Verlichting savonds uit!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

texelse

Re: Verlichting savonds uit!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:49

wat mij betreft blijven de lampen in het buitengebied aan, maar gaan ze op de snelweg de helft uit doen. Gewoon om en om, een aan, een uit. Daar staan er zo verschrikkelijk veel, daar kan wel wat geminderd worden, zonder dat het gevaarlijker wordt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 20:27

Volgens mij heeft het meer nut om in het kantoor van essent (? geloof ik) in den bosch na sluitingstijd hun lichten uit te laten doen... hallelujah wat een hoop lampen daaro.

Ik vind het ook belachelijk. Laat ze in de stad of op de snelweg idd maar de lampen de helft uit doen.

Vind het niet veilig voor het verkeer en vind het ook niet veilig voor fietsers. Mensen in dorpen zitten al zo afgesloten van de wereld, kun je savonds niet eens meer "veilig" naar huis fietsen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 22:25

Misser schreef:
Was er niet gewoon een storing?

Het is een maatregel van de Nederlandse overheid, de storing met de kabels in *komevennietopdeplaatsnaam* heeft hier niks mee te maken, kijk maar even op: http://www.laathetdonkerdonker.nl Knipoog

aukje91 schreef:
A_lette schreef:
Uit een Engels onderzoek is gebleken dat er meer dingen gebeuren bij licht dan bij donker. Daders zien hun slachtoffers dan beter. Maar zelf heb ik het ook veel liever licht hoor! Dat vind ík dan weer veiliger...

En in het donker ziet een slachtoffer de dader slecht en is het moeilijker om aangifte te doen.Ik vind het zelf ook niet prettig om over onverlichte weggetjes te fietsen, vind het erg belangrijk om zoveel mogelijk te zien.

Klopt. Maar uit dat onderzoek is wel gebleken dat er minder dingen voorvallen in het donker. Misschien omdat een potentiele dader de potentiele slachtoffer later ziet?

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:31

Bij ons staat er op het grootste deel niet eens verlichting. Maar vind het niks hoor Brr..

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:39

Van mij mogen ze de lichten lekker aanhouden hoor. Veel prettiger idee als je daar zo in het donker fiets. Als ze de lampen laten draaien op stroom die op een milieuvriendelijke manier is opgewekt (water,wind,zon) dan is er toch niks aan de hand?
Mjah, de overheid Slapen zolang ze er zelf niet hoeven te fietsen vinden ze het allang best geloof ik, die lampen uit.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:42

Als dit echt zo zou zijn, ben ik het helemaal met je eens :'
''Ronduit belachelijk'' , juist die wegen zie ik graag verlicht, het is er al zo akelig stil.. En je fiets heus niet voor je plezier langs zulke donkeren wegen s avonds, willen ze ook nog eens de verlichting uit doen ? Slaat nergens op .

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:45

Laat ze die lampen maar aanlaten, dat lijkt me inderdaad wel zo fijn en veilig. Laat ze die winkeliers 'snachts en 's avonds maar hun verlichting in de etalages uit doen, om nog maar niet te spreken over de winkeldeuren die de hele dag wagenwijd openstaan. Enig idee hoeveel energie dat verwarmen kost? (geldt ook voor supermarkten met open vriesvakken, maar ik raak offtopic)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:49

maar als alle winkels snachts hun verlichting uit doen, is dat wel inbraak gevoelig Lachen

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:08

Daar hebben ze toch alarmen voor?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:12

maar als je een paar slimmerikken heb worden die zo ontweken, op m´n werk ook gebeurd Lachen

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 20:16

Waar ik woon was zondag ook het licht uit. Dacht dat het een stroring was maar blijkbaar niet. Vond het eigenlijk niet zo erg.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 01:43

lantarenpalen met bewegings sensor Clown

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:27

Wat mij betreft mag er overal minder licht aan. Het is tegenwoordig niet eens meer werkelijk donker.
Van mij mag dus zowel de etalage verlichting van een winkel uit tussen 11 en 7 (bijvoorbeeld) als de straatlantaarns van verlaten wegen. Maar ook reclamezuilen langs de snelweg en stadsverlichting in grote steden mag van mij heel wat minder.

Nederland behoort tot een van de meest lichtvervuilde landen ter wereld! In mijn ogen is het een enorme verspilling die maar een heel klein beetje meer (schijn)veiligheid oplevert.

Mijn betoog over lichtvervuiling

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 13:19

Guinni schreef:
Wat mij betreft mag er overal minder licht aan. Het is tegenwoordig niet eens meer werkelijk donker.
Van mij mag dus zowel de etalage verlichting van een winkel uit tussen 11 en 7 (bijvoorbeeld) als de straatlantaarns van verlaten wegen. Maar ook reclamezuilen langs de snelweg en stadsverlichting in grote steden mag van mij heel wat minder.

Nederland behoort tot een van de meest lichtvervuilde landen ter wereld! In mijn ogen is het een enorme verspilling die maar een heel klein beetje meer (schijn)veiligheid oplevert.

Mijn betoog over lichtvervuiling

In de buitengebieden, waar geen winkels, amper huizen etc. staan en het nog steeds donker is met enkele lantaarnpalen nou daar kan ik het toch zeker wel echt donker noemen, als ik niet eens meer kan zien waar iets fiets omdat je de bochten amper ziet en de strepen op het fietspad niet kan waarnemen en verder geen licht van de omgeving hebt, nou dàt noem ik pas echt donker.
Het is altijd wel makkelijk praten als je er zelf niet mee te maken hebt, dat vinde ik ook zo jammer van de overheid,

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:45

Mooi zo , uit dat licht OK dan!

Wil je licht terwijl je aan het fietsen bent , dan zet je maar gewoon een goede lamp op je fiets.

Ik fiets veel in de polder en word er niet goed van hoeveel licht er overal nog brandt. Die onnozele lantaarnpalen die de hele tijd staan te branden kosten alleen maar energie. Als je nergens licht aan hebt zie je veel meer omdat je ogen zich aan gaan passen. Maar met die stomme lantaarnpalen zie je niks meer buiten die lichtbundel.... ik fiets dan ook altijd met m'n lampje uit , dan zie ik genoeg , en als er iets van verkeer aankomt zet ik hem even aan. Ook al die verlichting op erven en opritten bij mensen thuis...van mij mogen er bekeuringen voor uitgedeeld worden.

Je wordt gewoon van de dijk afgereden omdat mensen vanuit de auto zoveel lichtjes zien langs de straat dat een fietser niet eens meer opvalt.
Je moet ook je hele huis verduisteren als je gewoon in het donker wilt slapen , met al die stomme lantaarns. Kan me heel goed voorstellen dat dieren erdoor ontregeld raken want dat gevoel heb ik ook , je kunt gewoon bijna nergens ontsnappen aan dat neppe rotlicht !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:51

Ik woon ook afgelegen.
Hier staat 1 straatlantaarn en dan kilometers niks.
Nou die ene lamp mag van mij ook wel uit dan, voor die paar meter licht maakt het ook niet veel meer uit.

In de woonwijk waar ik eerst woonde ging om 12 uur om de lantaarn de stroom eraf.
Ook wel een goed idee Ja

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:02

Roosjelief schreef:
lantarenpalen met bewegings sensor Clown

Helaas kost dat vaak meer energie. Ik heb gehoord dat het aan/uit/aan doen van een lamp meer energie kost dan het aanlaten van een lamp (ligt er natuurlijk wel aan hoelang etc etc).

Zou het ook niet fijn vinden om in het donker op een afgeleden landweggetje te moeten fietsen. Maar ik denk dat men er toch best wel goed over heeft nagedacht welke alternatieven er dan zullen zijn.
Misschien zou het een idee zijn om niet alle lampen te laten branden.. om en om of zo. Maar dat zal technisch wel niet mogelijk zijn.

Waar ook we ook op zouden kunnen bezuinigen zelf is het gebruikt van buitenverlichting aan het huis. Ik zie hier in de buurt dat veel mensen veel buitenverlichting hebben bij hun huis en dit brandt de hele nacht.....
En wat er al gezegd wordt, bedrijven, reclameborden.... als die lampen uit zouden gaan, dan zou dat denk ik ook wel wat schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:28

Het is natuurlijk maar schijnveiligheid, die lichten. Genoeg zie je nog niet, en als iemand kwaad in de zin heeft helpt een lantaarnpaal daar weinig tegen. Bovendien kan er overdag ook genoeg gebeuren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:39

misschien kunnen ze dan op donkere weggetjes achteraf bijvoorbeeld kleine lichtjes in de vloer of naast het fietspad maken?
want op het platteland is het dus wel echt donker hoor, en als je niks ziet, alleen dat kleine vlekje van je fietslamp..

lantaarnpalen op zonlicht, ik vraag me af of dat besparend is, de productie van die dingen kost ook erg veel energie..
het kost idd meer stroom om via een sensor de lamp aan en uit te laten gaan..
zitten er eigenlijk spaarlampen in lantaarnpalen?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:43

Marigold schreef:

Ik denk het wel. Vaak zie je dat ze eerst warm moeten worden voordat ze echt fel zijn.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:14

Dat had ik laatst op een snelweg! Ik zag op de afslag helemaal niks! Ik ben mn voorganger maar gevolgd anders lag ik in de berm haha! Vond het niet zo heel veilig..

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 18:48

ChantalSmook schreef:
Nou goed, laatst hoorde ik van mijn vriend dat er besloten was om de verlichting op donkere en verlaten wegen ( denk aan wegen naar boerendorpen..) uit te doen savonds.
Zelf dacht ik dat dit wel wat zou uit de hand zou lopen.. ik bedoel je kan toch niet zomaar de verlichting uit doen?
Nou fietste ik dus zondag avond om kwart over 11 naar huis in het donker, en kwam ik dus op de weg van het ene dorp naar het andere dorp. EN DE VERLICHTING WAS GEWOON UIT! het is sowiso al redelijk eng om daar helemaal alleen te fietsen door het donker met al die weilanden om je heen en af en toe wat auto's of fietsers die langs komen scheuren.
Ik zelf vind het ronduit belachelijk en het draagt ook niet echt bij aan de veiligheid. Juist op die donkere en (relatief gezien) verlaten weggetjes is het pikkedonker.
Nou ben ik dus benieuwd of dit gewoon toeval was.. of dat het plan inderdaad in werking wordt gesteld aangezien ik het dus van mijn vriend had gehoord en verder dus niets mee heb gekregen, ( nieuws, krant etc.)

Hmm vind het idd ook niet echt veilig als ze dat werkelijk gaan doen.

Guinni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:53

Nannes schreef:
Marigold schreef:

Ik denk het wel. Vaak zie je dat ze eerst warm moeten worden voordat ze echt fel zijn.

Dat komt omdat het gasontladingslampen zijn, dat is iets heeeel anders dan spaarlampen. (info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumlamp). Voor zover ik weet zijn dit soort gaslampen juist erg energieverbruikend. Een ander voorbeeld van gasontladingslampen zijn de lampen die bij sportvelden of bij een rijbak gebruikt worden (soms ook andere lampen, maar over 't algemeen zijn het gasontladingslampen volgens mij).
Voordeel van deze lampen is dat ze een uitzonderlijk lange levensduur hebben, maar dus wel veel meer watt verbruiken dan een simpel gloeilampje of een spaarlamp (ze geven dan ook véél meer licht.)

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 09:56

Als ze bang zijn dat het teveel energie kost, laat ze dan langs de "verlaten" wegen lampen plaatsen op zonne energie. Ik vind het dus harstikke gevaarlijk om in het pikkedonker te fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:03

ChantalSmook schreef:
Nou goed, laatst hoorde ik van mijn vriend dat er besloten was om de verlichting op donkere en verlaten wegen ( denk aan wegen naar boerendorpen..) uit te doen savonds.
Zelf dacht ik dat dit wel wat zou uit de hand zou lopen.. ik bedoel je kan toch niet zomaar de verlichting uit doen?
Nou fietste ik dus zondag avond om kwart over 11 naar huis in het donker, en kwam ik dus op de weg van het ene dorp naar het andere dorp. EN DE VERLICHTING WAS GEWOON UIT! het is sowiso al redelijk eng om daar helemaal alleen te fietsen door het donker met al die weilanden om je heen en af en toe wat auto's of fietsers die langs komen scheuren.
Ik zelf vind het ronduit belachelijk en het draagt ook niet echt bij aan de veiligheid. Juist op die donkere en (relatief gezien) verlaten weggetjes is het pikkedonker.
Nou ben ik dus benieuwd of dit gewoon toeval was.. of dat het plan inderdaad in werking wordt gesteld aangezien ik het dus van mijn vriend had gehoord en verder dus niets mee heb gekregen, ( nieuws, krant etc.)

Ik ken dat soort wegen wel, hier is dat ook. Idd levensgevaarlijk want je ziet gewoon niets, als een fietser heel dichtbij is zie je hem, ze hebben nu vaak van die rare lichtjes die je gewoon niet op een afstand ziet, dan zijn er zat met donkere kleding en ook nog eens zonder bv achterlicht of totale verlichting.

Moet je regelmatig dat soort wegen fietsen ben je idd ook niet veilig voor griezels, is eng ook. Stel je wordt aangereden, niemand ziet je liggen, stel je hebt panne en je verlichting doet het niet, staat je auto daar in het donker, daar rij je als achter opkomend verkeer met gemak tegen aan met alle gevolgen van dien.

Ze zouden op de snelwegen de verlichting om en om kunnen uitlaten, dat scheelt net zo veel en eventueel op de donkere wegen ook om en om en goedkopere lampen kunnen gaan gebruiken.