Zwangerschap en je werk. Verantwoording afleggen aan je baas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zwangerschap en je werk. Verantwoording afleggen aan je baas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:42

lucas03 schreef:
een man kan toch ook een haarnetje. Wat een kul is dat dan ook weer....

Dat bedoel ik, heb al menig maal mee gemaakt dat van de baas het haar er af moet, uit hygienisch oogpunt en presentatie (in de keuken???) Verward Bazen kunnen wat dat betreft zich met zaken bemoeien.........

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:15

Nee hoor een werkgever heeft er echt niks mee te maken.

Ik run samen met 1 collega het secretariaat van onze afdeling wij zijn 2 jaar geleden 10 weken na elkaar zwanger geworden. Ja het is idd erg lastig dat er dan 2 vervangers gezocht moesten worden. Maar wij hebben geen onvertogen woord gehoord. Mijn collega is nu weer aan het proberen om zwanger te worden en ik wil ook geen 2 jaar meer wachten dus de kans zit erin dat we weer tegelijk zwanger zijn. Ze zullen het misschien wat minder leuk vinden maar dat is zeker niet ons probleem. Ik ga er zeker ook geen rekening mee houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:24

Nou ik heb een heel andere mening. Natuurlijk heeft je werkgever niks met je gezinsplanning te maken.
Maar hij heeft wel te maken met de weken dat je zwangerschapsverlof hebt en dus uit de running bent want dat treft regelrecht het WERK, en heeft dus niets met je privé leven te maken maar met hem als werkgever.

Als je ziek bent, ben je ook uit de running en dat is ook vervelend, maar dat weet je niet van te voren. Als je zwanger gaat worden weet je wel van te voren hoelang een ongeveer wanneer je uit de running bent. En dat kan bij bepaald werk al zo zijn als je een buik begint te krijgen.

Ik zou zelf eigenlijk gewoon geen vrouwen aannemen omdat ze zwanger kúnnen raken, en het denk ik niet mogelijk is om contractueel vast te leggen dat ze niet zwanger mogen raken. Dan kun je het beter slinks ontwijken.

Wat tattoos betreft, ook daar heeft je werkgever in principe niet mee ta maken, maar wél waar het werk, dus zijn terrein betreft. En als het on-etisch is, zoals dat heet, om een zichtbare tattoo/piercing te hebben, dan wordt je daarom niet aangenomen, of ontslagen als je een tattoo/piercing neemt.
Denk aan een ober in een poepchique restaurant met een tattoo in zijn nek of piercing in de onderlip. Dat willen de gasten niet zien en daarom kan een baas het niet toelaten. En zo zijn er meer situaties te bedenken.
Natuurlijk scheelt het ook wel of je een doodskop of een roosje hebt en hoe groot. Het gaat er dus om in hoeverre klanten aanstoot kunnen nemen. Voor een baas zijn nu eenmaal de klanten, die geld in het laatje brengen, heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:59

Lusitana schreef:
Nou ik heb een heel andere mening. Natuurlijk heeft je werkgever niks met je gezinsplanning te maken.
Maar hij heeft wel te maken met de weken dat je zwangerschapsverlof hebt en dus uit de running bent want dat treft regelrecht het WERK, en heeft dus niets met je privé leven te maken maar met hem als werkgever.

Als je ziek bent, ben je ook uit de running en dat is ook vervelend, maar dat weet je niet van te voren. Als je zwanger gaat worden weet je wel van te voren hoelang een ongeveer wanneer je uit de running bent. En dat kan bij bepaald werk al zo zijn als je een buik begint te krijgen.

Ik zou zelf eigenlijk gewoon geen vrouwen aannemen omdat ze zwanger kúnnen raken, en het denk ik niet mogelijk is om contractueel vast te leggen dat ze niet zwanger mogen raken. Dan kun je het beter slinks ontwijken.

Lang leve de wet gelijke behandeling! Clown

Tuurlijk is het lastig voor een werkgever als jij met zwangerschapsverlof gaat, maar het kost ze voornamelijk administratieve romslomp met het UWV.

En helaas kunnen sommige vrouwen níet zwanger worden, hoe graag ze het ook zouden willen. Ik heb een boel mensen in mijn omgeving die vruchtbaarheidsbehandeling na vruchtbaarheidsbehandeling hebben ondergaan, mensen die nooit kinderen zullen krijgen, mensen die langer dan 10 jaar bezig zijn geweest voor ze eindelijk zwanger raakten... Het krijgen van kinderen valt nu eenmaal niet 100% te plannen, en als jij dan nog een paar jaar aan het wachten was tot je werkgever je 4 maanden kon missen, terwijl je er dus al eerder achter had kunnen komen dat het niet vlekkeloos verloopt... Dan sla je jezelf toch voor je kop??

Ben je 28, en kom je in de vervroegde overgang bijvoorbeeld. En je had al jaren aan kinderen kunnen beginnen, en eigenlijk ook wel gewild, maar je deed het niet omdat je baas het lastig vond... Dág kansen!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:01

Muah er zijn voors en tegens. Wij mogen ook geen zichtbare tattoos en piercings (werk in een hotel) en ik vind dat persoonlijk ook netter.
Heb je het toch, moet je het afplakken of in ieder geval verbergen.

Ze verbieden je dus niet om een tattoo op je enkel te zetten, maar zeggen wel dat je het niet mag laten zien!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:18

Rock schreef:
En helaas kunnen sommige vrouwen níet zwanger worden, hoe graag ze het ook zouden willen. Ik heb een boel mensen in mijn omgeving die vruchtbaarheidsbehandeling na vruchtbaarheidsbehandeling hebben ondergaan, mensen die nooit kinderen zullen krijgen, mensen die langer dan 10 jaar bezig zijn geweest voor ze eindelijk zwanger raakten... Het krijgen van kinderen valt nu eenmaal niet 100% te plannen, en als jij dan nog een paar jaar aan het wachten was tot je werkgever je 4 maanden kon missen, terwijl je er dus al eerder achter had kunnen komen dat het niet vlekkeloos verloopt... Dan sla je jezelf toch voor je kop??

Ben je 28, en kom je in de vervroegde overgang bijvoorbeeld. En je had al jaren aan kinderen kunnen beginnen, en eigenlijk ook wel gewild, maar je deed het niet omdat je baas het lastig vond... Dág kansen!

Het gaat hier of een werkgever te maken heeft met je privé leven. Het gaat niet over onvruchtbaar heid.

Als je bang bent dat je geen kinderen kunt krijgen en het belangrijk voor je is dat je zo nodig moet, begin daar dan mee en ga daarna eens aan werk denken.

Je kunt niet plannen om kinderen te krijgen, maar je kunt WEL plannen omze NIET te krijgen.

En je werkgever heeft er mee te maken, wat maakt het uit dat het "alleen maar" administratieve rompslomp is? (Wat dacht je van het feit dat een ander je plek moet innnemen of je werk stillegt voor een tijd? Wat dat doet voor een bedrijf?)

Mijn punt blijft dat een werkgever wel degelijk met dat stukje van jouw privéleven te maken heeft, omdat het HEM/haar raakt en dan is het niet meer privé. Wettelijk kunnen ze helemaal niks, dus ze moeten het met een vriendelijk gesprek proberen. Maar je zal maar als werkgever een stuk of vijf van die broedse kippen in je berdrijf hebben die elk jaar een kind krijgen. Wel eens over nagedacht? Stel je bent een project aan het opzetten en het wordt steeds verbroken door die roze wolk ideeën van vrouwtjes?

En het blijft niet bij de geboorte, was het maar zo. Daarna begint het pas: "kan ik vrij krijgen? Ik moet met de baby dit of dat, baby is ziek, baby dit, baby dat." Daar val je dus ook je werkgever lastig met je privé leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:24

Ook maar niet sporten dan maar, want als je je been breekt is je baas ook de pisang!

Wat een onzin, gelukki denkt de wet daar heel anders over Haha!

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:06

Tja dat is het risico van een werkgever.
Daarbij is het in nederland behoorlijk goed geregeld want je krijgt als werkgever 95% van de kosten voor een vervanger vergoed.

Dat het lastig kan zijn voor een werkgever zal ik niet ontkennen. Maar dan moet je of alleen maar mannen aannemen of geen werkgever worden. Ik vind nog steeds dat mijn werk er niks mee te maken heeft of ik wel of niet zwanger wil worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:57

Hij heeft idd niets te maken met of je zwanger wilt worden, maar wel of hij zelf zwangere vrouwen in dienst wil hebben/houden.
Er kan dan wettelijk niets gedaan worden, maar een baas mag rustig zijn voorkeur uitspreken voor niet zwanger en aangeven hoe hij er over denkt, waar het werk betreft, want daar is het geen privé aangelegenheid meer.

Wat sporten betreft, er zijn zeker bedrijven die bezwaar maken als je aan radicale sporten doet en dus het risico verhoogd dat je in de ziektewet terecht komt.
Ook dat krijgen ze wettelijk niet voor elkaar om zoiets in een contract op te nemen, maar ze kunnen bij een sollicitatie je daardoor wel gewoon de baan niet geven en een ander excuus bedenken...

Als je ergens gaat werken, moet je gewoon aan hun voorwaarden voldoen. Als je daar geen zin in hebt, zoek je een ander die andere voorwaarden heeft, lijkt mij.

Het is een fijne lijn, dat is waar, maar ik kan in dit geval het standpunt van zo'n werkgever begrijpen.

Robyn, als men doordat vrouwen zwanger willen worden maar geen werkgever meer wordt, hoe moet men dan aan geld komen? Je kunt ook zeggen, ga gewoon niet werken als je zwanger wilt worden, dan bestaat het hele probleem niet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:59

Lusitana schreef:
Je kunt ook zeggen, ga gewoon niet werken als je zwanger wilt worden, dan bestaat het hele probleem niet.

hoe dacht je dan aan je geld te komen?
als gezin, met minimaal 1 kind dus, leven op 1 salaris is mogelijk... als de verdiender een knettergoede baan heeft!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:02

Lusitana schreef:
Je kunt ook zeggen, ga gewoon niet werken als je zwanger wilt worden, dan bestaat het hele probleem niet.

Naja, da's lekker makkelijk, sommige mensen moeten ook een hypotheek betalen? Ik zou ook graag kinderen willen, volgens mij zou mijn baas er niet moeilijk over doen. En ja, ik zou ook best een moeder willen zijn die thuis kon blijven voor haar kinderen, maar dan moet ik ze in een tent laten wonen bij mijn ouders in de tuin, want dan kan de hypotheek e.d. niet meer betaald worden...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:02

Je kunt NA he zwangerschap gaan werken.De baas heeft geen bezwaar tegen kinderen, maaar zwangerschap.

En, als je geen kinderen hebt, heb je ook die monden niet te voeden....

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:03

Ik heb wel bewust even gewacht met proberen zwanger te worden ivm mijn werk. Ik zou net van baan gaan wisselen, en zat nog vol in mijn sollicitaties. Ook al mag er tijdens de sollicitatie niet naar gevraagd worden, toch wilde ik bewust even wachten.
Nu zijn we volop aan het proberen om zwanger te worden! Ik zou me er verder ook niet te veel aan storen wat je baas zegt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:06

Lusitana schreef:
Je kunt NA he zwangerschap gaan werken.De baas heeft geen bezwaar tegen kinderen, maaar zwangerschap.

kennis van mij heeft dat ook gedaan....
regelmatig afgewezen...
tijdens de sollicitaties werd er keer op keer gevraagd naar het "carrièregat" van een paar jaar, wat er toen gebeurd was....
veel werkgevers zijn er niet happig op dat er een "tijdsgat" zit tussen je opleiding en je eerste werk...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:12

Ja, dat is een bekend probleem voor alle her-intreders.
Maar ik bedoelde meer: hogere school, kinderen, eerste baan.
Ipv van baan-kinderen-baan.
Ik snap dat wachten met kinderen wat men in Nederland doet niet. Maar dat is een heel andere discussie.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:14

ik ben nu zelf 22 en doe een HBO opleiding.... een paar klasgenoten van mij zijn ook van mijn leeftijd en die hebben er bewust voor gekozen aan kinderen te beginnen tijdens hun opleiding.....
minder lesuren dan bv een parttime baan, je bent nog jong en je kunt later aan 1 stuk door blijven werken.... en je krijgt extra tegemoetkomingen....
deze meiden wonen dan ook wel samen met hun vriend, die wél werkt, anders is dit niet te bolwerken...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:16

Tijdens de zwangerschap moet je toch ook eten?
Dus dan zou ik eerst genoeg geld moeten sparen om zelf van te kunnen leven maandenlang en daarna pas zwanger worden? Vind het echt totale onzin!!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:18

Lusitana schreef:
Ik snap dat wachten met kinderen wat men in Nederland doet niet. Maar dat is een heel andere discussie.

Het werkt als volgt:
school --> voorbereiding
baan --> zekerheid, huis, vast inkomen, spaarpot
kinderen

Mensen die na school meteen aan kinderen beginnen hebben nog helemaal niks opgebouwd.
Nee hoor, mijn doelstelling was altijd eerst een goede vaste baan, eigen huis en alles op de rit en dán pas kinderen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:19

Ik zie de baas ook niet zo snel besluiten om de boel maar níet te verkopen wanneer hij een goed bod heeft gehad omdat dat jouw baan wel eens kan kosten.
"Nee hoor, hou je miljoenen maar. Dat kan ik mijn werknemers niet aan doen" Rolleyes

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:20

Lusitana schreef:

Dat komt omdat het leven hier vrij duur is Haha! , de jonge mensen kunnen amper een huis kopen omdat de huizenprijzen zo idioot hoog zijn, en wachtlijsten voor huurwoningen zijn vaak minstens 5 jaar. Ik zou het ook heel graag willen hoor! Maar ten eerste moet je natuurlijk dan wel een partner hebben Knipoog , en veel mensen willen eerst sparen voordat ze aan kinderen beginnen. Carrière maken zie ik ook niet zo zitten hoor, ik ben blij zat met gewoon een leuke baan, en straks misschien (als het wil lukken natuurlijk) kinderen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:21

Ik vind dat je als vrouw geen verantwoording hoeft af te leggen aan je werkgever als je zwanger wordt. Maar dan ook niet piepen als die zwangerschap gevolgen heeft voor je carriere... Als je er niet bent kan een leuk project of een promotie zomaar aan je neus voorbijgaan. Maar dat is dan ook de keuze die je zelf gemaakt hebt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:25

Nuage schreef:
Het werkt als volgt:
school --> voorbereiding
baan --> zekerheid, huis, vast inkomen, spaarpot
kinderen

Mensen die na school meteen aan kinderen beginnen hebben nog helemaal niks opgebouwd.
Nee hoor, mijn doelstelling was altijd eerst een goede vaste baan, eigen huis en alles op de rit en dán pas kinderen.

dat ben ik wel met je eens...
wat dat betreft ben ik vrij ouderwets...
eerst trouwen, dan kinderen...
eerst allebei werken, kijken hoe je per maand uitkomt...
dat een tijd volhouden, je leven op de rit hebben...
een stabiele situatie hebben, ook financieel voordat je aan kinderen begint...
mijn inziens moet je je kinderen namelijk ook wat te bíeden hebben...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:25

Liezel1 schreef:
Lusitana schreef:

hoe dacht je dan aan je geld te komen?
als gezin, met minimaal 1 kind dus, leven op 1 salaris is mogelijk... als de verdiender een knettergoede baan heeft!

m.a.w. kinderen krijgen is alleen voor rijke mensen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:27

Juval, daar lijkt het inderdaad tegenwoordig wel op...
als je als éénverdiener 1900 netto verdiend... en je partner krijgt nog wel wat toeslagen, afhankelijk van de situatie, vind ik het toch écht knap als je daarvan rond kunt komen met 2 kinderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:33

Liezel1 schreef:
Juval, daar lijkt het inderdaad tegenwoordig wel op...
als je als éénverdiener 1900 netto verdiend... en je partner krijgt nog wel wat toeslagen, afhankelijk van de situatie, vind ik het toch écht knap als je daarvan rond kunt komen met 2 kinderen!

Mijn man krijgt nog iets minder binnen dan dat, maar we redden het hoor. Je moet wel je prioriteiten stellen. Dure vakanties, merkkleding en andere echt dure dingen zitten er bij ons niet in.

Maar we hebben allemaal te eten, allemaal kleren, en een dak boven ons hoofd hoor Lachen en wij zijn nu bijna met zijn vijven. Knipoog