Geen kruisiging zonder inenting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Saskiaatje

Re: Geen kruisiging zonder inenting

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:20

Ik begrijp het helemaal. Het is een gebaar voor God, waarom moet dat hier ziek en raar genoemd worden? Ik zie dat mezelf ook nog wel eens doen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 10:56

Tsja, omdat er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat God niet bestaat vind ik 't best wel raar om jezelf zo te martelen...

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:30

Fitch dat is wat jij denkt. Voor sommige mensen bestaat God wel zeker!
Ik zou het nooit zo doen, me laten kruisigen... je kunt je respect tegenover God ook op een andere manier uitten als je het mij vraagt!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:32

Ze laten zich niet vastspijkeren, zoals je ziet gebeurd dat met touwen Knipoog

wel goed dat ze zich nu moeten inenten daarvoor, maar vind het zelf laten kruisigen toch net iets te ver gaan..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 11:44

Bitterbal schreef:
Ik zou het nooit zo doen, me laten kruisigen... je kunt je respect tegenover God ook op een andere manier uitten als je het mij vraagt!

Oké, voor sommige mensen bestaat hij wel. Zou hun God het oké vinden dat zij hun lichaam, wat zij dan van die vermeende God hebben gekregen, zo naar de *** helpen? God wil toch juist dat je goed voor jezelf zorgt?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:05

Fitch schreef:
Tsja, omdat er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat God niet bestaat vind ik 't best wel raar om jezelf zo te martelen...

omdat er vele bewijzen zijn dat God wel bestaat.. Knipoog

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:10

jameyskatje schreef:
Fitch schreef:

omdat er vele bewijzen zijn dat God wel bestaat.. Knipoog

Ik ben zeer benieuwd, kom maar op! Lachen

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:12

Moet hierbij denken aan die man bij Jensen gister... Die was ook emotieloos ofzo haha. Pijn is een emotie Koe.

Ik vind dit kruisigen maar ziekelijk. Net of Jezus ook gekruisigd WILDE worden.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:13

_Skess_ schreef:
Ze laten zich niet vastspijkeren, zoals je ziet gebeurd dat met touwen Knipoog

wel goed dat ze zich nu moeten inenten daarvoor, maar vind het zelf laten kruisigen toch net iets te ver gaan..

Citaat:
Het Filipijnse ministerie van Volksgezondheid heeft de deelnemers opgeroepen zich van tevoren tegen tetanus in te laten enten en de gebruikte spullen zoals spijkers te ontsmetten.

Waarom staat dat er dan bij? Geloof dat er dus wel degelijk spijkers worden gebruikt.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:54

Fitch schreef:
Bitterbal schreef:

Oké, voor sommige mensen bestaat hij wel. Zou hun God het oké vinden dat zij hun lichaam, wat zij dan van die vermeende God hebben gekregen, zo naar de *** helpen? God wil toch juist dat je goed voor jezelf zorgt?

Nouja ik denk maar zo... God heeft Jezus niet voor niets gestuurd! Het lijkt me een beetje het idee van 'klap in Zijn gezicht', waarom is Hij dan voor je aan het kruis gegaan, als je het zelf nu ook doet? Ik snap dat je graag wilt beseffen wat voor een opoffering het moet zijn geweest, maar dat heet nu juist genade!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:51

Twee dingen:

- zelfs de paus heeft gezegd dat hij niet blij is met deze vormen van zelfkastijding.
- de Romeinen hebben zat mensen gekruisigd, dus zullen ze wel hebben geweten wat ze deden.

Overigens, voor degenen die niet in God geloven:

Jezus heeft dus wel degelijk bestaan, zoiets verzin je niet. Daarnaast, als je eens een keertje door Jeruzalem loopt, kom je zat bewijzen tegen. Is een echte aanrader. Ga dan vooral ook eens staan in de grot waar Jezus in begraven was en zeg dat het je helemaal niks doet.

Maar goed, in naam van het geloof zijn er veel mensen die rare dingen doen. Als ze zichzelf willen pijn doen is dat beter dan dat ze een ander pijn doen. Maar het beste is dat ze geen van beiden pijn doen.

De essentie van het verhaal van Jezus is dat hij onschuldig ter dood werd veroordeeld en ondanks dat, vergaf hij de daders met zijn laatste woorden. Daar zouden we allemaal wat van kunnen leren, of je nou in God gelooft of niet.

Iemand die zichzelf kruisigt, kan niemand anders vergeven, want dat doet hij zichzelf aan.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 10:14

joostvangestel schreef:
Overigens, voor degenen die niet in God geloven:

Jezus heeft dus wel degelijk bestaan, zoiets verzin je niet. Daarnaast, als je eens een keertje door Jeruzalem loopt, kom je zat bewijzen tegen. Is een echte aanrader. Ga dan vooral ook eens staan in de grot waar Jezus in begraven was en zeg dat het je helemaal niks doet.

Natuurlijk heeft Jezus echt bestaan. Ik weet zeker dat 't een heel speciaal iemand was. Misschien met bovennatuurlijke krachten. Maar de zoon van God? Nee, gaat er bij mij niet in. Ik volg nu vakken over de bijbel. Daar zeggen zelfs hoogleraren dat Jezus zeer opgehemeld is in al die boeken. De meeste zijn echter honderden jaren na zijn dood geschreven.
En dat het je 'iets doet' is een zeer subjectief menselijk verschijnsel wat absoluut niet bewijst dat God bestaat. Hoe weet je trouwens zo zeker dat het die grot is? Misschien is 't wel een andere! Maarja, als jij dat wil geloven, ga vooral je gang! Lachen

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 13:59

Hoi, ik denk dat je dat "zoon van God" niet op de banale biologische wijze moet zien, dat is iets te gemakkelijk. Met speculaties is de mens altijd wel heel gemakkelijk geweest, dus er zijn zeker wat poëtische elementen in de bijbel. De bijbel zoals we die nu kennen. Het scheppingsverhaal laat zo ook weinig ruimte voor Dinosaurussen en de evolutie en dergelijke.

Toegegeven, dat "iets voelen" is zeer subjectief. Evenzo als dat het begrip "liefde" in principe een subjectief begrip is. Maar ik moet zeggen dat ik heel wat sceptischer was voordat ik die grot inging dan toen ik er weer uit kwam.

En ja, geloven is voor een deel ook twijfelen. Maar als ik dan ga nadenken over wat als er géén God is, dan is het alternatief mét God toch een heel stuk aangenamer. En zo is en blijft geloof een heel persoonlijke ervaring.

En inderdaad, het nieuwe testament is in de eerste en tweede eeuw geschreven en pas in de tweede helft van de vierde eeuw waren de kerken er pas uit wat wel en wat niet tot het nieuwe testament behoorde (zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Canonvormi ... _Testament).

En kijk maar eens, wat weten wij eigenlijk nu nog van iets wat in de 17e eeuw gebeurde? Ja, er is veel over gedocumenteerd, maar er zullen altijd gaten bestaan. Zo weet blijkbaar nu nog steeds niemand voor 100% zeker wie er precies verantwoordelijk was voor de dood van J.F. Kennedy en staan er meerdere versies over de toedracht, en dat was maar 45 jaar geleden....

En om op het oorspronkelijke topic terug te komen: er zullen best redenen zijn waarom men in de Philippijnen wel aan een kruis gaat hangen en hier niet. Dat heeft diepere culturele wortels, waarschijnlijk wel van vóór de tijd dat de Spanjaarden het Katholieke geloof daarheen brachten.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-08 22:33

in de Islam is jezus niet de zoon van God (want God is Almachtig, Alles, Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt, Hij kent geen deelgenoten, Hij heeft geen zoon nodig.), maar jezus was wel een hele belangrijke profeet. een profeet die niet overleden is, Isa ibn Maryam, Jezus de zoon van Maria, hij is opgehemeld en zal op een dag tot ons terug keren. wij geloven dus ook niet in zijn kruisiging.
verder is alles vrijwel hetzelfde als in de bijbel. maar vergeet niet dat in de bijbel alle profeten 'de zoon van God' worden genoemd (in die van mij teminste) dus ik denk dat dit door het vertalen komt en dat niet zo is bedoeld. ook denk ik dat de mensen de nadruk hebben gelegd op Jezus en de andere profeten niet mee hebben genomen.

zoals het hier staat beschreven geloof ik in Jezus/Isa

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:04

joostvangestel schreef:
Hoi, ik denk dat je dat "zoon van God" niet op de banale biologische wijze moet zien, dat is iets te gemakkelijk. Met speculaties is de mens altijd wel heel gemakkelijk geweest, dus er zijn zeker wat poëtische elementen in de bijbel. De bijbel zoals we die nu kennen. Het scheppingsverhaal laat zo ook weinig ruimte voor Dinosaurussen en de evolutie en dergelijke.

Toegegeven, dat "iets voelen" is zeer subjectief. Evenzo als dat het begrip "liefde" in principe een subjectief begrip is. Maar ik moet zeggen dat ik heel wat sceptischer was voordat ik die grot inging dan toen ik er weer uit kwam.

En ja, geloven is voor een deel ook twijfelen. Maar als ik dan ga nadenken over wat als er géén God is, dan is het alternatief mét God toch een heel stuk aangenamer. En zo is en blijft geloof een heel persoonlijke ervaring.

En inderdaad, het nieuwe testament is in de eerste en tweede eeuw geschreven en pas in de tweede helft van de vierde eeuw waren de kerken er pas uit wat wel en wat niet tot het nieuwe testament behoorde (zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Canonvormi ... _Testament).

En kijk maar eens, wat weten wij eigenlijk nu nog van iets wat in de 17e eeuw gebeurde? Ja, er is veel over gedocumenteerd, maar er zullen altijd gaten bestaan. Zo weet blijkbaar nu nog steeds niemand voor 100% zeker wie er precies verantwoordelijk was voor de dood van J.F. Kennedy en staan er meerdere versies over de toedracht, en dat was maar 45 jaar geleden....

En om op het oorspronkelijke topic terug te komen: er zullen best redenen zijn waarom men in de Philippijnen wel aan een kruis gaat hangen en hier niet. Dat heeft diepere culturele wortels, waarschijnlijk wel van vóór de tijd dat de Spanjaarden het Katholieke geloof daarheen brachten.

Inderdaad. Er zal heus wel iets van dat hele gebeuren waar zijn. En leven met geloof zal een stuk makkelijker zijn dan zonder geloof, lijkt me. Je hebt een beetje een leidraad en je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Ik wou dat ik het geloofde. Ik wou dat ik nu kon denken dat mijn overleden familieleden in de 'hemel' zijn. Maar helaas, bij mij gaat 't er gewoon niet in. Er zijn te veel tegenbewijzen, het is allemaal te onrealistisch.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 19:17

Ik vind dat je niet goed bij je hoofd bent als je voor het geloof (of watdanook) je lichaam zo ernstig verwondt. Je moet voor jezelf leven, niet voor een ander.