Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Tieneke schreef:Dat doe ik al voor een stukje. En ik leer heel veel door mijn opleiding, stages en bijverdienste. Dus eerst zien en dan geloven
Betteke schreef:En dat vind ik weer erg kort door de bocht.![]()
Natuurlijk ligt het weleens aan de ouders, maar echt niet altijd. Je zal altijd mensen in de maatschappij houden die ontsporen, of ze nou wel of niet goed zijn opgevoed.
mysa schreef:Het gaat hier voornamelijk om pubers en adolescenten, neem ik aan. Toevallig stond er in de wetenschapsbijlage van de krant afgelopen weekend een stukje over de hersenen van pubers.
Uit neurologisch onderzoek is gebleken dat puberhersens anders werken dan de hersenen van volwassenen. Met name de frontale kwab is nog niet voldoende uitgegroeid. Dit zorgt er voor dat pubers en adolescenten impulsief reageren, en nog geen lange-termijn overzicht hebben.
Emotionaliteit heeft de overhand met name als het gaat om sociale contacten. Die contacten zijn, om het maar even simpel te zeggen, het middelpunt van hun bestaan. Dus: ouders zullen idd regelmatig falen, maar zelfs gewetensvolle, consequente ouders kunnen niet altijd voorkomen dat hun kind een misstap begaat, of zelfs ontspoort, en dan gaat het met name om jongeren die 'verkeerde' vrienden krijgen. De hersenen zijn pas uitgegroeid na het twintigste levensjaar.
Esmeralda schreef:Tieneke schreef:Dat doe ik al voor een stukje. En ik leer heel veel door mijn opleiding, stages en bijverdienste. Dus eerst zien en dan geloven
en toch met je eige kinders is het heeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders
want ieder kind is anders, dus heeft een andere aanpak nodig
Ik riep ook altijd, ik doe het anders/beter dan me zussen, maar in
werkelijkheid valt het soms vies tegen
Betteke schreef:Soms kan je als ouder stinkend je best doen om je kids goed op te voeden en willen die kids daar niks van weten. Omgaan met verkeerde mensen bijv., drugs, alcohol en noem maar op.
Als een kind dwars is kan je nog zo goed op willen voeden, maar je moet wel tot je kind kunnen doordringen.
Imo heeft die dwarsigheid niks met een neurologische of psychische afwijking te maken. Sommige kinderen willen gewoon niet.
Menino schreef:het heeft imo niet altijd met de wil te maken...
Maar sommige ouders kunnen hun kinderen volgens mij gewoon niet opvoeden... Dit doet me wel denken aan ' van etter tot engel' .. De meeste van die kinderen zijn gewoon weer terug gevallen in hun oude patroon... En als je die ouders zag in dat programma, begreep je meestal (!! niet altijd) wel waarom die kinderen zo geworden waren... Meende zelfs dat zo' n vrouwtje meerdere malen met haar zoon 'gevochten' had...