opvoedkampen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: opvoedkampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:05

Je bent gewaarschuwd. Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:11

Ik zal het onthouden Haha! En ik laat je zeker weten als het zover is Haha!

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:14

Ik vind het wat kort door de bocht. Als een kind niet wil luisteren, ligt het aan de ouder, zeker als hij wel luistert naar een vreemde. In een kind zit intrinsiek niks kwaad, net zoals er geen geboren criminelen bestaan. Als een kind foute vrienden,... zoekt zal dat 9 van de 10 keren eraan liggen omdat ouders hun kind niet erkennen zoals het is, 1 op de 10 omdat ze er niet naar om kijken. Ik heb het vaak genoeg gehoord van kinderen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:29

En dat vind ik weer erg kort door de bocht. Knipoog
Natuurlijk ligt het weleens aan de ouders, maar echt niet altijd. Je zal altijd mensen in de maatschappij houden die ontsporen, of ze nou wel of niet goed zijn opgevoed.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 21:06

Tieneke schreef:
Dat doe ik al voor een stukje. En ik leer heel veel door mijn opleiding, stages en bijverdienste. Dus eerst zien en dan geloven Knipoog

en toch met je eige kinders is het heeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders
want ieder kind is anders, dus heeft een andere aanpak nodig
Ik riep ook altijd, ik doe het anders/beter dan me zussen, maar in
werkelijkheid valt het soms vies tegen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:15

Betteke schreef:
En dat vind ik weer erg kort door de bocht. Knipoog
Natuurlijk ligt het weleens aan de ouders, maar echt niet altijd. Je zal altijd mensen in de maatschappij houden die ontsporen, of ze nou wel of niet goed zijn opgevoed.

Maar dan is er iets geestelijk mis met die mensen.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:50

Hmm ik denk dat we over een paar jaar pas de resultaten kunnen oordelen, dan weet je ook of het helpt op langer termijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:01

Het gaat hier voornamelijk om pubers en adolescenten, neem ik aan. Toevallig stond er in de wetenschapsbijlage van de krant afgelopen weekend een stukje over de hersenen van pubers.

Uit neurologisch onderzoek is gebleken dat puberhersens anders werken dan de hersenen van volwassenen. Met name de frontale kwab is nog niet voldoende uitgegroeid. Dit zorgt er voor dat pubers en adolescenten impulsief reageren, en nog geen lange-termijn overzicht hebben.

Emotionaliteit heeft de overhand met name als het gaat om sociale contacten. Die contacten zijn, om het maar even simpel te zeggen, het middelpunt van hun bestaan. Dus: ouders zullen idd regelmatig falen, maar zelfs gewetensvolle, consequente ouders kunnen niet altijd voorkomen dat hun kind een misstap begaat, of zelfs ontspoort, en dan gaat het met name om jongeren die 'verkeerde' vrienden krijgen. De hersenen zijn pas uitgegroeid na het twintigste levensjaar.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:36

mysa schreef:
Het gaat hier voornamelijk om pubers en adolescenten, neem ik aan. Toevallig stond er in de wetenschapsbijlage van de krant afgelopen weekend een stukje over de hersenen van pubers.

Uit neurologisch onderzoek is gebleken dat puberhersens anders werken dan de hersenen van volwassenen. Met name de frontale kwab is nog niet voldoende uitgegroeid. Dit zorgt er voor dat pubers en adolescenten impulsief reageren, en nog geen lange-termijn overzicht hebben.

Emotionaliteit heeft de overhand met name als het gaat om sociale contacten. Die contacten zijn, om het maar even simpel te zeggen, het middelpunt van hun bestaan. Dus: ouders zullen idd regelmatig falen, maar zelfs gewetensvolle, consequente ouders kunnen niet altijd voorkomen dat hun kind een misstap begaat, of zelfs ontspoort, en dan gaat het met name om jongeren die 'verkeerde' vrienden krijgen. De hersenen zijn pas uitgegroeid na het twintigste levensjaar.

ja dit heb ik ook een keer gelezen, volgens mij voor school.

ik vind opvoedkampen in sommige gevallen eigenlijk best goed. het gaat van het idee uit dat je helemaal van de bodum opnieuw moet beginnen. maar daar zijn de kids gesepareerd van hun normale milieu. ik vraag me af hoe veel kids het volhouden als ze weer thuis zijn.
ik weet toevallig dat 1 op de 10 jongeren die kamertraining krijgt een succesgeval is. 9 van de 10 mislukken dus.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:02

Ik las laatst een krantenartikel over een jongen in Duitsland. Die hebben ze naar Rusland gestuurd, waar het -50 vriest. DAar moest hij zijn eigen hout kappen en zelf water halen en dat soort dingen. Hij werd er een stuk tammer van. Kosten per dag 150 euro, en dat was 3x minder dan behandeling in Duitsland. En het wierp ook vruchten af.

Verder vind ik dat veel ouders bar slechte opvoeders zijn. MAar daarmee ligt niet altijd de schuld bij de ouders. Sommige kinderen zijn niet te sturen.
Dan zouden de ouders zeker ook altijd verantwoordelijk zijn vanwege het feit dat hun kind een moordernaar is.
Niet alle criminelen hebben een slechte jeugd gehad. En niet alle kinderen met een fijne jeugd komen altijd goed terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:00

Esmeralda schreef:
Tieneke schreef:
Dat doe ik al voor een stukje. En ik leer heel veel door mijn opleiding, stages en bijverdienste. Dus eerst zien en dan geloven Knipoog

en toch met je eige kinders is het heeeeeeeeeeeeeeeeeeel anders
want ieder kind is anders, dus heeft een andere aanpak nodig
Ik riep ook altijd, ik doe het anders/beter dan me zussen, maar in
werkelijkheid valt het soms vies tegen

Ach ja de kloof tussen theorie en praktijk Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:11

Hoeft er niet altijd te zijn. Ken genoeg mensen met een pedagogisch diploma die hun kinderen beter opvoeden dan andere bekenden zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:56

"beter" is nogal sublectief Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:41

Beter, goed, geweldig... Kan allemaal Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:54

Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:56

Betteke schreef:
Soms kan je als ouder stinkend je best doen om je kids goed op te voeden en willen die kids daar niks van weten. Omgaan met verkeerde mensen bijv., drugs, alcohol en noem maar op.
Als een kind dwars is kan je nog zo goed op willen voeden, maar je moet wel tot je kind kunnen doordringen.
Imo heeft die dwarsigheid niks met een neurologische of psychische afwijking te maken. Sommige kinderen willen gewoon niet.

het heeft imo niet altijd met de wil te maken...

Maar sommige ouders kunnen hun kinderen volgens mij gewoon niet opvoeden... Dit doet me wel denken aan ' van etter tot engel' .. De meeste van die kinderen zijn gewoon weer terug gevallen in hun oude patroon... En als je die ouders zag in dat programma, begreep je meestal (!! niet altijd) wel waarom die kinderen zo geworden waren... Meende zelfs dat zo' n vrouwtje meerdere malen met haar zoon 'gevochten' had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 20:03

Dienstplicht weer invoeren...daar leren er veel nog wat respect en dicipline is.

Ik denk dat beide gewoon bestaat
Je ziet gezinnen waar duidelijk de ouders geen bal in te brengen hebben en dan zijn de kinderen 4 jaar oud...
En je ziet gezinnen waar het allemaal goed gaat, maar 1 kind treft verkeerde vrienden en het gaat helemaal mis.

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 00:05

Menino schreef:
het heeft imo niet altijd met de wil te maken...

Maar sommige ouders kunnen hun kinderen volgens mij gewoon niet opvoeden... Dit doet me wel denken aan ' van etter tot engel' .. De meeste van die kinderen zijn gewoon weer terug gevallen in hun oude patroon... En als je die ouders zag in dat programma, begreep je meestal (!! niet altijd) wel waarom die kinderen zo geworden waren... Meende zelfs dat zo' n vrouwtje meerdere malen met haar zoon 'gevochten' had...

Laatst was ik op een verjaardag. En daar werd echt geklaagd over kinderen, hoe irritant die kunnen zijn in gezelschap. En vooral hoe ouders NIET ingrijpen. Er zijn veel mensen die zich daar aan ergeren.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 00:43

sja daar ligt toch echt het grootste probleem hoor, bij de ouders. negen van de tien keer dan.
met structuur en duidelijkheid en lots of love kom je heel ver.
ik vind het toch altijd wonderlijk om te zien hoe kids op mijn werk poeslief zijn en goed meedraaien, maar zodra paps en mams ze komen ophalen veranderen in draken, om het grofgezegd maar te zeggen. schelden dat ze ineens kunnen, dwars zijn, huilen, slaan zelfs, niet normaal.