Katinka Simonse, wat vinden jullie daar nu van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: Katinka Simonse, wat vinden jullie daar nu van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:30

Nouks schreef:
MarcoBorsato schreef:
Het is een beetje jammer dat de kunst van Katinka verkeerd wordt begrepen, want wat ze wilt is een discussie uitlokken:

Waarom mag zij geen handtas van een kat maken, maar worden er wel tassen van koeien gemaakt?

Waarom mag zij geen hamsters in ballen stoppen terwijl die ballen overal gekocht worden?

Laat mensen eerst eens naar haar beweegredenen kijken voordat ze oordelen.

Precies wat ik zeg, alleen geef ik er ook nog een beetje de reden bij waarom mensen niet kijken naar haar beweegredenen. Haar manier van aanpakken is namelijk dusdanig aandachttrekkend dat haar beweegredenen gewoon ondergeschikt worden hieraan. Jammer maar helaas.

very true, ik had andere reacties eigenlijk niet gelezen Bloos

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:33

Nouks schreef:
Geef toe, ze zet haar punt op een opvallende manier neer en is mede daardoor regelmatig het onderwerp van gesprek.

Beetje jammer alleen dat ze gewoon gestoord is en dat mensen niet haar PUNT onthouden, maar haar DADEN.

Voor haar punt heb ik haar kunst niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:40

Rhodos schreef:
[***] schreef:
Geef toe, ze zet haar punt op een opvallende manier neer en is mede daardoor regelmatig het onderwerp van gesprek.

Beetje jammer alleen dat ze gewoon gestoord is en dat mensen niet haar PUNT onthouden, maar haar DADEN.

Voor haar punt heb ik haar kunst niet nodig.

Desondanks heeft ze standpunten waar bijna heel Nederland het liefst helemaal niet over nadenkt. Het zijn dingen die mensen best weten, dingen waarvan men best weet dat het anders moet, dingen die desondanks gewoon doorgaan zonder dat je er iemand over hoort, terwijl iedereen dondersgoed weet dat het ergens niet klopt.

Dat jij nu zegt haar kunst niet nodig te hebben, daarin zul je vast niet de enige zijn. Maar gebeurt er iets aan dan? Doe jíj er iets aan?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:44

en om mensen de ogen te openen, doet ze eigenlijk precies hetzelfde nu?

daar heb ik haar "kunstwerken" niet voor nodig

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 19:47

WildWings schreef:
Tja, de kat vermoorden... mensen maken er een enorme 'big deal' van, terwijl dat dier een beter leven en een snelle dood heeft gehad met jouw koe die savonds op je bord ligt. Maar daar staan mensen niet bij stil of ze proberen zich eruit te praten met smoesjes (uitzonderingen daar gelaten). Snap dat het cru is en gestoord overkomt, maar vind het wel hypocriet hoe wij onze kont op een leren zadel nestelen en een leren hoofdstel indoen en na het rijden in de kantine een frikandelletje pakken bij wijs van spreke, en vervolgens roepen "Je vermoordt toch geen beest om er een handtas van te maken Verward".

En natuurlijk zijn er andere, dier-vriendelijkere manieren om je punt over te brengen.
Maar doordat ze haar punt zo opvallend neerzet krijgt haar standpunt wel veel aandacht- of dat terecht is of niet en of dat zin heeft of niet (zie Nouks bericht) valt nog te bezien.

Dacht het dus niet. Die kat heeft ze na twee jaar gedood omdat hij zogenaamd depri was. En wie is verantwoordelijk voor zijn dier? De eigenaar, dus haar schuld. Daarna heeft ze hem de nek om gedraaid en is die langzaam gestikt. Dat is toch net iets anders dan een koe die met een pen meteen dood is. Bekijk de aflevering van de wereld draaid door maar eens Knipoog

Ik begrijp wel dat ze een punt wil maken, maar kom op zeg. Ze moet er nu toch wel achter zijn dat door zoiets te doen het niet over het moraal gaat, maar over haar achtelijke handelingen. Of ben ik nou zo dom?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:43

RianneH schreef:
WildWings schreef:
Tja, de kat vermoorden... mensen maken er een enorme 'big deal' van, terwijl dat dier een beter leven en een snelle dood heeft gehad met jouw koe die savonds op je bord ligt. Maar daar staan mensen niet bij stil of ze proberen zich eruit te praten met smoesjes (uitzonderingen daar gelaten). Snap dat het cru is en gestoord overkomt, maar vind het wel hypocriet hoe wij onze kont op een leren zadel nestelen en een leren hoofdstel indoen en na het rijden in de kantine een frikandelletje pakken bij wijs van spreke, en vervolgens roepen "Je vermoordt toch geen beest om er een handtas van te maken Verward".

En natuurlijk zijn er andere, dier-vriendelijkere manieren om je punt over te brengen.
Maar doordat ze haar punt zo opvallend neerzet krijgt haar standpunt wel veel aandacht- of dat terecht is of niet en of dat zin heeft of niet (zie Nouks bericht) valt nog te bezien.

Dacht het dus niet. Die kat heeft ze na twee jaar gedood omdat hij zogenaamd depri was. En wie is verantwoordelijk voor zijn dier? De eigenaar, dus haar schuld. Daarna heeft ze hem de nek om gedraaid en is die langzaam gestikt. Dat is toch net iets anders dan een koe die met een pen meteen dood is. Bekijk de aflevering van de wereld draaid door maar eens Knipoog

Ik begrijp wel dat ze een punt wil maken, maar kom op zeg. Ze moet er nu toch wel achter zijn dat door zoiets te doen het niet over het moraal gaat, maar over haar achtelijke handelingen. Of ben ik nou zo dom?

Ik twijfel aan haar verhaal of ze daadwerkelijk die kat zo heeft vermoord en om die reden

Ik denk dat het een stukje hele slimme aandachttrekkerij is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:45

MarcoBorsato schreef:
Ik twijfel aan haar verhaal of ze daadwerkelijk die kat zo heeft vermoord en om die reden

Dat heeft ze en daar is bewijs van. Echter, de van preciese reden dat ze de kat heeft vermoord (de depressie) weet ik niet of ze die voor het vermoorden van haar kat al had verzonnen of pas daarna.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:52

Ik vind het maar een vreemd mens, kan er niks aan doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:54

Nouks schreef:
MarcoBorsato schreef:

Dat heeft ze en daar is bewijs van. Echter, de van preciese reden dat ze de kat heeft vermoord (de depressie) weet ik niet of ze die voor het vermoorden van haar kat al had verzonnen of pas daarna.

Ah dat is dan een beetje jammer, maar ik denk toch dat er iets met die kat was...nou ja, maakt ook niet uit, de koeien en varkentjes op mijn bord waren ook gezond. Als je ziet hoe die hebben geleefd en op transport gaan...

Er is btw ook een kunstenaar in Spanje geweest, die had een hondje aan een touw in een galerie staan, met een bak water en een bak eten. Iedereen die wilde mocht dat geven en de hond is verhongerd en verdorst

BTW ik denk dat het ook de bedoeling is dat je haar vreemd vind, normale mensen vallen niet op Tong uitsteken

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:59

ik vind het geen kunst eerlijk gezegd.
100 hamsters in een balletjes laten lopen van je kat een tas maken .
dat is in mijn ogen geen kunst.
dat mens spoort gewoon niet.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:31

dan kan ik ook iemand vermoorden onder het moraal dat je dat juist niet moet doen.

ik vind haar ideën goed, maar waarom doet ze er aan mee? je eigen kat vermoorden vind ik iets psychopatisch hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 22:15

MarcoBorsato schreef:
Ah dat is dan een beetje jammer, maar ik denk toch dat er iets met die kat was...nou ja, maakt ook niet uit, de koeien en varkentjes op mijn bord waren ook gezond. Als je ziet hoe die hebben geleefd en op transport gaan...

Denk dat je blij mag zijn dat die koeien en varkens gezond waren, anders had jij nu niet meer zo blij op je stoel gezeten Knipoog
Tegenwoordig is er steeds betere controle op leefomstandigheden en slachthuizen dan 'vroegah'. Dus wat je zegt is weer wat overdreven.

Kan me gewoon heel erg boos maken over de manier waarop ze het doodleuk brengt dat ze haar kat even de nek heeft omgedraaid en er dan een handtas van heeft gemaakt. Was die kat 18 geweest en aan ouderdom overleden/ingeslapen, dan was het heel anders geweest.
Daarnaast vind ik het geen kunst, meer shockeren en daar zijn een hele boel andere manieren voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:29

RianneH schreef:
MarcoBorsato schreef:

Denk dat je blij mag zijn dat die koeien en varkens gezond waren, anders had jij nu niet meer zo blij op je stoel gezeten Knipoog
Tegenwoordig is er steeds betere controle op leefomstandigheden en slachthuizen dan 'vroegah'. Dus wat je zegt is weer wat overdreven.

Kan me gewoon heel erg boos maken over de manier waarop ze het doodleuk brengt dat ze haar kat even de nek heeft omgedraaid en er dan een handtas van heeft gemaakt. Was die kat 18 geweest en aan ouderdom overleden/ingeslapen, dan was het heel anders geweest.
Daarnaast vind ik het geen kunst, meer shockeren en daar zijn een hele boel andere manieren voor.

ja 't punt is alleen dat ze volgens mij niet wil dat je er mee kan leven...

In de hoop dat er een moment komt dat je net zomin kan leven met een gezonde dooie koe.. Die op je bord ligt..

Ik heb maar een kort stukje van haar gezien bij dwdd... Dus kan niets over haar zeggen..

Verder vind ik ieder gedood dier er 1 teveel...
Maar haar standpunt snap ik wel.. En ik snap de manier waarom ze het op deze manier duidelijk wil ook nog wel...

Het is alleen zeer triest voor die kat Verdrietig...
(maar die koe die jij (bij wijze van spreke) vanavond opeet is net zo triest Haha! Knipoog)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 21:14

Vanavond was het kip Tong uitsteken
Het is niet zo zeer het dood maken van het dier om een punt te maken waar ik moeite mee heb, maar de manier waarop. Zoals die haantjes wat ze eerder deed, daar heb ik geen moeite mee. Die zouden toch door de shredder? Uit onderzoek ik bewezen dat er precies 1 seconde pijn is. Nouja, als je dan toch gaan moet..
Het feit dat zij haar kat met haar blote handen heeft gewurgt en het dier dus onnodig veel pijn, angst enz. heeft gehad om een standpunt te maken die niemand interesseerd omdat het eerder over de manier waarop gaat. Ja, daar kan ik niet bij.

Nintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 16:59

Toevallig, voor het vak 'Kunst als ethische kwestie' wat ik volg, heb ik net een paper geschreven waar in ik o.a. Katinka Simonse bespreek.

Ik ben op zich niet tegen het gebruik van dieren in de kunst, het gaat er mij alleen om op wat voor manier dit gebeurd.
Kunstenaars als Damien Hirst, Ebony Andrews, Marian Drew en Adam Morrigan gebruiken alleen dieren die zij dood 'aangeleverd' krijgen (of roadkill). De een maakt konijnensloffen of peper- en zoutstelletjes van ratten (Ebony Andrews), de ander beeld een dier af in een houding die karakteristiek is voor het dier én waarin het dier met respect behandeld wordt (vb. Marian Drew). Hoe dan ook, de dieren zijn dood op het moment dat de kunstenaar er mee aan de slag gaat.

Nathalia Edenmont (maakte vingerpoppen van muizen, symboliseerde hiermee de 5 sterren van de voormalige Sovjet-Unie, welke zij verantwoordelijk houdt voor de dood van haar moeder) en Katinka Simonse doden hun dieren echter zélf om er vervolgens kunst van te maken, en dat stoot mij tegen het been. Dat het in de samenleving gebeurd geeft je nog niet het recht om het zelf ook maar te gaan doen, zodat je mensen kan shockeren.

Edenmont:
"Many of us eat meat, wear leather or use make-up that has been tested on animals, without arousing especially strong reactions. But when a picture shows a dead rabbit, all hell breaks loose."

Edenmont en Simonse willen inderdaad de hypocrisie en oppervlakkigheid van de samenleving laten zien, niemand maakt zich druk om bijv. een varken wat geslacht wordt, maar blijkbaar wel om een kat. Ze wil mensen shockeren en laten nadenken (de hypocrisie en opperlakkigheid) d.m.v. hun kunst.
Er is veel ophef gewenst rond de tas van 'Pinkeltje' die ze gemaakt heeft (foto's waar op ze haar kat vilt zijn op haar site te zien), nu wordt de tas doodgewoon tentoongesteld in het Rotterdams Historisch Museum. Én ze is genomineerd voor 'Kunstenaar van het jaar 2003'.

MarcoBorsato schreef:
Er is btw ook een kunstenaar in Spanje geweest, die had een hondje aan een touw in een galerie staan, met een bak water en een bak eten. Iedereen die wilde mocht dat geven en de hond is verhongerd en verdorst

Guillermo Vargas, toevallig ook besproken in mijn paper. Volgens Vargas is zijn ‘kunstwerk’ een eerbetoon aan Natividad Canda, een Nicaraguaanse inbreker die doodgebeten werd door twee rottweilers die hun terrein beschermden. Het incident veroorzaakte frictie tussen de twee landen.
Vargas wil de hypocrisie van de samenleving laten zien, de mensen komen alleen een doodgaande straathond kijken als hij tentoongesteld is, als de hond op straat loopt kijkt niemand er naar om.
Kun je nagaan, hij heeft met dit kuntswerk zelfs nog een uitnodiging gekregen voor de Bienal Centroamericana Honduras (Tentoonstelling -> Biënnale van Honduras).

Vargas:
“The importance to me is the hypocracy of the people where an animal is the focus of attention where people come to see art but not when it’s in the street starving to death. The same thing happened with poor Natividad Canda. The people sympathized with him only after he was dead,”

Ik snap de standpunten van Vargas, Edenmont en Simonse. Ben het er zeker mee eens, ik kan me persoonlijk alleen totaal niet vinden uit de uitvoering van hun ideeën Lachen Mijn kunstdocent was er in iedergeval wel weg van en kon zich er helemaal in vinden, als je van een kat een tas maakt kun je hem toch voor altijd bij je houden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:21

Ik vind het erg dubbel allemaal. Heb net even naar haar stukje bij de wereld draait door zitten kijken en kan me ook vinden in wat ze zegt... Ik zal niet goedkeuren wat ze doet, en je kat vermoorden.... Tsjah, dan ben je niet snik, maar ze heeft gelijk: er worden dieren voor minder vermoord.
Krokodillen voor een paar schoenen of een tas. Ook bedreigde diersoorten worden vermoord.
Ik werk in een supermarkt en af en toe moet ik vlees afprijzen en weggooien wat niet goed meer is, en wat ik dan allemaal weg gooi... Daar hadden 2 of 3 dieren mee gered kunnen worden. Dat is 1 dag, in 1 supermarkt... Kun je nagaan heoveel dieren er gered kunnen worden. Toch vallen we er eerder over dat er 1 kat vermoord wordt, voor een tas....
Helaas denk ik dat je tegewoordig met een goede redevoering nergens meer komt in Nederland en dat choquering nodig is om mensen te bereiken. Het zou NOOIT en dan ook echt NOOIT mijn keuze zijn, en ik weet dat er mensen over mijn mening zullen vallen, maar het doet me pijn dat hier zo'n ophef over is, terwijl er zoveel dieren rechtstreeks de prullenbak in belanden en er olifanten en weet ik wat worden afgemaakt voor de mode. Ik houd me liever daar mee bezig als met 1 kat.

Ze verteld bij de wereld draait door in het begin over die kuikentjes, daar kon ik echt om janken. Niet om wat ze zelf deed, maar de politie ging ze redden, daarna kwam de dierenambulance, en de vogelopvang WILDE ZE NIET!?!?! Want het waren haantjes..... Daar kan je niets mee... Sorry, maar dat is om te huilen zo triest... Nog veel triester als wat zij wilde doen. Zij horen dieren op te vangen, ALLE Dieren....

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:43

Haar punt kan ik me heel goed in vinden en zelfs dat ze haar eigen kat doodt voor een tas vind ik niet raar op de manier als de meeste hier dat raar vinden.
Meer mensen zouden het lef moeten hebben om hun eigen vlees ook als beest op te zien groeien en te slachten, zou er waarschijnlijk minder vlees gegeten worden.
Bijzonder hypocriet om het slachten maar door een ander te laten doen zodat je het zelf niet ziet, oogkleppen ophebt dus, maar wel dat lekkere biefstukje of die mooie tas kopen (liefst nog met konijnenbont).

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:47

Af en toe kom je haar op internet eens tegen. Ik vind het een domme doos die om aandacht zeurt en dat krijgt ze alleen op deze manier.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:07

Het is meer dat 't zo zinloos is dat ze haar kat vermoordt waar mensen over vallen, denk ik. Ik bedoel, kat was (volgens haar) depressief omdat zíj vaak weg was. En dan zelf maar wurgen...

Ik snap heel goed wat zij bedoelt, maar nu krijgt ze alleen maar zeer negatieve aandacht. Mensen zien ook niet meer in wat ze nu eigenlijk wil bereiken, geloof ik. En ze houdt waarschijnlijk van aandacht.

Natuurlijk is de huidige situatie mbt bioindustrie en huisdieren zeer hypocriet en dubbel, maar moeten daarvoor dan ook nog 100 extra hamsters lijden? Waarom gaat ze geen boek schrijven of actief worden voor de Partij voor de Dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 11:40

Fitch schreef:
Natuurlijk is de huidige situatie mbt bioindustrie en huisdieren zeer hypocriet en dubbel, maar moeten daarvoor dan ook nog 100 extra hamsters lijden? Waarom gaat ze geen boek schrijven of actief worden voor de Partij voor de Dieren?

Omdat dat nauwelijks wérkt. Zelfs al ben je één van die dierenactivisten die 's nachts dieren uit bijvoorbeeld nertsenfokkerijen vrij laat, zelfs dát maakt geen einde aan de situatie. Zo'n boek zal alleen gelezen worden door de mensen die sowieso al de overtuiging hebben dat de bioindustrie niet ok is. En wat de PvdD betreft: dat is gewoon Marianne Thieme plus opvulling.

imaudy schreef:
Af en toe kom je haar op internet eens tegen. Ik vind het een domme doos die om aandacht zeurt en dat krijgt ze alleen op deze manier.

Wie zegt dat ze zo dom is? Ze komt misschien zo over met de naïeve indruk die ze maakt en haar "alles moet roze zijn"-attitude, maar ze pakt het mijns inziens heel slim aan. Inderdaad, ze wil aandacht, maar ze wil aandacht vanwege haar standpunten en niet vanwege haar daden. Nu hoeft ze alleen nog een manier te vinden om die standpunten onder de aandacht te brengen in plaats van alle focus op haar daden te leggen.

Maar volgens mij is ze stiekem heel intelligent.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:23

Nouks schreef:
Ze komt misschien zo over met de naïeve indruk die ze maakt en haar "alles moet roze zijn"-attitude, maar ze pakt het mijns inziens heel slim aan. Inderdaad, ze wil aandacht, maar ze wil aandacht vanwege haar standpunten en niet vanwege haar daden. Nu hoeft ze alleen nog een manier te vinden om die standpunten onder de aandacht te brengen in plaats van alle focus op haar daden te leggen.

Had ze imo ook eerder kunnen doen. Het enige waar ze al haar hele carriere mee bezig is is mensen shockeren. Ik denk dat alleen mensen die al echt over dergelijke zaken nadenken (bijvoorbeeld wij, die hier discussiëren) weten wat Katinka Simonse écht bedoelt. De rest van Nederland is niet intellectueel genoeg om haar te snappen, of wíl haar niet snappen en ziet haar alleen maar als iemand die zieke dingen met dieren doet. Dan zit je dus met hetzelfde probleem als de boeken. Bovendien zijn mensen die naar musea gaan sowieso maar een kleine, hoogopgeleide groep. Ik denk niet dat 't haar lukt standpunten echt onder de aandacht te brengen. Bijna heel NL ziet haar als gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 16:36

Fitch schreef:
Had ze imo ook eerder kunnen doen. Het enige waar ze al haar hele carriere mee bezig is is mensen shockeren. Ik denk dat alleen mensen die al echt over dergelijke zaken nadenken (bijvoorbeeld wij, die hier discussiëren) weten wat Katinka Simonse écht bedoelt. De rest van Nederland is niet intellectueel genoeg om haar te snappen, of wíl haar niet snappen en ziet haar alleen maar als iemand die zieke dingen met dieren doet. Dan zit je dus met hetzelfde probleem als de boeken. Bovendien zijn mensen die naar musea gaan sowieso maar een kleine, hoogopgeleide groep. Ik denk niet dat 't haar lukt standpunten echt onder de aandacht te brengen. Bijna heel NL ziet haar als gek.

Mja tuurlijk, en nu ze eenmaal een bepaalde stempel heeft gekregen van het volk zal ze daar ook echt niet meer zomaar vanaf komen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 20:28

Nouks schreef:
Fitch schreef:

Omdat dat nauwelijks wérkt. Zelfs al ben je één van die dierenactivisten die 's nachts dieren uit bijvoorbeeld nertsenfokkerijen vrij laat, zelfs dát maakt geen einde aan de situatie. Zo'n boek zal alleen gelezen worden door de mensen die sowieso al de overtuiging hebben dat de bioindustrie niet ok is. En wat de PvdD betreft: dat is gewoon Marianne Thieme plus opvulling.

imaudy schreef:

Wie zegt dat ze zo dom is? Ze komt misschien zo over met de naïeve indruk die ze maakt en haar "alles moet roze zijn"-attitude, maar ze pakt het mijns inziens heel slim aan. Inderdaad, ze wil aandacht, maar ze wil aandacht vanwege haar standpunten en niet vanwege haar daden. Nu hoeft ze alleen nog een manier te vinden om die standpunten onder de aandacht te brengen in plaats van alle focus op haar daden te leggen.

Maar volgens mij is ze stiekem heel intelligent.

Ik heb wel eens een discussie (op internet) met haar gehad. Ik kon echt geen diepere motivatie ontdekken. Het is puur om mensen op stang te jagen. Maar wat moet ze ook, talent voor normale kunst heeft ze niet.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:05

Ziek dan, dat musea haar willen exposeren, en mensen haar kunst willen zien... Ik zag een interviewtje met haar. Ze is nu bezig met een project met levende kippen... Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:34

[quote="imaudy
Ik heb wel eens een discussie (op internet) met haar gehad. Ik kon echt geen diepere motivatie ontdekken. Het is puur om mensen op stang te jagen. Maar wat moet ze ook, talent voor normale kunst heeft ze niet.[/quote]

Mag jij me eens uitleggen wat normale kunst inhoudt, en wat talent voor normale kunst dan inhoudt. Alsof alleen de werken van Da Vinci of Dalí onder kunst vallen. Dat jij geen diepere motivatie hebt kunnen ontdekken wil niet zeggen dat deze er niet was. Mijns inziens laat Tinkebell anderen er gewoon zelf naar op zoek gaan. Beetje jammer alleen dat 'ie mijns inziens té veel wordt overschaduwd door de manier waarop.