Tibet waarom kijkt de wereld niet om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SanderD

Re: Tibet waarom kijkt de wereld niet om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:15

Ruzie met China zal ongetwijfeld tot een formaat WO-3 uitlopen. Het is de vraag of dat het uiteindelijk waard is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:18

Echwel schreef:
Als Tibet Koeweit had geheten en China Irak, dan was het anders geweest.
Maar vrede is geen wereldbelangrijk iets zoals olie..

Triest maar helaas de realiteit..

dit is idd de enigste reden waarom er daar niet ingegrepen word

ook een van de redenen waarom ik geen kieffer wil
of importeer vanuit china ,

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:11

Youko schreef:
Amerika is geen redder, ze beweren van wel, zoals hierboven al werd aangegeven. De 'redding' door de Amerikanen tijdens de 2e WW kwam doordat Pearl Harbour werd aangevallen. Irak werd aangevallen vanwege de olie, niet omdat zij een nobele daad wilden uitvoeren. China is gevaarlijk omdat zij de nieuwe Superpower dreigt te worden. Economische rampen voor het Westen zullen volgen. Het probleem tussen Tibet en China speelt al jaren, bizar dat dit allemaal net voor het Olympisch Spelen wordt opgerakeld, net zoals het mensenrechten probleem en 'accusations' door de westerse spelers over China.

UIteraard is China geen lieverdje, Tibet is het evenmin. Voordat China Tibet onderdrukte, was het omgekeerd. Tibet heeft heel veel Chinezen afgeslacht (ook tijdens de huidige protesten zijn er Chinezen afgeslacht, het is niet alleen maar van 1 kant!). Tuurlijk, het heeft zich lang geleden afgespeeld. Nu wordt Tibet dus onderdrukt door China. Mensenrechten moeten zeker verbeterd worden, maar imo heeft de Westen geen recht van spreken, aangezien veel Westerse landen hun eigen zaakje niet eens op orde hebben. Er wordt ook vaak vergeten dat China nog niet eens zo gek lang geleden volledig communistisch en afgesloten is van de buitenwereld. Door het bewind van Mao is het helemaal bergafwaarts gegaan met China. Beetje naief om te denken dat zo'n grote land als China op dezelfde niveau moet zitten als de Westen in 10 jaar tijd, wat andere landen langer erover hebben moeten doen. Ook vind ik dat de afkeurende meningen over het Olympisch Spelen in China maar eens een keer moeten ophouden. Het feit dat het Olympisch Spelen in China afspeelt is alleen maar gunstig voor het land. Kunnen ze er wat van leren.

Voordat er wordt geroepen dat ik offtopic ga, ik wil alleen maar de achterliggende gedachtes delen. Ik vind ook dat China meer aandacht moet besteden aan mensenrechten, maar ze hebben hun eigen land niet eens onder controle. De manier waarop China van alles wordt verweten is ook niet de meest ideale oplossing.

Ja je neemt me de woorden uit de mond.
Ik ben het ook niet eens met wat er nu gebeurt maar tjeee hadden we ons maar zo druk gemaakt over Joegoslavie toendertijd.

Over de Amerikanen ben ik niet met je eens, ik ben zeker geen fan van dat land maar besef wel dat de wereld heel anders zou zijn als pappa Amerika niet zo veel macht zou hebben.
Meschien beter of meschien slechter maar feit blijft wel dat we bondgenoot zijn met het machtigste land ter wereld en daar voel ik me klein beetje beter bij als ik savonds mijn kindjes instop.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:15

Niemand maakt zich druk om tibet, censuur heerst nog het meest. En als we ons druk maakte had dit 15 jaar geleden al zo geweest.
Nu is het even in het nieuws maar na de os weer zoals voorheen hoor. En dan komt de helft van de wandaden er nog niet eens in, drukmaken echt niet Lachen we kijken al jaren weg

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:21

nickyu schreef:
Echwel schreef:

dit is idd de enigste reden waarom er daar niet ingegrepen word

ook een van de redenen waarom ik geen kieffer wil
of importeer vanuit china ,

Ik heb een prachtige kieffer voor mijn verjaardag gehad en ben er blij mee, econimische sancties raken alleen de bevolking die er toch al niets over te vertellen heeft.

Over de olie, ik denk dat het wel even ingewikkelijker ligt dan dat.
Wie van ons zit te wachten op problemen met China, nou sorry ik niet.
Ik vind het heel erg maar gelukkig ligt Tibet ver weg.
Ja klinkt hard maar hoe zit het met de Palestijnen, de problemen in de afvallige provincies van Rusland, zelfs Griekenland en Turkije hebben problemen met elkaar over een stom eiland en laten we niet vergeten hoe de Koerden behandeld worden in onder meer Turkije een land wat wanhopig bij de EU wil horen en pffff er zijn zoveel brandhaarden in de wereld te veel om op te noemen.

Irak en Afganistan liggen nou eenmaal gevoelig omdat amerika ze zelf bewapend heeft in de strijd tegen Rusland en Iran en tja wanneer ze zich dan tegen je keren kun je dit verwachten.

Iedere dag worden er Palestijnse kinderen vermoord, de bevolking wordt iedere dag vernederd, zelfs medische voorzieningen zijn bijna niet te krijgen.
Dit gaat al 10 tallen jaren zo maar helaas worden ze bijna vergeten.

Wat nu in Tibet gebeurd is vreselijk maar vlak de Tibetaanse bevolking ook niet uit ook zij hebben hun sporen nagelaten .
Laatst bijgewerkt door berpie op 25-03-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:26

Wat heeft de bevolking dan gedaan

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:27

Echwel schreef:

Uhh heb je een punt van waarheid. Alleen zit de grond van Tibet vól met van alles. Olie, gas, goud, ertsen enz. China wil het dus voor geen donder kwijt. Ook omdat zowat de hele watervoorziening van China in Tibet ontspringt, de Gele Rivier en de Yang (toch?).

Verder gaat het me echt van het hart.. maar wat kan ik als examenkandidaat in Nld eraan doen?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:31

Sander_ schreef:
Ruzie met China zal ongetwijfeld tot een formaat WO-3 uitlopen. Het is de vraag of dat het uiteindelijk waard is.

Inderdaad: China zal het daar niet bij laten zitten. Ik ben van mening dat een regering niet zijn eigen volk in gevaar mag brengen om een ander volk te redden: uiteindelijk zijn ze verantwoordelijk voor hun eigen volk, en niet voor dat van een ander. Dit wil niet zeggen dat ik er tegen ben om anderen te helpen: ik doe niet liever. Maar als het jezelf of iemand die onder jouw hoede is in gevaar brengt, dan vind ik dat je keuzes moet maken en voor mij zou die keuze 100% duidelijk zijn. Ik wil niet mijzelf in gevaar brengen om een ander te helpen. Dit kun je egoïstisch noemen, maar ik noem een ander helpen en ondertussen jezelf in levensgevaar brengen roekeloos. Als ik dan moet kiezen tussen egoïstisch en roekeloos dan weet ik het wel. Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:32

katiavl schreef:
Wat heeft de bevolking dan gedaan

De Tibetanen zijn begonnen met de onderdrukking met als gevolg dat de Chinezen in opstand kwamen en Tibet anexxeerde.
Dus een oorzaak met gevolg, nu komt de tijd van opstand en zelfstandigheid maar is dit dan de manier.
Deze opstand speelt al een tijdje, en er zijn slachtoffers aan beide kanten gevallen, nu komt het opeens in het nieuws en opeens is Tibet het slachtoffer maar dat klopt niet helemaal.

Nee ik ben het niet eens, ieder mensenleven is er een en net zoveel waard als het mijne maar deze opstand komt van 2 kanten er zijn alleen maar slachtoffers aan beide kanten.
Wie zijn wij om te zeggen dat China het niet goed doet, met Joegoslavie nog in mijn achterhoofd en helaas ook de koude oorlog heb ik iest geleerd waar 2 vechen hebben 2 schuld.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:34

Dat zou hetzelfde zijn dat ik duitsland ga binnendringen omdat ze hier in belgie hebben gevochten. En het mijn goed recht is omdat ze begonnen zijn. En dat is dan eens veel minder lang geleden
Het is al 15 jaar en langer bezig onderdrukking van china. tibet is al lang het slachtoffer
Mensen die nu leven hebben niks te doen met iets wat zo lang geleden is

Maar goed zolang mensen excuses zoeken zullen er monikken en andere mensen die stil protest voeren neergeschoten worden.
Er is een reden waarom het onderwerp nergens besproken mag worden niet in tibet niet in china, en liefst nog niet in de wereldpers. Ook al schamen ze voor hun eigen land ze zijn zelf super bang
Laatst bijgewerkt door lesilla op 25-03-08 21:37, in het totaal 3 keer bewerkt

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:36

Daar heb je wel gelijk in barbara.. maar Tibet tegen China is wel uit een andere tijd, andere beschaving, andere omstandigheden enz.
Hóe China Tibetanen als vuil en geen mensen behandeld.. Gaat er bij mij niet in hoor! Maar dat teld in mindere mate ook voor de Chinezen zelf, je zal maar een beetje een mening hebben daar.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:39

katiavl schreef:
Dat zou hetzelfde zijn dat ik duitsland ga binnendringen omdat ze hier in belgie hebben gevochten. En het mijn goed recht is omdat ze begonnen zijn.
Het is al 15 jaar en langer bezig onderdrukking van china. tibet is al lang het slachtoffer
Mensen die nu leven hebben niks te doen met iets wat zo lang geleden is

15 jaar is zo lang niet, volgens mij is het langer trouwens maar moet even nakijken.
Wat ik wil zeggen is dat dit langer speelt als wij weten en wie zijn wij om te zeggen dat China het niet goed doet.
De nederlanders en Belgen hebben soldaten in Irak en Afganistan zitten ook daar vallen iedere dag doden, dus dat is wel gerechtvaardigd en wat nu in Tibet gebeurd niet.
Zelfs voor de duitsers tellen nog steeds consequenties ook al is het meer als 50 jaar geleden, zij moeten wat defensie aangaat nog steeds overal toestemming voor vragen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:41

En ik blijf bij mijn mening dat ik het ongehoord en alles wat daar op lijkt vind!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:44

OoappeloO ben het ook echt met je eens, alleen wat ik echt bedoel is dat het zo makkelijk is hier een oordeel over te hebben, wij zitten aan de andere kant van de wereld en maken ons nu beetje druk en gaan vanavond weer lekker slapen.
Niemand laat een traan om die mensen, om al de mensen die dagelijks vermoord worden over de hele wereld, iedereen heeft een mening zonder te weten hoe het nou precies zit.
Die iedereen ben ik er ook een van, eerlijk is eerlijk alleen ik veroordeel niet meer, de Tbetanen niet maar ook de Chinezen niet en soory klinkt meschien hard maar ben blij dat het niet hier gebeurdt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:46

Het speelt inderdaad langer 1723 – 1911 onder mantsjoes maar dat was zoals er al genoemd ook een andere tijd. Dus daar ga ik niet over spreken

Dit probleem is omg van 1956 waarbij dan 87000 onschuldige Tibetanen en niet genoeg bewapend leger werden gedood werd.
Daarvoor waren er wel "rellen" omdat china geen goede dingen met dl wouden doen.
Kort daarna heeft hij ook moeten vluchten

Maar wat wij horen is maar een pitje van wat daar gebeurd. Vorige keer dat er iets omtrent was, kwam alleen omdat ze aan telefoonverbinding gekomen waren vanuit tibet. Kort daarna is die ook perongeluk verbroken
Laatst bijgewerkt door lesilla op 25-03-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:48

Tja meschien zeggen we dan over 50 jaar weer hetzelfde het was een andere tijd

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:49

Dat ben ik zeker met je eens! Not in my backyard!
En tjsa.. ik ga idd weer slapen, ook al help ik de wereld wel ondanks dat ik niet veel centjes heb krijgen een aantal goede doelen (unicef, stop aids now, greenpeace) geld van me.

Het is jammer dat je niet meer kan doen vanuit hier.. En tsja.. dan alsnog, wie ben ik om er iets aan te doen..?

En de kwestie Tibet.. ik vind het schandalig, dat ze een provincie zijn okee dan maar.. maar dat je niet mag leven zoals je wilt, niet mag geloven in de DL, en je gewoon niets waard bent en de regering niet naar je omkijkt..

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:52

OoappeloO hahah word eentonig maar ook dat ben ik met j eens, van mijn part wil Friesland en Groningen zelfstandig worden, nou mijn zegen hebben ze, maar dit gaat mijn pet te boven, ik hoop echt op een oplossing alleen denk ik niet dat iemand in Nederland hier iets aan bijdraagt en hebik al helemaal geen zin om straks mijn zoon die met alle geweld militair wil worden naar Tibet te sturen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 21:54

barbara1970 schreef:
OoappeloO hahah word eentonig maar ook dat ben ik met j eens, van mijn part wil Friesland en Groningen zelfstandig worden, nou mijn zegen hebben ze, maar dit gaat mijn pet te boven, ik hoop echt op een oplossing alleen denk ik niet dat iemand in Nederland hier iets aan bijdraagt en hebik al helemaal geen zin om straks mijn zoon die met alle geweld militair wil worden naar Tibet te sturen

Maar ga je hetzelfde zeggen als belgie nederland inneemt, en nederlanders als derde rangs behandeld. En gewoon neerschiet op vredige of stille betogingen.

Ik ga dan niet denken begrijpelijk dat niemand ons helpt. Maar snap wel dat niemand zijn zoon wilt sturen. Maar we hebben eigenlijk nog niks geprobeerd, buiten een brief, en braaf de dl geweigerd

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:59

Idd vanuit hier als individu heb je geen niks te zeggen. Ik vind het jammer dat overheden gewoon hun mond erover houden, behalve dan 'dat er snel een goede oplossing moet komen'.

Dat je je zoon er niet wil hebben kan ik me erg goed voorstellen, ik zou er zelf ook niet naartoe willen. Maar misschien zit het er wel aan te komen...

En idd dat je als Friesland zelfstandig wilt zijn, dream on! Zolang ze niet te leiden hebben onder het onder Nld vallen niet zeuren. Tong uitsteken

Even wat anders: zo gígantisch schandalig dat toen Israël de Gaza afsloot geen enkel land / regering zich erover uitlied! Want wat daar zomaar gebeurde..

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:00

Denk niet dat dat aan de orde is hier, iedereen weet dat dat nooit zal gebeuren dus kan me er ook geen voorstelling van maken.
Ik heb gelukkig geen oorlog meegemaakt maar mijn beide opaas hebben in kampen gezeten en veel familieleden zijn nooit teruggekeerd, ik ken de verhalen over dakhazen eten oftewel hond of kat dus kan me wel beetje voorstelling maken en oorlog is het ergste wat kan gebeuren zondermeer maar nogmaals wie ben ik om te oordelen over zowel China als Tibet, aan beide kanten zijn slachtoffers gevallen maar het mag niet zo zijn dat die inTibet meer waarde hadden als in China, voor mij zijn ze gelijk.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:03

OoappeloO jammer dat die beide landen niet op zon manier kunnen praten met elkaar zoals wij nu, beide verschillenden meningen maar beide hetzelfde willen en toch respect voor elkaar, gewoon zoals het hoord.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:07

Goh das nou een groot punt van waarheid! Praten wat zo verdomde moeilijk is!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 22:11

barbara1970 schreef:
OoappeloO jammer dat die beide landen niet op zon manier kunnen praten met elkaar zoals wij nu, beide verschillenden meningen maar beide hetzelfde willen en toch respect voor elkaar, gewoon zoals het hoord.

Praten is moeilijk wanneer je moet vluchten voor degene, of die je niet eens wil ontvangen. Dl heeft al genoeg geprobeerd.
En ik denk dat zelfs de onafhankelijkheid niet zou moeten, als ze als gewone burgers worden behandeld en respect krijgen voor hun geloof

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 22:13

Dat praten ging geloof ik meer over Israël en Palestina.

Want de DL heeft idd al genoeg pogingen ondernomen!