De wereld draait door: alleen maar rauw eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chrissie

Re: De wereld draait door: alleen maar rauw eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:51

volgens mij was het ook zo dat het jongetje zware astma had, en daarna ging die over op dat rauwe eten en
toen werd zijn astma minder erg, en daarom eet die nog steeds zo..
Overigens ga ik wel met jullie mee, want ik vind het absurt dat die moeder zo eet,
maar dan ook nog dat jongetje mee te nemen in haar eetgewoontes

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:52

Dat wat ze met die groeihormonen beweert,... ok kan goed zo zijn. En nee inderdaad, beesten koken ook geen eten.
Vroeger aten wij als holenmensen ook vrij apart en werden we niet zo oud. Maar ik geloof dat we toch wel vlees aten en het boven een vuur gooiden,... ( of mijn geschiedenisboeken moeten slecht zijn geweest Clown )

Maar nu nog een punt!
Ik zit sinds 17 december aan de Sonja Bakker. Heb in die ruim 3 maanden tijd 3 keer een paar pinnetjes friet op en ben er 3 keer ziek van geweest. Terwijl ik het voorheen 1 a 2 keer per week at en geen problemen ondervond.
Dat lichaam kent dat eten niet maar als dat jongetje het langzaam weer opbouwt, kan ook hij aan 'normaal' ( voor ons dan Nagelbijten / Gniffelen ) voedsel wennen Ja

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:55

En dat is een bewijs dat ons voedingspatroon niet gezond is.
Ik vraag me dan alleen af wat het voedingspatroon was VOOR ze deze dingen ging eten. Als ze toen ongezond at, is dat simpelweg de reden. Door gezond te eten (en dus niet rauw te eten) kun je astma namelijk heel erg verminderen.
Mijn moeder ging zich verdiepen in een dieet en daardoor in gezonder eten. Hierna is ook mijn astma minder geworden. Ik heb wel gewoon nog vlees, aardappelen enz. enz. gegeten.
Er is bewijs dat zuivel niet gezond is voor iemand met astma, simpelweg door vergrote slijmvorming in het lichaam (minder makkelijk ademen, meer hoesten enz. enz. Vergelijk het met na het sporten een glas melk, dan hjeb je vaak ook een slijmachtig iets in je mond).

@cyntje, dit hoeft niet van de friet te zijn, maar het kan goed dat je lichaam moeite heeft met het vet, nu je dit minder binnen krijgt. Vet verteert nu eenmaal niet erg snel. Toch zit in noten ed ook heel veel vet, dan zou je hier ook ziek van worden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 11:57

Ik heb ook PDS wat ook deels een rede is,... en dat word nu ook alleen maar beter ( op sommige darmalarmen na )
Ik eet met SB weinig noten. Toevallig afgelopen week wat walnoten en zo nu en dan pijnboompitjes of cashewnoten. En daar heb ik verder weinig last van Knipoog

En ja het was toch duidelijk van de friet en/of vet. Ik heb nog nooit zo'n helse pijnen gehad!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:02

hoe heet de documentaire? Ik kan hem niet vinden op uitzendinggemist.nl

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:03

Warm/Koud eten of iets dergelijks,...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:10

nee, de documantaire heet rauw. Kan hem zelf ook niet vinden, maar hoorde van een klasgenoot dat hij al te zien was. Dus als iemand hem kan vinden Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:13

ik kan de documentaire niet vinden. kan iemand een link geven?

Wat ik kan opmaken van het filmpje van de wereld draait door, vindt ik de vrouw behoorlijk doorgeslagen. Ik snap haar beweegredenen wel, ik maak me ook zorgen over de toevoegingen in ons voedsle, met name vlees, maar ik vindt haar echt doorslaan. En zoals velen al zeggen, dat je jezelf dit aandoet is tot daar aan toe, maar je kind? Lijkt mij toch dat die essentiele voedingsstoffen mist.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:14

Op uitzendinggemist kan ik het ook nog niet vinden

LauraV93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:22

ik heb het gezien.. Als die vrouw zo wil eten, dan moet ze dat zelf maar weten, maar ik vind het echt zielig voor dat kind Boos!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:59

volgens mij staat het nog niet op uitzendinggemist, tot zover ken ik niemand die het gevonden heeft en heb het niet meer nagevraagd aan mijn klasgenootje. Even uitzendinggemist in de gaten houden.

Heb overigens nog met een veganistisch klasgenootje zitten praten, die aangaf dat het wel mogelijk is om het grootste deel van iig eiwitten, vetten en koolhydraten binnen te krijgen dmv zo'n dieet, mits je genoeg noten eet. Echter, verder lijkt het me niet erg gezond, ook zij was er niet over te spreken, alhoewel niet 100% tegen. heb geen lessen gehad over voeding dus niet met een leraar over gebabbeld.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:07

Ik ben geen voedingsdeskundige, maar als je al je benodigde eiwitten uit noten moet halen, hoeveel moet je er dan wel niet eten?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:15

dat mens is serieus niet goed, arm arm kind

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:28

marquez1 schreef:
Ik ben geen voedingsdeskundige, maar als je al je benodigde eiwitten uit noten moet halen, hoeveel moet je er dan wel niet eten?

kipfilet (100 gram): 23.3 gr eiwit (allemaal dierlijk) Dit is rauw, bereid 30.9 gram.
walnoten (100 gram): 15.0 gr eiwit (allemaal plantaardig)
Pijnboompitten (100 gram): 24.0

Groentes bevatten ook kleine hoeveelheden eiwitten, dit laat ik even achterwegen.

Je hebt ongeveer 0.8 gram eiwit nodig per kilo lichaamsgewicht. Stel dat deze vrouw 65 kilo woog (ben slecht in schatten) , dan heeft ze 52 gram eiwitten nodig. Dit moet helaas nog maar 1.5 aangezien ze alleen plantaardige eiwitten binnen krijgt. Deze zijn qua samenstelling slechter als dierlijke eiwitten. Je hebt het dus over 78 gram eiwitten.
Afhankelijk van de soort noot moet ze 300 tot 600 gram noten per dag op eten. Dit gaat alleen over het eetbare gedeelte, dus geen pinda's met dop oid.
Via groente krijg je ongeveer 3-5 gram eiwit per 100 gram groente binnen. 200 gram groente per dag is normaal, maar hoorde vandaag dat deze jongen tot 8 appels per dag at.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:33

Ik heb net DWDD-stukje gezien, de vrouw zei dat ze een docu gezien had en daardoor rauw was gaan eten.. nou ben ik eigenlijk wel benieuwd wat ze nou precies in die docu hebben gezegd.. Dit kan inderdaad nooit goed zijn voor dit kind in de groei.

En ze geeft aan met die groeihormonen; dat is misschien deels wel waar maar ook grotendeels doordat wij in deze tijd veel minder ziektes te verwerken krijgen en voldoende voedsel.. Mensen groeiden vroeger niet zo goed door 'hongerwinters' en slechte oogsten, daar hebben we deze tijd niet veel last meer van -> Obesitas.

En idd, de zogenaamde welvaartziektes; maar dat komt naar mijn idee ook steeds meer doordat iedereen overal maar voor ingeënt wordt en steeds minder beweegt. Lichamelijke beweging is steeds meer teruggedrongen, en dan hebben we het nog niet gehad over de luchtvervuiling en andere mogelijke oorzaken gehad. Nee, dit kan niet alleen maar door 'gekookt' eten komen..

Ik zal dit vanavond ook nog eens aan mijn vader voorleggen, wij zijn als kind nooit ergens tegen ingeënt heb dus de mazelen etc. gewoon gehad) en ben nooit ziek, terwijl ik wel vlees/melk/kaas/etc. eet.. Ben echt benieuwd welke docu die vrouw heeft gezien waar ze haar ideeën vandaan haalt en of dat wel door een wetenschapper onderbouwd is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:36

wat een gek mens..

ik kan het me wel voorstellen. als die jongen astma heeft en allergies is voor gluten. gluten zitten overal in. maar dan moet ze het zo zeggen.

ze zegt dat dat het beste is en dat de hele wereld niet deugd..
die jongen is er misschien allergies voor maar ik niet.. tsjonge jonge

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:55

Ik ben het er mee eens dat er een hoop mis is met het huidige eten in de supermarkten. Teveel kunstmatig, te zout, groeihormonen, kunstmatig gemanipuleerd..

Melk drinken als volwassen zoogdier.. Dat 'hoort' volgens mij ook niet. Ik drink dan ook zo weinig mogelijk melk. (maar ah.. chocolademelk Kwijl Bloos )

Ik ben zelf vegetariër, al een paar jaar. Hoewel we misschien carnivoren zijn, hebben we geen vlees -meer- nodig om te overleven. Met de huidige consumptiemaatschappij en bio-industrie kan ik het voor mezelf niet verantwoorden om nog vlees te eten, vandaar.

Maar helemaal rauw? En je kind zoiets opdringen? Nee.. dat gaat me echt te ver, en dat kan niet gezond zijn. We hebben vuur tenslotte niets voor niets uitgevonden in de oertijd Vork Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:16

pres schreef:
Citaat:
In de praktijk leven ze van fruit, noten en zaden.

Ik krijg niet het idee dat het gezond ik om alleen hiervan te leven.
In mijn ogen is dat vogelvoer.... Knipoog

mmm, gok dat ze ook groenten eten Tong uitsteken

maar op zich is veganistisch absoluut gezond te doen Ja
ook zonder dierlijke eiwitten kun je een grote gezonde jongen of meisje worden , tis alleen wel tricky en je moet heel goed na blijven denken over wat en hoeveel je binnenkrijgt (eiwitten grotendeels idd)

maar helaas zijn er genoeg mensen die dus niet genoeg onderzoek doen en waar het dna mis gaat

denk aan het veganistische stel in amerika wat hun baby sojamelk en appelsap als voeding gaf (ja, alleen sojamelk dus niet de speciale soja basis babymelk formule en appelsap, en waarvan die baby dus ook overleden is aan ondervoeding

ik denk bijna dat je een kind idd wel gezond zou kunnen laten opgroeien op een dergelijk rauw voedsel dieet, maar ik denk ook dat daar toch wel ene beste boel kennis voor opgedaan zou moeten worden zodat het kind ook daadwerkelijk de benodigde bouwstoffen binnenkrijgt , ben bang dat een kind daar bijna onmenselijke hoeveelheden fruit groen en noten voor weg moet knagen vooraleer ze aan die bouwstoffen komen

wat betreft de moeder die haar zienswijze aan haar kind opdringt...sja daar kan ik geen mening over geven, want doen wij dat niet allemaal?
denk aan het christelijke gezin dat hun kind in principe hun geloofsovertuiging, hun mening ook aan hun kinderen opdringen/meegeven
denk aan het atheistische gezin wat de mening "god bestaat pertinent niet" aan hun kind opdringt/meegeeft
ieder vegetarische stel wat hun kind opvoed met de zienswijze "vlees eten is niet goed"
of welke andere zienswijze/belevingswereld/geloofsovertuiging
als ouder voed je je kind op vanuit je eigen normen, waarden en principes en zul je die als goed aan je kind meegeven
dingen die niet in je straatje passen zul je afraden, verbieden of als niet goed/slecht bestempelen

dit is wat de moeder in dit verhaal ook weer doet, helaas is het de vraag of dit gezondheids risico;'s met zich mee brengt voor dit kind ivm aanwezige kennis etc etc bij de moeder

maar ja, zo kun je ook denken aan psychologische schade van iemand die opgevoed is in een gezin met een hele strikte geloofs overtuiging
ik ken een aantal mensen die daar aardig verknipt uit zijn gekomen en zelfs hun eigen leven hebben beeindigt...

ik blijf het een moeilijk iets vinden om en menign over te geven , ook omdat mijn kennis over raw fod gewoon niet "up to speed is"
heb het zelf altjd te overdreven gevonden , dus ook niet echt in verdiept
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 27-03-08 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:28

ok mensen mogen van mij vegatarisch zijn of veganistisch maar dit vindt ik wel tever gaan hoor om het op je kind te projecteren. onder het mom dat het gezond zou zijn

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:57

ik ben nu wel heel nieuwsgierig geworden naar de documentaire, hij staat helaas nog steeds niet op uitzendiggemist. Het is uitgezonden voor de VPRO/ z@pp op ned 3 en heet Rauw toch?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:59

Zoals zo vaak zijn de mensen weer teveel doordrongen van hun eigen gelijk. Zowel de vrouw als Hugo Borst stonden niet open voor de overweging dat wat minder extreem misschien nog wel het beste is. Daarin vond ik Hugo Borst feller, de mevrouw bleef misschien wat rustiger onder de discussie maar was zeker niet te overtuigen van een andere visie.
En dat is eigenlijk jammer, want extreem-rauw (om het zo maar te formuleren) is niet het gezondste, maar extreem-gebakken (etc.) is dat zeker ook niet. De middenweg lijkt het beste: veelzijdige voeding en van alles zeker niet té.

Verder klopt het misschien dat 'normale mensen' steeds groter worden door het voedsel van tegenwoordig, maar dat wil niet zeggen dat de rauw-vlees-leefwijze dáárom beter is. Die conclusie trok die vrouw wel erg snel. Mij lijkt het namelijk logischer dat je te klein blijft als je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt, dan dat je extreem groot wordt als je (te) veel voedingsstoffen binnen krijgt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 01:07

Het lijkt me zo saai om nooit vlees en melkproducten te eten en ook nog nooit eens iets warms.
Ik eet graag gezond, maar het moet wel lekker en gevarieerd zijn. Die vrouw slaat door. Het lijkt me niet gezond.

Ik ben erg benieuwd naar de docu, maar volgens mij staat het nog steeds niet op uitzending gemist. Kan het niet vinden iig. Iemand 'm al gevonden?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 01:16

Wel interessant.
Laatst op een belgische zender een docu gezien over vrachtwagenbestuurders met een slechte darmflora.
kregen een dieet van 3 weken met alleen maar rauw voedsel: Noten,zaden, fruit, groente, allemaal rauw. Knoflook, radijs, rauwe ui hoppakee.
van mond tot kont zou maar zeggen ging het van 24 en zelfs 39 uur naar iets van hoogstends 12 uur.

Apen eten ook zo'n dieet, komt haast geen hartaandoeningen, kanker etc bij voor.

( hmm morgen toch maar weer lekker boterhammetjes! Vork )

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 01:40

Ik heb de documentaire niet gezien, maar ik snap na het lezen van het artikel (denk ik) wel waar ze het over hebben.
Ik op heb op school een tijd terug een college orthomoleculaire voedingswetenschappen bijgewoond, en dat is bijna hetzelfde als in dat artikel staat. Ik weet niet of dit ook echt de manier is die de desbetreffende vrouw aanhoud, maar het lijkt er wel sterk op, gezien de info uit het artikel.
Daar komt het op neer dat je moet eten wat je genen nodig hebben, en dat je daarmee ook alle ziekten kunt genezen/voorkomen. Echt een duidelijke mening heb ik er niet over, maar er zit heel zeker wat in!!
De vrouw in dat college stelde dat je terug moet (een beetje, ze gaf zelf ook toe dat het in deze tijd vrijwel onmogelijk is) naar de pre-historie en wat mensen toen aten. De mensen werden niet oud om verschillende redenen, maar ze waren wel gezond. Bedenk je eens wat die mensen aten? Vis, zaden/noten, besjes, fruit etc. De mannen gingen op jacht en namen dus bij tijd en wijlen een stuk vlees mee naar huis.
Schijnbaar is het dus zo dat als je een 'slecht' gen hebt, dat dat geactiveerd kan worden door een teveel aan bepaalde voedingsstoffen. Zo worden we dus ziek (let op: dit werd gesteld in dit college, veel meer weet ik er zelf niet vanaf) en kunnen we ervan genezen door ons voedingspatroon aan te passen. Tijdens dat college werd aan ons gevraagd, noem 1 ziekte die niet door verkeerde voeding kan komen, en toen viel heel de collegezaal stil Clown dus ik was niet de enige die er wel iets in zag.

Ik kan er zelf wel enigzins iets over vertellen, maar verder ook niet veel. Het is wel een erg interessant onderwerp overigens, zeker om eens over na te denken! Er zit echt wel iets in waarvan je denkt; tja ze hebben wel gelijk, maar ik kan er zelf alleen weinig mee.

Nouja goed, het komt dus niet helemáál overeen met het artikel, maar volgens mij komt het wel redelijk op hetzelfde neer. Ik zou het tenminste niet op mijn kind gaan uitproberen, dat is een ding wat vast staat Clown

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:09

draumpje schreef:
mmm, gok dat ze ook groenten eten Tong uitsteken

maar op zich is veganistisch absoluut gezond te doen Ja
ook zonder dierlijke eiwitten kun je een grote gezonde jongen of meisje worden , tis alleen wel tricky en je moet heel goed na blijven denken over wat en hoeveel je binnenkrijgt (eiwitten grotendeels idd)

maar helaas zijn er genoeg mensen die dus niet genoeg onderzoek doen en waar het dna mis gaat

denk aan het veganistische stel in amerika wat hun baby sojamelk en appelsap als voeding gaf (ja, alleen sojamelk dus niet de speciale soja basis babymelk formule en appelsap, en waarvan die baby dus ook overleden is aan ondervoeding

ik denk bijna dat je een kind idd wel gezond zou kunnen laten opgroeien op een dergelijk rauw voedsel dieet, maar ik denk ook dat daar toch wel ene beste boel kennis voor opgedaan zou moeten worden zodat het kind ook daadwerkelijk de benodigde bouwstoffen binnenkrijgt , ben bang dat een kind daar bijna onmenselijke hoeveelheden fruit groen en noten voor weg moet knagen vooraleer ze aan die bouwstoffen komen

Houd wel hee lgoed in de gaten: er is een HEEL groot verschil tussen veganisme en dit raw-food dieet.
Vegetariers en veganisten eten als het goed is heel veel peulvruchten, om het vlees te vervangen en eventueel nog vleesvervangers erbij. Dit zijn beide grote bronnen van eiwitten.
Echter, beide is NIET rauw te eten! Deze raw-food mensen krijgen dus ook geen peulvruchten en vleesvervangers binnen.
Nogmaals: het zou moeten kunnen, zeker als volwassenen. Maar je moet echt heel goed weten waar je mee bezig bent en je moet echt heel veel eten.
Neemt niet weg dat ik het niet normaal vind: je kind laat je op deze manier in een sociaal isolement komen. Heb enkele passages gehoord gisteren waarvan mijn nekharen overeind gingen staan:
Het kind moest op school zijn dieet verdedigen, ging voetballen op niets meer als een vruchtenshake, zat in de voetbalkantine met zijn appeltje, met naast hem iemand die een broodje worst at. Verder trakteerde hij op taart, maar zelf mocht hij dit uiteraard niet, en nam een mango.
In mijn ogen kun je dit niet maken tegenover een kind. Zo iemand hoort gewoon lekker mee te kunnen doen, bij andere kindjes thuis ook mee te kunnen eten. Dit is zo belangrijk voor de socialisering.
Het is goed dat die moeder nadenkt over gezond eten en als ze dit dieet wil volgen: oke, geen probleem. Maar gun zo'n jochie af en toe eens een uitzondering, dat lijkt me zo belangrijk voor zo'n kind.

xtostarlight: dit gaat nog iets verder. Deze mensen eten ook geen vis, of vlees. Dat houdt dus in: helemaal nooit, ook niet op z'n tijd een keertje.
Vind het verhaal over het slechte gen erg simpel, alsof er een knopje in het lichaam zit dat omgezet wordt door slecht voedsel. Was het maar zo Knipoog Maar goe,d ik ben niet bij dat hoorcollege geweest. Overigens klinkt het wel interessant.