Nederlandse vrouw vast wegens abortus in Spanje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: Nederlandse vrouw vast wegens abortus in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:18

Ik ben tegen abortus in zo'n laat stadium van de zwangerschap, denk eens aan die mensen die geen kinderen kunnen krijgen die heel graag kinderen willen
Hebben jullie wel eens naar Babyboom gekeken op nederland 1 op de donderdagavond om 20:30 uur

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:30

Niet dat ik het goed keur, maar ik kan me voorstellen dat de vrouw psychische problemen had. Ze staat tussen 2 culturen in waarschijnlijk. De nederlandse cultuur waarbij je zonder getrouwd te zijn gewoon een kind mag krijgen en niemand je er vreemd op aan kijkt, en de marokaanse cultuur waarbij ze misschien verstoten (of erger) zou worden. Stel dat je er heel laat achter komt dat je zwanger bent en je krijgt vervolgs te maken met een combinatie van psychische en familieproblen, dan kan ik me voorstellen dat de vrouw geen andere mogelijkheid zag dan dit, hoe triest het ook is.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:32

ik vind het moord, een levensvatbaar kind, wie halat zoiets in z'n hoofd?!?!
volkomen terecht dat ze berecht gaat worden, ik hoop dat ze haar heeeel lang in een akelige gevangenis na laten denken over wat ze gedaan heeft! Boos!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 13:41

maar de vrouw wist al een hele tijd dat ze zwanger was.
dus heeft mischien wel iets met het geloof te maken.
maar dan hadden ze het ook al eerder kunnen doen, dus denk niet dat dat de reden is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:41

Misschien hoopte ze dat ze het niet hoefde te doen. Maar moest ze uiteindelijk. Er wordt gesproken van druk. We weten het niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:45

Lusitana schreef:
Misschien hoopte ze dat ze het niet hoefde te doen. Maar moest ze uiteindelijk. Er wordt gesproken van druk. We weten het niet.

Hoezo, ze heeft het toch zelf laten doen? Ze was 27 weken zwanger. Een kind dat na 27 weken geboren wordt, heeft hele goede kans om gewoon te overleven!!
Als er kwestie is van dwang in de omgeving, moet die natuurlijk ook vervolgd worden.

maar dit is gewoon moord; sorry daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:47

Ze zwijgt over wie de vader is. Als vader van het kind haar aan de haren naar de kliniek sleept en en dreigt haar te vermoorden als ze het niet doet, dan is er geen sprake van een keus.
Bij "druk" moet je rekening houden met dat soort dingen.
Als ze vrij geeft wie dat is, gaat ze er dan ook aan...

Het blijft kindermoord en daar wordt ze gewoon voor gestraft, het gaat voorbij de abortuswet, dat is het eerste wat ik heb gezegd.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-12-07 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:47

Ik mag hopen dat de mensen die hier nu keihard veroordelen niet in dezelfde situatie terecht komen. De precieze omstandigheden zijn niet bekend, dus wie weet waarom deze vrouw deze keuze heeft gemaakt?! Misschien werd ze wel met de dood bedreigd ofzo.

Edit: Lusitana je was mij voor Clown
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 15-12-07 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:48

Daar kunnen we ernstig rekening mee houden.

Maar straf is terecht en ook een kans voor haar om uit de situatie te komen die blijkbaar niet geod was.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:49

Schimmelig schreef:
Ik mag hopen dat de mensen die hier nu keihard veroordelen niet in dezelfde situatie terecht komen. De precieze omstandigheden zijn niet bekend, dus wie weet waarom deze vrouw deze keuze heeft gemaakt?! Misschien werd ze wel met de dood bedreigd ofzo.

nou en? het is gewoon vergelijkbaar met het vermoorden van een gewone baby. Dat zou ik nooit doen, al had ik een mes op mijn keel!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:50

We geven niet allemaal meer om een baby dan om onszelf. En in extreme omstandigheden denken we niet hetzelfde als in normale omstandigheden. (Spreek uit ervaring)
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 15-12-07 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:50

beantsje schreef:
Schimmelig schreef:

nou en? het is gewoon vergelijkbaar met het vermoorden van een gewone baby. Dat zou ik nooit doen, al had ik een mes op mijn keel!!!

Komt omdat je Christelijk bent Tong uitsteken

Ik heb zelf geen problemen met de dood en soms is 'moorden' zelfs liefdevol, dus inderdaad... abortus kan een liefdevolle keuze zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:51

Dat is zo, maar het feit dat het zo laat was, maakt het zo´n heftig iets.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 21:52

Lusitana schreef:
Dat is zo, maar het feit dat het zo laat was, maakt het zo´n heftig iets.

Dat komt wellicht omdat wij 'de dood' associëren met zoveel negatieve dingen Lachen

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 21:53

@beantsje soms weet je niet wat je doet uit angst, ik vind niet dat je het zo kan zeggen dat je het nooit kan kan doen, heb jij ooit in die situatie gezeten?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:01

ben voor abortus (onder 20 weken),niet christelijk Knipoog , maar wel zelf een kindje (nu alweer 4jaar Haha! )van bijna 29 weken op de wereld gezet, ik weet dus donders goed hoe bijzonder zo'n uk al is.......is trouwens ook geen foetus meer te noemen, alles zit erop en eraan ...je moet er wel heeeel erg aan toe zijn,wil je dit op je geweten hebben......ik word er in ieder geval triest van Verdrietig .

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 22:02

ja maar we weten het hele verhaal niet en er was sprake van druk, tuurlijk ik vind het echt heel erg sneu. Maar wie weet met wat die vrouw is gedreigt...

edit: ik zou niet weten wat ik in zo'n situaite zou doen, dat kan ik nu ook niet weten

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:07

Stel dat het kind onder levensbedreigende omstandigheden van de moeder (een ziekte) geaborteerd was? Dan had het het nieuws niet eens gehaald...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 22:35

Ik kan me meerdere situaties inbeelden waarin je als moeder gedwongen wordt om zulke beslissingen te nemen: doodsbedreigingen, levensgevaar om medische redenen,... Hoewel ik het ook diep triest vind.
Maar wat ik me nog veel meer afvraag: welke arts is in staat om zoiets te doen? Tenslottet is hij (zij Knipoog ) het, die aktief het kind vermoordt!

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:13

Schimmelig schreef:
Stel dat het kind onder levensbedreigende omstandigheden van de moeder (een ziekte) geaborteerd was? Dan had het het nieuws niet eens gehaald...

eeeehhhh.....een kind van zoveel weken wordt niet geaborteerd,maar word direct gehaald en kind (wat het dan al is)word in leven geprobeerd te houden, als moeder in levensbedreigende situatie verkeert(wat in mijn geval zo was). je kan rechtpraten wat krom is,maar er zijn niet voor niets wetten rondom dit soort situaties

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 00:57

kirri schreef:
@beantsje soms weet je niet wat je doet uit angst, ik vind niet dat je het zo kan zeggen dat je het nooit kan kan doen, heb jij ooit in die situatie gezeten?

Nee, ik ben nooit met de dood bedreigd. Wel heb ik een paar keer in een levensbedreigende situatie gezeten; o.a. 1 x in een brand. Toen had ik wel de keuze; vriend zoeken of zelf vluchten. Heb voor het eerste gekozen.

Schimmelig schreef:
Komt omdat je Christelijk bent Tong uitsteken

Ik heb zelf geen problemen met de dood en soms is 'moorden' zelfs liefdevol, dus inderdaad... abortus kan een liefdevolle keuze zijn.

Overigens vind ik de vergelijking met een 'gewone' abortus hier niet op zijn plek. Ik ben ook tegen abortus maar kan in bepaalde situaties wel begrip hebben voor zo'n beslissing. Al kan ik het niet een liefdevolle keuze noemen, in het allerbeste geval het minste van twee kwaden.
In dit geval ging het echter om een levensvatbaar kind. Een baby dat geboren wordt na 27 weken heeft een overlevingskans van ca 85%. Als je daar in meerekent dat de meeste ernstig vroeggeboren baby's een groeiachterstand hebben (dat is dan vaak de reden van de vroeggeboorte), kan je er vanuit gaan dat de overlevingskans van dit kindje boven de 90% lag...
Dat noem ik geen abortus meer maar regelrechte moord.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 03:29

Ik vind dit ook moord. Ik ben trouwens absoluut voorstander van abortus. Maar dit kind is gewoon levensvatbaar. Zelfs een grote kans op overleven. Even voor de goede orde.

Ik heb nog even op google wat gezocht. Heel veel gevonden. En ook veel wat te akelig is om onder woorden te brengen.

Nee deze dame heeft genoeg tijd gehad om de keuze veel eerder te maken. Eenmaal zover in de zwangerschap heb je nog maar enkele keuzes.
1. kind zelf houden
2. ter adoptie aanbieden.

Ik vind het prima dat ze ook de vrouw aanklagen en niet alleen de klinieken. Anders kunnen mensen inderdaad naar het buitenland gaan. Terwijl ze zelf hebben gekozen om een leven af te breken.

De vrouw is baas in eigen buik. Dat is waar. Maar het geeft niet alleen rechten. Ook plichten!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:13

Heike, waarschijnlijk was er helemaal geen sprake van keuze, daar er van "druk" gesproken is. Misschien wilde ze het wel gewoon uitdragen!

En ja, het IS moord en wordt als zodanig behandeld, niet als een abortus.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:21

Ok, stel dat de technologie op een gegeven moment zo ver gevorderd is dat een foetus van 12 weken - "levensvatbaar" - in leven te houden is? Moeten we de abortus grens dan leggen op twee weken na conceptie? Als de foetus uit het artikel 50 jaar geleden geaborteerd werd op 26/27 weken had deze 0 overlevingskans namelijk... Kortom: deze vrouw is het slachtoffer van onze vergevorderde technologie?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:29

soesita schreef:
Ik kan me meerdere situaties inbeelden waarin je als moeder gedwongen wordt om zulke beslissingen te nemen: doodsbedreigingen, levensgevaar om medische redenen,... Hoewel ik het ook diep triest vind.

Dat is ook heel triest.
Maar imo had ze dan heel grof gezegd eens moeten beginnen met haar benen bij elkaar te houden.