Vingerafdrukken van alle Nederlanders in een database

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vingerafdrukken van alle Nederlanders in een database

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:19

Ik weet wat ze zijn
Maar omdat jij me niet in mijn standpunt kunt vinden ga je maar zeggen dat ik ze niet gelezen heb Lachen
Hoe stop je een discussie en sla je het kapot...

En moeten doe ik niks...ja doodgaan...is het enige in het leven wat ooit moet Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:42

Goed... waarom denk jij dat privacy ooit als grondrecht is opgenomen? Waarom is dat een grondrecht dat ineens overboord gezet kan worden?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:45

Ik vind het ook een naar idee hoor. Niet dat ik illegale dingen doe, maar je weet nooit hoe de wereld kan veranderen.

Zo een eerste wereldoorlog bijvoorbeeld, iedereen zegt nu wel... neeeeeh joh, dat kan ECHT niet meer... maar die oorlog was MAAR 50 jaar geleden. Wie zegt dat het niet nog een keer kan voorkomen.

Nu is ons land stabiel en betrekkelijk veilig. Maar ik ben er niet van overtuigd dat dat nooit zou kunnen veranderen. Als je de documantaire ziet van "de dag dat de dollar valt" krijg ik daar goed schrik van. Kans is groot dat die dag namelijk nog niet eens zo ver weg is. En als dat echt gebeurd, als het geld in de wereld niks meer waard is, wie garandeert mij dan dat er geen oorlogen komen. En het spijt me zeer, maar in een oorlog heb ik toch het liefst dat men zo min mogelijk van mij weet...

Je weet nooit wat er gebeurd...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:50

Dat de Europese economie volledig afhankelijk is van de dollar is alweer een tijdje niet meer zo hoor Lachen Daar maak ik mij wat minder zorgen om.

Wat wel erg vervelend is, is dat ze van alles met je persoonlijke gegevens kunnen uithalen. Stel je voor dat ze een gen ontdekken dat je karakter bepaald, of verantwoordelijk is voor je seksuele geaardheid? In redelijk wat staten in de VS hebben ze het niet zo op homo's, kun je je voorstellen wat daar dan zou gebeuren? Het is maar een voorbeeld, maar dat sommige regeringen nu en in het verleden niet te vertrouwen zijn lijkt mij allang duidelijk Bloos

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:54

Volledig afhankelijk misschien niet, maar zeker ook niet volledig onafhankelijk. Als de dollar valt, valt de economie in Azië ook. Denk je echt dat Europa het op zijn eentje kan redden? Kwa import/export is europa echt wel afhankelijk van het buitenland, als Amerika valt kwa economie, heeft dat echt wel HELE grote gevolgen, voor heel de wereld! Je zou die docu eens moeten bekijken, staat volgens mij nog steeds wel op de site van nederland 1,2 of 3. Maar goed daar gaat het verder niet om, ik noemde dat alleen maar als EEN mogelijke oorzaak voor een nieuwe oorlog oid. Er zijn zoveel oorzaken te verzinnen. Mensen en Naties doen gekke dingen om hun eigen haggie te redden.

Ik wijs bijvoorbeeld ook nog even naar de film V for Vendetta, de wereld die daar in kaart wordt gebracht is ook een wereld die niet eens zo gek is om in te denken.

maar ook wat jij zegt idd.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 17-02-08 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 12:55

De euro staat momenteel sterker dan de dollar, dus in die zin is europa niet van de dollar afhankelijk.

Nederland (europa) heeft echter een open economie en als het in de rest van de wereld slecht gaat, merk je dat in Nederland dus ook.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:00

Niet alleen Europa importeert. Amerika is net zo afhankelijk van Azië als andersom. En laten we eerlijk zijn, voor wie is het nu het meest nadelig als de dollar valt? Lijkt mij voor de Amerikanen zelf, dus dat zal niet zo snel gebeuren.

Edit: Wat betreft die docu's, deze zijn er om mensen bang te maken! Ze doen hun werk dus goed lees ik Duivel

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:10

nee die docu's zijn er niet om de mensen bang te maken... die docu's zijn er om te laten zien hoe fragiel de wereldeconomie op dit moment is.

Dat zeg ik toch ook, dat amerika net zo afhankelijk is van azie als andersom, net als dat europa kwa import en export en kwa geld uitwisselen afhankelijk is van de rest van de wereld. Je benadrukt alleen maar wat ik zeg, als amerika valt, valt Azië ook, valt europa ook, misschien niet zo hard als de States, maar we vallen wel. En dan maar eens zien hoe vriendelijk alle landen voor elkar zijn en hoe vriendelijk alle regeringen zijn om hun eigen landje te redden...

Amerikanen hebben er echt geen invloed op hoor, of die dollar valt of niet. Nou jah, behalve Bush dan, als die eens minder geld dat het land NIET heeft zou pompen in Irak, misschien dat er dan nog iets te redden valt...

MAar goed, nogmaals dit is enorm offtopic, het was maar een voorbeeld. Als je het er echt verder over wil hebben zou ik zeggen stuur me een pb of open een nieuw topic Tong uitsteken

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 13:29

Er zijn erg veel economische systemen die via de dollar aan elkaar geplakt zijn. Als 'de beurs' het vertrouwen verliest in de dollar gaat men als een gek alle financiële producten verkopen die afhankelijk zijn van de dollar, waarde van die producten daalt -> economie plat. Het probleem is echter dat niemand op dit moment een vuist durft te maken. De VS zou dit probleem op kunnen lossen maar als ze dat willen doen zullen ze concessies moeten doen en zullen ze in moeten leveren op welvaart. Dat doet het politiek niet bepaald goed en dus gebeurt er niets. Op het moment is het allemaal een heel erg instabiel evenwicht waar alles op hangt. Denken dat het niet gaat gebeuren omdat de belangen te groot zijn is denk ik iets te kort door de bocht.

Wat betreft die vingerafdrukken; een dergelijke database is een prima systeem MITS het op een onfeilbare manier gebruikt kan worden. Helaas is dit allemaal mensenwerk en gaan we zeker geen onfeilbaar systeem krijgen. De beveiliging van dit soort gegevens door de regering is zwak te noemen (kijk b.v. naar de recente grote incidenten in de UK), een vingerafdruk is erg makkelijk na te maken, zeker een achtergelaten vingerafdruk. Daarnaast wordt het hele rechtssysteem zo omgedraaid, als er ergens een moord wordt gepleegd en jouw vingerafdruk wordt er gevonden dan mag jij gaan verklaren waarom je daar was. Dat is de omgekeerde wereld, iedereen zou onschuldig moeten zijn tot het tegendeel bewezen is maar dat is helaas niet zo in veel van dit soort zaken.

Daarnaast blijft idd het doemscenario dat we een minder vriendelijke regering (of regime) krijgen. Dat is natuurlijk geen prettige gedachte en lijkt op dit moment vrij far fetched maar het is zeker niet onmogelijk. IMO moet je de voordelen van een database als dit afwegen tegen de enorme risico's die je krijgt als zo'n regime idd aan de macht komt. Hoeveel kans denk je dat het verzet zou hebben gehad in de 2e wereldoorlog als op dat moment alle anti-terrorisme maatregelen van kracht waren?

Door de regering zo ontzettend veel bevoegdheden en vooral ook mogelijkheden te geven zijn we op een gegeven moment 100% overgeleverd aan 'the powers that be'. Er is dan vrijwel geen mogelijkheid meer om in opstand te komen.

Ander groot probleem is dat hoe meer gegevens je hebt hoe meer verbanden je kunt leggen en hoe vaker je uitkomt op een 'false positive'. Als jij vlak bij een moskee werkt (en via je GSM dus bekend is dat je daar regelmatig in de buurt rondhangt), je op vakantie bent geweest in het midden oosten en je om een vegetarische maaltijd hebt gevraagd in het vliegtuig ben je met een beetje pech al verdacht. Slaat natuurlijk helemaal nergens op maar dit is wel wat er op dit moment aan de hand is.

Overigens is dit allemaal niets nieuws. Las even terug een verhaal over een student in de tijd van de koude oorlog. Hij was vooral bezig met wiskunde en piano spelen, had een keer een boek met piano partituren gekocht in de communistische boekwinkel (waar veel russische componisten kwamen). Hij had z'n studie afgerond, ging solliciteren en werd de eerste 20x afgewezen. De 21e onderwijsinstelling vroeg hem of hij communistisch was, hij helemaal verbaasd want hij was niet zo geïnteresseerd in politiek en toen bleek dat hij gevlagd was door de politie/BVD als potentiële communist. Als je het mij vraagt ga je dan nogal ver als maatschappij.

Overigens zijn er extreem veel paralellen te trekken tussen de anti-communisme en de huidige anti-terrorisme tijd. Regering die steeds meer bevoegdheden wil, vrijheden die steeds meer ingeperkt worden en ondertussen wordt vooral niet gekeken of die maatregelen überhaupt effect hebben.

Overigens nog een interessant artikel voor de mensen met een onfeilbaar vertrouwen in de regering en de politie: http://corcom.wordpress.com/2008/01/15/ ... tie-prive/

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:32

Shiloh schreef:
nee die docu's zijn er niet om de mensen bang te maken... die docu's zijn er om te laten zien hoe fragiel de wereldeconomie op dit moment is.

Dat zeg ik toch ook, dat amerika net zo afhankelijk is van azie als andersom, net als dat europa kwa import en export en kwa geld uitwisselen afhankelijk is van de rest van de wereld. Je benadrukt alleen maar wat ik zeg, als amerika valt, valt Azië ook, valt europa ook, misschien niet zo hard als de States, maar we vallen wel. En dan maar eens zien hoe vriendelijk alle landen voor elkar zijn en hoe vriendelijk alle regeringen zijn om hun eigen landje te redden...

Amerikanen hebben er echt geen invloed op hoor, of die dollar valt of niet. Nou jah, behalve Bush dan, als die eens minder geld dat het land NIET heeft zou pompen in Irak, misschien dat er dan nog iets te redden valt...

MAar goed, nogmaals dit is enorm offtopic, het was maar een voorbeeld.

Correct me if I'm wrong, maar die docu's triggeren een respons van de massa en dat is doorgaans 'angst' en dat is niet geheel zonder reden. Neem bijvoorbeeld Irak, wanneer werd dat een hot item? Bush Junior komt aan de macht, er storten twee Amerikaanse penis-symbolen in en hoppa, let's invade Afghanistan (und Irak)! Als je hier over nadenkt kwam dit Amerika heel goed uit. Grappig feit is dat er ook een heel overheidsgebouw - onaangetast door vliegtuigen - verdwenen is van de Ground Zero scene. Hier lopen wel 101 conspiracy theory's over Nagelbijten / Gniffelen

Ik kon uit jouw tekst niet echt opmaken dat het een wederzijdse uitwisseling was voor de Edits en inderdaad het heeft niks met vingerafdrukken te maken Tong uitsteken

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:39

Schimmelig schreef:
Edit: Wat betreft die docu's, deze zijn er om mensen bang te maken! Ze doen hun werk dus goed lees ik Duivel

Wat heeft dat met angst te maken? Het is niet verkeerd om je bewust te zijn van risico's en er rekening mee te houden. Dat betekent echt niet dat je in paniek moet raken (liever niet, paniek is een slechte raadgever) maar net doen alsof de risico's niet bestaan is gewoon tamelijk onverstandig.

Het punt is: nog maar 75 jaar geleden stortte de beurs in en dat is een van de belangrijke factoren geweest bij het ontwikkelen van de situatie in Europa, die uiteindelijk de Tweede Wereldoorlog werd met de bijbehorende vernietiging.
We zijn nog maar 75 jaar verder, en niet zo gek veel wijzer. De economie kan nog steeds zeer snel veranderen, en op het gebied van wereldvrede zijn we ook niet zo gek veel verder gekomen (Irak anyone?).

Dat heeft niets met angst te maken, maar het is gewoon belangrijk te beseffen dat wij hier op de wereld nog altijd niet immuun zijn voor een omslag zoals toen met WO II. En dus is het belangrijk dat wij ons als individuen blijven beschermen tegen teveel macht van de overheid. Het risico dat het - misschien niet nu meteen, maar wel over niet al te lange tijd - verkeerd kan uitpakken is nog net zo reeel als dat het 75 jaar geleden was.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:40

Schimmelig schreef:
Correct me if I'm wrong, maar die docu's triggeren een respons van de massa en dat is doorgaans 'angst' en dat is niet geheel zonder reden.
Ik kon uit jouw tekst niet echt opmaken dat het een wederzijdse uitwisseling was voor de Edits en inderdaad het heeft niks met vingerafdrukken te maken Tong uitsteken

Ik vind angst en ergens bezorgd over zijn wel twee hele verschillende dingen. Excusses dat ik de gehele wereld economie niet tot in detail heb uitgelegd Clown .. ging er vanuit dat iedereen wel kan begrijpen dat de economie een markt van vraag en aanbod in alle kanten is en dat de hele wereld hiermee zo goed als in hetzelfde schuitje zit... en nogmaals, het was maar een voorbeeld voor een niet eens zo'n ondenkbare oorzaak van het ontstaan van oorlog, waarna ik toch niet zo happy ben dat de regering mijn vingerafdruk heeft.

Verder ben ik het helemaal eens met Bart en Shadow... die formuleren het alleen misschien net iets handiger als ik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:46

Shadow0 schreef:
runningkawa schreef:
doem scenario's uit een slecht geregiseerde film...

Het zijn geen doemscenario's, ze zijn al gebeurd.

Kun je daar misschien concrete voorbeelden van noemen, concreter dan 'verhalen over het voormalige oostblok'?

De docu 'De dag dat de dollar viel' is al vrij oud en toen leek het allemaal onwerkelijk, maar inmiddels is de dollar allang onderuit en is de realiteit heel anders dan wat er in de film geschetst werd. De USA is op zijn retour al een tijdje en we zitten met de situatie in de wereld in een transitie naar een nieuw evenwicht. Interessant om mee te maken en vele minder beangstigend dan allerlei geregiseerde doemscenario's.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-08 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:50

Lovely schreef:
Shadow0 schreef:
Het zijn geen doemscenario's, ze zijn al gebeurd.

Kun je daar misschien concrete voorbeelden van noemen, concreter dan 'verhalen over het voormalige oostblok'?

Misschien een beetje een stomme opmerking hoor... maar daarvoor geven ze toch geschiedenis les op de basis en middelbare school Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:53

Ik moet eigenlijk wel lachen in dit topic.
Als er een topic gaat over Moslims en er zijn mensen bang dat die Nederland overnemen, wordt er geroepen, dat is bang makerij van bijv Wilders. Tjonge jonge dat mensen er in trappen. Dom zijn ze, zo dom dat te geloven die bangmakerij en dat zwart kijken. Want dat wordt geen werkelijkheid.

Maar dezelfde mensen zeggen nu in dit topic..stel je toch voor dat ons land over word genomen door mensen die het minder met ons voor hebben...
Is het dan ineens anders?
Geen bankmakerij en doem denken?

Ik denk namelijk ook dat dat geen werkelijkheid is Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:55

Shiloh, het is nogal onduidelijk wat Shadow dan precies bedoelt. Met name in het licht van identificatie en registratie van personen en welke doemscenario's daar dan bij horen. Het is ook een blijk van wantrouwen om te verwijzen naar zaken uit het verleden als je praat over iets in de toekomst en er voor het gemak maar vanuit gaat dat dezelfde fouten worden gemaakt.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:57

Wat dat betreft ben ik het met RK eens (komt ook wel eens voor) Clown maar het feit dat ik al mijn privacy moet inleveren zeg ik toch nee tegen, omdat er in mijn ogen teveel hoog geplaatste mensen met vreemde ideeën zijn. Google bv. eens naar 'the new world order' en hun 10 geboden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 13:58

Lovely: Recent voorbeeldje:
http://www.nrcnext.nl/nieuws/europa/article884947.ece

Runningkawa: IMO is een Wilders een van de mensen die het minder met ons voorhebben. Als je het mij vraagt zijn er eng veel mensen in Europa die zich kunnen vinden in de ideeën van b.v. een Wilders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 13:59

En wat heeft wilders in te bregen?
Niks,hij wordt door iedereen uitgelachen.
Maar ik geloof wel dat je niet de intentie van mijn bericht begrijpt verder Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:00

runningkawa schreef:
Ik denk namelijk ook dat dat geen werkelijkheid is Lachen

De werkelijkheid is veel interessanter eigenlijk. De werkelijkheid is namelijk dat er geen nieuwe koude oorlog komt, maar dat de wereld(economie) straks wel bestuurd gaat worden door een communistische wereldmacht.
Eerst was het zo dat ik met DDR-stempels in mijn paspoort de USA niet in zou komen zonder interview op het consulaat met als beloning een levenslang visum. Straks is het zo dat ik met mijn levenslange visum het verre oosten niet meer in kom, had in nu die DDR-stempels maar gehouden.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:01

Ik vind dit geen privacyschending. Het feit alleen al dat ze hun best doen om onze veiligheid te verbeteren vind ik een pluspunt. Ik denk ook zeker dat het effect zal hebben. Ja

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:02

BartVB schreef:

Runningkawa: IMO is een Wilders een van de mensen die het minder met ons voorhebben. Als je het mij vraagt zijn er eng veel mensen in Europa die zich kunnen vinden in de ideeën van b.v. een Wilders.

Ja, maar hoe komt dat; 'dat deze mensen zich kunnen vinden in zijn ideeën', vanwege een gebrek aan kennis Sigaar Want kom op, is die Islam nou echt zo eng? Nee natuurlijk niet. Mensen met ideeën om de wereld te regeren heb je namelijk ook buiten de Islam.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:03

runningkawa schreef:
En wat heeft wilders in te bregen?
Niks,hij wordt door iedereen uitgelachen.
Maar ik geloof wel dat je niet de intentie van mijn bericht begrijpt verder Lachen

Nou ja, als ie door iedereen uitgelachen wordt, wat doet ie dan in de kamer Verward Blijkbaar de mening van een groep vertegenwoordigen welke er ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:04

BartVB schreef:

Dank, ik zal het eens lezen.

WTF is Wilders anyway? We hebben hier in Nl een beetje last van die gast en hij trekt wat veel media-aandacht, maar in het grotere geheel stelt die vogel natuurlijk geen zier voor.

Uitgaande van het ergste hebben we straks een gebied van Europa + bovenste helft van Afrika tot en met het Midden-Oosten met een religieuze crisis tegen het communistische Azië met een dysfunctioneel Amerika (wat het natuurlijk altijd al is geweest). Een dynamische wereld so to speak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 14:05

Ik bedoel daarmee, welk van zijn ideeën komt er door, word wat mee gedaan?
Uitgelachen door de mensen in de kamer.. zo bedoel ik het.
Mensen kunnen er op stemmen...maar nut heeft het niet Lachen

Net wat Loveley zegt, hijs telt toch geen zier voor
Voor hem hoef je niet bang te zijn