"Stop met behandelen onfatsoenlijke patiënten"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: "Stop met behandelen onfatsoenlijke patiënten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 12:34

Ik vind het een heel slecht idee. Ik denk dat we ons allereerst moeten realiseren dat een bepaalde groep patienten verkeerd reageert uit angst, pijn, vermoeidheid - de situaties waarin je bij een dokter komt zijn meestal niet de meest positieve. Het zal zeker niet voor alle situaties gelden. Je hebt altijd botte, ongemanierde figuren. Maar voor een deel geldt het ook wel, ze reageren omdat ze in een rotsituatie zitten en even niet over de extra energie beschikken om alles 'redelijk' te bekijken.

Het uit de zorg schoppen is dan eigenlijk gewoon een trap na, het lijkt mij juist de taak van de zorg om ook om te kunnen gaan met vrijwel iedereen die zorg nodig heeft.

Daarnaast is het gewoon mijn ervaring (en niet alleen de mijne) dat communicatie met artsen nogal eens moeizaam gaat. Door tijdgebrek of door gebrek aan aandacht, ik vind dat er in de zorg heel weinig geluisterd wordt en heel weinig uitgelegd, er wordt vooral opgelegd. "Doe dit, doe dat. En zoek het verder vooral zelf uit." Ik heb nu al 2 keer een behandeling gestaakt en zelf een second opinion gezocht omdat de arts niet bereid was tot overleg. (Oftewel: dit idee wordt in de praktijk al uitgevoerd.)
Maar het leidt er wel toe dat je als patient weer langer met de problemen blijft zitten, en echt efficient is het ook niet.

Om de artsen alleen maar nog meer te sterken in hun idee dat zij de machthebbers zijn en de patienten slechts te gehoorzamen hebben... nee, dat kan de zorg nooit ten goede komen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 13:49

Ik vind het op zich wel een goed idee, maar er hangen ook wel wat nadelen aan, zoals hierboven ook al wordt gezegd...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:08

Nu vind ik een patient die een arts een blauw oog slaat wel een ander verhaal dan iemand die last heeft van bijwerkingen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 14:58

Shadow0 schreef:
Ik vind het een heel slecht idee. Ik denk dat we ons allereerst moeten realiseren dat een bepaalde groep patienten verkeerd reageert uit angst, pijn, vermoeidheid - de situaties waarin je bij een dokter komt zijn meestal niet de meest positieve. Het zal zeker niet voor alle situaties gelden. Je hebt altijd botte, ongemanierde figuren. Maar voor een deel geldt het ook wel, ze reageren omdat ze in een rotsituatie zitten en even niet over de extra energie beschikken om alles 'redelijk' te bekijken.

Het uit de zorg schoppen is dan eigenlijk gewoon een trap na, het lijkt mij juist de taak van de zorg om ook om te kunnen gaan met vrijwel iedereen die zorg nodig heeft.

Daarnaast is het gewoon mijn ervaring (en niet alleen de mijne) dat communicatie met artsen nogal eens moeizaam gaat. Door tijdgebrek of door gebrek aan aandacht, ik vind dat er in de zorg heel weinig geluisterd wordt en heel weinig uitgelegd, er wordt vooral opgelegd. "Doe dit, doe dat. En zoek het verder vooral zelf uit." Ik heb nu al 2 keer een behandeling gestaakt en zelf een second opinion gezocht omdat de arts niet bereid was tot overleg. (Oftewel: dit idee wordt in de praktijk al uitgevoerd.)
Maar het leidt er wel toe dat je als patient weer langer met de problemen blijft zitten, en echt efficient is het ook niet.

Om de artsen alleen maar nog meer te sterken in hun idee dat zij de machthebbers zijn en de patienten slechts te gehoorzamen hebben... nee, dat kan de zorg nooit ten goede komen.

Ik heb een andere ervaring. zo'n 5 jaar geleden kreeg ik de eerste keer een hernia. Ik heb toen ook heel vaak het idee gehad dat ze me niet serieus namen. Ik stond vaak met 2 minuten weer buiten en nadat ik met de ambulance thuis was opgehaald omdat ik niks meer kon kreeg ik de stempel uitbehandelt. Mijn pa is daar achter aan gegaan omdat ik te stoned was(ik kan me er ook niks meer van herinneren.) Ik ben er uiteindelijk van hersteld maar vorig jaar was het opnieuw raak.

Deze keer had ik dezelfde artsen maar was het heel anders...ze namen de tijd voor me kwamen helemaal niet gestreest over en kon er ook een grapje vanaf, ik was erg snel aan de beurt voor een paar foto's , ook de huisarts had veel meer tijd voor me. Er is wel degelijk iets verandert in de zorg vind ik.

ontopc: Ik ben het erg eens met de stelling. Artsen kunnen heus wel inschatten of het door medicijngebruik komt of dat het echt om agressie gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:29

Er zijn toch ook nog een hoop artsen die denken dat ze God zijn, die vinden een mondige patiënt al snel brutaal natuurlijk.

alette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:40

Ik denk dat dit stukje ook gaat over andere aspecten van de hulpverlening. Ik werk zelf ook in de hulpverlening, en niks is zo vermoeiend als een client die er zelf niks aan doet om te veranderen. Een client die een houding heeft van: doe jij je trucje maar waardoor ik beter word. Zo werkt het natuurlijk niet, het is aan de client om te veranderen. De hulpverlener kan immers alleen maar handvaten aanreiken en de dingen in perspectief zetten. Of het dan de beste oplossing is om ze uit de zorg te zetten weet ik niet, maar ik weet wel dat het ontzettend moeilijk is voor de hulpverlener.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:48

Ik vind het opzich een goed idee, maar daar tegenover zou dan wel mogen staan dat een huisarts zijn patienten ook serieus moet nemen.

Ik heb zelf na herhaaldelijk netjes vragen uiteindelijk jankend en schreeuwend tegen mijn huisarts gezegd dat ik een verwijzing wilde om foto's van mijn rug te laten maken.

Hij vond dat ik niet genoeg pijn had om te onderzoeken waar het vandaan moest komen. Ik moest er namelijk dagelijks de hele dag last van hebben.
Dat ik dagen heel erg pijn had en dagen pijnvrij was, was niet genoeg.

Het is gelukt op die manier, maar zo hoort het imo dus niet. Mijn geval is overigens niet het enige hierin.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:17

de lijn is moeilijk te trekken.
heus niet alle artsen/hulpverleners denken dat ze god zijn.
maar je hoeft als hulpverlener ook niet alles te pikken,en dat gebeurd nu wel.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:30

Tja, in principe ben ik het er mee eens, iedereen dient zich gewoon netjes te gedragen.

Maar.... ik ken ook artsen en verplegendpersoneel wat echt zonder meer niet ervoor terug deinst om je het bloed onder de nagels uit te halen. Ik kan mij dan ook voorstellen dat als je bijv. op de EHBO met een ernstig gewonde naaste komt en er een arts zich niet fatsoenlijk op stelt, dat er iets knapt in je.

Geef een beetje, neem een beetje, maar dat geld dus OOK voor het medisch personeel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:38

imo kan je ook mondig zijn zonder je fatsoen te verliezen. Dus inderdaad mensen die de ehbo verbouwen omdat ze niet snel genoeg geholpen worden aan hun ingegroeide teennagel, mag je van mij best verwijderen uit het ziekenhuis....

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:41

Mistic schreef:
Het is gelukt op die manier, maar zo hoort het imo dus niet. Mijn geval is overigens niet het enige hierin.

Dat klopt, zo heb ik er ook twee jaar over gedaan mijn huisarts ervan te overtuigen dat ik een whiplash had. Werd via een neuroloog doorverwezen naar een manueel therapeute die mij in twee maanden pijnvrij had!

Daarna ben je toch echt een beetje kortaf tegen je huisarts hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:42

Ik denk idd mensen die geweld gebruiken best aangepakt kunnen worden.
En ik denk dat EHBO personeel echt wel zo kundig is om te zien of er bijv iets uit paniek gedaan wordt, of gewoon door agressiviteit.

Maar ook mensen die gewoon niets doen met een behandelplan, omdat het niet in hun straatje ligt.
Gewoon waarschuwen, je werkt mee of het houd op.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:43

Persoonlijk vind ik het ook best begrijpelijk dat een HA niet iedere patient die met vage klachten komt voluit de molen ingaat, dan is de zorg niet meer te betalen. En om beter te worden moet je soms dingen doen of laten die soms niet leuk zijn maar wel het herstel bespoedigen, ik vind dat een arts best een ultimatum mag stellen aan een patient als die echt niet mee wil werken. Helaas zien sommige mensen dat anders en worden dan agressief of gaan lelijk doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:54

het moet gewoon van beide kanten komen.........
maar het is moeilijk aan te tonen in sommige gevallen.

al valt een blauw oog Knipoog niet te ontkennen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:08

KiWiKo schreef:
imo kan je ook mondig zijn zonder je fatsoen te verliezen.

In alle eerlijkheid: ik kan dat niet, niet op het moment dat ik pijn heb, bang ben en oververmoeid van wat er dan ook aan de hand is. Toen ik met mijn gebroken enkel 'door de molen' ben gegaan de eerste keer ben ik om 1 uur van huis gegaan en om half 6 zat ik in de gipskamer: ik heb 4 uur doorgebracht met onderzoek ('doet dit zeer?'), wachten, flinke einden 'lopen' (wat wel ging, maar toch niet erg makkelijk), met pijn en ander gedoe. Aan het eind was ik volledig afgedraaid. Gelukkig waren de artsen, hoewel achteraf wat onzorgvuldig in hun uitleg, erg vriendelijk. Maar had ik op dat moment dezelfde botte hork getroffen die het gips eraf heeft gehaald (die me ook flink pijn heeft gedaan door zijn onvoorzichtigheid) dan had ik dat niet op een redelijke manier op kunnen vangen hoor... Mijn reserves waren volledig uitgeput.

Natuurlijk zijn er botte horken, zijn sommige patienten volstrekt onredelijk... dat is helaas zo. Maar er zijn ook heel veel mensen die in een nogal ongunstige situatie zitten en zich daar gewoon niet in redden. Het is wel heel makkelijk om alles op de patienten te schuiven, maar de zorg mag echt stukken kritischer naar zichzelf worden.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:26

Asl maatschappelijk werker krijg ik vaak genoeg een emmer stront over me heen van mijn clienten. Soms omdat ze psychiatrisch patient zijn en zodoende ( een goed) excuus hebben. Soms omdat ze uit een milieu komen waar gewoon niet op een andere manier met elkaar en hun ongenoegens wordt omgegaan en soms omdat mensen ontzettend gefrustreerd zijn, vaak niet eens zonder reden.

Ik hoor natuurlijk het liefste de hele dag alleen maar fantastische verhalen, maar dat past niet bij het werk lijkt me.

Veel mensen denken dat iedereen ongeveer even intelligent is, evenveel snap- vermogen hebben, gelijk omgangsnormen hebben en dat iedereen uiteindelijk hetzelfde wil. Nou ik kan zeggen dat dat toch in de praktijk tegenvalt. Iemand met een beperkt intelligentieniveau legt niet dezelfde verbanden als ik zal doen, snapt niet dat geld een keer op kan en dat hij moet wachten op behandeling in het ziekenhuis, net als ieder ander mens en heeft vaak ook een houding van ik heb recht op dit en anders neem ik dit wel. Crimineel of asociaal. Dat kunnen we allemaal heel vervelend vinden met elkaar, maar nederland zit echt vol van dit soort mensen, dat wil je niet weten. Ik kan er goed van leven, haha.
Ik vind dat er te weinig rekening wordt gehouden met het feit dat niet iedereen heeft gestudeerd in deze wereld en niet iedereeen uit de sportlaan komt. Van een kind van Tokkie kun je naar mijn mening niet opeens verwachten dat hij zelf professor dokter anders gaat worden...om het maar even simpel uit te leggen. Tuurlijk vind ik het vervelend om behandeld te worden als stront en ik geef ook ter dege tegengas, maar als iemand zelf niet slimmer is, nooit een ander voorbeeld heeft gehad, het reflectievermogen niet bezit om te veranderen, ja wat wil je dan? Allemaal klassikaal laten doodvallen? hek eromheen en laat maar gaan? Dat wordt een grote nationale ramp, kan ik je voorspellen. op de een of andere manier moeten wij een manier vinden om met dit soort mensen smaen te leven, zonder al te veel last van elkaar te hebben..Dat is ook mijn werk op dit moment: toch zorgen dat dit soort mensen niet te veel overlast bezorgen, alles een beetje binnenshuis wordt afgehandeld.

Artsen en andere hulpverleners zullen in die zin daar rekening mee moeten houden naar mijn mening. Of we moeten ze allemaal in laten slapen: dat is de keuze..ze zijn er toch..Als ze alleen maar op de golfclub willen werken hadden ze caddy moeten worden..