Welshcobfan schreef:De exacte score weet ik helaas niet meer, maar meer dan de helft krijgt last van naweeen door traumatische gebeurtenissen. Helaas heb je daar zelf niet heel veel invloed op. Daar heb je hulpverleners voor. Maar ook die kunnen niet alle angsten wegnemen. Jij kan niet zeggen: dit heeft weinig effect op mij. Kijk eens naar al die veteranen die last hebben van oorlogstrauma's. Die mensen zijn gekeurd op hun psychische welzijn! Onstabiele mensen worden niet toegelaten tot het leger. Je moet stevig mentaal in je schoenen staan, maar dat is geen garantie of je er wel of geen trauma aanover houd. Duurt jaren voordat iemand echt genezen is ervan (en soms zelfs nooit...)
Ik snap dat het moeilijk om te 'begrijpen' is, als je verteld wordt dat een probleem eigenlijk bij jezelf ligt, maar daar en tegen is dit ook een veel betere manier een probleem te aanvaarden en ermee aan het werk te gaan. Alles dat namelijk bij jezelf ligt is op te lossen, maar als je het toewijdt aan derden (een God, een overheidsinstantie, iemand die zichzelf in de brand steekt) kun je een probleem simpelweg niet oplossen, omdat de andere partij aan welke je jouw probleem toewijst dat niet voor je doet. Wat voor zin heeft het om over een probleem te praten als jij niet vindt dat de oorzaak ervan bij jouzelf ligt? Inderdaad, dat heeft geen zin. Je kunt niet praten over de problemen van de buurman, so to speak