Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Met 17 jaar autorijden bij een volwassene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:48

In Amerika heb ik ook gereden gewoon naast een volwassene. Ik vond het leuk en goed te doen. Maar... toen ik in Nederland kwam, bleek dat het Nederlandse verkeer heel anders is, vele malen onoverzichtelijker en gevaarlijker. In Amerika zijn vrijwel geen fietsers of voetgangers, dat maakt het verkeer veel rustiger, maar het heeft ook tot gevolg dat de gevolgen van een eventuele onhandige actie veel kleiner zijn.
De wegen zijn veel overzichtelijker, en zelfs New York City was eigenlijk behoorlijk georganiseerd en overzichtelijk als je het vergelijkt met de steden in Nederland.
Bovendien rijden de meeste mensen er in een automaat, en ook dat maakt veel verschil.

Kortom: in Amerika vond ik het niet onverantwoord en werkte het systeem niet slecht maar hier in Nederland vind ik het absoluut levensgevaarlijk. Bovendien heb ik nou niet het idee dat de meeste mensen zo'n goed voorbeeld geven van verantwoord rijgedrag...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 20:50

Miss_Montana schreef:
Nee ik ben het er niet mee eens. Want diegene die al 10 jaar zijn rijbewijs heeft hoeft de regels niet per sé nog te kennen. In 10 jaar ontwikkel je een eigen rijstijl en vaak wijkt men toch wat vaker van de regels af.

Hier ga ik in mee, wanneer je iets verkeerd aanleert bij je ouders of iemand anders en daarna wel gaat lessen in een leswagen, waarbij je het dus goed moet doen is het heel lastig om dat foute gedrag weer af te leren.
Iets gelijk goed aanleren is veel beter.

RodeoRoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:08

Toen ik bijna af mocht rijden heb ik met mijn vader even wat bijzondere verrichtingen geoefend, dat vond ik wel kunnen. Maar echt les krijgen nee dat moet bij een verkeersschool.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:25

Niet mee eens, veel te gevaarlijk en ontverantwoordelijk!

Zelfs mensen met rijbewijs zijn soms al gevaren op de weg...

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 21:29

ik ben het er wel mee eens, maar dat komt deels ook omdat ik het over 1,5 jaar ook wil halen Knipoog
Mijn broer oefend nu ook veel met mijn vader, en heeft daarnaast nog les, mijn vader doet het heel verantwoordt maar ik weet niet of iedereen er zo mee omgaat.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:30

Henrieke schreef:
Karin_88 schreef:
Ik heb het er wel eens met mijn vroegere instructeur over gehad, ik ben zelf 19, en heb van de zomer mijn rijbewijs gehaald, maar ik vind zelfs dat je vanaf je 18e rijles zou mogen krijgen, en vanaf je 19e je rijbewijs...
Maar dat ben ik Bloos

Ja als je al 19 (of ouder) bent dan maakt het je/mij ook niets uit, maar als je dat niet bent dan baal je wel flink dat je nog niet in de auto mag! Schijnheilig

Ja, maar dan mag je vanaf je 18e al wel lessen Lachen
Nu heb je alleen maar die jongeren (*sorry voor degenen die het wel een leuk idee vinden eerder rijbewijs te mogen halen) die alleen maar graag achter het stuur willen zitten Nagelbijten / Gniffelen
Vind het totaal onverantwoordelijk, denk ook niet dat dit doorgevoerd zal worden Lachen (*en hoopt dit ook heel erg)

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:43

Oneens, want diegene met de ervaring hebben een geheel eigen manier ervan gemaakt, wat vaak niet klopt met de wet oid. En ze kunnen niet ingrijpen omdat ze geen pedalen hebben...

Nee, geef mij dan maar een dure verantwoorde rijschool.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 22:49

Niet mee eens!
Vond de rijlessen van mijn instructeur in het begin al moeilijk genoeg Haha! . Moest er toen niet aandenken om in een 'vreemde' auto te rijden, waarbij de andere passagier niet in kan grijpen omdat hij/zij geen extra pedalen heeft!
En zo op de openbare weg is dat tegenwoordig niet vertrouwt...

Mij ook gewoon een rij instructeur en 'wat' extra centjes, maar daarna wel veilig kunnen autorijden!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 02:36

Lezen jullie allemaal helemaal niet, of gewoon niet goed Tong uitsteken ?!1

Als je je rijbewijs met 17 jr. haalt, les je gewoon bij een rijschool, net zoals je dat als 18-jarige doet!! Je moet ook examen doen, net als een 18-jarige!
Ipv meteen te worden "losgelaten" in het verkeer, moet je nu totaan je 18de levensjaar met begeleiding rijden.
Er veranderd dus niets aan het rijschool systeen, behalve dat je een jaar eerder je rijbewijs kan halen OK dan! !

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 09:21

Sterre schreef:
Lezen jullie allemaal helemaal niet, of gewoon niet goed Tong uitsteken ?!1

Als je je rijbewijs met 17 jr. haalt, les je gewoon bij een rijschool, net zoals je dat als 18-jarige doet!! Je moet ook examen doen, net als een 18-jarige!
Ipv meteen te worden "losgelaten" in het verkeer, moet je nu totaan je 18de levensjaar met begeleiding rijden.
Er veranderd dus niets aan het rijschool systeen, behalve dat je een jaar eerder je rijbewijs kan halen OK dan! !

De TS zegt iets anders, of in elk geval niet de volledige stelling dan en daar reageerde ik op. De manier die jij aanhaalt vind ik dan een beter plan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:32

Sterre schreef:

Ik heb het even nagezocht, en het is gelijk duidelijk hoe diepbedroevend slecht de journalistiek op het moment is Scheve mond Geen krant die het voor elkaar krijgt om het voorstel precies te omschrijven! Dit is het artikel: http://www.ad.nl/binnenland/article897699.ece
Maar daar wordt gesproken over 'een soortgelijk model' en hoe het dus precies werkt is nog niet helemaal duidelijk.

Maar... als het gaat om het rijden NADAT je dus op een rijschool gelest hebt en zo je rijbewijs hebt gehaald, vind ik het wel een heel goed plan Ja

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:36

Is het niet zo dat het in België al mag?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 13:42

Sjaad: nee dus, daar mag je na het behalen van een theorieexamen een voorlopig rijbewijs aanvragen, waarmee je ook zonder rijschoollessen de weg op mag onder begeleiding van iemand die al langer zijn rijbewijs heeft. ( http://www.mobilit.fgov.be/nl/weg/rijbewijs/n060901.htm )

En dat vind ik dus geen goed plan.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:40

Tuurlijk mag het in België wel, ik ben beginnen rijden op de dag na mijn 17e verjaardag Lachen .

Op mijn 16 en 9 maanden een theoretisch examen afgelegd, dan een aantal lessen met de rijschool, met de mams de auto in, op mijn 18e had ik mijn rijbewijs Lachen . Nooit een ongeluk gehad, hangt er maar van af hoe zelfstandig en volwassen je zelf bent denk ik .

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:39

Ja, ik dacht dat het al zoiets was.
Mijn Belgisch stalgenootje had het er laatst ook over.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:42

ik vind het zwaar onverantwoord dat die mensen al achter het stuur kruipen. De gene die ik ken zijn van die pubers die maar wat graag willen rijden want dat is stoer. Aaarrgghh gek wordt je daar van

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:48

Biepje schreef:
Tuurlijk mag het in België wel, ik ben beginnen rijden op de dag na mijn 17e verjaardag Lachen

Laat ik het beter verwoorden: het voorstel is dus NIET om het op dezelfde manier te gaan doen als in Belgie.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:54

@ TS: Ik ben wel benieuwd wat jij er van vind Lachen Je mening heb ik nog niet ergens uit kunnen halen Nagelbijten / Gniffelen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:56

Ik heb er geen problemen mee, zie je dan zo vaak in de krant staan : ongeluk gebeurd met persoon zonder rijbewijs die leerde rijden???? Ik dacht het niet! Btw, ja het is hier in belgië normaal, je kan leren rijden met je ouders of uren nemen bij de rijschool.. Ik vind het dus totaal geen probleem.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:58

maar je hebt toch geen pedalen aan de andere kant?? Lijkt me toch dat je in moet kunnen grijpen Nagelbijten / Gniffelen

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 16:59

Karin_88 schreef:
maar je hebt toch geen pedalen aan de andere kant?? Lijkt me toch dat je in moet kunnen grijpen Nagelbijten / Gniffelen

Dat is wel waar, maar de handrem bestaat ook nog Lachen ikzelf ben 16 en ik kan wel degelijk met de auto rijden, aangezien ik het geleerd heb op rustige plekken toen mijn broer leerde rijden (hij is 5 jaar ouder), ik zet dus thuis ook de auto's binnen in de garage en ik rijd constant rond met de tractor en dergelijke dingen...

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:03

als jij met een 60 km/u over de weg rijdt, en aan de handrem trekt, kan je nog wel eens verkeerd komen te staan op de weg hoor Nagelbijten / Gniffelen

Wat ik wel weet is dat je op 'eigen terrein', buiten de openbare wegen dus, wel mag oefenen/rijden.. Daar heb ik dan ook geen problemen mee. Maar op de weg hoef ik niet iemand achter/voor me te hebben die niet zijn/haar rijbewijs heeft, of zonder instructeur die professioneel in kan grijpen

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:11

ik ben het er wel met eens.
als je leert auto rijden ben je meestal wel zo slim om niet meteen de grote, drukke banen op te zoeken. O
ver deze regel is heus wel nagedacht hoor.
Ik leer liever autorijden rustig op mezelf met iemand die IK vertrouw naast me dan dat ik langer wacht, dan ontzettend veel moet betalen om op zo kort mogelijke tijd te leren rijden bij iemand wiens naam ik niet eens weet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:12

Celia schreef:
Ik heb er geen problemen mee, zie je dan zo vaak in de krant staan : ongeluk gebeurd met persoon zonder rijbewijs die leerde rijden???? Ik dacht het niet!

Het zal misschien niet zo in de krant staan, maar in Duitsland is het aantal ongevallen wel afgenomen toen de regels veranderd werden, en Belgie scoort vziw vrij hoog qua aantal ongevallen.

(Zie http://www.unece.org/trans/main/wp6/pdf ... S_2007.pdf - in het document pagina 18, genummerd met het cijfer 8)
Belgie scoort behoorlijk slechter dan Nederland en je kunt je afvragen of dit een van de redenen is.

Bovendien is in alle landen het aantal verkeersongevallen onder beginnende en jonge automobilisten relatief hoog, dus het is zeker de moeite dit terug te brengen.

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 17:16

Karin_88 schreef:

hoe vaak zou een rijinstructeur die rem gebruiken?
ik denk niet zo ontzettend veel: de instructeur wacht op een reactie van de leerling, hij heeft pas door dat de leerling niet reageert als het eigenlijk al te laat is ... als de instructeur DAN nog op de rem gaat staan is het soms gevaarlijker dan wanneer de leerling doorrijd.