Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
milo schreef:en juist dán is het de taak van de school om de leerkrachten goed te trainen. consequent handelen en de kleine vergrijpen al niet tollereren. als je al duidelijk inspeelt op de kleine vergrijpen met straffen die ze écht niet gaaf vinden, ( denk aan dingen waarbij hun status nogal opspeelt) zullen ze het 9 van de 10 keer uit hun hoofd laten om grote dingen te doen.
maar ik begrijp je frustratie, heb ook 2 jaar de PABO gedaan en het is verdomde lastig af en toe om én een vertrouwensband te creeën, én die ruimte - die ó zo belangrijk is- te bewaren.
éérst duidelijkheid in rangorde, dán gezelligheid.
Vvincent schreef:Het kan ook andersom: http://www.dumpert.nl/mediabase/71641/3 ... aptop.html
Ik wil zelf leraar worden. Ben nog in opleiding maar loop al wel stage op middelbare scholen. Ik vind het moeilijk om hier iets mee te doen, in tegenstelling tot mijn oude middelbare school -waar we natuurlijk ook wel eens wat uithaalden- zie ik op mijn nieuwe stage school bijvoorbeeld dat het respect voor docenten -voor zover het er nog is- steeds verder aan het wegzakken is. Leerlingen die er dagelijk 3/4 keer uitgestuurd worden lachen hier alleen maar om, grote mond, overal tegenin gaan en noem maar op.
Betteke schreef:Mijn kids zitten in de Randstad op gemengde scholen. Het onderwijs varieert van vmbo tot gymnasium, geen kak- of witte scholen, maar een afspiegeling van de maatschappij dus.![]()
Er wordt tegenwoordig net zoveel rottigheid uitgehaald als vroegaaaaah, alleen komt het meer in de openbaarheid d.m.v. de mobieltjes en you-tube.
Vvincent schreef:U bedoelt dit sarcastisch of u zegt dit zo omdat u -net als ik- dagelijks te horen krijg hóé belangrijk deze wel niet is. Of u meent dit.
Graag doorkrassen wat niet van toepassing is, ik ben in de war. *Net veel te lang toets heeft zitten leren*
Lusitana schreef:@milo. Jammer dat je geen geluid hebt. Het is in het Portugees, maar de tekst is niet zo belangrijk.
Deze dame wordt bepaald HYSTERISCH. Ze begint met "Geef me NU mijn mobieltje!" en daarna is het eigenlijk alleen gekrijs. De lerares, die overigens bewonderingswaardig kalm blijft, probeert de deur te bereiken, maar wordt dus tegengehouden.
Ik geloof niet dat het enige invloed heeft dat er klasgenoten bij zijn.
Het gaat om een meisje dat al eerder is overgeplaast vanwege problemen.
Ik sprak dit weekeinde twee leerkrachten van de lager school die zich beklaagden. Eentje vertelde een voorbeeld van een jochie van 7 dat niet mee wilde gymmen. "Ga maar daar zitten dan!" zei de leraar en wees naar de hoek. Waarop het kind zei:"Je mag me niet straffen!" Waarop de leraar zei:"Ik heb het niet over straf gehad". Het kind noemde nog een keer dat een leraar hem niet mocht straffen, dat had zijn moeder zelf gezegd.... Leraar, in onmacht, schudde het kind door elkaar:"Mag ik dit wel doen?"
Wat moet je als leraar nog als de leerlingen gaan vertellen wat je niet mag van hun moeder?
Als ouders klachten in gaan dienen als je wat van ze afgenomen hebt?
Redrumfox schreef:Ik vind dat je dit per individu moet bekijken: er zal vast een reden zijn geweest dat het meisje zo reageerde, dit zou ik dan zoeken bij de thuissituatie of emotionele problemen. Zelf reageer ik ook anders dan anderen in dit soort situaties (niet heel apart ofzo, maar soms kan ik heel heftig reageren om zoiets kleins): dit komt door mijn thuissituatie die ervoor gezorgd heeft dat ik emotioneel nogal in de knoop zit en dus in 1x een uitbarsting kan krijgen. Kan je mij dat kwalijk nemen? Nee. Kan je dit meisje dus iets kwalijk nemen zonder dat je iets van haar weet? Absoluut niet.
Redrumfox schreef:Nee dat ben ik niet. En als we dan toch over mensen gaan oordelen zonder dat we ze kennen: jij bent zeker zo iemand die het ook egoïstisch vindt dat iemand zelfmoord pleegt door voor de trein te springen? Je kunt iemand emotionele problemen niet kwalijk nemen: daar wordt niet voor gekozen en dat kun je ook niet wegnemen zonder therapie en zonder de oorzaak weg te halen. Niemand zou hier inderdaad de dupe van moeten worden, maar wat wil je dan? Die mensen opsluiten in een knuffelkamer met tapijt aan de muur?
Het zijn helemaal geen achterlijke acties: het is juist hartstikke logisch voor iemand die helemaal met zichzelf in de knoop zit. Van zo iemand kun je niet verwachten dat ze hetzelfde reageren als mensen die 'normaal' zijn. Zo kan ik er bijvoorbeeld niet tegen als bepaalde mensen mij zomaar aanraken: ik heb hiervoor ook wel eens iemand een blauw oog en een scheve neus geslagen omdat hij mijn schouders niet los wou laten toen ik daar meerdere keren nadrukkelijk om vroeg: dit komt door traumatische ervaringen van vroeger en dat hebben mensen maar gewoon te accepteren: ik kan er niets aan doen, heb er niet voor gekozen en zou er dolgraag vanaf willen. Ja ik ben inderdaad heel egoïstisch dat ik iemand heb geslagen, maar dan moeten ze er maar rekening mee houden.