet gevlagd als bevrijdingsdag op een zondag valt. Hetzelfde geldt voor de voor de dodenherdenking. Als die op een zondag valt, zou er op 3 mei gevlagd moeten worden door de gemeente.

'De dag des Heeren gaat bij ons boven de dodenherdenking' aldus Arie den Ouden woensdagavond tijdens de commissievergadering van de raadscommissie Middelen/Ruimtelijke Ordening, waarbij de vlaginstructie aan de orde kwam. De SGP wilde er in dit vroege stadium nog geen principiële discussie van maken, maar Den Ouden kondigde al wel aan hier zeker op terug te komen, mocht het onderwerp weer aan de orde komen.

Geschiedvervalsing
De opmerking vaan de SGP zorgde wel voor een woedende reactie van de fractievoorzitter van de PvdA, Gerard Doornbos.
Volgens hem zijn er ook veel christenen in Staphorst die het helemaal niet erg vinden dat er op zondagen wordt gevlagd als de data toevallig zo uitkomen.
Hij vindt het zelfs geschiedvervalsing als er op 4 mei niet gevlagd wordt, omdat het toevallig zondag is. 'Met 5 mei naar 6 mei zou ik nog wel kunnen leven, maar 4 mei hoort gewoon op de dag zelf. We mogen niet toestaan dat een dergelijke belangrijke dag verloedert.' Het college stelde een compromisvoorstel voor. Als 5 mei op een zondag valt, dan vlaggen op de maandag, aldus burgemeester Joop Alssema. Voor 4 mei wil het college een koppeling gaan maken. Als deze dag lokaal een herdenking wordt gehouden, dan wordt er gevlagd, gebeurt dit niet, dan blijven de gemeentelijke vlaggen gewoon in de kast.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:01

Die kan lekker rekenen Tong uitsteken Volgens mij is het nu toch echt 2008

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:02

We hebben er nog niks over gehoord, maar in Dokkum zijn we ook aardig gelovig en schuift het ook zo door naar de zaterdag. Wij vlaggen iig wel op zondag 4 mei uit respect voor alle strijders van dit land.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:03

Adriana schreef:
We hebben er nog niks over gehoord, maar in Dokkum zijn we ook aardig gelovig en schuift het ook zo door naar de zaterdag. Wij vlaggen iig wel op zondag 4 mei uit respect voor alle strijders van dit land.

Júist, en dáár is waar het om gaat! We moeten op 4 mei denken aan de strijders.. dan hoef je God wat mij betreft echt niet te vergeten, maar dan is het heus te combineren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:06

zap schreef:
Die kan lekker rekenen Tong uitsteken Volgens mij is het nu toch echt 2008

Even een schrikkeljaar vergeten denk ik ja Haha!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:07

Ik zie het probleem eigenlijk niet zo..
4 mei is ook ooit maar als datum 'gekozen', de hele oorlog gingen er mensen dood. Waarom zou je ze dan niet op een ander tijdstip kunnen herdenken? Áls ze maar herdacht worden. Om die mensen nou meteen egoistisch te noemen vind ik wel erg ver gaan.
Bovendien kan iedereen die het wél op 4 mei wil herdenken dit toch gewoon doen?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:10

Een plechtigheid als 4 mei past in mijn ogen juist heel goed bij een Christelijke denkwijze.

daarnaast...ook op zondag zijn mensen in de oorlog gedood....dus kun je ze volgens mij ook op zondag herdenken.

Ik vind het een kleinzielig en bekrompen en ouderwets gedoe.
Bovendien: 4 mei viel wel vaker op zondag en dan werd het in Staphorst ook gewoon op zondag gehouden. Ik snap dus niet helemaal waarom dat nu ineens niet meer kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:12

Lianne84 schreef:
Ik zie het probleem eigenlijk niet zo..
4 mei is ook ooit maar als datum 'gekozen', de hele oorlog gingen er mensen dood. Waarom zou je ze dan niet op een ander tijdstip kunnen herdenken? Áls ze maar herdacht worden. Om die mensen nou meteen egoistisch te noemen vind ik wel erg ver gaan.
Bovendien kan iedereen die het wél op 4 mei wil herdenken dit toch gewoon doen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
http://www.4en5mei.nl/herdenken/nieuws_ ... d/kolom2_1

Al in 1945 werd er herdacht (hetzij op 9 mei). Niet veel later is ervoor gekozen de herdeking op 4 mei te doen: eerst herdenken, dan vieren. Mijns inziens een zeer logische keuze/gedachtengang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:14

polly2 schreef:
Bovendien: 4 mei viel wel vaker op zondag en dan werd het in Staphorst ook gewoon op zondag gehouden. Ik snap dus niet helemaal waarom dat nu ineens niet meer kan.

Ben ik nog druk naar op zoek of dat inderdaad zo is. Heb inmiddels al wel iets gevonden dat het in Urk in 2003 in ieder geval wel op zaterdag 3 mei werd gedaan... Alleen zou ik dat niet echt een 'betrouwbare bron' willen noemen, dus ik zoek nog even verder.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:15

Nouks schreef:
Al in 1945 werd er herdacht (hetzij op 9 mei). Niet veel later is ervoor gekozen de herdeking op 4 mei te doen: eerst herdenken, dan vieren. Mijns inziens een zeer logische keuze/gedachtengang.

Ik zeg ook niet dat er geen reden achter zou zitten. Ik zeg alleen dat ze toch ooit hebben 'gekozen' voor deze datum.
Daarmee is er bijvoorbeeld een verschil met 11 september, waarbij natuurlijk niet voor die datum is gekozen (door de herdenkers dan). Het is niet zo dat iedereen die in de oorlog is gesneuveld op 4 mei is gesneuveld. Dus kun je imo deze mensen ook op een andere dag herdenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:16

Het gaat niet om het herdenken zoals er al is uitgelgt. Het gaat om de hele traditie er omheen, herdenkingsdiensten, kransenleggen ect. Persoonlijk denk ik dat je ook kunt herdenken zonder al deze dingen, en dat is wat ze daar dus doen.
Ze verplaatsen de 'activiteiten' naar een dag eerder omdat de zondagrust anders word verstoort. Maar niemand zegt dat ze niet zullen stil staan bij wat er is gebeurt.

Daarnaast heeft Lianne ook een punt. Kunnen wij alleen die mensen en strijders herdenken op een toevallige geprikte datum? Is er een reden dat wij niet op een totaal andere dag even stil kunnen staan bij wat er is gebeurt?