Paardrijden een 'blanke' sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SillyB

Re: Paardrijden een 'blanke' sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:59

grauwman schreef:
@ Kion99: kan wel merken dat je uit één of ander gehucht komt.

Hier in het westen zie je vaker getinte mensen paardrijden. Ook in de wedstrijdsport.

weet niet wie hier de meest intelligente reactie geeft. Kion99 of jij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:00

Sja het is net zoals met jongens: die zie je op de plaatselijke manege ook weinig op het paard zitten Lachen

Waarom zo weinig donkere mensen te paard? omdat het merendeel van Nederland toch blank is en daardoor statisch gezien eerder kans heeft om op een paard te belanden.

SillyB

Wildgirl schreef:
Ik heb 2 jaar lang zo'n 100 kids per week lesgegeven op manege's in de stad en op het platteland en nooit een gekleurd persoon in de les gehad......een vriendin van mij is wel gekleurd maar verder ken ik er inderdaad weinig

misschien toch het "paardenvirus" dat genetisch bepaald is? Haha!

terorita

was van de week s'avond ff op een manege hier in almere
en daar reden best veel "gekleurde" leerlingen in de les
was het eerst wat me op viel Bloos

Zesiram

Ik ken wel enkele donkere meiden en jongens die rijden ( niet onverdienstelijk trouwens), maar echt veel zijn het er idd niet. Nou wonen er hier in de buurt ook gewoon niet zoveel donkere gezinnen, en dat is toch wel vaker zo op het platteland ( om het referentie kader van Kion te gebruiken Gestoord blijkbaar lekker wereldvreemd Slapen )
Sporten zijn voor een groot deel cultureel bepaald. Op waterpolo zie je ook bijna geen donkere mensen, terwijl dat echt niks met geld ofzo te maken heeft. Het is net zo duur als zeg basketbal of voetbal, waar je weer veel meer donkere mensen ziet. Het hangt gewoon af van de cultuur waarin je opgroeit, waar je ouders je mee steunen etc.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:01

Silviabol schreef:
Maar Cayenne je moet me toch meegeven dat dat percentage geen goede afspiegeling is van onze maatschappij?

Ik zit te denken, misschien wel van onze platteland-maatschappij. Mensen die "achteraf" wonen hebben denk ik eerder de mogelijkheid om paard te rijden, en komen daar ivm vriendjes en vriendinnetjes ook eerder mee in aanraking.
In het centrum van Amsterdam is dat toch minder Clown

Jongens hap niet zo op die reactie, dat heeft weinig nut.

Ik zit in de regio Amsterdam en je breekt je nek over de maneges met donkere ruiters.
Paarden zijn niet onrein volgens moslims, weleens van Arabische Volbloed gehoord?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:02

Silviabol schreef:
Tuurlijk zit er verschil tussen, maar écht leuk vinden (en meer geld voor moeten betalen) zijn er maar een stel. Er mee opgroeien en bij een boer kunnen rijden, dat zijn er veel meer. Dan denk ik dat dat de scheve verhouding veroorzaakt...

ja dat is wel zo natuurlijk. bij de buurman gaan paardrijden is natuurlijk makkelijker (waarschijnlijk ook goedkoper Clown ) dan dat je bij een manege gaat!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:04

daniella ik hoop dat die opmerking niet rechtstreeks voor mij bedoeld is? ik vind het namelijk ook pure onzin dat het daar aan zou liggen Knipoog

En dan is het misschien toch het plattelnad-stad verhaal. Misschien blijven ze in de stad wel meer op de manege "hangen" door de hoge stallingskosten en het gebrek aan verzorgponys.

Mijn referentiekader bestaat namelijk vooral uit wedstrijden en pensionstallen, maneges kom ik zelf ook nog maar amper.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:04

Kion99 schreef:
Ik zie ook niet echt vaak donkere mensen die paardrijden.
Maar de meeste donkere mensen hier in Nederland zitten in een opvangcentra en hebben daar gaan geld voor.
Dus ik denk dat het daar aan ligt.

Sorry als ik nu iemand heel erg beledigd heb.. Bloos

Op welke school leren ze je dat? Tong uitsteken Klacht indienen bij de onderwijsinspectie! Ja

Ik ken aardig wat mensen met een tintje die paardrijden Haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:10

daniella74 schreef:
Ik zit in de regio Amsterdam en je breekt je nek over de maneges met donkere ruiters.
Paarden zijn niet onrein volgens moslims, weleens van Arabische Volbloed gehoord?

ik zei toch ervoor al dat ik niet weet hoe het komt
probeer alleen maar mee te denken hoor Knipoog
dit is zoon zelfde vraag als: waarom hebben arabische mensen geen honden? waarom lijkt het of er minder kanker bij hun voorkomt? of waarom er minder gehandicapten onder hun lijken te zijn? Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:11

Silviabol schreef:
daniella ik hoop dat die opmerking niet rechtstreeks voor mij bedoeld is? ik vind het namelijk ook pure onzin dat het daar aan zou liggen Knipoog

En dan is het misschien toch het plattelnad-stad verhaal. Misschien blijven ze in de stad wel meer op de manege "hangen" door de hoge stallingskosten en het gebrek aan verzorgponys.

Mijn referentiekader bestaat namelijk vooral uit wedstrijden en pensionstallen, maneges kom ik zelf ook nog maar amper.

Nee hoor absoluut niet naar jou bedoeld maar ik woon in de regio Amsterdam en mensen van wat verder weg van deze regio zijn nog weleens verbaasd dat wij zo veel maneges hebben. Wel zijn hier de maneges van redelijk hoog niveau met fatsoenlijk tot echt leuke paarden en goede instructie zodat wij ook wellicht wat minder snel een eigen paard ambieeren over het algemeen.

Overigens reed er paar weken geleden een moslim-meisje mee op wedstrijd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:12

Dat de meeste mensen in opvangcentra gekleurd zijn wil ik nog wel aannemen hoor, maar dat wil niet zeggen dat de meeste gekleurde mensen in opvangcentra zitten Haha! .

Eigenlijk kan ik geen reden bedenken waarom mensen met donkere kleur minder zouden rijden. Misschien puur toeval, maar zou het statistisch ook zo zijn? We zien meer blanken omdat er gewoonweg veel meer blanken zijn. Eigenlijk zou je cijfers moeten hebben, zoveel procent van de blanke bevolking en zoveel procent van de rest rijdt paard. Pas als daar een levensgroot verschil in zit kan je besluiten dat paardrijden in deze streken meer iets voor blanken is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:12

Dat van geen honden hebben ken ik inderdaad. Mijn beste vriend is moslim en viel bijna van zijn stoel af toen hij hoorde dat ik een hond had Clown en dan ook nog in huis Haha!
Paarden zijn daar prima hoor Lachen

Hier zijn op zich niet zoveel donkere mensen die rijden, maar ik zou er op zich niet van op kijken denk ik. Mensen zijn mensen, dus verschillen zie ik niet.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-12-07 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:13

prinses haya van jordanie rijd/reed anders ook zei was dacht ik ook de eerste vrouw die mee deed aan de olympische spelen

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:14

dat lijkt me stug moonie, misschien wel aan hun NK ofzo

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:15

Bij het betaald mannen voetbal is het andersom: dan moet je zoeken naar de kaaskoppen Haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:16

moonie schreef:
prinses haya van jordanie rijd/reed anders ook zei was dacht ik ook de eerste vrouw die mee deed aan de olympische spelen

nee hoor, ze heeft gelijk

die prinses heeft meegedaan aan de OS, stond laatst nog een artikel over op NM

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:17

ja weet het ook niet helemaal zeker hoor

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:17

Evelli schreef:
daniella74 schreef:

probeer alleen maar mee te denken hoor Knipoog
dit is zoon zelfde vraag als: waarom hebben arabische mensen geen honden? Zij hebben in Arabie wel degelijk honden om het erf en huis te beschermen (in Turlije igg wel), en dat ze wellicht in nederland wat minder vaak een hond nemen heeft wellicht te maken met ruimtegebrek aangezien ze leiver geen honden in huis zien.

waarom lijkt het of er minder kanker bij hun voorkomt? Dat komt waarschijnlijk door hun beperktere zuivel gebruik en het feit dat hun menu uit veel heel veel groente en fruit bestaat en weinig vetten en slechte voedingsmiddelen. Bij Aziatische groepen komt ook vrijwel geen kanker voor om dezelfde reden.

of waarom er minder gehandicapten onder hun lijken te zijn? Knipoog Wellicht omdat zij die zelf thuis verzorgen, net als zieke opa
Laatst bijgewerkt door daniella74 op 11-12-07 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:18

Evelli schreef:

Ik denk wel dat het een factor kan zijn in bepaalde gevallen. In moslimfamilies waar nog de extreem conservatieve regels worden toegepast. Die kunnen wel eens weerhouden worden door vader omwille van het risico tot scheuren van het maagdenvlies. Maar dat zal toch niet de hoofdreden zijn Lachen .

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:20

Was zij ook niet degene die al bokkend achter het zadel op haar paard zat?
dat was vast een andere prinses, want deze deed dressuur Rolleyes
Laatst bijgewerkt door Born2BCrazy op 11-12-07 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:21

panache schreef:
is het niet zo dat Marokanen en Turken niet mogen rijden, aangezien het maagdevlies dan kan scheuren?

Klopt...ik heb een collega die Turks is en die heeft me dat tijdje geleden ook verteld Ja

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:21

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Olympischespelen/000930b.html

Citaat:
En de vrouwen hebben ook nog eens niet alleen vertegenwoordigers van koninklijk bloed achter de bestuurstafel, maar ook onder de deelnemers: prinses Haya van Jordanië. Ze deed met haar paard Lucilla mee aan de individuele wedstrijd springen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:22

Kion99 schreef:
Ik zie ook niet echt vaak donkere mensen die paardrijden.
Maar de meeste donkere mensen hier in Nederland zitten in een opvangcentra en hebben daar gaan geld voor.
Dus ik denk dat het daar aan ligt.

Sorry als ik nu iemand heel erg beledigd heb.. Bloos
Dat is misschien in Ter Apel zo maar in de rest van NL zijn donkere mensen wel redelijk geïntegreerd. Knipoog

Zou het

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 15:26

Evelli schreef:
http://www.nrc.nl/W2/Lab/Olympischespelen/000930b.html

Citaat:
En de vrouwen hebben ook nog eens niet alleen vertegenwoordigers van koninklijk bloed achter de bestuurstafel, maar ook onder de deelnemers: prinses Haya van Jordanië. Ze deed met haar paard Lucilla mee aan de individuele wedstrijd springen.

offtopic maar dat is toch niet de éérste vrouw geweest Blond