Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bitterbal schreef:Fitch dat is wat jij denkt. Voor sommige mensen bestaat God wel zeker!
Ik zou het nooit zo doen, me laten kruisigen... je kunt je respect tegenover God ook op een andere manier uitten als je het mij vraagt!
Fitch schreef:Tsja, omdat er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat God niet bestaat vind ik 't best wel raar om jezelf zo te martelen...
jameyskatje schreef:Fitch schreef:Tsja, omdat er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat God niet bestaat vind ik 't best wel raar om jezelf zo te martelen...
omdat er vele bewijzen zijn dat God wel bestaat..
_Skess_ schreef:Ze laten zich niet vastspijkeren, zoals je ziet gebeurd dat met touwen
wel goed dat ze zich nu moeten inenten daarvoor, maar vind het zelf laten kruisigen toch net iets te ver gaan..
Citaat:Het Filipijnse ministerie van Volksgezondheid heeft de deelnemers opgeroepen zich van tevoren tegen tetanus in te laten enten en de gebruikte spullen zoals spijkers te ontsmetten.
Fitch schreef:Bitterbal schreef:Fitch dat is wat jij denkt. Voor sommige mensen bestaat God wel zeker!
Ik zou het nooit zo doen, me laten kruisigen... je kunt je respect tegenover God ook op een andere manier uitten als je het mij vraagt!
Oké, voor sommige mensen bestaat hij wel. Zou hun God het oké vinden dat zij hun lichaam, wat zij dan van die vermeende God hebben gekregen, zo naar de *** helpen? God wil toch juist dat je goed voor jezelf zorgt?
joostvangestel schreef:Overigens, voor degenen die niet in God geloven:
Jezus heeft dus wel degelijk bestaan, zoiets verzin je niet. Daarnaast, als je eens een keertje door Jeruzalem loopt, kom je zat bewijzen tegen. Is een echte aanrader. Ga dan vooral ook eens staan in de grot waar Jezus in begraven was en zeg dat het je helemaal niks doet.
joostvangestel schreef:Hoi, ik denk dat je dat "zoon van God" niet op de banale biologische wijze moet zien, dat is iets te gemakkelijk. Met speculaties is de mens altijd wel heel gemakkelijk geweest, dus er zijn zeker wat poëtische elementen in de bijbel. De bijbel zoals we die nu kennen. Het scheppingsverhaal laat zo ook weinig ruimte voor Dinosaurussen en de evolutie en dergelijke.
Toegegeven, dat "iets voelen" is zeer subjectief. Evenzo als dat het begrip "liefde" in principe een subjectief begrip is. Maar ik moet zeggen dat ik heel wat sceptischer was voordat ik die grot inging dan toen ik er weer uit kwam.
En ja, geloven is voor een deel ook twijfelen. Maar als ik dan ga nadenken over wat als er géén God is, dan is het alternatief mét God toch een heel stuk aangenamer. En zo is en blijft geloof een heel persoonlijke ervaring.
En inderdaad, het nieuwe testament is in de eerste en tweede eeuw geschreven en pas in de tweede helft van de vierde eeuw waren de kerken er pas uit wat wel en wat niet tot het nieuwe testament behoorde (zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Canonvormi ... _Testament).
En kijk maar eens, wat weten wij eigenlijk nu nog van iets wat in de 17e eeuw gebeurde? Ja, er is veel over gedocumenteerd, maar er zullen altijd gaten bestaan. Zo weet blijkbaar nu nog steeds niemand voor 100% zeker wie er precies verantwoordelijk was voor de dood van J.F. Kennedy en staan er meerdere versies over de toedracht, en dat was maar 45 jaar geleden....
En om op het oorspronkelijke topic terug te komen: er zullen best redenen zijn waarom men in de Philippijnen wel aan een kruis gaat hangen en hier niet. Dat heeft diepere culturele wortels, waarschijnlijk wel van vóór de tijd dat de Spanjaarden het Katholieke geloof daarheen brachten.