Gordel niet dragen.. Kan soms zijn voordelen hebben ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Re: Gordel niet dragen.. Kan soms zijn voordelen hebben ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:13

Volgens mijn oom (brandweerman) is een gordel soms ongunstig bij een botsing van de zijkant. Je nek/schouder kan dan een hele nare knik maken doordat hij door de gordel gefixeerd wordt.

Mijn oom, die in zijn carriere heel wat mensen uit een wrak geholpen heeft, draagt binnen de bebouwde kom bij lage snelheden geen autogordel, daarbuiten wel. Ik draag 'm toch maar áltijd. Net zoiets als een cap, die zet ik ook altijd op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:06

Die verkeersregel is er niet om ons te pesten, maar stomweg omdat bewezen is dat het de verkeersveiligheid vergroot. Dragen dus. Altijd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:42

mee eens.
er zijn vast gevallen waarin de gordel niet levensreddend is,maar er is wel bewezen dat over het algemeen je kans op minder letsel met een gordel groter is.

onzin dus om hem niet te dragen,net hetzelfde verhaal als het niet dragen van een cap.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 14:25

Ik beweer ook nergens dat het verstandiger is om zonder gordel rond te rijden omdat er van die uitzonderingen zijn waarbij je had gewenst dat je hem niet om had. Sterker nog, in mijn eigen post haal ik ook al naar voren dat gordels meer redden en "verliezen".

Ik vroeg me alleen of in hoeverre mensen zich laten "beinvloeden" door verkeersongevallen waarbij het gordel dragen juist fatale gevolgen had. Ik kan me namelijk ergens best voorstellen dat het heel dubbel is als je een naaste hebt verloren aan zoiets, om dan een gordel als "vriend" te zien.

Ik zal nu ook niet opeens zonder gordel gaan rijden. Maar ben blij dat de chauffeur in kwestie zijn gordel af had. Hij is uit de auto geslingerd en zit vreselijk in de kreukels, maar hij heeft het wel overleefd. Iets wat niet het geval zou geweest zijn met gordel.

OT :En wat betreft een cap....Weliswaar een hele andere discussie weer... ben ik ook vrij stellig : Wel dragen ! Alleen is het hier zo dat het niet verplicht is of /en er een boete op staat. Wat ik laatst wel begreep is dat je in bepaalde gevallen niet verzekerd ben als je zonder je cap rijd.
Wat ik dan ook weer erg apart vind....Waarom draagt onze kroonprins ( die een zogenaamde voorbeelfunctie zou hebben) en zijn lieftallige vrouw (moeder van drie kinderen ) geen cap ? Of doen ze die af voor de foto ?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 06:35

staat niet koninklijk genoeg denk ik,of ze denken dat ze nooit zullen vallen Tong uitsteken

ik ben blij dat de gordel er is,hij is niets voor niets uitgevonden.