De aandacht voor klimaatverandering is overdreven.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: De aandacht voor klimaatverandering is overdreven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:54

A_lette schreef:
Tweedehands hoeft niet altijd beter te zijn. Een oude tv gebruikt bijvoorbeeld veel meer stroom dan een nieuwe

Zeker weten? Het maken van al die plasma tv's is een stuk belastender voor het milieu dan een tv die immers al gemaakt (en het nog prima doet, dus waarom die weggooien?)
Die nieuwe tv's zijn een stuk groter, dus dat ze minder stroom verbruiken is per definitie niet waar.

Als een oude het nog doet, waarom dan een nieuwe kopen. Dat is pas slecht voor het milieu. Ga voor gein eens naar de innamedienst kijken bij de gemeente en neem een willekeurige tv en/of pc mee. 9 van de 10 doen het nog, ze worden echter weggegooid omdat mensen een grotere of een nieuwere willen. Dát is pas slecht.

Het enige nieuwe wat beter is, is een auto om aan te schaffen. Nieuwe auto's zijn over het algemeen, afhankelijk van het soort, een stuk energiezuiniger dan oudere auto's.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:19

Na het zien van de film 'An ancient Truth' is mijn kijk op de wereld veranderd.
ik moet toegeven dat ik af en toe wel eens heb meegeholpen aan straat vervuiling.
Nu dus echt niet meer alles gaat keurig de prullenbak in en ik probeer zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn.

verbeter de wereld en begin bij jezelf!

Ik ben tegen deze stelling we kunnen niet voorzichtig genoeg zijn met onze wereld. Ik gun onze kinderen nog een mooie toekomst net als de kinderen van onze kinderen etc. Bloos

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:36

Ik vind het een beetje overdreven..
Vroeger hadden we ook de ijstijd, is ook niks meer van over..
Toen is het goedgekomen, dus waarom zal het nu ook niet meevallen ?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:39

Omdat er vroeger geen industrie was zoals men die nu kent.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:30

Ik weet niet of het allemaal overdreven is, maar ik leef uit mezelf al relatief energiezuinig dus mijn gedrag zal er niet anders van worden.
ik word wel klimaatmoe door alle media-aandacht, en volgens mij zijn er maar weinig mensen die echt zuiniger gaan leven. veel poehaa maar volgens mij gebeurt er weinig.

Suusoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:32

Nee oke, maar de aarde is in vergelijking met toen ook al opgewarmd en toen is er ook niks dramatisch gebeurd..
Als het echt zo problematisch is dan zou de overheid allang hardere maatregelen hebben getroffen om het allemaal tegen te gaan..

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:46

ik geloof niet dat wij zullen overleven in een ijstijd?
Ook heb ik geen behoefte aan verplicht zwemmen mochten de poolkappen verder smelten.

nee i kdenk dat het probleem serieus is.
Ook denk ik dat nederland alvast mag gaan sparen voor wat betere dijkjes

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:46

Daar zijn ze hard mee bezig...

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:39

ik meende juist ergens te lezen dat ze minder geld in dijken etc. staken dan andere jaren...

ik kan het fout hebben hoor Clown
maar van mij mogen ze wel een vetpotje maken gaan we nog goed kunnen gebruiken Ja

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:03

Suusoi schreef:
Ik vind het een beetje overdreven..
Vroeger hadden we ook de ijstijd, is ook niks meer van over..
Toen is het goedgekomen, dus waarom zal het nu ook niet meevallen ?

verdiep je eerst eens een beetje in het onderwerp "ijstijden" vooraleer je zoiets zegt Clown een ijstijd heeft behoorlijk weinig te maken met de extreem snelle opwarming waar we nu mee te maken hebben

de duur van een ijstijd kan gemakkelijk een paar honderduizend jaar zijn... nu zien we een opwarming over een periode van om en bij 100 jaar Knipoog Het is echt niet te vergelijken met glacialen en interglacialen

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:09

edit : foutje

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:12

Mij gaat het niet zozeer om de klimaat verandering. Wat voor mij belangrijker is, is dat we bewust leven in onze wereld. De mensen hebben altijd genomen, vervuilt en schijt gehad aan het milieu. Nu zijn gevolgen zichtbaar aan het worden. Niet alleen in het klimaat. We eten groenten die vol met pesticiden zitten, genetisch gemanipuleert zijn... wat zijn de gevolgen op lange termijn? hele dorpen in China zijn gehandicapt doordat ze in vervuilt milieu leven, laat staan hoe het met de dieren en planten gaat die daar wonen. Als in Amsterdam loopt, ruik je soms zoveel uitlaatgassen, echt te smerig. We moeten goed voor ons zorgen en ook voor onze omgeving, want we leven erin.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:26

In hoeverre de opwarming van de aarde het gevolg is van menselijk handelen kan ik niet zeggen, en dat doe ik dus ook niet.

Ik vind het belachelijk dat de burger de raarste belastingen, accijnzen en taxen moet betalen, om de staat te spekken. Terwijl de staat de écht grote vervuilers (schiphol, scheepvaart) hun gang laat gaan omdat anders de economie eraan gaat.

Auto's moeten gewoon op alternatieven gaan rijden, ivp benzine/diesel. Maar dan krijgt de staat minder belastingcenten binnen. Nou ik wil best hetzelfde betalen voor zonnebloemolie als dat vriendelijker is voor het milieu, betalen doe ik nu toch al.

Maar voor mij is het het belangrijkste dat de mens meer moet kijken naar zijn portemonee en zijn leefomgeving. Waarom niet wat vaker op de fiets, minder tuinverlichting, waarom subsideert de staat geen zonnepanelen/grasdaken/groene gevels.

Ik denk dat het (leef)klimaat een stuk beter wordt als we groen terug brengen naar ieders omgeving. Door grasdaken bijv. loopt het regenwater niet meteen weg het riool in, door groene gevels wordt de lucht gereinigd en beide zorgen voor een perfecte isolatie voor warmte en kou.

Toiletten met urineopvang, (urine bevat veel schadelijke afvalstoffen, medicijnen, hormonen) zodat dit niet bij de waterzuivering komt (dit is erg moeilijk te zuiveren).
Toiletten doorspoelen met regen water, waarom niet?

Waarom parkeren we niet alle auto's onder de grond, zodat we meer ruimte hebben voor wateropvang (wadi's) zodat het grondwater niet nog meer zakt...

Twee auto's daar kunnen de meeste mensen gewoon echt niet meer zonder, en dat hoeft van mij ook niet, maar laten dat compenseren in onze eigen leefomgeving, en het liefst met subsidie van de staat.

De technologie is al hardstikke ver, ten gunstige van het klimaat, maar de staat WIL gewoon niet!!

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:31

Ik vind het ook allemaal wat overdreven. Je hoort zulke tegenstrijdige verhalen, Al Gore vs de mensen die zeggen dat het 'normaal' is dat de aarde opwarmt.

Ik wil best mijn steentje bijdragen door de verwarming wat lager te zetten, wat minder heet te wassen en wat vaker de fiets te pakken (sterker nog, ik heb geen eens een auto). Maar als je dan weer eens leest wat de grootste olieconsumenten van de wereld er aan doen (Niets..) dan vraag ik me af in hoeverre het effect heeft als zo'n klein kikkerlandje als wij de verwarming een graad lager zet, op 30 graden wast en naar het werk fietst als die dikke amerikanen weer in hun plofbak stappen die 1 op 3 rijdt naar hun ongeisoleerde caravan om die weer lekker warm te stoken.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 03:53

Op discovery is er ooit een docu over geweest, waaruit bleek dat al die ophef niet zo nodig is.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:15

Over 50 jaar kunnen we misschien concluderen dat het te overdreven was. Dan denk ik liever terug aan vandaag de dag, dat ik toch mijn best heb gedaan het milieu positief te beïnvloeden, in feite dus "het zeker voor het onzekere" heb genomen. Bovendien is je inzetten voor een beter klimaat nooit slecht.
Dit in tegenstelling tot nu alles afwimpelen als onzin. Niemand kan in de toekomst kijken, dus zeker weten kan niemand het.

Het is IMO ook onjuist om "het hele klimaatgedoe" te bekijken door alleen maar naar anderen te kijken. Bij ongelooflijk veel mensen spelen belangen mee die ze in hun achterhoofd hebben als ze bepaalde uitspraken doen. Je kunt beter naar jezelf kijken en je gezonde verstand gebruiken. Als je dat doet, kom je vanzelf wel tot de conclusie dat 'we' verkeerd bezig zijn, daar heb je Al Gore niet voor nodig.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:42

Ik heb hier enkele dagen terug een volledig betoog over gehouden.
Dat was natuurlijk sterk van één kant bekeken, maar er zit zeker een kern van waarheid in. Voor de liefhebbers kan ik het betoog hier wel even plaatsen?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 22:50

ja mag wel Eefske, ben wel benieuwd. Lachen

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:16

Citaat:
Argumenten voor.

Er is geen bewijs voor een verband tussen menselijke activiteiten en klimaatverandering. Door onze CO2-uitstoot zou de temperatuur van de aarde stijgen. In de jaren veertig werd er geregeld een verandering van de temperatuur van twaalf graden gemeten. Het koolstofdioxidegehalte was echter slechts 300 ppm. Dit is het aantal deeltjes per miljoen luchtmoleculen. In de jaren zeventig daalde de temperatuur, maar de hoeveelheid koolstofdioxide steeg. Uit deze voorbeelden blijkt dus dat een groot deel van de temperatuurverandering door de aarde zelf wordt geregeld en niet door de hoeveelheid CO2 die de mens uitstoot. De mens stoot ook maar slechts 7% van de totale hoeveelheid CO2 uit. De rest komt voornamelijk vanuit oceanen, maar ook door bomen en veengebieden.

Uit gegevens van honderdduizend meteorologische stations blijkt dat de temperatuur de afgelopen honderd jaar met nauwelijks 0,6 graden is gestegen. Onze huidige temperatuur is hierdoor te vergelijken met de temperatuur in de jaren veertig. Toen was er ook sprake van opwarming, maar in de jaren zeventig daalde de temperatuur weer. Nu zouden we dus wel weer aan een stijging toe zijn en over enkele tientallen jaren zorgt de aarde waarschijnlijk zelf weer voor een daling van de temperatuur.

De Europese Unie heeft als regel dat wanneer de temperatuur met twee graden of meer stijgt er sprake is van een gevaarlijke situatie. Hier is echter geen enkel wetenschappelijk bewijs voor. Als we alle beschikbare fossiele energie tegelijkertijd zouden verbranden zou er een CO2-piek van 800 ppm komen. In de prehistorie waren er zelfs piekperiodes van 6000 ppm en toch is het leven op aarde nog altijd gewoon doorgegaan. Deze bezorgdheid is dus nergens voor nodig.

De meeste klimatologen zijn er zeker van dat de zeespiegel weer gaat dalen. Wanneer dit gebeurd is zeer moeilijk te voorspellen. Misschien is de daling al weer begonnen en wordt hij tegen gehouden door het extra CO2 wat wij uitstoten. Zoals Salomon Kroonenberg in zijn boek ‘De menselijke maat’ zegt: ‘Misschien is onze warme tijd een terminale patiënt die alleen in leven gehouden kan worden met CO2-beademing.’

Mensen kijken op te korte termijn vooruit. Ze kijken hooguit verder tot het jaar 2100, maar veel verder ook niet. Veel klimatologen werken met te nauwkeurige modellen waarmee je bijvoorbeeld niet duizenden jaren vooruit kan voorspellen wat er gaat gebeuren. Men zou met grovere modellen moeten gaan werken om verder vooruit te kunnen kijken. In de jaren zeventig dacht men dat er een nieuwe ijstijd zou aanbreken omdat de temperatuur daalde. Er werd zelfs voorgesteld om meer brandstof te gaan gebruiken zodat de temperatuur van de aarde weer zou stijgen terwijl veel mensen nu hard hun best doen om zo min mogelijk brandstof te gebruiken. Ja, als je naar 2100 kijkt dan lijkt het broeikaseffect een serieus probleem maar op langere termijn is het een normale klimaatschommeling.

Zou je op langere termijn kijken dan zul je zien dat we in de cyclus van ijstijd tot ijstijd al over het warmste punt heen zijn. De temperatuur zal weer gaan dalen en we komen in een volgende ijstijd terecht. Wanneer deze ijstijd gaat komen is onbekend. Dit kan nog duizenden jaren duren, maar het is ook mogelijk dat we over enkele tientallen jaren al een nieuwe, korte ijstijd hebben.
Natuurlijk klinkt het alsof dit niet van belang is voor het probleem dat we nu hebben, maar dat is het zeker wel. Een kort voorbeeld is de opslag van CO2 in de grond. Er zijn verscheidene modellen opgesteld waarin men heeft bedacht om overtollig CO2 in de grond te stoppen waarna het steeds verder in het zandsteen schuift.
Maar over tienduizend jaar gaan we weer richting een nieuwe ijstijd. De kans is groot dat men die hoeveelheden CO2 dan maar al te graag terug zou hebben. Dan vraagt men zich af waarom we ooit zo stom konden zijn geweest om al die CO2 in de grond te stoppen terwijl we wisten dat er een ijstijd aankwam. We moeten dus verder denken dan alleen de 21ste eeuw.

Is de film ‘An inconvient truth’ van Al Gore dan allemaal onzin? Nee, dit is niet het geval. In de film wordt op een geweldige manier een boodschap over gebracht. Het probleem is dat deze boodschap niet volledig juist is. Al Gore beweert dat ons klimaat de afgelopen 11.000 constant is geweest en dat het nu plotseling aan het veranderen is. Dit is onzin, ons klimaat verandert voortdurend. Zo is bijvoorbeeld in elfduizend jaar de zeespiegel al 50 meter gestegen. Verder zegt Al Gore dat de opwarming van de aarde nog nooit zo snel is gegaan. Ook dit klopt niet. In de afgelopen eeuw is door opwarming de zeespiegel 13 centimeter gestegen maar verder terug is er in een eeuw wel eens een stijging van 4 meter geweest. Die stijging kan dus veel sneller plaatsvinden, zonder invloed van de mens.

Het is niet mogelijk om het klimaat aan te passen. Sommige mensen zeggen: ‘Red het klimaat.’ Dat is vreemd. Je zegt immers ook niet: ‘Red het weer.’ Daaraan willen mensen zich namelijk wel aanpassen in tegenstelling tot aan het klimaat. Waarom zou het weer wel mogen veranderen en het klimaat niet? Men zou in plaats van proberen het klimaat aan te passen, zich zelf aan het klimaat moeten aanpassen. Als je je niet wil aanpassen maak je jezelf afhankelijk van deze ene theorie dat wij het klimaat beïnvloeden door onze CO2-uitstoot. Blijkt deze theorie niet te kloppen, dan heb je ongelofelijk veel geld uitgegeven voor niks. Dan kun je je beter aanpassen aan iets wat gebeurt, dan iets proberen te voorkomen waarvan je niet zeker weet of het wel gaat gebeuren. Het mag dan over het algemeen beter zijn om een probleem met wortel en al uit te roeien maar in dit geval is dat niet mogelijk. De wortel van dit probleem is te groot.

Argumenten tegen

In vergelijking met de periode waarin er nog nauwelijks industrie was, is de hoeveelheid CO2 in de lucht met zo’n 31% gestegen. In 1880 waren de waarden rond de 280 ppm. Vandaag de dag zijn die waardes rond de 378 ppm. Dit lijkt erg veel maar hierdoor is de temperatuur slechts met 0,6 graden gestegen. De invloed die de hoeveelheid CO2 op de temperatuur op aarde heeft valt dus heel erg mee.

Als we doorgaan met de hoeveelheid CO2 die we nu uitstoten zal er de aankomende honderd jaar een temperatuurstijging van 1,4 tot 5,8 graden Celsius plaatsvinden. Hierdoor zal de zeespiegel zo’n 47 centimeter stijgen. De voorbijgaande jaren is het zeeniveau 10 tot 20 centimeter gestegen. Indien dit doorzet of wanneer de zeespiegel daadwerkelijk 47 centimeter zal stijgen, zal de haven van Londen een ramp te wachten staan. Dit kan echter worden opgelost door het bouwen van hogere opslagplaatsen in de haven. In de Arabische stad Magadan bestaan zulk soort terminals al. De hoogte hiervan is variabel waardoor op een getijdeverschil van maar liefst acht meter kan worden ingespeeld.

Een ander probleem dat dreigt is het smelten van de Groenlandse en de Antarctische ijskappen. Als de Groenlandse kap smelt stijgt de zeespiegel zes of zeven meter. Bij de Antarctische kap zal het zeeniveau zelfs zestig meter stijgen. Deze kappen blijven nu nog in stand doordat ze boven de sneeuwgrens uitsteken. Boven deze grens komt er meer ijs bij dan dat er af gaat. Maar als het zo warm wordt dat de ijskap onder de sneeuwgrens komt te liggen zullen ze helemaal wegsmelten. De kans dat dit gebeurt, is echter gering. Als het warmer wordt kan in de lucht meer waterdamp zitten en neemt de neerslag op de ijskappen juist toe. Dit leidt juist tot groei van de ijskappen. Voorlopig dus nog geen reden voor paniek.

Het is zeker waar dat de mens een rol speelt in de verandering van het klimaat. Deze rol is echter maar heel klein. Door onze uitstoot van CO2 stijgt de temperatuur, al is het langzaam. Natuurlijk kan je dan de CO2-uitstoot proberen te verminderen, maar het is niet duidelijk of hierdoor de temperatuur wel gaat dalen, of het wel het gewenste effect heeft. Het is niet slecht om energie te besparen of om meer onderzoek te doen op het gebied van duurzame energiebronnen. Dit heeft echter niets te maken met de discussie over het klimaat. We kunnen als mensen namelijk het klimaat niet beheersen. Dit moeten we overlaten aan de aarde zelf. Het klimaat verandert toch wel of dit nou door toedoen van de mens is of doordat het vanzelf gebeurt.
En al zouden we het klimaat wel kunnen beheersen. Wat voor een klimaat wil je dan? Voor elk land is een ander klimaat gunstig en wat goed is voor de één is slecht voor de ander.

Hier de argumenten voor en de weerlegde argumenten tegen. Dit is niet volledig mijn mening maar bij een betoog is het natuurlijk de bedoeling om alles sterk van één kant te laten zien. Maar ik denk dat er van beide kanten zeker punten van waarheid in zitten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:30

interessant..
maar, hoe zit het dan met de kap van oerbossen,
en met de ijsblokken ergens die al bijna helemaal gesmolten zijn,
en de rare weersverschijnselen van de laatste tijd?
zoals sneeuw in iran, geen ijs meer in nl, en al die dingen,
die zijn er wel, maar als ik het goed begrijp gebeurd dat ook wel zonder toedoen van de mens, en staan we machteloos tegenover klimaatverandering?
zou goed kunnen hoor, het is ook zo iets groots..

maar dus bijvoorbeeld die kap van oerbos, dat is toch echt wel menselijk toedoen, en ik neem aan dat dat wel risico's met zich meebrengt vfoor het klimaat, de wereld zit niet voor niets in elkaar zoals hij in elkaar zit.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 21:53

Eefske, ik vind het een goed betoog (daar niet van Haha! ), maar het zijn niet meteen argumenten waarvan ik van mening zou veranderen. Bij een onderwerp als het klimaat zijn wetenschappelijke resultaten en bronnen namelijk heel belangrijk, omdat iedereen zijn/haar mening daarop moet baseren. Ik zou dus graag bronnen hebben, bijv. je stelt dat in een andere eeuw de zeespiegel 4 meter is gestegen, hoe is men daarachter gekomen? Lachen

Verder zag ik in de film van Al Gore toch een behoorlijk aantal indrukwekkende grafieken. Grafieken die dramatische stijgingen lieten zien, van temperatuur tot CO2-uitstoot tot warmterecords. Deze gingen terug tot de laatste ijstijd à 11.000(?) jaar geleden. Ik neem niet aan dat Al Gore dit uit zijn duim zuigt, die onderzoeksresultaten dus?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 16:59

Bronnen weet ik zo snel niet.
Maar je zou als je geinteresseerd bent iig het boek van Salomon Kroonenberg 'De menselijke maat' kunnen lezen. Hij heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar klimaatverandering en dergelijk. Hier heb ik zelf ook een hoop informatie uitgehaald.
Ja

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 22:22

klimaat verandering is er ook aan te komen

de pool waar door je n,z,w,o krijgt/hebt zal rond 2012 juist veranderen geloof dat dit wat de maya's eigelijk voorspelde en dat ze het Ebiru noemde dus niet de planeet der vernieteging.

Dat het gevolg van klimaat verandering op aarde komt dat ene plek weer kouder wordt en ander plek warmer.

Zover ik het weet zijn bijvoorbeeld op de hele warme plekken geen veranderingen.