Paasfeest, wat betekend dat voor jou??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spettic

Re: Paasfeest, wat betekend dat voor jou??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:45

Alle offer rituelen in het OT wijzen op de Here Jezus

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:46

Lekker ontbijten, lang weekend en chocoladeeieren!

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:52

Mistie schreef:
Dan denk ik aan de beschaming dat ik als een paashaas door 't restaurant moet lopen. Clown

Hihi, en ik mag toekijken Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:54

Spettic, zo ingewikkeld vind ik dat niet. Gewoon simpel, symbolen en gebruiken uit de ene tijd aanpassen en inpassen in een nieuwe tijd.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 11:56

Apple schreef:
Spettic, zo ingewikkeld vind ik dat niet. Gewoon simpel, symbolen en gebruiken uit de ene tijd aanpassen en inpassen in een nieuwe tijd.

Ok, gelukkig Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:57

Als het echt zo zou zijn dan Jezus met kerst is geboren en met goede vrijdag is overleden, waarom valt pasen dan altijd op een andere datum en kerst altijd op dezelfde datum? Dat klopt toch al niet.

Edit: zin iets leesbaarder gemaakt

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 11:58

Nee idd Verward

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:00

Overigens is Jezus ergens in het voorjaar geboren, alleen was het makkelijker voor de bekering van de heidenen om deze geboorte te laten samenvallen met het feest van de zonnewende (december).

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:02

idd lang weekend Haha!
verder niks Bloos

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:03

Lenneke_ schreef:
Als het echt zo zou zijn dan Jezus met kerst is geboren en met goede vrijdag is overleden, waarom valt pasen dan altijd op een andere datum en kerst altijd op dezelfde datum? Dat klopt toch al niet.

Dat klopt ook helemaal niet.
In de bijbel worden ook geen datums geschreven, dus het is helemaal niet zeker, zelfs niet hoe lang Jezus een openbaar leven heeft gehad (men gaat er vanuit van een jaar of drie omdat er drie keer een paasfeest in voorkomt in 3 van de 4 evangelies).
Maar zoals Apple zegt, omdat er op die data's heidense feesten werden gevierd hebben Christenen besloten hun feesten daar te plaatsen, zodat de heidense feeste een Christelijke klank kregen.

Kerst is trouwens op dezelfde datum omdat wat ze vieren elk jaar op dezelfde dag gebeurt, 25 decemer. Wat precies ben ik vergeten, maar het heeft iets te maken met het lengen van de dag. Volgens was het de eerste dag na de kortste nacht of zoiets, dagen lengen terug en dat is het lichtfeest (Jezus = licht van de wereld, vandaar zijn geboorte op het lichtfeest).

En Pasen heeft de maken met de volle maan. De zoveelste week na de zoveelste volle man van de lente. Vandaar dat Pasen altijd op een andere datum is Knipoog .

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:04

Lenneke_ schreef:

Kerst is de herdenkdag van de geboorte van Jezus.
Waarschijnlijk is Hij in de lente oid geboren maar dat weet men niet zeker.

En het paasfeest word altijd gevierd in het eerste weekend ná 21 maart als het volle maan is.( dat was vrijdag)

Maar verder snap ik eigenlijk niet goed wat je bedoeld met "Dat klopt toch al niet"
Wat klopt dan niet volgens jou??

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:05

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:07

Het interesseert me niet wat Pasen nou echt is.
Als ik maar vrij heb. Vork

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:08

Wat wordt er dan gevierd met pasen?

Ik heb altijd geleerd dat hij met kerst geboren is en dat hij met goede vrijdag aan het kruis gehangen is en dat hij met pasen weer opgestaan is.

Wat ik krom vind is dat het ene feest wel altijd op dezelfde datum valt en de andere niet. Als ik op 30 september geboren ben ben ik toch altijd op dezelfde datum jarig? En als je op, ik zeg maar wat, 5 maart dood gaat, dan blijft dat toch altijd 5 maart.
Of ben ik nou gek

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:09

Dat betekent voor mij een lang weekend huiswerk maken, leren en gelukkig ook nog eventjes op mn paardje rijden. Maar hellaas meer waarde heeft het voor mij niet.

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:11

Lenneke_ schreef:
Wat wordt er dan gevierd met pasen?

Ik heb altijd geleerd dat hij met kerst geboren is en dat hij met goede vrijdag aan het kruis gehangen is en dat hij met pasen weer opgestaan is.

Wat ik krom vind is dat het ene feest wel altijd op dezelfde datum valt en de andere niet. Als ik op 30 september geboren ben ben ik toch altijd op dezelfde datum jarig? En als je op, ik zeg maar wat, 5 maart dood gaat, dan blijft dat toch altijd 5 maart.
Of ben ik nou gek

Ik hecht eigenlijk geen belang aan de data maar aan de gebeurtenissen op zich.
Denk dat iedere christen dat heeft.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:12

Véél chocolade eten Haha! .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:12

Lenneke_ schreef:
Of ben ik nou gek

Even het topic lezen Knipoog . De data's kloppen niet omdat men de echte data's gewoonweg niet wéét, en daarom worden ze gevierd op de dagen toen er eigenljk heidense feeste waren (en dat heidens kerstfeest lag op een vaste dag in december, maar verschilde met de maanstand in de lente Lachen )

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 12:16

Lang weekend met chocolade Haha!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:27

Lekker lang weekend en paaseieren (wel de chocolade-variant, echte eieren hoef ik niet).

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:50

Vanmorgen een geweldige dienst gehad. Zal even hier neer planten wat ik heb opgeschreven:

Citaat:
Yay Pasen

( Vraag aan de kerk ) Waarom moest Jezus sterven?
- opdat wij konden leven
- profetie / wet vervullen
- relatie herstellen
- liefde

* Gen. 2:16-17
* Gen. 3:14 > toen de duivel door God vervloekt werd, kwamen wij ook onder die vloek. Alles op aarde werd vervloekt.
We vielen onder het gezag van de duivel. We zijn er mee 'besmet'. Paulus zei: "Ik wil wel, maar wat ik wil, doe ik niet."

"Er is vandaag een feest te vieren, maar mijn hele lichaam protesteert."

* Ef. 2:1-5

Zondigen gaat vanzelf, je hoeft er geen meoite voor te doen. Het is onze eerste natuur.

* Mat. 4:8
Als ik van iemand 100 euro steel en aan iemand anders vraag mij te dienen ( en dan geef ik hem die 100 euro), dan is dat heel makkelijk.
Dat doet de duivel hier ook.

Jezus werd geboren als mens, dus ook onder de heerschappij van de duivel.
Jezus koos een andere weg: om Gods wil ( = de wet ) te gaan doen.

* Mat. 5:17-20
* Deut. 27
"Als ik amen zeg, komt het wel goed" denken veel mensen.
Maar als je amen zegt, ben je verplicht daar aan te voldoen.

"Er is niemand die God zoekt,
er is niemand die goed doe.

God zoekt ons!"

*2 Kor. 4:3

Jezus zegt: als je dan gelooft, neem je kruis op en volg mij.
Wat betekent je kruis opnemen ? Geest, ziel en lichaam opofferen.

We denken soms dat er tussen de koninkrijken een grijs gebied is, maar er is een duidelijke scheiding van zwart en wit.
Op het moment dat je tijdens de doop onder wordt gedompeld, sterf je samen met Jezus en gaat je eigen ik dood. Je bent een nieuwe schepping uit God geboren > je geest.
Je vlees blijft in de heerschappij van de duivel > denk aan "het is feest in mij, maar mijn lichaam protesteert."

Opnieuw geboren christenen moeten stoppen met excuses maken. Bij die excuses geef je toe dat de duivel sterker is dan God.

Het koninkrijk van God komt, niet die van Jezus. We moeten God liefhebben. Alles verwijst naar God. God is het evangelie, de blijde boodschap.
Hij heeft ons ZO lief!

God kan ons niet bekeren, dat moeten wij kiezen.
Hij kan niet voor ons geloven.
We moeten handen en voeten aan ons geloof geven.

* Hebr 2:14-18
* Kol 2:6

Wees op je hoede, elke dag. Zelfs in de kerk

We moeten radicaal gelovig zijn.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 14:55

xKatleentjex schreef:
Lenneke_ schreef:

Dat klopt ook helemaal niet.
In de bijbel worden ook geen datums geschreven, dus het is helemaal niet zeker, zelfs niet hoe lang Jezus een openbaar leven heeft gehad (men gaat er vanuit van een jaar of drie omdat er drie keer een paasfeest in voorkomt in 3 van de 4 evangelies).
Maar zoals Apple zegt, omdat er op die data's heidense feesten werden gevierd hebben Christenen besloten hun feesten daar te plaatsen, zodat de heidense feeste een Christelijke klank kregen.

Kerst is trouwens op dezelfde datum omdat wat ze vieren elk jaar op dezelfde dag gebeurt, 25 decemer. Wat precies ben ik vergeten, maar het heeft iets te maken met het lengen van de dag. Volgens was het de eerste dag na de kortste nacht of zoiets, dagen lengen terug en dat is het lichtfeest (Jezus = licht van de wereld, vandaar zijn geboorte op het lichtfeest).

En Pasen heeft de maken met de volle maan. De zoveelste week na de zoveelste volle man van de lente. Vandaar dat Pasen altijd op een andere datum is Knipoog .

Dat terugkeer van het licht is dus veranderd in 'de geboorte van Jezus' omdat de paus van toen ( die toen al de macht had ) zei dat Jezus had gezegd dat hij het licht was. Dus het terugkeren van het licht werd gekoppeld aan Jezus sindsdien.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:22

Lang weekend, paaseiren, paaslolly's en dit jaar sneeuw. Haha! Om heel eerlijk te zijn moest ik weer even google-en wat de echte betekenis achter pasen is. Clown

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 15:27

xManon_ schreef:
Het interesseert me niet wat Pasen nou echt is.
Als ik maar vrij heb. Vork

Haha! Haha! Haha! OOOOH ik dacht exact hetzelfde hahaha

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:42

Pasen betekent voor mij dat Jezus mijn zonde op zich nam, stierf voor mij [wat ik veel te weinig besef] en aan die ongelovelijke Liefde!
EN het beste; dat Hij is opgestaan! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!