Dolfijn bespringt toeristen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lindake

Re: Dolfijn bespringt toeristen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 20:28

Arme dolfijntjes. Dat ze gevangen worden gehouden en kunstjes moeten doen vind ik niet zo erg. Maar je moet ze met het nodige respect behandelen en genoeg rust gunnen.

Dat de organisatoren niet willen dat de beelden zich verspreiden begrijp ik. Maar ik praat de daad zeker niet goed. Ze moeten een gepaste straf krijgen en er moet gecontroleerd worden of de dolfijntjes rust genoeg krijgen in de toeristische tijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 00:46

Veel dolfijnen in Dolfinaria komen uit eigen fok, kan me niet voorstellen dat er tegenwoordig veel uit het wild gevangen wordt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 10:57

Nadya schreef:
Heeft iemand ooit wel eens dolfijnen in het echt gezien? Ik wel. Een van de allermooiste momenten in mijn leven, ontroerend, zo schitterend als dat was. Sindsdien ben ik fel tegenstander van dolfinaria. Zeker van die supercommerciele bedrijven, waar ze die dieren in veel te kleine ruimtes houden, veel shows laten doen etc. Ik ben er zwaar allergisch voor.
Als ik in zo'n bericht als dit dan lees dat die dieren 'over moeten werken', tja, dan heb ik weinig medelijden met de mensen, hoor. Ik vind het schandalig en van mij mag er wat aan dit soort toestanden gedaan worden!!! Ja

Ik heb ze in het wild gezien..en zo heb ik nog meer dieren in het wild gezien die hier in een een klein rot kooitje zitten.

Ik had al heel veel moeite met die hordes toeristen op een boot in Nieuw Zeeland die dan gingen zwemmen met dolfijnen. Ben toen ook niet meegegaan.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:23

Hier een andere kant van het verhaal, wat moeten we nu nog geloven?

http://www.dolphin-academy.com/news/200 ... glish.html

On January 1, 2008, three swimmers were caught by surprise when one of the dolphins veered off course and landed sideways against them. Analysis of Dolphin Academy’s complete video tape of the accident revealed that one dolphin attempted to change position with the other en route to the jump. It appears that once the dolphin Annie recognized there was no room to complete the maneuver, she “bailed out” to her right. However, in attempting to abort, she slid directly into the three swimmers.

Fortunately, no one was seriously injured. As a precaution, paramedics were called to provide professional medical evaluations. One swimmer elected to ride with the paramedics to the hospital for a doctor’s exam. She was accompanied by her spouse and a staff member of Dolphin Academy. The doctor suggested she may have suffered a mild concussion, released her that afternoon, and declared her fit to travel for her prescheduled flight home the following day.

Our guest re-visited Dolphin Academy the following morning and declared that she will visit us again in the future.

Several reports in the media have contained gross exaggerations and absolute fabrications. The swimmer was not “paralyzed” and this was most certainly not a “deliberate attack” on the part of the dolphin, simply a miscalculation on her part. Annie was by no means “stressed” or “exhausted” and Dolphin Academy never schedules “extra programs” in order to accommodate holiday business. Our daily schedule remains the same regardless of the demand for space.

Furthermore, the claim that the staff of Dolphin Academy confiscated photo and video equipment and harassed observers is a bold-faced lie. Our programs take place in plain view of the public and we have never denied observers the use of their cameras.

Since the inception of Dolphin Academy, more than 32,000 participants of the swim program have enjoyed their intimate experience without any such incident. We have a proud reputation for providing safe programs. However, interactions with animals can never be 100% risk free. Therefore, we continuously evaluate our programs and procedures. Due to this incident, we have adapted our protocol for the hurdle jump. We will continue to make a concerted effort to provide enjoyable, informative, and safe interaction between humans and dolphins.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:26

Cowgirl schreef:
Nadya schreef:
Heeft iemand ooit wel eens dolfijnen in het echt gezien? Ik wel. Een van de allermooiste momenten in mijn leven, ontroerend, zo schitterend als dat was. Sindsdien ben ik fel tegenstander van dolfinaria. Zeker van die supercommerciele bedrijven, waar ze die dieren in veel te kleine ruimtes houden, veel shows laten doen etc. Ik ben er zwaar allergisch voor.
Als ik in zo'n bericht als dit dan lees dat die dieren 'over moeten werken', tja, dan heb ik weinig medelijden met de mensen, hoor. Ik vind het schandalig en van mij mag er wat aan dit soort toestanden gedaan worden!!! Ja

Ik heb ze in het wild gezien..en zo heb ik nog meer dieren in het wild gezien die hier in een een klein rot kooitje zitten.

Ik had al heel veel moeite met die hordes toeristen op een boot in Nieuw Zeeland die dan gingen zwemmen met dolfijnen. Ben toen ook niet meegegaan.

Ja, ik heb ook problemen met andere dieren in (te kleine) kooitjes. Ja
Helaas doe je er weinig aan. De mensheid heeft blijkbaar de behoefte om beestjes op te sluiten......
Ik probeer er niet aan mee te doen, maar mijn dochtertje is gek op dierentuinen en kinderboerderijen, dus ik ontkom er ook niet aan. Al ga ik haar als ze groter wordt wel uitleggen hoe ik erover denk (en hopelijk denkt ze dat tegen die tijd met me mee). Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:29

De goede naam van een bedrijf is sneller stukgemaakt en soms onherroepelijk stukgemaakt dan weer rechtgezet. Iig ben ik blij dat ook de kant van de Dolphin Academy belicht wordt...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:31

Dichter bij Dolfijnen: leuk en veilig
Afgelopen weekend is in een dolfinarium op Curaçao een ongeluk gebeurd. Tijdens een interactief programma kwam een springende dolfijn bovenop drie gasten terecht. Die zijn daarbij gewond geraakt.

Ook in het Dolfinarium worden interactieve programma’s gehouden, bijvoorbeeld Dichter bij Dolfijnen. Veiligheid, respect voor de dieren en plezier gaan tijdens dit programma hand in hand. Gekleed in een duikpak gaan gasten tot maximaal hun middel het water in.
Tijdens dit programma is er veel contact met de dieren, maar er wordt bewust niet gezwommen met de dolfijnen. De deelnemers blijven altijd aan de rand van het bassin en gaan als het ware op visite bij de dolfijnen. Door in dit ondiepe deel van de Odiezee te blijven, hebben de dieren zelf de keus of ze mee willen doen aan het programma. Bovendien vindt het Dolfinarium het geen goed idee als er mensen in de Odiezee zwemmen die niet bekend zijn met de dieren.

Het Dolfinarium kan geen garantie afgeven dat er in Nederland nooit een ongeluk met dolfijnen zal gebeuren. Tegelijkertijd doen we er alles aan om ons park zo veilig mogelijk te maken, voor mens en dier. Zo zijn er tijdens de programma’s altijd trainers aanwezig. Zij kennen als geen ander de karakters van de dieren en kunnen tijdig inspelen op de situatie. Ook maken de dieren geen sprongen in de nabijheid van onze gasten.

In de zeven jaar dat wij dit programma aanbieden, hebben wij nog nooit een ongeluk meegemaakt. Wel hebben duizenden mensen een onvergetelijke ervaring beleefd. En daarvoor is het programma ook bedoeld. Juist in een veilige omgeving kun je optimaal genieten van onze Sterren van de zee.

http://www.dolfinarium.nl/?do=content&page=204

Te lezen op de site van Dolfinarium Harderwijk

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 16:39

@HorseyDude: Dit is de manier van media om maar vooral aan te tonen dat die dolfinaria niet fout zijn, ze doen er alles aan om iedere agressieve actie van de dolfijn om te praten tot "ongelukje".
Als je de kenners moet geloven, kan een dolfijn niet zulk ongelukjes maken omdat ze daarvoor te slim zijn.
Probleem is echter dat dat dier op geen enkele andere manier kan laten zien dat ie niet blij is. Daar komt dan nog bij dat naive mensen denken dat een dolfijn blij is omdat ie altijd "lacht". Maar dat beest kan er ook nix aan doen dat z'n mond nou eenmaal zo gevormd is....

Wat betreft de dolfijnen die rondzwemmen in Dolfinaria; deels in gevangenschap geboren, grotendeels gevangen uit het wild; dat een gedeelte in gevangeschap geboren is maakt in dit geval niet uit want een dolfijn kan niet zoals een hond en een kat gedomesticeerd worden, hij zal altijd wild blijven. Het is een roofdier dat veel plaats nodig heeft.
Dus argumenten als "als de dolfijn geen truckjes wil doen hoeft ie het niet" gaan niet op. Het houden van een dolfijn is een basin is al een kwelling voor hem; in het wild leggen deze beesten kilometers en kilometers per dag af....

En dan was er nog het argument van gehandicapte kinderen om daarvoor dolfijnen in een bakje te houden; in geen enkele studie is bewezen dat dolfijnen MEER goede invloed hebben op deze kinderen dan bv een hond, kat of paard. Er zijn WEL studies die bewijzen dat ze EVENVEEL invloed hebben....een hond of kat doet dus hetzelfde als die dolfijn! Alleen omdat het exotische de mens altijd al heeft aangetrokken, wordt er met dolfijnen gezwommen. Om de therapeutische reden hoeven we daar dus niet mee door te gaan.....

Mijn conclusie; laat die beesten aub los (aangezien je een dolfijn nooit werkelijk kunt temmen, zullen ze dit ook overleven) en houd op met rare redenen te verzinnen waarom je een dolfijn wel in een bakje zou mogen stoppen.

Ik vind Marianne Thiemen een beetje een werledverbeteraar, maar hierin heeft ze zeker gelijk!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:14

Als een dolfijn agressief wordt, heeft hij zeer zeker een manier om dat te uiten. Het is bekend dat dolfijnen haaien te lijf gaan en er zijn de nodige natuurfilms die pestgedrag en knokpartijen van dolfijnen onderling laten zien. Daar is geen bewuste pletactie voor nodig.

Ik geloof gerust dat het een inschattingfout is wat er in Curacao gebeurt is. Omdat dolfijnen zo slim zijn, zouden ze dan nooit een (inschattings) fout kunnen maken?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:41

onze school heeft een uitwisselingstraject met dit bedrijf en mijn klasgenootje is vorig jaar daar aan het werk gegaan voor enkele maanden. jongens.. het blijven dieren die ook inschattingsfouten maken. het personeel daar doet echt zijn best voor de dieren en voor de mensen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:16

Tja, raar verhaal dan, nu blijkt dat ze gewoon wilde dolfijnen uit Cuba gekocht hebben....
Dat vind ik dus echt niet kunnen.

bloempie186

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 15:23

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:59

Cassidy schreef:
Als een dolfijn agressief wordt, heeft hij zeer zeker een manier om dat te uiten. Het is bekend dat dolfijnen haaien te lijf gaan en er zijn de nodige natuurfilms die pestgedrag en knokpartijen van dolfijnen onderling laten zien. Daar is geen bewuste pletactie voor nodig.

Ik geloof gerust dat het een inschattingfout is wat er in Curacao gebeurt is. Omdat dolfijnen zo slim zijn, zouden ze dan nooit een (inschattings) fout kunnen maken?

Dolfijnen zijn gewoon ook niet erg lief voor elkaar tijdens paringstijd, en dat verklaart ook veel dolfijn aanvallen, en natuurlijk de psychische stress die een dolfijn krijgt bij groepsverstoring. Dus niet alleen goede huisvesting zegt iets.
Daarom vind ik het zo spijtig als ik topics lees over dolfijnen zwemmen enzo, mens vermaak hoort toch niet boven dieren te komen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:03

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:16

Nadya schreef:
Tja, raar verhaal dan, nu blijkt dat ze gewoon wilde dolfijnen uit Cuba gekocht hebben....

?? waar staat dit?
voor zover ik weet huren ze de dolfijnen, ze zijn dus niet in het bezit van het bedrijf zelf

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:24

Ik had een mailtje toegestuurd naar SeaWorld (shamu@seaworld.org) om te vragen wat zij ervan vonden, nou ik kreeg gelijk antwoord terug met als antwoord dat zij nooit mensen in het water laten gaan!

Vertaald staat er:

Dank je wel voor het bericht, je wil onze mening over het zwemmen met dolfijnen? Nou, het is potentieel gevaarlijk om met ieder dier in aanraking te komen. Zelfs huisdieren, zoals katten en honden, kunnen erge wonden toebrengen aan mensen en zelfs de dood veroorzaken. Mensen raken contant gewond door het rijden met paarden of koeien houden, enz. Elke aanraking met een dier kan tot verwondingen leiden.

Wij volgen strikte veiligheidsregels tot het vermijden van zulke verwondingen, we werken in een velige werkomgeving voor onze gasten om te participeren in onze programma's. Het is potentieel gevaarlijk om met elk dier hier in SeaWorld te zwemmen, waardoor we ook extra voorzichtig zijn bij de interactie met het dier van welke soort dan ook. Onze dieren zijn goed getrained, ons personeel goed opgeleid en we wijzen onze gasten op de risico's van de interacties. Onze gasten begrijpen de risico's, dus het is de moeite waard!

We hopen dat dit helpt!

Met vriendelijke groeten,

Ask Shamu Team

Voor degene die het orginele bericht wil zien, PM me dan!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 13:26

katiavl schreef:
Cassidy schreef:

Dolfijnen zijn gewoon ook niet erg lief voor elkaar tijdens paringstijd, en dat verklaart ook veel dolfijn aanvallen, en natuurlijk de psychische stress die een dolfijn krijgt bij groepsverstoring. Dus niet alleen goede huisvesting zegt iets.
Daarom vind ik het zo spijtig als ik topics lees over dolfijnen zwemmen enzo, mens vermaak hoort toch niet boven dieren te komen

Oja, die docu heb ik weleens gezien bij National Georaphic: Dolphins, the wild side! Daar werd zelfs gezegd dat Tuimelaardolfijnen zelfs de AGRRESSIEFSTE* dolfijnensoort is!

*=of hoe schrijf je dat?!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:33

Wow dat fimpje!!! Dat ziet er best erg uit! Wat ik wel even kwijt wil over de reacties dat ze zo klein worden gehouden en dat ze meer ruimte nodig hebben en kunstjes moeten doen???
Dat doen we met paarden toch ook? Hoeveel paarden zijn er die nooit in een wei komen of zelden? En die ook oefeningen moeten doen en ook in kleine stallen staan en daardoor ondeugden gaan ontwikkelen? Dit is natuurlijk niet bij ieder paard maar het gebeurt ook!
Ik zeg eerlijk dat ik dolgraag eens met dolfijnen zou willen zwemmen, lijkt me een super ervaring en het gaat altijd goed, alleen nu en da is natuurlijk wel tragisch voor zowel dolfijn als de mensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:11

Lowara schreef:
Nadya schreef:

?? waar staat dit?
voor zover ik weet huren ze de dolfijnen, ze zijn dus niet in het bezit van het bedrijf zelf

Er stond van de week een berichtje in een van de kranten hierover. Het bleek dat ze wilde dolfijnen uit Cuba gekocht hebben, die een stuk goedkoper schijnen te zijn dan tamme dolfijnen. Omdat er internationale regels aan verbonden zijn, komt hier een onderzoek naar en er zouden zelfs kamervragen over gesteld gaan worden (aangezien de Antillen bij NL horen). Dat is wat ik zo snel gelezen had ergens vorige week....

Anouk01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:05

Ik heb afgelopen zomer met dolfijnen gezwommen, Bij deze Dolphin Academy dus.
Wij kregen van te voren hele duidelijke uitleg, ook waar je de dolfijnen niet mocht aanraken en waar juist wel. Het waren zijn echt proffesionele mensen (Zo kwam het echt op mij over) Wij hebben ditzelfde kunstje ook in het water gedaan.
Het is natuurlijk erg voor de mensen die dit juist overkomen is...
Toen ik er van het zomer was zwom ik met 2 dolfijnen en een baby. De jongste die werkt natuurlijk nog niet mee die zwemt wat bij de moeder, maar die had later ook geen zin. Dan laten ze die dieren ook gewoon met rust... Ik ga aankomende zomer weer heen en ga dan ook zeker weer naar Dolphin Academy!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:08

Er is op curaçao ook verdeeldheid over het dolfinarium, want er waren voorstanders om nog meer dolfijnen aan te schaffen, terwijl de dierenliefhebbers er heel erg op tegen zijn.

Ik ben er ook geweest, en de dolfijnen hebben het wel heel goed. Er zijn er een aantal die ook gewoon de open zee in mogen, maar goed, gevangenschap hoort natuurlijk niet bij die dieren.

Anouk01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:13

De dieren kunnen indedaad niet de zee helemaal in, Maar het is ook niet dat ze opgesloten zitten in een basin zoals je hier ziet, Maar in een stuk afgezet zee door rotsen. Lijkt mij alweer wat diervriendelijker. Dieren horen inderdaad niet opgesloten, Maar deze dolfijnen worden met liefde behandeld dat kun je echt niet zien vond ik.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:13

Aah wat zielig..
Hopelijk hebben de trainers hier wat van geleerd.

Een dolfijn hoort inderdaad in de zee maar als ze van kleins af aan in een bassin zitten,
weten ze niet beter en weten ze dus ook niet wat ze missen. IMO.

Filmpje bekeken. De dolfijn spring ook niet zover en hoog als ze normaal zouden kunnen.
De duidelijke vermoeidheid is toch echt wel te zien.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 19:16

Up_to_Date schreef:
Aah wat zielig..
Hopelijk hebben de trainers hier wat van geleerd.

Een dolfijn hoort inderdaad in de zee maar als ze van kleins af aan in een bassin zitten,
weten ze niet beter en weten ze dus ook niet wat ze missen. IMO.

Filmpje bekeken. De dolfijn spring ook niet zover en hoog als ze normaal zouden kunnen.
De duidelijke vermoeidheid is toch echt wel te zien.

Waar haal je die wijsheid ? Natuurlijk instinct is nog aanwezig hoor, groepsgevoel ook dus stressgehalte ook

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:29

Nou, er schijnt weer een akkefietje te zijn gebeurd (zie de website van jaja, De Telegraaf vanavond). Knipoog
Daarbij las ik dat Een Vandaag had uitgezonden dat er in oktober wel degelijk wilde dolfijnen door dit dolfinarium zijn aangekocht in Cuba. Vind ik echt niet kunnen, naast mijn mening dat ik sowieso geen fan ben van het houden van dolfijnen in gevangenschap.