Docent knuppelt konijn dood voor klas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ismay__

Re: Docent knuppelt konijn dood voor klas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:08

Belachelijk!
Vind dit echt nergens op slaan.
Waarom is het nodig om een konijn dood te slaan?
Het beestje was ziek, maar dat is geen reden Boos! !
Geef hem dan gewoon een spuitje Boos!

Heb hier geen woorden voor ..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:11

Leuke school. Bloos!

Vind het echt te gek voor woorden dat iemand op die manier handelt. Vraag me ook af of zo'n docent gehandhaafd moet blijven.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:12

Dat vind ik nou echt niet kunnen
Arm beest...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:15

Citaat:
De docent die nu in opspraak is, zou volgens een andere leerlinge ook al eens een les kippenslachting hebben georganiseerd.

,,Ik heb die les geweigerd, omdat ik een dierenvriend ben. Ik ben niet op deze school gekomen om te slachten.’’

Dit heb ik ook meegemaakt op mijn school. Kom je nota bene omdat je van dieren houdt en meer wilt leren over de verzorging, moet je kuikentjes opgepropt in kleine hokjes vetmesten en vervolgens slachten voor het kerstdinér.. Gestoord Ik heb dit ook geweigerd (waar ze niet blij mee waren, dus moest ik de ranzige 'hokken' schoonmaken waar de kippen in hadden gezeten).

Met het konijn is opzich wel raar, doe dat dan waar de kinderen niet bij zijn en doe het goed. Ik vind het opzich een goede zaak om een dier meteen uit zijn lijden te verlossen zonder eerst een stressvolle rit naar de dierenarts. Maar dan moet het wel goed gaan.

En dat die vent een cavia tegen het raam smeet omdat hij gebeten werd is gewoon te ziek voor woorden! Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:18

Ik heb ook een dierenwinkel maar nog nooit een konijn doodgeknuppeld. Is gelukkig nog nooit nodig geweest om een dier af te maken, mocht het wel zo zijn dan zijn daar wel snellere en pijnloze manieren voor. Als je daar zoals deze docent niet handig in bent zou ik idd voor een spuitje naar de veearts gaan.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:20

Belachelijk, doe je toch niet waar leerlingen bij zijn?! Bij ons op school moet soms ook een dier afgemaakt worden omdat het ziek is maar niet met allemaal leerlingen erbij, echt belachelijk..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:22

Citaat:
Veder heb ik biggetjes zonder verdoving gecastreert, tanden geslepen en het staartje afgebrand, ja ook zielig maar het MOEST voor de les

Je moet helemaal niks. Ik moest dit ook doen maar heb geweigerd. Het is JOUW keuze en jouw eigen geweten. Als je er mee kunt leven, okee, maar ik kan dat iig niet.

Ik weet best dat er niet altijd de mogelijkheid is om naar de DA te gaan voor een spuitje (alhoewel dat meestal om financiele redenen is), maar dan moet je zo'n beest wel goed en in 1x dood maken. Deze meneer heeft duidelijk geen idee gehad waar hij mee bezig was. Krijg die indruk wel vaker bij dergelijke opleidingen, dat er zo nodig "hard" gedaan moet worden om zo de leerlingen af te harden. Grote onzin. Deze kneus mag wat mij betreft gewoon ontslagen worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:26

bromfiets schreef:
BarbaLala schreef:
Begin te denken, omdat het om meerdere incidenten gaat, dat het meneer meer gaat om het sadistisch ombrengen van dieren,dan om goed onderwijs bieden.. Nagelbijten / Gniffelen

Nee, dit is een verkeerde interpretatie. Er zit een groot verschil tussen de ouderwetse boerendocenten en de jongere lichting. Voor de ouderwetse docenten is dit gewoon de lesstof en de pratijk die al jaren en jaren op dit soort scholen gegeven worden. Voor hun is het de normaalste zaak van de wereld alleen is de wereld om hen heen veranderd.

Dit klopt denk ik ook. Zo heb ik regelmatig een veearts van de oude stempel bij mijn paarden weg gestuurd. Hetzelfde goldt voor de katten, en de hond: is het zo'n lompe boeren botterik? Dan pak ik mijn dier op en ga ergens anders heen.
Deze types zijn prehistorisch bezig en worden hopelijk allemaal snel vervangen door jongere correcte verstandige exemplaren. Het is te hopen dat dit soort leraren hun "wijsheid" niet doorgeven....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:33

Citaat:
de ouderwetse boerendocenten

Ik kom uit een hele familie vol boeren, maar NIEMAND van hen zal het ooit in zijn hoofd halen om een dier op zo'n manier om het leven te brengen. Ze zullen best wel een kip slachten of een big doodmaken als dat nodig is, maar dan wel op een kundige manier en met respect voor het dier. Als mijn "lompe-boeren" opa er achter zou komen dat ik een konijn op dergelijke manier doodgemaakt had, dan zou hij me hoogstpersoonlijk het ziekenhuis in knuppelen, en terecht.
Een echte ouderwetse boerendocent zal de leerlingen leren om op een eerlijke manier met dieren om te gaan. Hoort daar soms bij dat je het beestje doodmaakt op een manier die er uiterlijk niet zo mooi uit ziet? Ja. Maar een dier laten lijden hoort daar zeker niet bij.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 00:16

Ellebel schreef:
Citaat:
Veder heb ik biggetjes zonder verdoving gecastreert, tanden geslepen en het staartje afgebrand, ja ook zielig maar het MOEST voor de les

Je moet helemaal niks. Ik moest dit ook doen maar heb geweigerd. Het is JOUW keuze en jouw eigen geweten. Als je er mee kunt leven, okee, maar ik kan dat iig niet.

Ik MOEST het dus wel!
Was voor het kerncertificaat commerciële veehouderij en als je deze handeling niet deed, voldeed je niet aan de norm om het certificaat voldoende af tesluiten, waardoor je het certificaat niet behaalde en je daardoor geen compleet diploma meer kon halen.
Er is 1 studiegenoot geweest die die bleef weigeren en die heeft geen volledig diploma. Ze is er nog tegen in bezwaar gegaan op school, maar waar het op neer kwam was dat als de school voor elke handeling die een student weigert te doen, een vervangende opdracht moet geven, er weinig meer overbleef van de oorspronkelijke opleiding. Daar wil ik wel aan toe voegen dat ik het daar NIET klakkeloos mee eens ben, het is/was de mening van de school en hoe dat nu gaat weet ik niet.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 01:00

Ellebel schreef:
Citaat:
de ouderwetse boerendocenten

Ik kom uit een hele familie vol boeren, maar NIEMAND van hen zal het ooit in zijn hoofd halen om een dier op zo'n manier om het leven te brengen. Ze zullen best wel een kip slachten of een big doodmaken als dat nodig is, maar dan wel op een kundige manier en met respect voor het dier. Als mijn "lompe-boeren" opa er achter zou komen dat ik een konijn op dergelijke manier doodgemaakt had, dan zou hij me hoogstpersoonlijk het ziekenhuis in knuppelen, en terecht.
Een echte ouderwetse boerendocent zal de leerlingen leren om op een eerlijke manier met dieren om te gaan. Hoort daar soms bij dat je het beestje doodmaakt op een manier die er uiterlijk niet zo mooi uit ziet? Ja. Maar een dier laten lijden hoort daar zeker niet bij.

Ik ben het helemaal met je eens dat de manier waarop niet deugt, maar die woorden waren reactie op iemand anders die dacht dat die leraar een sadist was Knipoog En niet alle docenten zijn er even goed in om de theorie op een kundige en eerlijke manier in de praktijk te brengen, dat zie je wel weer...

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:48

Wat zielig zeg!
vooral voor de ogen van de HELE klas... Verdrietig
die kerel moet gewoon opgesloten worden zeg, tjeee!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:51

Nou zeg dit is niet normaal, wat een reflex heeft hij een cavia tegen een raam gooien wat denkt hij? Zullen ze eens met hem moeten doen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:52

JEZUS!
Ik heb hier dus echt geen woorden voor!
Wat een ontzettende h*fter! Die moet je zelf doodslaan!
Echt vreselijk! En dat is een docent, hoe bedoel je; ik leer mijn leerlingen geen respect bij voor dieren!

Ik vind het belachelijk dat het op die school er zo aan toe gaat (en wie weet hoeveel scholen er nog meer zo zijn?) Daar mag van mij een hele goede controle op gaan komen, en als het gebeurd, hele hoge boetes en straffen!

Mijn vriend is kok en voor zijn opleiding heeft hij een kreeft moeten koken, dus levend in het kokende water. Vreselijk vind ik dat! Maar ik kan het nog steeds niet geloven dat je dat moet doen voor je opleiding. Ik had hem ook gevraagd waarom die het dan deed en hij zei dat je anders inderdaad je diploma niet kon halen.
Dat vind ik dus zo belachelijk he! Je wordt dus gewoon gedwongen tot dierenmishandeling.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 11:52

Ik heb een dierenopleiding gevolgt.Wij kregen ook wel eens dingen over slachten voor ons neus(d.m.v. video's).Ook hebben we een keer verse kadavers van kippen voor ons neus gehad om te ontleden Misselijk .
De enigste dieren die ik een wat minder diervriendelijk einde heb zien krijgen waren muizen en babyratjes....voor de slangen, dus dat is gewoon natuur.Maar wat deze leraar heeft gedaan is niet correct.Als het dier toch perse dood wilde knuppelen had hij maar moeten wachten tot hij alleen was met zijn 'slachtoffer' en danhad hij het nog op een humanere manier kunnen doen!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:01

Ik ben zelf een docent dierhouderij en ga hier later deze week nog even op reageren. (ik heb nu geen tijd)

Voor alle mensen die gepikeerd hebben gereageerd over het zelf doden van dieren de volgende vragen:
-gaan jullie graag naar de dierentuin?
-eten jullie vlees?
- vinden jullie het niet hypocriet te genieten van allerlei zaken waar dieren voor worden gedood, maar alles moet wel achter gesloten deur plaatsvinden zodat niemand het ziet?

Nog los van excessen zoals het gooien met cavia's en het onjuist doden van dieren vind ik de reacties zeer overtrokken. Ik denk dat jullie van het merendeel aan vlees dat op je bord ligt zelf geen idee hebben hoe dat dier aan zijn einde is gekomen. Leerlingen van een agrarische school hebben dat wel. Dat vind ik juist.

Ik reageer er later nog een keer op met mijn insteek in mijn lessen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:16

Ik heb zelf 3 jaar les gevolgd aan een agrarische school, en heb vanalles gezien, ben in het slachthuis geweest enz.
Zelf heb ik dit soort handelingen nooit hoeven uitvoeren, en denk niet dat ik het ooit over mijn hart zou kunnen krijgen.

Vergis je niet, ik ben geen doetje. Ik heb genoeg dieren in mijn armen zien sterven en weet dat als er geen andere optie meer is dat de dood dan de beste is.
Maar ik vind het NIET aanvaardbaar wat deze beste man gedaan heeft. Mijn vader heeft ook onze volkgeltjes de nek omgedraaid als het niet anders kon, maar hij had wel de vaardigheid en hoefde niet 5 keer te draaien of te gooien. daarbij vind ik dat je dat gewoon NIET in een klas met leerlingen doet. Dat ze zich bewust moeten worden dat die kant ook bij het dieren houden hoort, oke, maar dat hoeft niet op deze manier.

Ik denk dat deze meneer geen beste aan mij had gehad als ik in die klas gezeten had Nagelbijten / Gniffelen

@ Rakni, ja ik eet vlees maar dat wilt niet zeggen dat ik het EENS ben met de manier waarop het gebeurd, laten we dat even duidelijk maken. Verder gebruik ik geen enkel product waarvoor een dier heeft moeten sterven, daar let ik heel juist op. En dat je insteek is dat kinderen op een agrarische school wel weten hoe een dier aan zijn einde komt vind ik prima maar dat hoeven ze op deze manier niet te leren.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:22

bah dat is echt onaanvaardbaar gedrag...

leuk zo'n dierenopleiding.. denk dat de leerlingen voor slagersopleiding kiezen, willen ze dit zien Nagelbijten / Gniffelen het is nog wel een school hoor!!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 12:29

rakni schreef:
Voor alle mensen die gepikeerd hebben gereageerd over het zelf doden van dieren de volgende vragen:
[....].

En wat is het eindelijke doel van de lessen?
"Kijk leerlingen, op de video of op deze plaats die we bezoeken gaan ze zo met dieren om. Zo worden de dieren behandeld die later op jullie bord terrecht komen. Ik hoop dat jullie hierover nadenken en misschien wel een besluit nemen om later jullie dieren niet zo te behandelen, daarom gaan wij leren om het wel op een diervriendelijke manier te doen."

of

"Kijk leerlingen, zo worden de dieren in het echt behandeld. En omdat het zo nu eenmaal in de werkelijkheid er aan toe gaat, zal ik het zelf ook even demonstreren. En omdat er in de werkelijkheid zo met dieren wordt omgegaan, verplicht ik jullie om hetzelfde te doen, want zo geraken ze nu eenmaal op jullie bord. En als ik het jullie verplicht zal het wel niet verkeerd zijn, dus leer je volgende generatie maar gerust dat dit een normale manier is en dat er zeker niets aan verandert moet worden."

Of zit er ergens een kink in mijn logica Blond .

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 13:50

rakni schreef:
Ik ben zelf een docent dierhouderij en ga hier later deze week nog even op reageren. (ik heb nu geen tijd)

-eten jullie vlees?
- vinden jullie het niet hypocriet te genieten van allerlei zaken waar dieren voor worden gedood, maar alles moet wel achter gesloten deur plaatsvinden zodat niemand het ziet?

Nog los van excessen zoals het gooien met cavia's en het onjuist doden van dieren vind ik de reacties zeer overtrokken. Ik denk dat jullie van het merendeel aan vlees dat op je bord ligt zelf geen idee hebben hoe dat dier aan zijn einde is gekomen. Leerlingen van een agrarische school hebben dat wel. Dat vind ik juist.

Ik geef je hier groot gelijk in, mede door de agrarische school waar ik op zat ben ik nu in gaan zien om geen vlees te eten en zo min mogelijk producten te gebruiken die met dieren te maken hebben.

Maar ik had daar geen slachtingen voor nodig om daar achter zien te komen. Ik heb het kippen slachten dan ook geweigerd. Wij bekeken idd ook films. Het merendeel van de klas vond het zelfs leuk om te slachten.. Scheve mond Misselijk. Misselijk

Misschien een interessant feitje: De kuikens kwamen van een mesterij af, en werden dus heel snel dik. Ze werden met z'n vijven in een hokje van nog geen meter breed en ongeveer 50 cm. diep geplaatst. Bij het begin nog niet zo erg, maar ze groeiden als kool en al snel was er geen plaats meer voor de water/voer bakken. Die werden dus meteen ondersteboven gelpen zodat ze vaak zonder water zaten. Uiteindelijk werden ze in een kartonnen gammele doos gepropt en in het schoolbusje naar de boerderij van de docente gebracht waar ze 1 voor 1 geslacht werden.. ..met een bot mes! Want stel dat er vingers afgehakt werden! Frusty

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:03

Vreemd dat er zo gehandeld wordt op school.
Ik ga het slachten van dieren niet goedpraten maar als het dan toch moeten leren/weten voor opleiding neem ze dan mee naar een slachterij. Niet dat het er daar zo diervriendelijk aan toe gaat. Maar om het voor een klas te doen, vreemd heel vreemd en het heeft zo ook geen toegevoegde waarde behalve de kinderen een trauma bij brengen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:29

ik vind het wel bij de opleiding horen dat je leert hoe je vakkundig een dier uit zijn lijden kan verlossen.
maar van een leraar die het voordoet, verwacht je wel dat het tik-weg is!
en niet in een paar keer!
logisch dat dat shockerend is, en overkomt als doodknuppelen..

en over het varkenhouderij certificaat, ik heb m wel, en heb echt geen biggen hoeven castreren!
heb wel kippen moeten slachten, maar je mocht zelf kiezen of je wel of niet ook de kip zelf wilde doden, dat heb ik dus niet gedaan toen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:50

mmm, heb ook een beetje het idee dat het hele verhaal een beetje over dreven word.
heb zelf ook de opleiding dierverzorging/paraveterinair voor een aantal jaren terug gedaan, en ja ik heb ook wel eens een kip de nek om gedraaid, een muis tegen de tafelrand om zeep geholpen etc, dit was trouwens allemaal om het dier zo snel mogelijk uit z'n lijden te verlossen, leuk is wat anders maar over het algemeen hebben instanties zoals kinderboerderijen, dierentuinen etc geen budget om voor dit soort dieren de dierenarts te laten komen met een spuitje, en waarom een dier langer laten lijden als nodig?
wanneer dit kundig gebeurd is er niets aan de hand en zal het dier er niets van merken, het dood knuppelen in het bovenstaande verhaal lijkt me dan ook een beetje vreemd, wanneer je weet waar je het dier moet raken is het met 1 tik gebeurd, hoef je dus niet te knuppelen.
wel vind ik dat er tegenwoordig erg veel dierverzorgingsopleidingen zijn waar iedereen maar word toe gelaten, er zitten dan ook veel meisjes en jongens tussen die denken dat het een beetje blijft met het hondjes en katjes aaien, dit is absoluut geen realiteit en deze jonge mensen zullen het ook niet gaan redden als ze een baan in de dierverzorging willen!
tuurlijk zorg je zo goed mogelijk voor een dier, maar wat ik eerder al zei, veel instanties hebben geen groot budget voor de dierenarts, als het dan gaat om de "klein"dieren die uit hun lijden verlost moeten worden is het net zo snel om het zelf te doen.
als dit correct gebeurd lijkt me niet dat deze leerlingen zo geschokt hoeven te reageren, anders kunnen ze maar beter gelijk een andere opleiding gaan doen!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:02

Citaat:
-eten jullie vlees?

Nog los van excessen zoals het gooien met cavia's en het onjuist doden van dieren vind ik de reacties zeer overtrokken. Ik denk dat jullie van het merendeel aan vlees dat op je bord ligt zelf geen idee hebben hoe dat dier aan zijn einde is gekomen

Ik denk dat het probleem van veel mensen niet zit in het feit dat het konijn gedood is. Dat moeten leerlingen wel weten, dat een dier uit zijn lijden helpen ook hoort bij het werken met dieren. Waar de meeste mensen hier over struikelen is dat deze docent het blijkbaar gewoon niet op de juiste manier kan. Een konijn hoef je niet meermalen te meppen voor ie dood is, een flinke klap in de nek is voor een kundig persoon genoeg. En daar wringt 'm de schoen, dat iemand die er blijkbaar weinig van bakt toch docent is op zo'n opleiding. Ben blij dat de leerlingen in ieder geval nog wel beseffen dat dit niet normaal is.

Overigens ben ik in genoeg slachthuizen, rituele slachthuizen, dierentuinen en dergelijke geweest en ik durf toch wel te zeggen dat ik per week gemiddeld zeker 5 dieren dood. Dus ja, ik vind dat ik recht van spreken heb.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:14

rakni schreef:

-eten jullie vlees?

Maar hij doet het wel goed en snel maar hij is niet diervriendelijk, want hij gooit toch ook een cavia tegen het raam? Dat hoefde toch helemaal niet en in het bijzijn van een 14-jarige een rattennek omdraaien nou dat zegt mij al genoeg..