Slachtoffer ziet Bokito weer in kader therapie (of niet?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Slachtoffer ziet Bokito weer in kader therapie (of niet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:05

katiavl schreef:
Beest heeft gewoon super slecht verblijf, en hij heeft der uitgekozen voor niets. Hij heeft kei veel mensen voorbijgestoken om bij haar te komen. Lijkt me best dat die twee nooit meer kruisen, en bokito een beter huisvesting krijgt. Dat binnenverblijf is echt te erg

Bokito heeft een schitterend verblijf waar menig aap/mens jaloers op is. Het speciale gorilla eiland is echt super. Kan me niet voorstellen dat een aap denkt: ik baal van mijn huis, ik ga nu even mevrouw Yvonne aanvallen.

Kan dat mens geen therapie krijgen middels het kijken naar foto's van Bokito? Het arme dier heeft blijkbaar nare herinneringen aan haar anders reageert hij niet zo.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:08

Bij gorilla's is het zo dat als je oogcontact maakt met de leider (= Bokito) dan daag je hem uit en wil je je boven hem stellen.. dat is dus wat er al die tijd gebeurde: zij daagde hem (waarschijnlijk onbewust) uit en daar moest hij wel een keer op reageren...

Roverrr

Re: Slachtoffer ziet Bokito weer in kader therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:10

IJp schreef:
Nee haar aanblik naar hem zei hem al genoeg. Knipoog
Ik meen dat ze regelmatig hem bezocht voor de uitbraak, en steeds contact met hem zocht.
Hij schijnt ook al diverse malen in zijn eigen taal te hebben aangegeven dat ie dat niet oké vond, maar de vrouw "spreekt geen aaps" en dacht dat hij haar gewoon leuk vond of zo....

Klopt, op youtube staan er ook meerder filmpjes, dat die tegen de ruiten aanspringt, zijn tanden laat zien ect.
Is het dan niet duidelijk dat die kwaad is?
Laatst bijgewerkt door Roverrr op 29-12-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:11

Zammie schreef:
Bij gorilla's is het zo dat als je oogcontact maakt met de leider (= Bokito) dan daag je hem uit en wil je je boven hem stellen.. dat is dus wat er al die tijd gebeurde: zij daagde hem (waarschijnlijk onbewust) uit en daar moest hij wel een keer op reageren...

Maar ik neem aan dat Bokito dit niet snel vergeet en het veiliger is voor de vrouw dat zij voorlopig (of misschien wel nooit) meer oogcontact maakt met de gorilla?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:12

sowieso geen oogcontact maken. nooit niet, niemand niet, met geen enkele aap (lees goed wat er al getypt is;))

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:13

Kaat18 schreef:
Zammie schreef:

Maar ik neem aan dat Bokito dit niet snel vergeet en het veiliger is voor de vrouw dat zij voorlopig (of misschien wel nooit) meer oogcontact maakt met de gorilla?

Volgens mij heeft een gorilla een heel goed geheugen en lijkt het mij ook beter dat zij niet meer in de buurt van de gorilla's komt. Maar ik denk dat de dierentuin dit zelf ook wel weet en haar hopelijk niet meer toelaat bij deze dieren...

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:15

Ik vind het allemaal uitdagen van die vrouw om er toch weer heen te gaan. Als ik de eigenaar van die dierentuin was had ik haar verboden ooit nog naar Bokito toe te gaan. Vind het echt zielig voor die aap die er verder ook niks aan kan doen dat dat wijf gestoord is Scheve mond

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:17

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:27

Ik denk dat het grote probleem vaak zit bij het vermenselijken van de dieren (hoevelen stellen niet dezelfde eisen aan hun paard als aan hunzelf?).

Oogcontact zoeken is inderdaad zo'n ding. Bij mensen graag gewild, maar bij een gorilla juist niet gewild.
Of het laten zien van de tanden. Een ":D" bij gorilla's heeft toch een heel andere betekenis dan bij ons, maar hoevele vrouwtjes zullen wel niet denken dat hij gewoon lief lacht?

Ik ken het hele Bokito-verhaal niet en hoe die vrouw het toen voor elkaar gekregen heeft weet ik niet, maar ik vermoed dat heet zo iets is geweest. Niet omdat ze het dier per se wilde pesten, gewoon uit onkunde. Ik hoop wel dat de vrouw een les heeft geleerd en het dier nu niet meer te kort of uitdagend benaderd, mits mijn vermoeden juist is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:31

Ik heb nooit geweten dat de vrouw vaker in de dierentuin was geweest en hem bewust heeft uitgedaagd? Ik dacht echt dat ze op dat moment gewoon op de verkeerde plek was, en dat het getreiter door een paar jongens was gedaan.
Al gun je haar niet dat ze zo te grazen is genomen, nu ik dit weet wordt veel duidelijk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:37

Cassidy schreef:
Ik heb nooit geweten dat de vrouw vaker in de dierentuin was geweest en hem bewust heeft uitgedaagd? Ik dacht echt dat ze op dat moment gewoon op de verkeerde plek was, en dat het getreiter door een paar jongens was gedaan.
Al gun je haar niet dat ze zo te grazen is genomen, nu ik dit weet wordt veel duidelijk.

Bewust denk ik niet, ze heeft hem getreiterd maar in haar ogen was het liefhebben. Dus gewoon dierenliefde die verkeerd ging

Maar het is aan de dierentuin om dieren van mensen te beschermen, en mensen van dieren. De volledig glazen binnenhok is dus eigenlijk not done, en mits het weten van bokitos voorgeschiedenis naar mensen toe al helemaal niet. Maar goed de natuurlijke huisvesting is optimaal, maar niet optimaal voor bezoekers. En daar draait het schoentje nog altijd

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:40

katiavl schreef:
Bewust denk ik niet, ze heeft hem getreiterd maar in haar ogen was het liefhebben. Dus gewoon dierenliefde die verkeerd ging

Kan best dierenliefde geweest zijn, maar ze is toch al vaker erop aangesproken dat ze zo niet met hem om moest gaan? Of maakt liefde behalve blind ook doof?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:42

zij schijnt gedacht te hebben dat bokita haar leuk vond en daarom naar haar lachtte. de verzorgers hebben haar een aantal keer uitgelegd dat het niet zo was en dat ze het beter niet kon doen. ondanks waarschuwingen bleef ze doorgaan...

dat van die jongens dachtte ze eerst ja...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:43

Cassidy schreef:
katiavl schreef:

Kan best dierenliefde geweest zijn, maar ze is toch al vaker erop aangesproken dat ze zo niet met hem om moest gaan? Of maakt liefde behalve blind ook doof?

De opnames die ik van haar en Bokito heb gezien vond ik eigenlijk best wel zielig. Zoals ze doet, echt niet normaal.... Dus vraag me af of ze wel helemaal loco was.....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:44

Je wilt niet weten hoe dom mensen soms tegenover dieren kunnen zijn. En hoe slecht ze luisteren. Als deze vrouw helemaal in de ban was van Bokito lijkt ze me mentaal niet helemaal stabiel..
Hoewel het de verantwoordelijkheid van de dierentuin blijft natuurlijk, zij moeten de veiligheid waarborgen. Ik zou haar een verbod geven om langs te komen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:48

Cassidy schreef:
katiavl schreef:

Zou best kunnen, maar ik denk dat ze zo zeker was over haar speciale band met bokito (beetje het gorillas in de mist idee?). Dat ze er geen gehoor naar had. Daarbij was er ook een groot sociaal element volgens mij. Ze kreeg altijd positief commentaar van mede bezoekers als reinforcment weegt dat groter op dan de waarschuwingen van de verzorgers. Loutere speculatie hoor

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:50

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:51

Ik ken de geschiedenis ook niet exact, maar als ik het goed heb dan was ze een van de vaste bezoekers van Bokito en deed ze dus...'te familiar' dan goed was.

Ik weet ook niet als ze er al over is aangesproken, maar volgens mij kan het inderdaad ook doof zijn. Doet me denken aan de vrouw die de lieve dalmatiër wou aaien en de eigenares wegwuifde toen die zei dat de hond beet...even later dus een stuk uit haar lip, liefde voor het hondje had haar blind en doof gemaakt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:53

Had ze hem ook niet al bezocht in duitsland toen hij nog klein was, daar heeft ze ook niet het juiste beeld gekregen van omgaan met dieren. Mischien is dat ook een factor?

En heb stage in zoo gelopen, volgens mij zijn veel mensen selectief doof. Net zoals je sommige op de ramen ziet kloppen, als er duidelijk bijstaat dat dit niet mag....

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:55

tja hoe dan ook die vrouw is getekend voor der leven het zou je moeder , oma of wat dan ook maar zijn, ondanks de waarschuwingen, wat ik overigens niet genoeg vindt, had haar dan gewoon verboden om iedere dag te komen, blijdorp is ook in gebreke gebleven, je kan het bokito niet kwalijk nemen , hij zal zich echt geërgerd hebben aan haar, maar dit had toch niet gehoeven,

al met al triest een gestreste aap en een invaliden vrouw

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 06:32

xKatleentjex schreef:
Ik denk dat het grote probleem vaak zit bij het vermenselijken van de dieren (hoevelen stellen niet dezelfde eisen aan hun paard als aan hunzelf?).

Juist!
En laat nu net de dierentuin in Duitsland waar Bokita is geboren en zijn eerste jaren heeft doorgebracht zich daar enorm schuldig aan gemaakt hebben?
Als klein aapje meegenomen in kleertjes naar allerlei gelegenheden waar alleen mensen horen te komen.
Die mensen hebben deze aap al compleet gestoord gemaakt.
Ook daar was hij al eens losgebroken.

Deze mevrouw was er maar 1 van heel veel mensen die zich 'schuldig' maakte aan zogenaamd provocerend gedrag, maar wordt gewoon als pispaaltje gebruikt.
Dat er ook kinderen bezig waren met stenen naar de aap gooien net voordat hij losbrak hoor je niemand meer over.

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 09:10

Ik ben het Bokito gezeur een beetje beu. Laat die aap gewoon aap zijn. Hij stelt er duidelijk niet prijs op dat zij langs komt. En dan is het van die vrouw trauma dit en dat en zij moet het verwerken. Maar als je leest hoe die aap er op reageerd, zo triest. En ik vind die vrouw wel dom, als je dat filmpje ziet van hierboven ergens, was ze hem toen al aan het uitdagen, oh hij laat zijn tanden zien! nou sorry hoor maar dat is toch geen lachen? Als je gek bent in een bepaalt diersoort, zoals wij op0 paarden, dan verdiep je je daar een beetje in, tenminste, dat is mijn mening. Ik was vroeger gek op pinguins, en wist er veel van. Laat dat mens der trauma verwerken in een andere dierentuin, in burgers zoo hebben ze ook een grote gorilla.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:25

Kaat18 schreef:
katiavl schreef:
Beest heeft gewoon super slecht verblijf, en hij heeft der uitgekozen voor niets. Hij heeft kei veel mensen voorbijgestoken om bij haar te komen. Lijkt me best dat die twee nooit meer kruisen, en bokito een beter huisvesting krijgt. Dat binnenverblijf is echt te erg

Bokito heeft een schitterend verblijf waar menig aap/mens jaloers op is. Het speciale gorilla eiland is echt super. Kan me niet voorstellen dat een aap denkt: ik baal van mijn huis, ik ga nu even mevrouw Yvonne aanvallen.

Kan dat mens geen therapie krijgen middels het kijken naar foto's van Bokito? Het arme dier heeft blijkbaar nare herinneringen aan haar anders reageert hij niet zo.

Wat voor een aap als bokito goed is, is geen menselijk contact hand off manier. De huisvesting is nog altijd gebouwd naar de bezoekers toe Want als ze geen aap kunnen zien, gaan ze niet betalen natuurlijk. Dat verstoort hun natuurlijk gedrag ook in meerdere maten dan je denkt.
En niet alleen buitenverblijf is belangrijk, het binnenverblijf ook. En daar falen glazen verblijven enorm in. Maar goed een zoo die zegt dat gorillas niet kunnen zwemmen, mag meer naar national geo zien

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:29

RianneH schreef:
Heb er maar even een filmpje bij gezocht. Ik zou niet zeggen dat hij het echt gezellig vind..
http://www.youtube.com/watch?v=PUmCaoBOfGo

Hij wil aandacht van me hebben, bah bah ... Scheve mond
Lijkt wel of ze enorm op het beest gei.. ( vul zelf maar in ) Misselijk

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:35

Cyntje schreef:
RianneH schreef:
Heb er maar even een filmpje bij gezocht. Ik zou niet zeggen dat hij het echt gezellig vind..
http://www.youtube.com/watch?v=PUmCaoBOfGo

Hij wil aandacht van me hebben, bah bah ... Scheve mond
Lijkt wel of ze enorm op het beest gei.. ( vul zelf maar in ) Misselijk

als ik de puntjes invul kom ik op hetzelfde uit als ik dacht! Koe