Nathalie schreef:Mijn nekharen gaan hier een klein beetje van overeind staan.
Ze leven in een westerse cultuur maar meer dan de helft van deze echtparen mag hun cultuur niet veranderen van de man. De man doet er dan vaak ook alles aan.
Lees er eens wat boeken over of kijk eens goed om je heen....
Het is allemaal niet zo makkelijk. Ik ken genoeg Nederlandse en Duitse families met Turkse afkomst (vooral veel duitse) waar dit hetzelfde gaat.
En mocht je je er in interesseren, lees dan eens het boek 'Mijn leed draagt jou naam' van Hanife... (ik ben haar achternaam vergeten maar moet zo te vinden zijn)
Er gaat dan een wereld voor je open hoor, dit boek gaat over Hanife die uitgehuwelijkt is en uiteindelijk naar Duitsland verhuist met haar man en kinderen en hoopt op een beter, vrijer leven. Alles wat zij probeert aan te passen aan de duitse cultuur, steekt haar man een stokje voor. Erg veel mishandelingen, en uiteindelijk vermoord hij zijn eigen dochter. Alleen omdat ze zich aan wilde passen aan de westerse cultuur.
En geloof mij, zo gebeurt dat veel. Een oom en tante van mijn vriend bijvoorbeeld wonen in duitsland met hun kinderen en deze man doet er bijvoorbeeld ook alles aan om ze maar binnen de deur te houden en niet in aanraking te laten komen met de westerse cultuur.
Heel erg dat dit gebeurt en veel mensen hebben hier geen weet van, schreeuwen vaak maar dat we in een westers land wonen en dat ze zich aan moeten passen. Het grootste probleem is dat de familie dat vaak wel wil maar de man er een stokje voor steekt.
Overigens is dat echt geen rede om je man te vermoorden.. Maar je weet idd nooit wat er speelt.
Ik heb verschillende waargebeurde verhalen gelezen over vrouwen die 10 jaar vast gehouden werden in hun cultuur met daarbij geestelijke en lichamelijke mishandeling, ook bij de kinderen. Aangifte doen of een scheiding aanvragen is in zo'n situatie echt niet makkelijk.
Ik kan best begrijpen (bij elke vrouw die zon leven heeft, ook nederlandse vrouwen) dat je op een gegeven moment doordraait.
Goed, ik kan het hier ook in vinden. Op zich weet ik niet hoe het zit met families. Maar dit is mijn inzicht, maar ik zal heus niet de enige zijn die dit inzicht heeft. Omdat we ook niet weten hoe het daadwerkelijk zit.
Maar toch, ik vind het ook weer een beetje van ''iedere moslim man onderdrukt zijn moslim vrouw''.
Daarbij vind ik het nog steeds geen verschil maken.
Het is zoals het is. Moslim of niet. Net zoals iemand al eerder zij hier in het topic. ''Wat me opvalt is dat er een moslimechtpaar staat.''
Rechtspraak staat buiten geloofsovertuiging.