Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joycie

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:29

Ik eet geen puur paardenvlees, dat vind ik niet lekker Tong uitsteken
Verder interesseert het me weinig of er paard in zit of niet. 't Is voor die koe net zo "zielig" als voor het paard.

Vind het wel apart dat mensen er voor kiezen om helemaal geen paardenvlees te eten, maar wel gewoon koeien en schapen eten. Die lammetjes en kalfjes zijn ook heel lief hoor!
Voor mij zijn alle dieren ongeveer hetzelfde, alles wat op een boerderij woont wordt gewoon gegeten.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:30

Ik ben vegetariër Vork

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:53

Nou ieder zijn ding toch? Komop, er zijn ook mensen die geen varkens of koeien eten vanwege het geloof.. is dat ook hypocriet? Ik snap het wel, dat je geen paardenvlees wil eten, als je zelf paardengek bent.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 15:57

Sammie schreef:
En lekker dat die frikadellen en gehaktballen zijn Vingers aflikken

Inderdaad eigenlijk.. Bloos

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:00

pinuts schreef:
Nou ieder zijn ding toch? Komop, er zijn ook mensen die geen varkens of koeien eten vanwege het geloof.. is dat ook hypocriet? Ik snap het wel, dat je geen paardenvlees wil eten, als je zelf paardengek bent.

Mwah.... geen paardenvlees willen eten 'omdat het zieliger is dan voor een koe' vind ik toch wel wat anders dan dat er in je heilige boek staat dat je geen onevenhoevigen mag eten... dan zou een paard niet voor consumptie in aanmerking komen inderdaad Knipoog

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:00

ahh wat vervelend nou. heb ik net een kroket op en misschien zit er wel paardenvlees in. Dromen
ik eet alleen geen puur paardenvlees omdat wij het thuis niet eten. ik heb wel eens paardenrookworst op van de slager. ik vond het niet heel lekker. en daarna zeiden ze ook dat het paardenrookworst was. nja jammer dan. het paard is toch al dood en het heeft niet geleden.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:05

En toch blijf ik het lekker vinden Lachen

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:08

Shiloh schreef:
uuuh ... jah? dus?, weet je wat er nog meer in zit? varkens en koeien... maar nee er zit een paard in... dat kan EEECHT niet Koe vind het zo'n onzin om onderscheid tussen dieren te maken. OF je eet vlees OF je eet geen vlees... elk beest is daarnaast toch even veel waard.

tenzij je praat over bedreigde diersoorten of zo, dan vind ik het een ander verhaal... Maar nee, ik kan echt niet rauwiger zijn om een paard dan om een koe of een varken...

ben ik het helemaal mee eens
Eet zelf geen paardenvlees gewoon omdat ik meer verbonden ben met paarden als met andere dieren .
Probeer trouwens zo min mogelijk vlees te eten, er zijn zoveel goede vervangende producten.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:35

Ach als je geen paardenvlees wilt eten dan doe je maar. Vind je het zielig? Niet mijn mening maar goed doe maar.

Maar wijs niet met het vingertje naar mensen die het wel lusten en eten. Mensen die er geen problemen mee hebben als je koe, kip, lam etc eet maar je wel plots met een scheef oog bekijken als je paard eet, daar kan ik niet tegen.

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:51

Kaka schreef:
Voor zover ik weet zijn er tegenwoordig genoeg olifanten in Afrika en worden ze een beetje gek van die beesten, maar het kan zijn dat ik het mis heb en de olifant verwissel met een ander dier. En btw, het was natuurlijk bij wijze van spreken. Misschien is krokodil in je frikandel ook wel lekker Tong uitsteken

Ze worden gek van die beesten omdat de mensen hun leefomgeving binnendringen en de olifanten daarop hun huizen weer platstampen. Ook een bekend fenomeen in Azië. Die olifanten zijn zo gek nog niet Knipoog

Ik ben sinds mijn 8e of zo vegetarisch. Voorheen ook nooit frikadellen of kroketten gegeten om de simpele reden dat ik ze niet lekker vind.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:11

koop halal vlees.. dan weet je zeker dat er geen paard in zit Haha!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:16

jameyskatje schreef:

en dat dat beestje op akelige wijze aan zijn einde is gekomen Knipoog

Voor mij maakt het geen drol uit of het nou paard, koe, schaap, kip is.... Als het zou smaken en het 'normaal' te verkrijgen zou zijn, zou ik net zo makkelijk hond of kat eten.
Ik vind het niet meer dan hypocriet geneuzel om wel al het andere vlees te eten ( lekker kalfskroketje van een klein, lief, schattig kalfje wat in een minihokje zijn eerste en laatste paar weekjes heeft doorgebracht) en geen paardenvlees omdat dat zielug zou zijn.

Over het algemeen genomen heeft een paard wat geslacht wordt nog het beste leven gehad.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:34

_rosita_ schreef:
jameyskatje schreef:

en dat dat beestje op akelige wijze aan zijn einde is gekomen Knipoog

zucht. duidelijk ken je de feiten niet.

heb je ooit een rituele slachting meegemaakt??

1. het dier moet een waardig bestaan hebben gehad. dit betekent. beweging, goede voeding, geen harde hand, geen vetmesting.

(dus de meeste dieren in nederland zijn al niet eens meer geschikt)

2. het mes moet scherp zijn. het dier mag NIET lijden. het dier mag een ander dier NIET zien dood gaan!.

3. De halsslagader gaat in 1x door. het dier is DIRECT dood(bewezen, en anders nodig ik je uit!!, de bewegingen zijn slechts stuiptrekkingen hoor Knipoog )

4. al het bloed stroomt er uit en het vlees heeft een goede kwaliteit (door het goede leven dat het dier heeft MOETEN leven)

als 1 van deze punten ontbreekt bij een halal-geslacht-dier. is deze dus NIET halal.. en is het dus verboden om te nuttigen..

vertel me nu maar wat jij akelig vind.
de dieren die geen buitenlucht zien , geen gras proeven,. vetgemest worden, met zn alle op elkaar in een stal staan en een ander dier door horen gaan (of zien gaan).,

in onze geloof is het strikt verboden om een dier te laten lijden. dus misschien heb jij het niet over echt halal vlees.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:39

ik eet geen puur paardenvlees, geen lam en geen kalf enz. Wil ik gewoon niet, klaar. Kun je hypocriet vinden of niet, vegatiers zijn dan net zo goed hypocriet want die dragen bijv. wel leer, en eten snoep met bestanddelen van dieren.. maar eten geen vlees. Dus komop, je moet eten waar JIJ je prettig bij voelt:)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:42

ja dat vind ik ook. ik eet geen paard vanwege mijn geloof. maar niet omdat ik bv een paard heb.

maar dit moet iedereen voor zich weten! ik kan me vinden in vegetariers, ik kan me ook vinden in mensen die vlees heeeerlijk vinden.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:47

Wij hebben de luxe dat we de keuze hebben om te kiezen wat we eten. Laten we elkaar daar gewoon in respecteren.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:51

jameyskatje schreef:

de dieren die geen buitenlucht zien , geen gras proeven,. vetgemest worden, met zn alle op elkaar in een stal staan en een ander dier door horen gaan (of zien gaan).,

in onze geloof is het strikt verboden om een dier te laten lijden. dus misschien heb jij het niet over echt halal vlees.[/quote]

*Zucht* het is hier de discussie niet, maar goed.....Wat ik niet goed vind aan ritueel slachtenis dat de halsslagader door wordt gesneden terwijl het dier nog bij bewust zijn is. Op die manier bloedt hij leeg, maar krijgt totdat het in een soort coma valt alles nog gewoon mee. Pijnloos is het dan ook niet.
Al die rituelen eromheen...prima! Klinkt idd erg fijn voor zo;n dier.
Alleen is het helaas niet meer zo, zoals het waarschijnlijk vroeger wel geweest is, dat het dier eeuwig groene weides heeft gezien en daar vredig gaat.
De badkamer, die tijdens de offerfeesten toch wel vaak gebruikt wordt en anders een kolossale slachterij, is nou niet bepaald een stressarme situatie voor een schaap

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:51

Ik ben ook vegetarier, maar mensen die vlees willen eten, moeten dat vooral doen! iedereen moet zelf weten wat hij/zij eet.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:55

_rosita_ schreef:
jameyskatje schreef:

in onze geloof is het strikt verboden om een dier te laten lijden. dus misschien heb jij het niet over echt halal vlees.

Citaat:
*Zucht* het is hier de discussie niet, maar goed.....Wat ik niet goed vind aan ritueel slachtenis dat de halsslagader door wordt gesneden terwijl het dier nog bij bewust zijn is. Op die manier bloedt hij leeg, maar krijgt totdat het in een soort coma valt alles nog gewoon mee. Pijnloos is het dan ook niet.
Al die rituelen eromheen...prima! Klinkt idd erg fijn voor zo;n dier.
Alleen is het helaas niet meer zo, zoals het waarschijnlijk vroeger wel geweest is, dat het dier eeuwig groene weides heeft gezien en daar vredig gaat.
De badkamer, die tijdens de offerfeesten toch wel vaak gebruikt wordt en anders een kolossale slachterij, is nou niet bepaald een stressarme situatie voor een schaap

hij bloed niet leeg. hij is direct dood. want hij mag niet lijden. dat is het belangrijkste dat het dier niet lijd. dus dan zijn automatisch alle discussies uitgesloten. en laten we idd on-topic blijven

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 18:59

Gelukkig ben ik (en mijn gezin) hartstikke vegetarisch en eet ik deze producten dus nooit. Haha!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:00

Ik ben ook vegetariër.
Maar ik snap ook mensen die geen paardenvlees eten. Een paard komt toch meer in de buurt van een huisdier dan een koe. Er zijn toch ook geen katten- of hondenbiefstukjes?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:07

jameyskatje schreef:
hij bloed niet leeg. hij is direct dood. want hij mag niet lijden. dat is het belangrijkste dat het dier niet lijd. dus dan zijn automatisch alle discussies uitgesloten. en laten we idd on-topic blijven

De discussie van jouw kant is dan gesloten Knipoog
ik ben het er namelijk niet mee eens dat het dier dan dood is, het hart blijft nog even doorkloppen. Bij regulierslachten zijn ze dieren door de pin hersendood en maken niet meer mee dat daarna de keel wordt doorgesneden.

@ degenemet de reactie bovenmij (weet even je naam niet Knipoog)
Wanneer er hondenbiefstukjes zouden bestaan en die smaken lekker, zou ik het ook eten.Dit is voor mij geen verschil met een koe, kip of paard. Mijn eigen hond zou ik niet eten, net als mijn eigen paard en koe als ik een koe zou hebben, das weer een ander verhaal.
Dan heb ik een emotionele band.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:15

Nou mijn frikandelletjes en kroketjes gaan er echt niet minder van smaken. Vingers aflikken

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:15

Als je zeker wil weten dat het dier een goed leven heeft gehad moet je het al zelf in de achtertuin hebben en zelf slachten..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 19:19

pinuts schreef:
Als je zeker wil weten dat het dier een goed leven heeft gehad moet je het al zelf in de achtertuin hebben en zelf slachten..

Daar ben ik het mee eens!
Als ik de ruimte had en het lef had en vooral...geen emomuts te zijn zou ik dat idd de fijnste manier gevonden hebben,absoluut!