''Ze worden gewassen, krijgen vies voedsel, en worden geklee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Re: ''Ze worden gewassen, krijgen vies voedsel, en worden geklee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:17

mijn ouders organiseerden vroeger hulptransporten naar bulgarije en roemenie.. ik heb zon opvanghuis van binnen gezien.. het ergste was de stank.. echt verschrikkelijk..
Wij hebben toen alle bedden daar vervangen, nieuwe vloeren gelegd, speelgoed en medicijnen gebracht...

Het is een druppel op een gloeiende plaat, maar toch als iedereen een steentje bijdraagt...

Ik kreeg trouwens weer kippenvel van die filmpjes.. ik kon de geur ook zo weer voor me halen. het blijft verschrikkelijk dat deze kids zo moeten leven..

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:22

heftig heftig heftig :/
omg ik zit hier in een brok in mijn keel voor de computer
ik kom dagelijks in aanraken met gehandicapte mensen (op de manege) en dit doet me erg zeer om te zien

dat heen en weer schudden dat lijkt mij een soort van stereotype gedrag..
aangezien heel veel kinderen dat daar doen

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:31

verschrikkelijk....
Ik en mijn moeder zetten ons al een aantal jaren in voor de zigeunerkinderen in Bulgarije. Deze gehandicapte kinderen ( waar de docu over gaat ) zijn ook voor ons goed weggestopt en zelfs met het netwerkje wat wij in Bulgarije hebben opgebouwd (na 15 jaar )lukt het ons nog niet om ook voor deze kinderen wat te betekenen. Maar zigeunerkinderen genoeg. De gemiddelde toerist zal dit niet tegen komen op bijvoorbeeld Sunnybeach, de politie en ook de bevolking verjagen deze kinderen hardhandig weg van het toeristengedeelte, echter wanneer je ongeveer een paar honderd meter van dit gebied het binnenland in gaat kom je hele erge taferelen tegen. Deze zigeunermensen worden als uitschot behandeld en wonen in tentjes op de vlakten. Dat is de andere kant van Bulgarije.
Wat wij doen in Bulgarije is dat we een de zigeunerchrechjes helpen daar. Wij houden elk jaar een speelgoedinzamelingsactie via onze chreche hier in Nederland en brengen dit naar de kinderen daar. want ook de chreches is niet van deze tijd. we hebben gezorgd dat alles werd opgeknapt en dat voor deze kinderen de leefomstandigheden verbeterd werden.
een klein citaat van mijn reisverslag van vorig jaar:
Tijdens het spelen trokken de kinderen heel erg naar ons toe, ze kwamen met bulgaarse verhaaltjes aan waar we niets van begrepen maar merken dat we toch op de een of andere manier met elkaar konden communiceren, we konden elkaar begrijpen en als zo'n klein meisje je hand vastpakt er het zo stevig vastpakt alsof ze het nooit weer los wil laten, en je ziet hoeveel plezier deze kinderen nog met "niets" kunnen hebben sta je toch wel weer eventjes stil bij wat de kinderen hier allemaal hebben , het is ook een raar gevoel na zo'n dag in het binnenland met deze kinderen weer de stap te zetten over de "grens" naar het toeristengedeelte. De rest van de week heb ik me groen en blauw geergerd aan de mensen die er de rijke, westerse toeristen aan het uithangen zijn.
Afbeelding
(ik weet niet of ik hier fotos mag plaatsen wanneer mensen meer fotos willen zien kun je mij pb en kan ik je een link geven waar je meer fotos kan vinden)
Ik geef jullie mijn verhaal ook al gaat het niet om de gehandicapte kinderen maar wil jullie laten zien dat als je iets wil doen om te helpen dit kan en dat ik vind dat alle kleine beetjes helpen.
Bulgarije is nog geen superland maar heeft zich in de laatste 15 jaar al wel een heel stuk meer ontwikkeld en is hier nog steeds mee bezig onder andere door het lidmaatschap van de EU. En mede door docu's als deze gooit het de ogen open van wat voor wantoestanden er nog plaatsvinden.
Ook het toeristiche gebied wordt geregeerd door de maffia het is nog allemaal erg corrupt maar ben van mening dat het toerisme daar alleen maar beter is voor het land. elk jaar als we er terugkomen zien we verbeteringen.
Deze gehandicapte kinderen zouden wij ook graag willen helpen en als we de juiste mensen hebben ontmoet die ons daar de weg wijzen zullen we het ook zeker doen maar het is moeilijk wanneer overheid, politie en maffia dit niet willen en er alles aan doen om de toeristen uit deze gebieden te weren. ze verstoppen dit en zorgen dat het goed weggestopt is voor toeristen.
Bokkers die willen helpen of ideeen hebben horen wij het graag we gaan elk jaar 1 of 2 keer die kant op en zoals ik al eerder vermelde alle kleine beetjes helpen! wij zijn van plan om over twee jaar met een vrachtwagen vol met speelgoed die kant op te gaan tot die tijd nemen we elke keer geld, speelgoed en andere nuttige dingen mee voor deze kinderen.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 14:41

Scheve mond
Dat eenzame jongetje en dat jongetje waarvan de luier werd verschoond in het eerste filmpje.
Wat een skeletjes... Word er helemaal naar van Verdrietig
Had hier echt geen idee van

Ninette: Wat een goed initiatief! Lachen
Zou ik een linkje mogen?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:02

viefdepief je hebt pb!

Kanelly: ga nu naar me moeder even overleggen je hoort snel wat van me!

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:18

Inderdaad, een prachtig initiatief Ninette! Ik ben ook erg benieuwd naar een linkje! Ja
Winschoten is niet zo ver weg, geef even een gil tegen de tijd dat jullie gaan, ik heb nog een hoop oud speelgoed en spelletjes dat met jullie mee mag! M;n ouders en ik zijn al wat langer op zoek naar écht een goed doel en waar we ook zeker van weten dat het daar aankomt, en dit lijkt me wel het aangewezen goede doel! Ja

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:42

Vjestagirl schreef:
ik heb het met stijgende verbazing zitten kijken. De directrice die zegt 'ik heb 3 parasols gekocht, dus ik heb er goed voor gezorgd' en 'ik ben niet verantwoordelijk, ik doe mijn werk goed'. walgelijk... Echt walgelijk. Ik ben niet snel onder de indruk, maar dit vond ik echt verchikkelijk....

Hier ga ik in mee.

Ik heb ook met ongeloof naar gekeken. Eerlijk gezegd kon ik niet alle delen kijken. Ontzettend veel succes in Bulgarije, ik hoop dat het je lukt en zo te horen ben je ook erg gemotiveerd. Heel veel respect voor je actie hier tegen Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:52

ninette, hou ons op de hoogte wat je nodig hebt, voor welke leeftijden en wat er nog meer gebruikt kan worden daar. Ik heb hier veel spullen en kan hier in de buurt ook nog rondgaan. Ik hoor graag wanneer jullie weer heen gaan en zal kijken waar ik mee kan helpen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:13

Ik zit hier nu ongeveer al een half uur op mijn stoel, enkel denkende: "damned, komaan, hoe kan zoiets", met de bibber in mijn ganse lijf. Nee, dit begrijp ik ECHT niet. (en ik heb dan enkel nog maar het eerste deel van de Youtube films gezien)

Ninette, ik ben erg benieuwd naar de link!

Ik ben momenteel ook erg hard aan het nadenken om eventueel deze zomer erheen te trekken. Het plan voor [***] te gaan doen is er zoiezo. Ik dacht naar Afrika te gaan, ook in Afrika is het schreinend, maar niet zo verborgen als in Oost-europa.. Er gaat veel hulp naar Afrika, nog niet naar Oost-europa!
Kanelly, heb je al concrete plannen? Actiepunten? Hou je mij eventjes op de hoogte?
Het enige wat me momenteel afschrikt, en waarschijnlijk ook een struikelblok is voor mijn ouders, is dat Bulgarije een land is waar de maffia nog oververtegenwoordigd is. Als toerist zie je die maffia niet, maar ik geloof als vrijwilliger in achtergestelde buurten, dat je hen wel eens kan tegenkomen. (Een vriend van mij is door Bulgarije getrokken, en heeft ook te maken gekregen met de corruptie van het land.. Met het grote geluk dat hij mannelijk was en redelijk veel geld bij had)

Wat volgens mij ook belangrijk is, is het aanspreken van grotere vrijwilligersorganisaties. De bouworde in België heeft momenteel één bouwkamp in Bulgarije ("Nabij Troyan heeft een liefdadigheidsorganisatie één van de eerste aangepaste instellingen voor fysiek gehandicapte kinderen geopend in Bulgarije....."). Bij VIA (Belgium) is er ook maar één werkkamp in Bulgarije dat gericht is op weeskinderen ("Het sociaal centrum Ludogorie is een instelling voor weeskinderen en kinderen in achtergestelde situaties. Werk: organiseren van activiteiten voor een groep van 40 kinderen (5-19 jaar"). DAT zijn organisaties die grotere groepen kunnen bereiken, en die ervoor kunnen zorgen dat er een langere periode (begin juli tot eind september) constante hulp is van een aantal vrijwilligers.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:53

ik zet hier even de link voor meer fotos er wordt veel naar gevraagd: http://www.kinderdagverblijf-hummelstee.nl en dan de link hummelstee aantikken.
we hebben van de laatste 2 jaar fotos omdat we daarvoor geen toestemming hadden om fotos te maken, nu het wat opgeknapt is mag het wel. ( op onze site staat alleen fotos plus verslagje van 2007 zal onze webmaster vragen die van 2006 ook even weer terug te plaatsen. )
tantjeuh: je hebt helemaal gelijk dat die grote organisaties grotere groepen en ook deze gehandicapte kinderen beter kunnen bereiken en meer voor hun kan betekenen. In weze kunnen wij weinig want je wordt echt aan alle kanten zelfs door de lokale bevolking tegengewerkt. Ze willen niet dat dit naar buiten komt.
Onze inzamelingsacties zijn kleinschalig en meer op de chreche/zigeunerkindjes gericht omdat wij zelf hier in Nederland een chreche hebben. maar wij zijn blij met de kleine beetjes die we kunnen helpen.
Ik krijg hele fijne reacties van mensen die willen helpen, maar we kunnen per keer maar een aantal koffers die kant op meenemen vandaar dat we dus van plan zijn met een vrachtwagen die kant op te gaan zodat we ook grotere materialen die kant op kunnen brengen. ( als we toestemming krijgen om over de grens heen te gaan en als daar al niet alles uit onze vrachtwagen wordt ingepikt. )
Ik kreeg een berichtje van iemand die ook op een chreche werkzaam is en wil helpen, ik zal jou een pb sturen want ik zie wel wat in dat initiatief. We zullen in juli en in augustus die kant op gaan en dan gaat het voornamelijk om kleine dingetjes zoals tandeborstels, spelletjes, kleding, poppen, etc.
Ook geld brengen we er heen maar regelen dan te plaatse wat er mee gaat gebeuren want als we het alleen afgeven wordt het niet aan de kinderen besteed. Zo hebben we er vorig jaar een schilder voor betaald die alles opgeknapt heeft.
Deze gehandicapte kinderen is vooralsnog voor ons nog niet bereikbaar dus als jullie voor hun wat willen beteken zou ik inderdaad zoals tantjeuh zegt via die grote vrijwiligersorganisaties proberen.
maar ben blij dat dit eens een keer in de belangstelling staat!!!
bedankt voor jullie pbtjes en zal zonodig antwoord proberen te geven als jullie nog vragen hebben (via pb)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:50

Ninette schreef:
Onze inzamelingsacties zijn kleinschalig en meer op de chreche/zigeunerkindjes gericht omdat wij zelf hier in Nederland een chreche hebben. maar wij zijn blij met de kleine beetjes die we kunnen helpen.
Ik krijg hele fijne reacties van mensen die willen helpen, maar we kunnen per keer maar een aantal koffers die kant op meenemen vandaar dat we dus van plan zijn met een vrachtwagen die kant op te gaan zodat we ook grotere materialen die kant op kunnen brengen. ( als we toestemming krijgen om over de grens heen te gaan en als daar al niet alles uit onze vrachtwagen wordt ingepikt. )
Ik kreeg een berichtje van iemand die ook op een chreche werkzaam is en wil helpen, ik zal jou een pb sturen want ik zie wel wat in dat initiatief. We zullen in juli en in augustus die kant op gaan en dan gaat het voornamelijk om kleine dingetjes zoals tandeborstels, spelletjes, kleding, poppen, etc.
Ook geld brengen we er heen maar regelen dan te plaatse wat er mee gaat gebeuren want als we het alleen afgeven wordt het niet aan de kinderen besteed. Zo hebben we er vorig jaar een schilder voor betaald die alles opgeknapt heeft.
Deze gehandicapte kinderen is vooralsnog voor ons nog niet bereikbaar dus als jullie voor hun wat willen beteken zou ik inderdaad zoals tantjeuh zegt via die grote vrijwiligersorganisaties proberen.
maar ben blij dat dit eens een keer in de belangstelling staat!!!
bedankt voor jullie pbtjes en zal zonodig antwoord proberen te geven als jullie nog vragen hebben (via pb)

Hoe kleinschalig of miniem ook, elke hulp is er eentje extra! Je bereikt er misschien minder kinderen mee, maar elk kind dat je bereikt kan je gelukkig maken.. En dat is toch waarvoor je het doet he!

Als je met de vrachtwagen wil gaan, zorg er dan voor dat dit initiatief écht bekend geraakt in je nabije omgeving (dorp/gemeente).. Desnoods door een activiteit bij de plaatselijke vrouwengilde of iets dergelijks. Het is verspilling van geld om met een halflege vrachtwagen te vertrekken, en er zijn zoveel mensen die kunnen helpen.
Bij ons in het dorp is er een gezin dat twee roemeense jongens heeft geadopteerd. Elk jaar gaan zij (ondertussen met een aantal) vrachtwagens naar het weeshuis vanwaar de jongens komen. In ons piepklein dorpje wordt er daar hen een bbq georganiseerd, ten voordele van dat weeshuis. En iedereen weet van die actie... Alle oude kleding van iedereen van het dorp gaat naar die familie! Al het oud speelgoed van de kinderen van het dorp gaat naar die familie! (zelfs het oud speelgoed van het schooltje hier). Je kan er echt bergen mee verzetten!

Een kleine moeite, maar voor hun een wereld van verschil..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:56

Verschrikkelijk.. echt verschrikkelijk.. :'(
Deze zomer ben ik naar Roemenië geweest, nog naar een vrij rijk en toeristisch deel, maar ook daar ben ik zo ontzettend geschrokken. Zoveel zigeunerkindjes daar, afschuwelijk.. Ik zat daar voor een week in het huis van een vrij rijk Roemeens gezin. Nouja, rijk.. in Nederland stokarm, maar voor Roemeense begrippen gewoon financieel oké. Ook de vrienden van mijn host-meisje waren vrij rijk, en hoe ze met die zigeuners omgingen... schrijnend gewoon. Het is echt het uitschot daar, ze worden werkelijk uitgekotst, niemand wil wat met ze te maken hebben.

Kinderen van 3 jaar, broodmager, die water uit de fontein in de stad gingen halen, en zich in een teiltje voor de fontein gingen wassen. Kinderen die van me probeerden te stelen, of te bedelen, te smeken.. Ze stonden huilend en schreeuwend voor me, maar het werd me werkelijk verboden wat te geven.
Afgebroken huizen, met ingeslagen ramen, zonder deuren, waar een 'gezin' van 5 kinderen in leefde, zonder ouders, die stelend hun leven doorkwamen.
En dan de 'rijke' zigeunerkindjes, met truitjes en droog brood hebben om te eten, die hoopvol om de deur kijken, wachtend tot de 'toeristen' (met hun mooie camera's, goed gevulde buiken, klagend over zere voeten.. Ja, ik dus..) misschien wat geld achterlaten..

Afbeelding

Afschuwelijk gewoon, ik kan er nog steeds niet over uit. Ik wil zo graag wat doen, maar ik ben bang dat ik als 16-jarige zo weinig kan betekenen..
Komend jaar wil ik ontzettend graag daarheen, in plaats van te studeren, een paar maanden daar helpen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen, wat ik kan betekenen, wat ik moet doen.. Vreselijk, zo machteloos. Ik wil heel graag op de hoogte gehouden worden van 'acties' die bokkers gaan ondernemen, en wil helpen waar en hoe ik kan Ja

Dit móét stoppen, onmenselijk gewoon, echt waar.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 23:04

Dit is in en triest!,Ik heb niet alles gezien, het kippenvel liep over mijn rug,volgens de directrice was het eten uitstekend; de kinderen zijn broodmager!!!
Als eventueel mijn steentje kan bijdragen dmv kleding o.i.d. laat het me weten war ik eventueel iets naar toe kan sturen/storten.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:51

hittepit_12 schreef:
Als eventueel mijn steentje kan bijdragen dmv kleding o.i.d. laat het me weten war ik eventueel iets naar toe kan sturen/storten.

ja laat mij dat dan ook weten, heb nog kinderkleding, en speelgoed.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:03

Verschrikkelijk dit soort taferelen..
Ik zou graag op de hoogte blijven Kanelly!

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:14

Afschuwelijk, ben er stil van ..

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:38

Ik ook... Vooral dat àllerlaatste stukje... Wanneer dat kleine jongetje bij haar op schoot kruipt. Ik kreeg er een brok van in mijn keel. Je ziet gewoon hoe een nood ze aan affectie hebben. Net of hij haar nooit meer wilde loslaten. Heel erg...

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:37

gekeken en droog gehouden tot het bijna het einde tot het jongetje op schoot kroop
werkelijk verschrikkelijk
maar wat moet je doen waar moet je beginnen wat kan je doen
machteloos voel ik me ..................

denk dat trouwens de verzorgers daar net zo machteloos zijn als dat wij ons voelen
de standaard van leven daar is nog zo anders
een gehandicapt kind is gewoon taboe
ik kan het de verzorgers bijna niet kwalijk nemen dat ze zo kil en afgestompt daar hun werk doen
wat kunnen ze daar meer doen dan dit
als de verzorgers zich echt openstellen dan gaan zij denk ik ook kapot
en ook voor hun moet het denk ik moeilijk zijn om meer te doen want deze kinderen zijn eigenlijk taboe
dus in hun ogen doen zij al meer dan genoeg denk ik
deze mensen kunnen niks doen aan de maatschappij waarin zij leven en opgevoed zijn met waarschijnlijk
deze overtuiging dat gehandicapten eigenlijk weggestopt moeten worden
denk dus dat je op langere termijn veel meer hebt aan goede voorlichting maar ben bang dat dat een kleine revolutie zal moeten zijn
in een land waar nog zoveel moet gebeuren voor de ''gewone'' burger
ik schaam me bijna dat ik in europa woon in een land wat samen met dit land hoort bij de eu

als ik ook maar ergens mee kan helpen door kleding in te zamelen speelgoed spelletjes of wat dan ook dan hoor ik het heel graag
ik wil de spullen eventueel wel komen brengen of opsturen naar diegenen die de middelen hebben om erheen te gaan
het zal niet veel zijn en weet zo ook niet wat ik anders of meer kan doen maar ik denk dat alle beetjes zullen elpen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:06

Kaatie schreef:
Ik ook... Vooral dat àllerlaatste stukje... Wanneer dat kleine jongetje bij haar op schoot kruipt. Ik kreeg er een brok van in mijn keel. Je ziet gewoon hoe een nood ze aan affectie hebben. Net of hij haar nooit meer wilde loslaten. Heel erg...

Nou, dat deed het hem bij mij ook.... Huilen

Verschrikkelijk zeg. De verzorgers zien er allemaal behoorlijk goed gevoed uit (om het netjes te zeggen), maar het lijkt wel alsof ze het besparen op het eten van de kinderen. Hoe kunnen ze dat nou zelf niet zien he, onvoorstelbaar.....

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:10

Ik heb goede contacten voor als je hulpmiddelen zoals rolstoelen e.d. daar wil krijgen.
Laat het me weten als je gaat en een lijst hebt van wat je nodig hebt, dan kan ik misschien een en ander regelen.
Natascha@stable-enable.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:36

Ik heb imiddels contact met een organisatie die deze zomer weer het eea organiseert in een weeshuis op een uur rijden van Sofia.

Als ik echt concrete info heb, zal ik het hier even laten weten, dan kan ik de geïntresseerden een PBtje sturen.

Maar goed, dit is tot nu toe de eerste reactie die ik gekregen heb op mijn mails, dus wie weet wat nog meer volgt Lachen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:16

Ben benieuwd!!

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:47

Verschrikkelijk.

Al was ik al enige tijd op de hoogte van deze praktijken.
Mijn ouders ondersteunen een roemeens gezin, ook zigeuners. Wij betalen de school van de kinderen, het onderhoud aan het 'huis', brandhout, kleding en een gedeelte van het onderhoud qua eten e.d.

Ik wil er dit jaar graag heen om te kijken wat wij voor hun verder nog kunnen doen. Ook al is het maar een gezin wat je bij staat. Één generatie die je op weg helpt naar een betere toekomst. Dat is al heel wat.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:59

Ik was inderdaad ook al enigszins op de hoogte. Mijn vorige baas heeft met de rotary en instelling opgericht in Roemenië, ook voor beperkte kinderen. Heel goed geregeld, in tegenstelling tot vele andere instellingen daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 11:00

Ik heb voor de geïntresseerden meer info Lachen
Dus roep maar als ik PB's moet sturen Haha!