zuid afrika gaat olifanten afschieten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: zuid afrika gaat olifanten afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 19:39

Ik kan me er echt wel iets van voorstellen hoor. Teveel geeft gewoon enorme overlast.

Je kunt wel net als de PvdD ertegen protesteren als zij deden met de wilde zwijnenjacht maar geloof me dat je niet blij bent net als de mensen in de dorpen op de Veluwe als wilde zwijnen je tuin omploegen.

Als de populatie te groot is dan moet je als mens toch ingrijpen, hoe vervelend ook. De balans moet bewaard blijven, ook in die gebieden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 20:39

Op zich kan ik me wel wat voorstellen, maar ik keur het zeker niet goed.
Zoek een andere oplossing voor die dieren.

Er zijn ook teveel mensen op deze wereld, die schieten ze toch ook niet dood? Moet je eens kijken hoeveel mensen overlast veroorzaken!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:27

slimmerik schreef:
Als de populatie te groot is dan moet je als mens toch ingrijpen, hoe vervelend ook. De balans moet bewaard blijven, ook in die gebieden.

Er zijn ook te veel mensen. Maar daar doet niemand aan...... Behalve dan dat China daar een regeling voor heeft. Daar kan dan even goed wat van gezegt/aangedaan worden. Maar dat gebeurd niet, want dan ben je meteen een massamoordenaar etc. Maar olifanten afschieten dan wel?

Daarbij kan de natuur zich zelf prima in stand houden betreft dat soort zaken. Is er te weinig eten dan trekt de populatie op den duur wel terug.

Afschieten vind ik echt knetter gek.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:57

Shanna schreef:
En als je dan maar enkele dieren uit een groep weghaalt en dus enkele laat zitten? Ofwel de groep opsplitst in 2?

Als je gaat schieten, moet je hele families afschieten. Enkele dieren er uit halen en de rest laten leven is heel erg zielig voor de olifanten, omdat ze een hele hechte familieband hebben. Ze blijven een hele tijd rouwen, raken helemaal de weg kwijt. Opsplitsen in twee groepen kan daarom ook al niet.
Olifanten houden zich niet aan grenzen van reservaten, en komen dan ook in gebieden waar wel mensen wonen, waar ze heel veel schade aan kunnen richten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:19

Zoek een andere oplossing? Denk je niet dat alle oplossingen al bedacht zijn? Er zijn al hele kuddes verhuisd, maar dat haalt niet genoeg uit.

In een ideale wereld kunnen ze alle kanten uit en trekken ze van hot naar her en heel Afrika door. Helaas is dit geen ideale wereld en leven ze in parken, waar maar beperkt ruimte is. Je kunt niet meer en meer en meer en meer olifanten herbergen in zo'n park. De ruimte raakt gewoon op.

We hebben het hier niet over zwijntjes die tuintjes omploegen. We hebben het hier over olifanten, die hele stukken natuurgebied vernielen. Daar moet gewoon iets aan gebeuren.

Ik neem aan dat iedereen die zo tegen afschieten is ook een goede andere oplossing heeft? Die zullen ze in ZA dan graag willen horen denk ik.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:21

Belachelijk, zouden ze ze niet kunnen overbrengen naar een ander reservaat waar er niet zoveel zijn? Wat debiel zeg. Zulke mooie grote beesten die ook nog een zo zeldzaam zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:26

Lezen Alexx. Dat gaat niet. Als je ze niet ver genoeg wegbrengt, komen ze met dezelfde vaart weer terug. Ze hebben niet voor niets een Olifantengeheugen.
De populatie is in korte tijd wel heel erg snel gestegen. Een olifant heeft heel veel eten nodig, dat kan die grond daar gewoon niet aan. Dus gaan ze eten zoeken, en komen in de knoei met de mens. Omdat ze zich niet door een simpel hekje laten tegenhouden.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:30

oke daar zit inderdaad wat in, maar is afschieten dan de enige oplossing?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:31

Wat denk je zelf Alexx, dat ze daar in ZA blij van worden, van afschieten? Als daar voor gekozen is, is het natuurlijk de enige oplossing.

Tinuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:34

Jeetje wat een toestand zeg

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:44

Mireille schreef:
Er zijn ook te veel mensen. Maar daar doet niemand aan...... Behalve dan dat China daar een regeling voor heeft. Daar kan dan even goed wat van gezegt/aangedaan worden. Maar dat gebeurd niet, want dan ben je meteen een massamoordenaar etc. Maar olifanten afschieten dan wel?

Daarbij kan de natuur zich zelf prima in stand houden betreft dat soort zaken. Is er te weinig eten dan trekt de populatie op den duur wel terug.

Rare vergelijking mensen afschieten. Met olifanten afschieten verhinder je dat ze verhongeren en/of mensen vermoorden. Vergeet ook even niet dat olifanten zo goed als geen natuurlijke vijanden heeft behalve ziektes en verhongeren. Hoe erg ook maar er is echt wel over nagedacht en als enige oplossing bevonden.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:05

Maanling schreef:
Wat denk je zelf Alexx, dat ze daar in ZA blij van worden, van afschieten? Als daar voor gekozen is, is het natuurlijk de enige oplossing.

Ach als je in canada kijkt, mogen boeren zeehonden doodmaken tot een bepaalde hoeveelheid omdat ze de vis zouden opeten, gek genoeg worden alleen de jonge zeehondjes doodgeknuppeld en hun vachtjes verkocht.. Staat me iets van bij dat Olifanten slachttanden hebben...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:09

Ohja, natuurlijk....

Dat is de reden van afschieten.

*domme Maanling*

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:11

nee het zal vast niet de hoofdreden zijn, maar het kan wel goed uitkomen, net zoals bij de zeehondjes

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:13

Geloof maar dat afschieten om slagtanden niet meer aan de orde is. Tenminste niet in deze jachtpartijen. Inderdaad gebeurt dat wel maar dat is nooit helemaal over geweest. Deze mensen die daarom jagen en betrapt worden (zijn overigens stropers) krijgen daarvoor wel degelijk straf.

Net zoals in Nederland de beheersjachten op wilde zwijnen, gaan ze het daar ook toepassen. En geloof maar dat de internationale pers het in de gaten houdt.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:20

Mireille schreef:
slimmerik schreef:

Hoe wil je dat oplossen met de mensheid? Beter milieu begint bij jezelf?

De mens heeft zicht ooit veel te veel bemoeit met de natuur. Dat kan je nu niet meer z'n gang laten gaan. Dan krijg je nog grotere problemen. En dan vind ik het afschieten op 1 of andere manier toch een betere oplossing als ze om laten komen van de honger.
Iemand anders noemde al het uitzetten. Helaas is dat al geprobeerd en ze lopen gewoon terug.
Krugerpark is heel groot en nog een stuk ligt er in Mozambique.

Wat voor oplossingen hebben jullie dan?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:31

Ben een paar maanden terug in ZA geweest en ze maken er echt een troep van die olifanten. Alles duwen ze om, en helaas niet om te eten, gewoon even aan de worteltjes van een boom snuffelen, soms een klein hapje nemen en dan de volgend omduwen. Zal even een fototje zoeken zo. De leeuwen zijn ook een probleem en die zijn dus allemaal aan de (prik)pil.
Dat zou een goede oplossing zijn.
Overigens zitten alle olifanten in ZA keurig achter het hek, en daar laten ze zich wel door tegenhouden. (Alleen de luipaarden blijven niet achter het hek.)
Het alternatief is dus volgens mij: anticonceptie.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:33

Dat is misschien wel een goeie anneve. Dan ontkom je er nu misschien niet aan dat er een aantal afgeschoten moeten worden, maar dan is daarna de populatie wel in de hand te houden. Ik neem aan dat ze deze oplossing ook wel overdacht hebben daar in ZA, is daar niets van gezegd?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:41

Dat van die leeuwen hebben ze wel verteld, ook dat ze voor 10 euro te koop zijn, je kon er zelfs geld bij krijgen geloof ik. Leeuwen eten te veel ander wild.
Ik ben bang dat er geen goede anticonceptie bestaat voor olifanten (anders dan stieren castreren).

Fotootjes van vernielingen door olifanten in Zuid Afrika (oktober 2007)

Afbeelding

Afbeelding

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:41

Anneve, waar ben je geweest??
Safari blijft gaaf toch Haha!

Anti conceptie?
Hmmm ja dat kan, als ik bedenk hoe de gemiddelde Olifant aan zn eind komt. ( verhongering door niet meer te kunnen eten van wege slijtage aan de tanden). Vind ik toch de kogel een beter idee..

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:45

Ze helpen ze daar wel een handje als het echt niet meer gaat. Ik was in Mabula, ben nooit eerder op safari geweest, is idd mooi, maar de mens heeft een veel grotere sturende invloed als ik dacht.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:51

Waar ligt Mabula?
Ken ik niet, alleen kruger en Addo park gehad.
En in Kruger was de invloed echt heel klein. Maar hoe kleiner het wild pard hoe groter de invloed van de mens..

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:56

Even googlen, het is idd relatief klein. Je mag er niet met je eigen auto in, en heb begrepen dat dat in het Kruger wel mag.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:57

Ja dat klopt.
Hoe lang ben je dr geweest? en waar?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 11:58

ZA is al jaren bezig om de polulatie netjes op peil te houden. Ze hebben anticonceptiemiddelen gebruikt en "families" verhuisd. Op een gegeven moment houden de oplossingen op en blijft er 1 ding over en dat is schieten.

Overigens worden ze niet voor het geld geschoten. Het ivoor (de slagtanden) worden namelijk vernietigd en niet verkocht.