Gehandicapte 24 dagen in isolatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gehandicapte 24 dagen in isolatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:30

Belastingcentjes gaan naar vervelende hangjongeren projecten en reisjes aanbieden terwijl ze helemaal niet de instelling hebben om te veranderen.

Belastingcentjes gaan naar eeuwige therapie van TBS-ers waar je gewoon de sleutel bij weg moet gooien en vast moet houden omdat ze geestelijk nooit op te knappen zijn.

En de cellen waar dan het gespuis zit te luxe is en te veel kost....Daar was een kamertje met plee voor iedereen wel genoeg. Met af en toe eens samen in een kamer.

Laat de belastingcentjes maar naar gehandicapten gaan, die er zelf nog altijd niets aan kunnen doen dat ze zo zijn...maar helaas...die schreeuwen niet hard genoeg in onze maatschappij, zijn niet vervelend genoeg....dus daar doen we maar niks aan, of iig zo min mogelijk als nederlandse staat zijnde...

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:32

Ik ben het helemaal met Runningkawa eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:36

Marijkjuh, ik denk niet dat je dit moet zien als 'straf' voor de cliënte.
Ze was een gevaar voor zichzelf en voor anderen...

En als ik het goed lees, gaat jou broertje naar school... Die heeft dus op zich nog het vermogen om te snappen dat iets niet mag, dat hij 'straf' krijgt.
'Mijn' jongens kunnen niet eens naar school, of zijn nooit naar school geweest. Dat kunnen ze al niet eens aan...
Dus van een ander niveau dan jouw broertje, misschien dat je zo een beter / ander beeld kan krijgen van de situatie? ( waarom iemand gesepareerd moet worden )

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:47

Het was net op één vandaag. Voor de rest weinig andere informatie dan in het artikel. Ik stoor me overigens wel aan de gekleurde manier van berichtgeving. Natuurlijk is het fout dat na 7 dagen niet is gemeld, maar op deze manier wordt de instelling als de boeman afgeschilderd, terwijl dat eigenlijk de Nederlandse Overheid is. Laat er maar eens wat meer geld vrij worden gemaakt voor dit soort gevallen. Zoals runninkawa als zei, mensen met een handicap zijn niet lastig genoeg of ze leveren niks op, dus moet het allemaal zo min mogelijk geld kosten.

Dit soort budgetten worden altijd in een golfbeweging vastgesteld. Is er weer een schandaal binnen de gehandicapten zorg dan gaan er enorme bedragen naar deze sector. Dit doen ze om te verbloemen dat ze jaaaren lang te weinig in de sector hebben geinvesteerd. Langzaam beetje bij beetje krijgt de sector ieder jaar minder geld. Totdat er weer een schandaal ontstaat omdat er een tekort aan geld is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:51

Schimmelig: waarom ga jij niet naar het Binnenhof? Iedereen kan aandacht vragen voor dit soort zaken, dit is de maatschappij van iedereen en niet alleen maar de verantwoording van de mensen die in de zorg werken.

Kawa: het is helemaal zo makkelijk niet om de grens te kunnen trekken tussen wat iemand wel kan veranderen en niet. Wat handicap is en wat 'eigen schuld' . Heel cru gezegd: in zekere zin hebben gehandicapten die zoveel problemen hebben ook niet 'de instelling' om te veranderen - omdat ze daar helemaal geen zicht op hebben. Maar dat is geen reden om ze de zorg te ontzeggen die ze nodig hebben. Maar dat geldt wat mij betreft voor alle mensen, ook voor de mensen die op het eerste gezicht 'gewoon' lijken. Zoveel gedragsproblemen komen voort uit bijvoorbeeld handicaps. Het gaat hier uiteraard over een andere groep, maar zo eenvoudig is het niet om een oordeel te vellen over wat het ene is en wat het andere.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:54

ikenindi schreef:
Schimmelig schreef:
Zo'n persoon überhaupt al isoleren vind ik een grote fout Scheve mond In welk land leven we nou Scheve mond

geloof me: dat komt nog erg vaak voor. op elke psychiatrische instelling heb je isoleercellen ofwel prikkelarme ruimtes waar je niets kunt uitvreten. geen bed niks. alleen een matras op de grond. onverscheurbare dekens, en een kartonnen po waar je je behoeftes in kunt doen. en natuurlijk een camera. zodat ze alles kunnen zien.

en er hoeft maar 1 arts toestemming te geven dat ze je daar in op mogen sluiten, en je zit er hoor...

Klopt helemaal, ik weet het uit eigen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:58

Je kunt mij niet wijs maken dat mensen die crimineel verdrag vertonen het verschil niet weten tussen goed en slecht (weet je dat niet ben je geestelijk echt niet in orde en zit je echt wel in een opvang tehuis, omdat je dan wel meer niet weet dan alleen dat)
Maar veel mensen hebben gewoon schijt aan goed en fout, mijn en dein...willen gewoon hun eigen ding doen, is makkelijker en leuker dan je aan regels houden...
En wat de oorzaak er van is...zal ik je wat zeggen, zal me worst wezen...dat is nu net fout in nL, al dat geleuter over een zielige jeugd....
Leren ze maar dat dat in de echte wereld geen excuus is, maar helaas geiten wollen sok knuffel NL denkt er anders over...en dat soort lui lacht zich kapot....

Nee, geef mijn centjes maar aan gehandicapte, oudere en zieke.
Ik zou willen dat je aan mocht kruisje op je belastingformulier waar het heen zou gaan....
Denk dat veel criminelen eens achter de oortjes gaan krabben of overal schijt aan hebben nog wel leuk is....

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:03

Separeren of fixeren is idd nooit een straf. Het is een middel om de veiligheid voor iedereen te herstellen. En zoals gezegd, staken ja leuk idee maar wie doet dan de zorg??? Ik werk ook met een verst. niveau van max 2 jaar, maar dan wel volwassenen. En ja als die agressie vertonen kan het gevaarlijk worden, daarom krijgen wij ook cursus hoe daar mee om te gaan en op een veilige, goede en zo prettig mogelijke manier. Helaas ken ik ook steeds meer mensen die onder het huidige beleid bezwijken omdat de werkdruk en het steeds moeilijker te handhaven gedrag te hoog wordt

overgens ben ik er van overtuigd dat agressie bij verst. geh. voor hen een manier van communiceren is. Ze kunnen niet anders aangeven dat er wat niet goed is omdat op b.v. mijn groep de meesten niet tot nauwelijks kunnen praten laat staan uitleggen wat ze voelen. Agressie is dan vaak een uiting van het niet meer begrijpen van een situatie. En idd is dan aan mensen die er mee werken om die situaties op te lossen, maar dan kom je weer uit bij tijd, geld en bezuinigingen

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:54

Kanelly schreef:
Marijkjuh, ik denk niet dat je dit moet zien als 'straf' voor de cliënte.
Ze was een gevaar voor zichzelf en voor anderen...

En als ik het goed lees, gaat jou broertje naar school... Die heeft dus op zich nog het vermogen om te snappen dat iets niet mag, dat hij 'straf' krijgt.
'Mijn' jongens kunnen niet eens naar school, of zijn nooit naar school geweest. Dat kunnen ze al niet eens aan...
Dus van een ander niveau dan jouw broertje, misschien dat je zo een beter / ander beeld kan krijgen van de situatie? ( waarom iemand gesepareerd moet worden )

Mijn broertje is ook verstandelijk gehandicapt, misschien verschilt het per handicap.
Zijn school is een dagopvang waar ze allemaal leuke dingen doen en dingen leren, voor zover dat mogelijk is.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 22:56

Er zit idd een wereld van verschil tussen "gewoon" verstandelijk beperkt en gedragsgestoord.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:20

Shadow0 schreef:
Schimmelig: waarom ga jij niet naar het Binnenhof? Iedereen kan aandacht vragen voor dit soort zaken, dit is de maatschappij van iedereen en niet alleen maar de verantwoording van de mensen die in de zorg werken.

Ga jij mee? Moet toch iemand hebben om vast te strippen op zo'n bed Ja Ik wil minimaal het nieuws halen Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:32

runningkawa schreef:
Denk dat veel criminelen eens achter de oortjes gaan krabben of overal schijt aan hebben nog wel leuk is....

die zijn dik in de minderheid hoor...
en kijk uit over je oordeel, je staat er dichterbij dan je soms denkt.

er gaat een hoop aan vooraf bij mensen die gesepareerd worden, en is er gevaarsindicatie. dan lukt het niet meer met praten, of andere methodes. het is heus niet leuk hoor, om iemand te moeten separeren, en bij elke separatie is er 24 uurs zorg van verpleegkundigen, behandelverantwoordelijke/gedragswetenschapper, psychiater, en dan natuurlijk nog de begeleiders.

ik lees dat er een hoop wordt afgegeven op dit stelsel, maar vertel maar eens hoe het dan wel moet Ja ik ben wel nieuwsgierig wat jullie zouden doen als je tijdens de behandeling/begeleiding van een client wordt aangevallen of is zo zelfdestructief dat het ernstig gevaar voor de persoon gaat opleveren.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:35

@ RK

Ik denk niet dat dat de dingen zijn waar je perse direct geld uit moet halen, maar wat dacht je uit dingen als: defensie, onderzoek naar buitenaards leven, elk jaar nieuwe verkeersborden, etc. Daar kan echt wel wat minder in geïnvesteerd worden i.m.o.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 23:45

oef dit zijn toch echt de dingen waar ik mij als ouder van een (nu nog vrij jong) gehandicapt kind echt zórgen over maak!
ik weet idd dat de zorg een puinhoop is, veel bezuiniging, echt niet normaal.
maar als ouder is het wel je kínd waar het om gaat!
dus je begrijpt wel dat het personeel geen andere keuze had, maar het doet je zo'n pijn lijkt me, om machteloos toe te moeten kijken, terwijl je het verschrikkelijk vind voor je kind, ook al is er geen andere oplossing op dat moment..
tussen haakjes, ik weet wat er zoal bestaat aan gehandicapten, en gedrags problemen, mijn kindje is officieel ook zeer ernstig complex gehandicapt, (maar in de praktijk gewoon een schat hoor) en vertoont op zijn jonge leeftijd soms al zorgelijk gedrag, idd vooral door teveel prikkels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:06

Pellie schreef:
runningkawa schreef:

ik lees dat er een hoop wordt afgegeven op dit stelsel, maar vertel maar eens hoe het dan wel moet Ja ik ben wel nieuwsgierig wat jullie zouden doen als je tijdens de behandeling/begeleiding van een client wordt aangevallen of is zo zelfdestructief dat het ernstig gevaar voor de persoon gaat opleveren.

Inderdaad Pellie, zoiets wilde ik hier ook al gaan vragen.
En niet om te zeiken oid, maar om misschien eens te kunnen laten zien hoe het in zijn werk gaat...

Ach, ik trap em gewoon af Haha!

Cliënt : jongen van 30 jaar, 1.90 cm. Cognitief ontwikkelingsniveau : 6 jaar Emotioneel ontwikkelingsniveau : 2 jaar Diagnose : Stoornis binnen autisme spectrum, borderline, hechtingsstoornis.

Je bent, samen met je collega aan het werk. Je cliënt is op de groep bezig zeer dwangmatig alles te ordenen.( stoelen 100x rechtzetten, gordijnen 10x recht hangen etc. ) Voor jou is dit al een teken dat het de 'verkeerde' kant op gaat....
Vervolgens hoor je hem aan de deur van het kantoor rammen, want hij weet dat daar een hamer ligt en die wil hij hebben... Wat ga je doen?

Ben benieuwd wie er wil reageren. Wees niet bang, ben erg nieuwsgierig naar wat jullie zouden doen. Vervolgens zal ik weer reageren, op jullie handelswijze.. ( om aan te geven of jullie handelswijze in de praktijk zou werken / zou mogen / mogelijk zal zijn )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:13

marigold, ik kan me je vrees zeker voorstellen!!! onze maatschappij gaat gewoon 10x te snel voor kinderen/mensen zoals jouw zoontje en zie hem maar eens te behoeden voor overvraging, lastig!

als moeder zou ik er zeker bovenop blijven zitten voor zolang dat kan. Ja

kanelly, interessante casus!
*gniffel, moest ff lachen om je profieltekst* Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:29

(Even terzijde: de diagnose 'borderline' vind ik een opvallende diagnose, aangezien dit iets is dat normaal gesproken pas op volwassen leeftijd erkend wordt. Niet iets waar je aan denkt bij een persoon met zo'n lage ontwikkelingsleeftijd.)

Ik vind het altijd zo triest dat lichamelijke groei op een bepaald moment echt lastig wordt. Wat je bij een klein kind gewoon kunt tegenhouden, kun je niet meer doen bij een volwassen kerel.

Kanelly... ik denk dat ik een kind met dergelijk gedrag ook even uit de situatie zou halen. Even rustig op de gang of op z'n kamer. Maar het probleem is natuurlijk dat je een klein kind nog wel mee kunt nemen, zelfs al wil hij niet, maar als een man van 1.90 boos wordt omdat hij niet mee wil, dan wordt het echt levensgevaarlijk.
In dat opzicht is de separeer niet altijd een slecht middel, het kwalijke van deze zaak zit er (naar mijn mening) vooral in dat dit een middel is dat langere tijd is volgehouden zonder controle. En daarvoor is het gewoon iets te zwaar, en kunnen dingen zonder controle gewoon te makkelijk fout gaan.

Overigens zou ik in de aanpak ook niet vergeten om te kijken wat de oorzaak is van de extra stress, en hoe die vermindert kan worden. (En dit is denk ik een punt dat de bezuinigingen echt problemen geven, omdat dit toch wat abstracter is en het effect is vaak ook niet meteen te merken. Dus als er tijd tekort is, zijn dit de dingen waar het eerste op gekort wordt... En dat is niet bedoeld als verwijt naar iemand (behalve de bezuinigers), maar gewoon een constatering.)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:38

ja maar shadow, ook al heb je het over een kind, dus relatief klein en daardoor hanteerbaar, maar verstandelijk behoorlijk gehandicapt, en daardoor het genoemde probleem gedrag,
echt, dan helpt het ook niet altidj zomaar om hem of haar even op de gang of slapkamer te zetten..
soms kan je verzinnen wat je wilt, maar komt hij of zij gewoon echt niet uit die sfeer zegmaar..
of je moet echt dat doen wat kind in kwestie leuk vind, zoals bijvoorbeeld muziek aan, maar dat betekend dan ook weer dat kind in kwestie de volgende keer het negatieve gedrag zal laten zien om de boel te manipuleren, dus met als doel om die muziek weer aan te krijgen.
in hoeverre dat bewust en met voorbedachte rade is weet ik niet, maar je krijgt in elk geval al snel aangeleerd verkeerd gedrag op die manier, en dat is heel lastig weer weg te krijgen,
je kan bij wijze van spreken 2 maand bezig zijn om je kind te ontwennen om muziek aan te hebben bij het slapen, maar zogauw je 1 keer weer toegeeft, begint het hele verhaal weer opnieuw.
helemaal bij autisten, want die onthouden dat soort dingen super scherp.
en om even in het voorbeeld van muziek te blijven, je kan ook zeggen oke ik vind het goed, altijd de radio aan, maar gevolg is dán weer dat kind in kwestie overprikkeld raakt en gevaarlijk gedrag laat zien..
en zo ben je echt steeds bezig, puzzelen, dingen uitproberen etc.
heb je het dan over een grote man, maar verstandelijk een stuk jonger.. ja das echt heel lastig!
ik zou op dit moment niet weten hoe daarmee om te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:55

Shadow, een oorzaak van de extra stress kan oa te weinig persoonlijke aandacht zijn. Omdat er gekort is op personeel. Ipv een ochtend en middagdienst, bezet door 2 personeelsleden, staat er op deze groep 1 persoon de complete dienst en de 2e persoon is er 's ochtends 4 uurtjes en 's avonds 4 uurtjes.
Kortom, een groot deel van de dag is er iemand alleen en omdat er ook nog andere cliënten op de groep zijn, kan de begeleider geen 1 op 1 activiteiten en aandacht aanbieden.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 00:55

Kanelly schreef:
Cliënt : jongen van 30 jaar, 1.90 cm. Cognitief ontwikkelingsniveau : 6 jaar Emotioneel ontwikkelingsniveau : 2 jaar Diagnose : Stoornis binnen autisme spectrum, borderline, hechtingsstoornis.

Je bent, samen met je collega aan het werk. Je cliënt is op de groep bezig zeer dwangmatig alles te ordenen.( stoelen 100x rechtzetten, gordijnen 10x recht hangen etc. ) Voor jou is dit al een teken dat het de 'verkeerde' kant op gaat....
Vervolgens hoor je hem aan de deur van het kantoor rammen, want hij weet dat daar een hamer ligt en die wil hij hebben... Wat ga je doen?

Ben benieuwd wie er wil reageren. Wees niet bang, ben erg nieuwsgierig naar wat jullie zouden doen. Vervolgens zal ik weer reageren, op jullie handelswijze.. ( om aan te geven of jullie handelswijze in de praktijk zou werken / zou mogen / mogelijk zal zijn )

Pwoef, ik ga mij er aan wagen *lach mij niet uit a.u.b.* Haha!

Zoals het er nu aan toe gaat zou ik de hamer verstoppen Tong uitsteken en om versterking bellen, omdat de cliënt die je beschrijft moeilijk te handelen is. Groot, impulsief, emotioneel niet ouder dan twee, etc. Improviseren heeft geen nut, omdat je niet begrepen wordt en de cliënt al in een vervelend patroon is geraakt en zich duidelijk gefoccused heeft op 1 ding 'de hamer in jouw kantoor'.
(Natuurlijk kan ik deze actie alleen baseren op de door jouw verstrekte informatie en dat is niet heel veel, want om een goede beoordeling te maken moet je de complete achtergrond, reden, etc van een cliënt weten en ook de omstandigheden verder die dag)

Maar op deze manier zou het gaan in 'mijn instelling':
Er zou geen hamer, of wat dan ook in die trant in een kantoor hebben liggen, zacht beklede deuren zonder deurknoppen (rammel all u want Clown ). Cliënten zouden niet met stoelen kunnen schuiven, want die zouden vast zitten aan de grond, of muur, dito met tafels, kasten, bedden etc. Mensen met het geestelijke niveau van een 6 jarige en het emotioneel niveau van een 2 jarige zou ik vermaken op hun niveau - deze mensen hebben ook voorkeur voor bepaald entertainment. Veel tekenpapier, waskrijt, zacht speelgoed, tekenfilmpjes, etc, zeg maar alles dat ze geestelijk aankunnen en waar ze een ander niet mee kunnen schaden. Dat zijn genoeg dingen denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 01:02

Oke leuk, de reacties! Lachen

schimmelig, je gaat bellen / piepen om versterking, prima. En dan? Lachen

Mooie omschrijving van 'jouw instelling' Haha!
Hamers hebben we helaas wel nodig, ook wij moeten wel eens wat repareren Clown
Alles zacht bekleden, geniaal plan, zal een hoop schade voorkomen Haha! Helaas staat het niet zo huiselijk Clown
Het meeste staat inderdaad al vast ( bedden / kasten e.d.) stoelen / salontafels / banken niet, dat eet zo lastig en maakt zo lastig schoon Haha!

Kortom, het houdt wat in Haha!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 01:12

ik ga me ook wagen/....

Er is iets wat diegene wel leuk vindt... Ik zou proberen hem daar op te laten concentreren. Ik heb ook met gehandicapten gewerkt en die kwamen bij ons paardrijden. Ik zal een voorbeeld geven:
1 van de clienten zat in een rolstoel. Zijn knieen zaten tegen elkaar aan.1 keer per week kwam hij paardrijden en werden de knieen uit elkaar gehaald zeg maar. Dit deed natuurlijk pijn waardoor wij ook de nodige douche en klappen konden ontvangen. Wel hield hij onwijs van zijn stad waar hij oorspronkelijk vandaan kwam en het bijbehorende nummer, Als we opdat moment dat lied gingen zingen dan konden wij hem op die manier zijn gedachte ergens anders bij brengen...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 01:17

Kanelly schreef:
Oke leuk, de reacties! Lachen

schimmelig, je gaat bellen / piepen om versterking, prima. En dan? Lachen

Mooie omschrijving van 'jouw instelling' Haha!
Hamers hebben we helaas wel nodig, ook wij moeten wel eens wat repareren Clown
Alles zacht bekleden, geniaal plan, zal een hoop schade voorkomen Haha! Helaas staat het niet zo huiselijk Clown
Het meeste staat inderdaad al vast ( bedden / kasten e.d.) stoelen / salontafels / banken niet, dat eet zo lastig en maakt zo lastig schoon Haha!

Kortom, het houdt wat in Haha!

Wat ik zou doen als ik gebeld heb? Proberen de cliënt een alternatief te bieden voor de hamer, iets minder gevaarlijks Lachen

Ik zou mijzelf niet zoveel zorgen maken om het esthetische, moet een instelling veilig of huiselijk zijn Verward Tong uitsteken
Clown Praktisch nut moet alles wel hebben, dus wat vast staat moet ook los kunnen (niet door de cliënten uiteraard), maar als je dit goed aanpakt met bijvoorbeeld een architect moet dat haalbaar zijn dacht ik zo Lachen Het zal niet gratis zijn, maar elk jaar stoelen, kasten en bedden vervangen is dat ook niet natuurlijk.
Gevaarlijke objecten (die hamer dus Tong uitsteken ) daar is vast wel een andere plek voor dan dichtbij, of op een afdeling waar mensen rondlopen die er beter niet bij in de buurt kunnen komen en ook eigenlijk geen zaken hebben om mee te kijken als je er werk mee verricht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 01:31

Oké iloveyah87 / schimmelig ( gezien jullie beiden een alternatief aan gaan bieden )
Je gaat iets aanbieden wat hij wel leuk... Hij kan zich hier hooguit 3 minuten mee bezig houden en vervalt weer in de frustratie omtrent de hamer. Hij grijpt je bij je arm en sleurt je weer mee richting het kantoor, hij MOET en ZAL die hamer hebben en maakt je dit verbaal ook goed duidelijk....

Schimmelig, ik ben het op zich met je eens hoor..
Esthethiek is zeker niet het belangrijkste, het zou een stuk functioneler kunnen.
Maar dan krijgen we weer te maken met zaken als 'het zijn wel mensen, het moet geen koud en kil verblijf worden ' En 75 % van de Nederlanders die in protest gaan als ze dit zien 'zo ga je niet met mensen om'
En theoretisch zou het practisch, veilig en functioneel doch huiselijk kunnen zijn, als daar geld voor was...
Zo ook met de architectonische oplossingen, het zou allemaal móeten kunnen.... als er budget was Scheve mond

En gevaarlijke objecten / gereedschap... tja, je hebt het nou eenmaal wel nodig op een groep. Er is niet altijd een Technische Dienst aanwezig en als ze er zijn, duurt het vaak dagen voor ze het repareren ( druk hè, te weinig TD-personeel )

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 01:35

Ik zou opzoek gaan naar de oorzaak.. Waarom wilt hij die hamer...?