Agressie naar leerkrachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Agressie naar leerkrachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 12:08

Het gaat met name om kinderen die geen emotionele intelligentie ontwikkelen en dat heeft meer te maken met geen ouders om zich heen hebben, dan wat voor een ouders. Maar natuurlijk, als de ouders ook van alles mankeren (alcoholisme bv) kunnen ze de kinderen niet zoveel bijbrengen dat als "normaal" wordt gezien. En gedragsstoorniseen, tja, in hoeverre de ouders daarin een rol spelen is vaag. Wel lijken ze verschrikkelijk veel vaker voor te komen dan vroeger, of men ging er ander mee om, geen idee.

Verder is leraren pesten natuurlijk normaal, maar als er doden en gewonden gaan vallen, of het op vechten aan komt, vindt ik dat geen normale situatie. En dat komt dus voor.

Er is een goed punt aangestipt. Kinderen vinden tegenwoordig dat ze overal maar recht op hebben. En dat hebben ook de ouders gecreëerd, dat gevoel.
Bijkomend probleem hier in Portugal is dat er niet wordt geleerd met emoties om te gaan, wat bij enig agressieve mensen resulteert in :"Wat me in de weg zit, moet maar dood". Er wordt hier ontzettend veel gemoord om vreemde hersenspinsels (als ik je niet meer mag, mag een ander je ook niet...exen zijn het vaakst slachtoffer), maar ook om onbenulligheden als mobieltjes en gadgets, of een blik die iemand niet aan stond. Dit is hier altijd zo geweest, maar in Nederland niet zo, heb ik het idee.

Betreffende de zaak: zowel het meisje van de mobiel als de jongen die filmden, zijn overgeplaatst. Op hun blogs blijkt dat het meisje wel spijt heeft, maar de jongen ziet niet dat hij wat verkeerds gedaan heeft en vind de lerares maar een kreng.

De rest van de klas geeft de schuld aan de lerares. Die is trouwens wel weer aan het werk gegaan, of in elk geval heeft ze aangekondigd wer te gaan werken.

Het gaat om een kleine klas, die bijna uitsluitend bestaat uit moeilijke kinderen die al van andere scholen kwamen. Het gaat ook om een school in een stad (Porto) waar criminaliteit hoog ligt. Er is op het moment een grote gang war waarbij doden zijn gevallen. Dit om een en ander wel in perspectief te zetten.

Er blijkt een tipje van de ijsberg want er zijn wel degelijk ene paar DUIZEND klachten van leraren over leerlingen, maar ook andersom. Een vader klaagt bv dat zijn zoons mp speler is afgepikt. Dan denk ik, wat moet een leerling met zo'n ding in de les? Maar die ouder vind dat dus normaal en vind het abnormaal dat het wordt afgepakt. Wat voor een voorbeeld is zo'n ouder?
En, als een leraaar streng is wordtdaar dus ook een klacht tegen in gediend. Met andere woorden, de leerlingen zijn de baas?

Wat wellicht meespeelt is dat ze hier het systeem hebben dat leraren elk jaar rouleren. Ze worden ingeloot. Niet altijd gaat dit zonder problemen, twee jaar geleden bleven de scholen een maand langer dicht omdat het computerprogramma niet goed had gewerkt....
Maar het resultaat is dus dat je elk jaar nieuwe leraren hebt. Dat het mogelijk is dat er niet 1 bekend gezicht meer op de hele school is... Dat een leraar uit een dorpje in een stad 150 km verderop les moet gaan geven, of andersom.
Ik weet niet of dit voordelen of nadelen oplevert, maar persoonlijk lijkt het me niet zo gunstig.

Wat niet uit het oog verloren mag worden, is de rol van YouTube. Want, nogmaals, als het niet zo verpreid was geraakt, was er verder eigenlijk niets gebeurd. De lerares heeft nl geen aanklacht ingediend, de disciplinaire instanties hebben een en ander opgepikt DOOR die YouTube verspreiding. Daardoor is het ook heel groot, met die beelden, op het nieuws geweest. Ik geloof niet dat leraren pesten gewoonlijk op het nieuws komt...

Persoonlijk wordt ik echt misselijk van wat ik af en toe op YouTube voorbij zie komen. Dan denk ik echt wat bezield die mensen om dat te doen, maar, net zo erg, wat bezield ze om het te filmen en te verspreiden? Waarom is er zo'n behoefte aan dat soort aandacht voor het negatieve?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 13:57

Weet je...over bijv. het voorbeeld van het afpakken van zo'n MP3 speler. Ik maakte altijd met mijn groepen afspraken over dergelijke dingen. Van mij mochten kinderen zo'n ding best in de tas hebben, of op tafel hebben liggen of wat dan ook. Als er maar geen anderen door gehinderd worden.
Toen ik aan volwassen studenten les gaf zei ik altijd: als je toch liever naar muziek luistert dan dan je de les volgt...ga dan ergens anders naar de muziek luisteren.
Bij pubers en jongere kinderen: als je van jezelf weet dat je toch in de verleiding komt om te gaan storen, geef dat ding dan even bij mij in bewaring...aan eht eind van de les kun je het weer meenemen. Door aan het begin van het schooljaar dit soort dingen gezamenlijk met de groep af te spreken, wezen ze elkaar er ook op: ik heb er last van als ik je muziek van je MP3 hoor...geef dat ding nou even in bewaring....dat is veel beter.
En dat werkt eigenlijk beter dan wanneer ik als leerkracht ga zitten corrigeren. Ik stak in dit soort afspraken heel veel energie aan het begin van het schooljaar. En dat werkt. Maar daarnaast...ook een keer mee kunnen gaan: zegt een leerling: ach...maar ik heb er zo'n vet nummer op staan... zeg ik: laat eens horen! En dan bijv. even een gesprekje voeren over welke muziek je leuk vindt en waarom, of je van dansen houdt en noem maar op. dat kost je even vijf minuten...maar als je daarna zegt: zo...en nu terug naar de orde van de dag...bergen jullie je MP3 spelers even weg? Dan gaat het meestal heel soepeltjes en heb je direct een prettige sfeer.
Een goede leerkracht zijn is niet makkelijk. Ik heb in de loop der jaren ook heel veel geleerd en ben mezelf ook wel eens tegen gekomen (dat ik later dacht: dat heb ik niet handig aangepakt). Als je echter goed kritisch naar jezelf kunt kijken en je ervaringen ziet als één grote leerschool, dan is en blijft het een boeiend beroep.

Dan nog mijn visie of problemen meer voorkomen in achterstandswijken.
Ik denk van niet....er is alleen een andere problematiek.
Kinderen in achterstandswijken worden soms niet gestimuleerd om naar school te gaan. Hebben soms thuis nauwelijks regels, hangen veel op straat...noem maar op. Sommige van die kinderen vinden school daarom soms juist heerlijk (tot een bepaalde leeftijd): daar hebben ze wel structuur.
Maar het kan ook uit de hand lopen: onverschilligheid...want waarom zou je je best doen op school als je thuis nooit een compliment krijgt... etc. De kunst als leerkracht is dan om die kinderen zoveel waardering te geven, dat ze zelfrespect krijgen en dat ze voor hun eigen voldoening willen gaan werken.
Daarnaast zitten er tussen deze kinderen toch ook wel veel met een gedragsstoornis, waar thuis ook nauwelijks iets mee gedaan wordt (medicijnen worden vergeten toe te dienen etc.) wat agressief gedrag wel weer stimuleert.

Ik heb echter ook op een school in een elite-dorp in een elite-wijk gewerkt.
Zijn daar minder problemen? Nee...daar zijn net zo veel problemen...alleen anders.
Daar heb je kinderen met veel materiële rijkdom, maar emotionele armoede: ouders zijn alleen bezig met de buitenkant...wat heb je...(auto), wat kun je (twee-talig VWO) etc. Of zijn gefixeerd op hun eigen carrière en geven hun kinderen te beperkt aandacht daardoor. Zijn alleen geïnteresseerd in de resultaten op school die leiden tot een hoge opleiding. Een kind dat onder de maat presteert of dat gemiddeld presteert (wat prima is overigens) wordt direct onderworpen aan allerlei bijlessen en men is krampachtig daar mee bezig.
Ouders verlenen zichzelf een bepaalde status en spreken ook op die manier de leerkracht aan: wij hebben recht op....huppeldepup.....want je weet toch wel wie ik ben en hoeveel invloed ik heb?
Daarnaast komt het ook voor dat er kinderen zijn die zeker naar het speciaal onderwijs zouden moeten (ik heb ze gehad die volledig getest waren en een duidelijk advies hadden), maar ja...dat is gezichtsverlies als je in zo'n buurt woont...dus kind blijft lekker op school om de schone schijn op te houden. En dat is ook heel triest voor zo'n kind, want het verzuipt in de grote groepen, kan het niveau wellicht niet aan....past misschien niet in de groep, doordat het overal een uitzondering mee is...en dat vreet dan aan zo'n kind en als leerkracht breekt je hart dan. Ook in zulke situaties komt het voor dat kinderen bijv. agressief worden.
Of dat ze op je neer kijken als leerkracht....hun ouders hebben immers een veel betere baan en een veel groter huis.
Dit wat ik nu omschrijf heb ik allemaal zelf ervaren.
Dus...of je nu in een achterstandwijk zit of in de elite....alles heeft zijn eigen problematiek.
Het meest rustige groepje dat ik ooit heb gehad, was op een kleine school in een klein dorpje in het noorden van het land.
En eerlijk gezegd ben ik daar weg gegaan, omdat ik dat een beetje saai begon te vinden... Bloos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-08 17:37

Er zijn afgelopen jaar in Portugal meer dan duizend wapens in beslag genomen onder leerlingen, en dan hebben we het over met name vuurwapens en stiletto´s. En dat zijn dan die ontdekt zijn... waarom gaat men gewapend naar school? Ze roven er oa mobieltjes mee van andere leerlingen. Dan denk ik, WAT is er misgegaan? Waarom moet je a persee zo´n ding hebben, b, zo´n ding stelen en c, waarom moet dat onder bedreiging?
Ik vind dat dus een mentalitiet die me ontzettend tegen staat en dan denk ik wel, wij hebben thuis geleerd om niet te stelen, een ander niks aan te doen en dan kun je nog zo kattekwaat uithalen, er zijn morele grenzen. Maar die lijken dus totaal weg.

mijn eigen mobieltje si dus bv gestolen door een puber in de internet ruimte. ik had hem laten liggen, kwam erachter ging terug en vroeg wie er na mij ana die computer had gezeten. Dat was na te gaan. Dei jongen (uit een afgelegen bergdorp) was er nog, maar beweerde glashard dat hij hem niet had. Nu hebben we hier te maken met een kleine gemeenschap en al rap kwam uit dat hij hem wel had. Ik heb hem gebeld, en ik heb ´m teruggekregen. Maar ik was behoorlijk geschokt, want dit is een gemeenschap waar je van alles overal kunt laten liggen en dan ligt het er de volgende dag nog, of ze geven het ergens af. Nu had hij niet alleen het ding bij zich gestoken, maar me recht in de ogen gekeken en gelogen!
Dat vind ik het meest walgelijke.

Ja, dat speciale onderwijs wordt tegenwoordig ontzettend gemeden. Hier bestaat dat trouwens nauwelijks. Er komen hier kinderen van school die nog niet kunnen lezen en schrijven. Ze glippen er gewoon door.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:20

weet je wat ik het vervelende vind:

Ik werk met kinderen met gedragsproblematieken. Ver uiteenlopende, van ADHD, fragiele x syndroom tot ODD ( oppositionele gedragsstoornis)
Deze kinderen vinden het moeilijk hun impulsen onder controle te houden en kunnen ook verbaal/fysiek geweld gebruiken.
Maar ze weten dondersgoed, dat áls ze mij aanraken, of een gevaar vormen voor andere kids of zichzelf, óf de hele huisraad gaat eraan, ik ze zal fixeren. ( speciale grepen om het kind vast te houden). dit mag je nooit zomaar doen natuurlijk, er wordt altijd melding van gemaakt, maar ik heb dus wel een laatste strohalm in handen.

dat niet alleen, maar je hele houding ten overstaan van de groep is gewoon heel belangrijk.
ik ben ontspannen, altijd in voor leuke ideeën, mits de sfeer goed is, want ik tolereer geen scheld- en vechtpartijen.
ik ben duidelijk en consequent en kids weten ( als het goed is Knipoog ) precies hoe ver ze kunnen gaan.

natuurlijk begrijp ik dat het met jongeren lastiger wordt, omdat die gewoon wat groter en sterker zijn.
( ook ervaring mee; ) )
maar wat die leerkracht had kunnen doen, is gewoon meteen toen dat meisje begon het lokaal uit kunnen lopen. als het goed is kent ze het meisje en kan ze haar reactie inschatten. nóóit alleen staan, dat is niet handig!!!!

ik heb geen geluid bij de beelden, maar ik betwijfel of je het af gaan schuiven op een verminderde emotionele intelligentie.
Ik durf te wedden dat ze heel anders gereageerd zou hebben als niet alle klasgenoten erbij zouden zijn. Er heerst natuurlijk wel de druk je te bewijzen, in ieder geval niet voor schut te laten zetten door zo'n dwerg van een leerkracht!!! je ziet duidelijk dat ze heel erg twijfelt wat ze moet doen, het afpakken gebeurt pas veel later. iemand die zijn driften niet kan beheersen springt er meteen op af en gaat niet zo'n drama staan schoppen. die ziet alleen het mobieltje en die moet terug komen, meteen!!!!

heb net toevalling een toets psychopathologie gehad Haha!

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:32

Het kan ook andersom: http://www.dumpert.nl/mediabase/71641/3 ... aptop.html

Ik wil zelf leraar worden. Ben nog in opleiding maar loop al wel stage op middelbare scholen. Ik vind het moeilijk om hier iets mee te doen, in tegenstelling tot mijn oude middelbare school -waar we natuurlijk ook wel eens wat uithaalden- zie ik op mijn nieuwe stage school bijvoorbeeld dat het respect voor docenten -voor zover het er nog is- steeds verder aan het wegzakken is. Leerlingen die er dagelijk 3/4 keer uitgestuurd worden lachen hier alleen maar om, grote mond, overal tegenin gaan en noem maar op.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:47

en juist dán is het de taak van de school om de leerkrachten goed te trainen. consequent handelen en de kleine vergrijpen al niet tollereren. als je al duidelijk inspeelt op de kleine vergrijpen met straffen die ze écht niet gaaf vinden, ( denk aan dingen waarbij hun status nogal opspeelt) zullen ze het 9 van de 10 keer uit hun hoofd laten om grote dingen te doen.

maar ik begrijp je frustratie, heb ook 2 jaar de PABO gedaan en het is verdomde lastig af en toe om én een vertrouwensband te creeën, én die ruimte - die ó zo belangrijk is- te bewaren.

éérst duidelijkheid in rangorde, dán gezelligheid.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 21:50

oh, en ik krijg altijd kusjes van mijn kids en wordt platgeknuffeld als ik op het werk kom of naar huis ga.
en ik ben ik trek als lievelingsleiding Haha!

dus zó verschikkelijk ben ik niet, mochten mensen dat denken Haha!

maar oh wee als je wat uithaalt Whoosh!

hahaha Knipoog

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 23:05

milo schreef:
en juist dán is het de taak van de school om de leerkrachten goed te trainen. consequent handelen en de kleine vergrijpen al niet tollereren. als je al duidelijk inspeelt op de kleine vergrijpen met straffen die ze écht niet gaaf vinden, ( denk aan dingen waarbij hun status nogal opspeelt) zullen ze het 9 van de 10 keer uit hun hoofd laten om grote dingen te doen.

maar ik begrijp je frustratie, heb ook 2 jaar de PABO gedaan en het is verdomde lastig af en toe om én een vertrouwensband te creeën, én die ruimte - die ó zo belangrijk is- te bewaren.

éérst duidelijkheid in rangorde, dán gezelligheid.

U bedoelt dit sarcastisch of u zegt dit zo omdat u -net als ik- dagelijks te horen krijg hóé belangrijk deze wel niet is. Of u meent dit.
Graag doorkrassen wat niet van toepassing is, ik ben in de war. *Net veel te lang toets heeft zitten leren*

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 08:29

Vvincent schreef:
Het kan ook andersom: http://www.dumpert.nl/mediabase/71641/3 ... aptop.html

Ik wil zelf leraar worden. Ben nog in opleiding maar loop al wel stage op middelbare scholen. Ik vind het moeilijk om hier iets mee te doen, in tegenstelling tot mijn oude middelbare school -waar we natuurlijk ook wel eens wat uithaalden- zie ik op mijn nieuwe stage school bijvoorbeeld dat het respect voor docenten -voor zover het er nog is- steeds verder aan het wegzakken is. Leerlingen die er dagelijk 3/4 keer uitgestuurd worden lachen hier alleen maar om, grote mond, overal tegenin gaan en noem maar op.

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar het is de kunst om het niet zo ver te laten komen dat je ze er uit moet sturen.
In mijn "carrière" heb ik dat slechts 1 keer gedaan.
Op de een of andere manier heb ik nooit echt moeite hoeven doen om "orde" te houden. Het was er gewoon.
Eerlijk, transparant, begripvol en consequent zijn, zijn sleutelfactoren als je het aan mij vraagt.
En ik had heus niet alleen doetjes in de klas.
Toch zou ik je niet precies een handleiding kunnen geven van hoe het "moet". En dat maakt het ook zo lastig te trainen bij leerkrachten. Ik denk namelijk dat het een stuk van jouw "zijn" is...van jouw persoonlijkheid.
Denk eens terug aan je eigen schooltijd. Voor wie had je echt respect? En hoe kwam dat?

Kijk eens naar paarden...soms is de leider in de kudde een paard waarvan je niet echt kunt zeggen wat hij nou echt doet om leider te zijn. Toch hebben die paarden beter de wind er onder dan paarden die telkenmale een statement moeten maken...de kudde van zo'n paard is veel onrustiger.

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 13:28

Bedankt voor de tips, maar dit is nog een nieuwe stage hoor. Heb zelf daar (pas) 1 les gegeven. Niemand eruit hoeven sturen, enkel 2 theetantes even apart moeten nemen op de gang om ze daarna weer aan het werk te zetten. Ging prima verder Haha!

Ik had zelf altijd respect voor meerdere leraren, moeilijk te beschrijven wat die precies hadden. De meeste waren gewoon open, eerlijk. Alles kon bij ze, mits je je wel normaal gedroeg. Consuquent waren ze iig zeker. Op ééntje na. Dat was een heel oude man die Nederlands gaf. Bij hem lag hem aan de uitstraling, hij was iemand die je eigenlijk alleen maar aardig kon vinden Lachen.

Het is inderdaad verrekte moeilijk te 'trainen of krijgen', dat element. Ik weet bijvoorbeeld van die laatstgenoemde docent dat hij in 20! jaar lesgeven er 2 mensen uit heeft gestuurd, terwijl hij echt allesbehalve een streng iemand is. Daar kan ik als -bijna- collega alleen maar respect voor hebben

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:06

Ik moet even lachen om jouw theetantes....
Daar ben ik toch eens een keer mee de fout in gegaan... Bloos
Ik viel in, die dag, in een groep voor mij onbekende leerlingen.
Gingen we opruimen en stond er eentje te teuten en te kletsen en totaal niet op te schieten. Dus ik grap: zeg theetante....even een beetje opschieten hoor!
Ze 'zij": Theetante....???? Ik ben een jongen hoor!
Ik zweer je dat die jongen er volledig uitzag als een meisje, met een hoge stem als een meisje....maar het bleek wel echt een jongen te zijn...
Je zag de rest van de groep al klaar staan om hier een lolletje van te maken.

Ik heel snel: Ja jongen....dat weet ik....maar ook jongens gedragen zich wel eens als theetantes....dus vandaar dat ik je zo noem...
Maar goed...schiet je ook even op, zodat we weer verder kunnen?

En hij schoot op...en het was verder geen probleem.
Maar ik moest zelf wel even slikken om mijn vergissing....oeps...
En gezien zijn reactie werd hij volgens mij wel vaker verward met een meisje. En dat is wel sneu voor zo'n jongen denk ik.

In dit geval was ik dus niet helemaal eerlijk. Ik had ook kunnen zeggen: Oh...sorry...ik dacht inderdaad dat je een meisje was, het spijt me.
Maar dat had veel minder goed uitgepakt in deze situatie denk ik. Want de rest stond al klaar om hem dan falikant uit te lachen. En nu ontnam ik ze de reden om te lachen....

En zo balanceer je als leerkracht met je groep.

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 14:08

Haha dat is één van de pijnlijkste fouten die je kan maken denk ik, netjes opgelost Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 18:30

@milo. Jammer dat je geen geluid hebt. Het is in het Portugees, maar de tekst is niet zo belangrijk.
Deze dame wordt bepaald HYSTERISCH. Ze begint met "Geef me NU mijn mobieltje!" en daarna is het eigenlijk alleen gekrijs. De lerares, die overigens bewonderingswaardig kalm blijft, probeert de deur te bereiken, maar wordt dus tegengehouden.
Ik geloof niet dat het enige invloed heeft dat er klasgenoten bij zijn.
Het gaat om een meisje dat al eerder is overgeplaast vanwege problemen.

Ik sprak dit weekeinde twee leerkrachten van de lager school die zich beklaagden. Eentje vertelde een voorbeeld van een jochie van 7 dat niet mee wilde gymmen. "Ga maar daar zitten dan!" zei de leraar en wees naar de hoek. Waarop het kind zei:"Je mag me niet straffen!" Waarop de leraar zei:"Ik heb het niet over straf gehad". Het kind noemde nog een keer dat een leraar hem niet mocht straffen, dat had zijn moeder zelf gezegd.... Leraar, in onmacht, schudde het kind door elkaar:"Mag ik dit wel doen?"
Wat moet je als leraar nog als de leerlingen gaan vertellen wat je niet mag van hun moeder?

Als ouders klachten in gaan dienen als je wat van ze afgenomen hebt?

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 20:00

Leraren zullen toch altijd winnen; ookal kunnen ze zo niet winnen maar winnen met de cijfers of iets anders dat doen ze toch.
Bij ons op school is een meisje die dit soort acties te vaak uithaalde een week geschorts en daar waren haar ouders absoluut niet blij mee

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:26

Betteke schreef:
Mijn kids zitten in de Randstad op gemengde scholen. Het onderwijs varieert van vmbo tot gymnasium, geen kak- of witte scholen, maar een afspiegeling van de maatschappij dus. Knipoog
Er wordt tegenwoordig net zoveel rottigheid uitgehaald als vroegaaaaah, alleen komt het meer in de openbaarheid d.m.v. de mobieltjes en you-tube.

rottigheid noem ik belletje lellen, sneeuwballen gooien.
geen agressie dus.
de jeugd is gewoon respectloos.
ik ben ook jeugd, maar ik weet wel mijn plaats, en ik heb wel respect.
maar vind dit toch echt niet tolerand.(spelfouten kan)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:30

Vvincent schreef:
U bedoelt dit sarcastisch of u zegt dit zo omdat u -net als ik- dagelijks te horen krijg hóé belangrijk deze wel niet is. Of u meent dit.
Graag doorkrassen wat niet van toepassing is, ik ben in de war. *Net veel te lang toets heeft zitten leren*

u, u? ik ben maar 22 hoor Haha!

ik was bloedserieus! Lachen

ruimte is heel belangrijk. jíj bent de leerkracht, geen gelijke van het kind. je bent geen vriendje, geen klasgenootje, niemand anders dan de leerkracht. maar tergelijkertijd dien je ook -als het goed is- als vertrouwenspersoon, bouw je een band op met de kinderen.
maar daarom moet de plaats heel duidelijk zijn. je hebt een proffesionele ruimte tussen je leerlingen en jij. grapjes en gezelligheid is belangrijk, maar eerst alles op orde.
daarom vind ik het een slechte zaak dat sommige leerkrachten graag 'populair' willen zijn, geliefd willen worden door hun leerlingen. nee, gerespecteerd is tien keer belangrijker!
als je gerespecteerd wordt, werk je ten eerste veel relaxter omdat leerlingen veel minder snel over je grens heen zullen gaan, en omdat als je grespecteerd wordt, ook geliefd bent.
that's the way to do it Lachen

dus, kort samengevat:

als een leerling intimiderend gedrag vertoont, lekker boeiend toch? jij bent niet te intimideren, jij blijft kalm en bewaard de afstand. dus niet in discussie want ze proberen je uit de kast te trekken.

en als je dan straf moet uitdelen: doe dan iets waar ze níet om kunnen lachen. wc's schoonmaken?

het onderwijs is te soft geworden vind ik. leerlingen krijgen de ruimte om het zover te laten komen. dat is jammer.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:37

Lusitana schreef:
@milo. Jammer dat je geen geluid hebt. Het is in het Portugees, maar de tekst is niet zo belangrijk.
Deze dame wordt bepaald HYSTERISCH. Ze begint met "Geef me NU mijn mobieltje!" en daarna is het eigenlijk alleen gekrijs. De lerares, die overigens bewonderingswaardig kalm blijft, probeert de deur te bereiken, maar wordt dus tegengehouden.
Ik geloof niet dat het enige invloed heeft dat er klasgenoten bij zijn.
Het gaat om een meisje dat al eerder is overgeplaast vanwege problemen.

Ik sprak dit weekeinde twee leerkrachten van de lager school die zich beklaagden. Eentje vertelde een voorbeeld van een jochie van 7 dat niet mee wilde gymmen. "Ga maar daar zitten dan!" zei de leraar en wees naar de hoek. Waarop het kind zei:"Je mag me niet straffen!" Waarop de leraar zei:"Ik heb het niet over straf gehad". Het kind noemde nog een keer dat een leraar hem niet mocht straffen, dat had zijn moeder zelf gezegd.... Leraar, in onmacht, schudde het kind door elkaar:"Mag ik dit wel doen?"
Wat moet je als leraar nog als de leerlingen gaan vertellen wat je niet mag van hun moeder?

Als ouders klachten in gaan dienen als je wat van ze afgenomen hebt?

oke, dus misschien is dat meisje al gediognosticeerd met een gedrags/persoonlijkheidsstoonis. ( ik weet niet hoe oud ze is?..)
ja, nou ja.. weet je, dan wist de leerkracht al dat het meisje dit gedrag kon gaan vertonen, lijkt mij. als ik een conflict vermoed met een kind zorg ik altijd dat er een collega in de buurt is.
maar ja, dat gaat niet zo heel makkelijk op scholen jammer genoeg. noodknop zou handig zijn geweest.

dat voorbeeld van je, vind ik bizar. ten eerste: kind probeert gewoon de leerkracht te ondermijnen, waar de leerkracht hélemaal niet op in had moeten gaan,

ten tweede: waar is die leerkracht mee bezig? burn out in het zicht of zo? heel bijzonder dit.
lijkt mij eerder om en gesprekje met moeder aan te gaan hoe het kind aan deze uitspraak komt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 16:27

Geloof me. De moeders hier zéggen het ook echt tegen hun kinderen, dit is geen verzinsel van dit specifiek kind. En ja, zo´n leraar. Ik heb al verteld het systeem is hier zo anders, ze hebben elk jaar een nieuwe groep op een andere school, en soms vallen er jaren uit dat ze geen les kunnen geven (er is een overschot en ze worden ingeloot). Ze zijn dus niet aan een school of regio verbonden. Ik weet niet in hoeverre dit goed of slecht is. Verder zijn ze zelf )ook de jongsten) van een generatie die nog gewoon geslagen werd door leerkrachten. Er is hier een enorme overgang van super streng naar supersoft en dat werkt natuurlijk ook niet.

Meisje van de video is 15. Bijna de hele klas bestaat uit probleemkinderen en is de moeilijkste klas van school. Lerares was denk ik van het type "als ik maar aardig ben doen ze me niks."

De jongen die het gefilmd heeft (en vind dat hij niks verkeerds gedaan heeft) is niet zo aardig ontvangen op nieuwe school. Hij is gepest over het gebeuren en beklaagd zich daar nu over. Typisch dat zulke mensen zelf nergens tegen kunnen....
Het meisje heeft de mazzel dat ze op de school waar ze nu zit, wat oude vriendinnen heeft getroffen.

Wat mij bezig houdt is wat men bezield om misdragingen te filmen met de bedoeling het te verspreiden. Mensen worden met opzet in elkaar geslagen om een filmpje ervan te krijgen voor op You Tube....
Dat was hier dan niet aan de orde, maar er werd wel gefilmd omdat de jongen dacht iets "leuks" te hebben voor op YouTube.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:30

Ik vind dat je dit per individu moet bekijken: er zal vast een reden zijn geweest dat het meisje zo reageerde, dit zou ik dan zoeken bij de thuissituatie of emotionele problemen. Zelf reageer ik ook anders dan anderen in dit soort situaties (niet heel apart ofzo, maar soms kan ik heel heftig reageren om zoiets kleins): dit komt door mijn thuissituatie die ervoor gezorgd heeft dat ik emotioneel nogal in de knoop zit en dus in 1x een uitbarsting kan krijgen. Kan je mij dat kwalijk nemen? Nee. Kan je dit meisje dus iets kwalijk nemen zonder dat je iets van haar weet? Absoluut niet.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 17:50

Redrumfox schreef:
Ik vind dat je dit per individu moet bekijken: er zal vast een reden zijn geweest dat het meisje zo reageerde, dit zou ik dan zoeken bij de thuissituatie of emotionele problemen. Zelf reageer ik ook anders dan anderen in dit soort situaties (niet heel apart ofzo, maar soms kan ik heel heftig reageren om zoiets kleins): dit komt door mijn thuissituatie die ervoor gezorgd heeft dat ik emotioneel nogal in de knoop zit en dus in 1x een uitbarsting kan krijgen. Kan je mij dat kwalijk nemen? Nee. Kan je dit meisje dus iets kwalijk nemen zonder dat je iets van haar weet? Absoluut niet.

En jij bent vast een jaar of 14/15 dat je dit soort achterlijke acties probeert goed te praten.
Ik vind dat niemand, ook leraren niet, hoe hatelijk ze af en toe ook kunnen zijn, niet de dupe zou mogen worden van andermans issues.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:33

Nee dat ben ik niet. En als we dan toch over mensen gaan oordelen zonder dat we ze kennen: jij bent zeker zo iemand die het ook egoïstisch vindt dat iemand zelfmoord pleegt door voor de trein te springen? Je kunt iemand emotionele problemen niet kwalijk nemen: daar wordt niet voor gekozen en dat kun je ook niet wegnemen zonder therapie en zonder de oorzaak weg te halen. Niemand zou hier inderdaad de dupe van moeten worden, maar wat wil je dan? Die mensen opsluiten in een knuffelkamer met tapijt aan de muur?

Het zijn helemaal geen achterlijke acties: het is juist hartstikke logisch voor iemand die helemaal met zichzelf in de knoop zit. Van zo iemand kun je niet verwachten dat ze hetzelfde reageren als mensen die 'normaal' zijn. Zo kan ik er bijvoorbeeld niet tegen als bepaalde mensen mij zomaar aanraken: ik heb hiervoor ook wel eens iemand een blauw oog en een scheve neus geslagen omdat hij mijn schouders niet los wou laten toen ik daar meerdere keren nadrukkelijk om vroeg: dit komt door traumatische ervaringen van vroeger en dat hebben mensen maar gewoon te accepteren: ik kan er niets aan doen, heb er niet voor gekozen en zou er dolgraag vanaf willen. Ja ik ben inderdaad heel egoïstisch dat ik iemand heb geslagen Rolleyes , maar dan moeten ze er maar rekening mee houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:47

Het is zeker waar dat er issues zijn met betreffende leerlingen, ik heb al gezegd dat de hele groep feitelijk bestaat uit probleem kinderen, waarvan een groot deel van andere scholen komen die ze niet meer konden hanteren.
MAAR, dan komt het hele gebeuren toch weer voor een deel op het matje van de ouders. Een en ander komt uit de thuissituatie, een kind wordt niet hysterisch geboren.
Met andere woorden, de opvoeding speelt een rol.
Blijft dat je op ene school gewoon met schoolregels te maken hebt zoals je verder in de maatschappij altijd geconfronteerd zult worden met dingen die zich nu eenmaal niet aan het idividu aanpassen. De school is hier een voorportaal van. Je kunt tegen een baas ook niet hysterisch gaan doen, die heeft daar ook echt geen begrip voor, dan verlies je gewoon je baan.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:33

Redrumfox schreef:
Nee dat ben ik niet. En als we dan toch over mensen gaan oordelen zonder dat we ze kennen: jij bent zeker zo iemand die het ook egoïstisch vindt dat iemand zelfmoord pleegt door voor de trein te springen? Je kunt iemand emotionele problemen niet kwalijk nemen: daar wordt niet voor gekozen en dat kun je ook niet wegnemen zonder therapie en zonder de oorzaak weg te halen. Niemand zou hier inderdaad de dupe van moeten worden, maar wat wil je dan? Die mensen opsluiten in een knuffelkamer met tapijt aan de muur?

Het zijn helemaal geen achterlijke acties: het is juist hartstikke logisch voor iemand die helemaal met zichzelf in de knoop zit. Van zo iemand kun je niet verwachten dat ze hetzelfde reageren als mensen die 'normaal' zijn. Zo kan ik er bijvoorbeeld niet tegen als bepaalde mensen mij zomaar aanraken: ik heb hiervoor ook wel eens iemand een blauw oog en een scheve neus geslagen omdat hij mijn schouders niet los wou laten toen ik daar meerdere keren nadrukkelijk om vroeg: dit komt door traumatische ervaringen van vroeger en dat hebben mensen maar gewoon te accepteren: ik kan er niets aan doen, heb er niet voor gekozen en zou er dolgraag vanaf willen. Ja ik ben inderdaad heel egoïstisch dat ik iemand heb geslagen Rolleyes , maar dan moeten ze er maar rekening mee houden.

Wat heeft dat er in godsnaam mee te maken? Staat totaal niet in verband met deze kwestie. En ja, iemand met emotionele problemen heeft zich ook in te houden, en zich normaal te gedragen tegenover andere mensen. If not, sluiten ze 'm maar op, in therapie, weet ik veel, zulk gedrag is niet normaal en imo onacceptabel als iemand je mobiele telefoon afpakt, en dan ook nog door je eigen schuld.

Imo zeker wel een achterlijke actie. Zo ga je niet met mensen om. Jouw situatie begrijp ik, zou precies hetzelfde hebben gedaan Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:36

Ik denk dat dat er wel degelijk iets mee te maken heeft: iemand die zelfmoord pleegt heeft ook emotionele problemen en kan op dat moment niet helder denken. In mijn ogen is dat wel vergelijkbaar. Ik heb het nu niet zozeer over deze kwestie, maar over emotionele/geestelijke problemen in het algemeen: er wordt in dit topic heel makkelijk over gedaan van 'ja je moet je gewoon gedragen', maar dat is lang niet in alle situaties mogelijk: je weet niet wat erachter zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:52

Ik vind het wel een verschil hoor. Een uitglijer kun je wel eens hebben, zeker als je idd uit een minder fijne achtergrond komt. Maar dan maak je je excuses, accepteert de consequenties en gaat door met je leven. Maar dit is ook nog eens op internet gesmeten van kijk-eens-wat-leuk! Dat vind ik echt verknipt.