Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Misser schreef:Was er niet gewoon een storing?
aukje91 schreef:A_lette schreef:Uit een Engels onderzoek is gebleken dat er meer dingen gebeuren bij licht dan bij donker. Daders zien hun slachtoffers dan beter. Maar zelf heb ik het ook veel liever licht hoor! Dat vind ík dan weer veiliger...
En in het donker ziet een slachtoffer de dader slecht en is het moeilijker om aangifte te doen.Ik vind het zelf ook niet prettig om over onverlichte weggetjes te fietsen, vind het erg belangrijk om zoveel mogelijk te zien.
Guinni schreef:Wat mij betreft mag er overal minder licht aan. Het is tegenwoordig niet eens meer werkelijk donker.
Van mij mag dus zowel de etalage verlichting van een winkel uit tussen 11 en 7 (bijvoorbeeld) als de straatlantaarns van verlaten wegen. Maar ook reclamezuilen langs de snelweg en stadsverlichting in grote steden mag van mij heel wat minder.
Nederland behoort tot een van de meest lichtvervuilde landen ter wereld! In mijn ogen is het een enorme verspilling die maar een heel klein beetje meer (schijn)veiligheid oplevert.
Mijn betoog over lichtvervuiling
Roosjelief schreef:lantarenpalen met bewegings sensor
Marigold schreef:zitten er eigenlijk spaarlampen in lantaarnpalen?
ChantalSmook schreef:Nou goed, laatst hoorde ik van mijn vriend dat er besloten was om de verlichting op donkere en verlaten wegen ( denk aan wegen naar boerendorpen..) uit te doen savonds.
Zelf dacht ik dat dit wel wat zou uit de hand zou lopen.. ik bedoel je kan toch niet zomaar de verlichting uit doen?
Nou fietste ik dus zondag avond om kwart over 11 naar huis in het donker, en kwam ik dus op de weg van het ene dorp naar het andere dorp. EN DE VERLICHTING WAS GEWOON UIT! het is sowiso al redelijk eng om daar helemaal alleen te fietsen door het donker met al die weilanden om je heen en af en toe wat auto's of fietsers die langs komen scheuren.
Ik zelf vind het ronduit belachelijk en het draagt ook niet echt bij aan de veiligheid. Juist op die donkere en (relatief gezien) verlaten weggetjes is het pikkedonker.
Nou ben ik dus benieuwd of dit gewoon toeval was.. of dat het plan inderdaad in werking wordt gesteld aangezien ik het dus van mijn vriend had gehoord en verder dus niets mee heb gekregen, ( nieuws, krant etc.)
Nannes schreef:Marigold schreef:zitten er eigenlijk spaarlampen in lantaarnpalen?
Ik denk het wel. Vaak zie je dat ze eerst warm moeten worden voordat ze echt fel zijn.
ChantalSmook schreef:Nou goed, laatst hoorde ik van mijn vriend dat er besloten was om de verlichting op donkere en verlaten wegen ( denk aan wegen naar boerendorpen..) uit te doen savonds.
Zelf dacht ik dat dit wel wat zou uit de hand zou lopen.. ik bedoel je kan toch niet zomaar de verlichting uit doen?
Nou fietste ik dus zondag avond om kwart over 11 naar huis in het donker, en kwam ik dus op de weg van het ene dorp naar het andere dorp. EN DE VERLICHTING WAS GEWOON UIT! het is sowiso al redelijk eng om daar helemaal alleen te fietsen door het donker met al die weilanden om je heen en af en toe wat auto's of fietsers die langs komen scheuren.
Ik zelf vind het ronduit belachelijk en het draagt ook niet echt bij aan de veiligheid. Juist op die donkere en (relatief gezien) verlaten weggetjes is het pikkedonker.
Nou ben ik dus benieuwd of dit gewoon toeval was.. of dat het plan inderdaad in werking wordt gesteld aangezien ik het dus van mijn vriend had gehoord en verder dus niets mee heb gekregen, ( nieuws, krant etc.)